Käsitelläänkö koulukuvia ennakkoon? Vedetäänkö ne jonkun filtterin läpi?
Lapseni koulussa oli koulukuvaus, ja viime viikolla tuli sähköiseen palveluun tilattavaksi kuvat. Pari vaihtoehtoa mistä valita. Kuvat on sinänsä ihan hyviä ja laadukkaita, mutta lapseni ei näytä niissä yhtään omalta itseltään. Kasvot on vieraan näköiset, ihan kuin kuvia olisi rankalla kädellä käsitelty tai muokattu. Vähintään vedetty jonkun kasvonpiirteitä muuttavan filtterin läpi. Kuvaan itse paljon, myös laadukkailla välineillä ja siksi lapsestani on paljon itse otettuja kuvia. Ja niissä hän näyttää ihan erilaiselta kuin koulukuvissa. Eli kyse ei ole siitäkään, että hän vain näyttäisi eriltä kuvissa. Onko kellään tietoa muokkaako ne noita kuvia?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaan itse paljon, myös laadukkailla välineillä ja siksi lapsestani on paljon itse otettuja kuvia.
Sittenhän sinä tiedät mitä niille kuville on tehty, höpsö. Nyt vähän edes yritystä näihin baitteihin.
Miten minä voisin tietää mitä niille kuville tehdään? Se, että kuvaan itse paljon ei tarkoita mitään muuta kuin että kuvaan itse paljon. En muokkaa kuvia muuten kuin säädän vähän värien tasapainoa välillä. En edes omista photoshoppia. Saati osaa käyttää sellaista. Osaan vain kuvata. Opettelin valokuvaamisen taidon 90-luvun lopussa. En ole koskaan opetellut kuvien käsittelyä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, musta tuntuu että ainakin yksilökuvia käsitellään. Me ollaan otettu ne vain kerran kun lapsi itse halusi ja annettiin isovanhemmalle lahjaksi. Ei pienillä koululaisilla voi olla hiukset nätisti ja hymy naamalla monta tuntia kouluun menon jälkeen kun on ruokailut ja välitunnit ja kaikki. Kun katsoo ryhmäkuvaa niin lapset ovat ihan eri näköisiä.
Koulukuvaaminen on mennyt ihan rahastukseksi nykyään :(
Kyseessä on nimenomaan yksilökuvat. Ryhmäkuvassa lapseni näyttää omalta itseltään. Ja siis erilaiselta kuin niissä yksilökuvissa. Ap
Ja kaikista oudointa tässä on todellakin tuo "ruotsalaisuus": välillä näyttää siltä, välillä ei. Ja nimenomaan ruotsalaiselta! En osaa edes selittää sitä. Ei se vaatteistakaan voi johtua. Jotenkin ne välillä litistyvät. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista oudointa tässä on todellakin tuo "ruotsalaisuus": välillä näyttää siltä, välillä ei. Ja nimenomaan ruotsalaiselta! En osaa edes selittää sitä. Ei se vaatteistakaan voi johtua. Jotenkin ne välillä litistyvät. Ap
Älä viitsi trollata nimissäni.
Ap
Ryhmäkuvassakin oli ehkä muutama "ruotsalainen", mutta saattavathan ne olla geneettisesti ruotsalaisia tai suomenruotsalaisia (länsi-Suomesta), joten en voi olla varma lititysefektistä. Enimmäkseen koko luokan yhteiskuva näytti "normaalilta". Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi trollata nimissäni.
Ap
Ylläoleva on trolliviesti! Oikea Ap
Näköjään joku halusi tulla vääntämään vitsiä tuosta ruotsalaisuudesta. En ymmärrä miksi. En keksinyt kuvaavampaa sanaa sille millä tavalla erilaiselta lapseni näyttää niissä kuvissa kuin luonnossa. Mutta vitsaile sinä nyt sitten vaan jos se sinun päivän paremmaksi tekee, ihan sama. Tiedän, että älykkäät lukijat kuitenkin erottaa kommenttini tuosta trollaajasta, jonka ajankulua on pilata muiden ketjut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvaan itse paljon, myös laadukkailla välineillä ja siksi lapsestani on paljon itse otettuja kuvia.
Sittenhän sinä tiedät mitä niille kuville on tehty, höpsö. Nyt vähän edes yritystä näihin baitteihin.
Miten minä voisin tietää mitä niille kuville tehdään? Se, että kuvaan itse paljon ei tarkoita mitään muuta kuin että kuvaan itse paljon. En muokkaa kuvia muuten kuin säädän vähän värien tasapainoa välillä. En edes omista photoshoppia. Saati osaa käyttää sellaista. Osaan vain kuvata. Opettelin valokuvaamisen taidon 90-luvun lopussa. En ole koskaan opetellut kuvien käsittelyä. Ap
Kiitos asiallisesta vastauksesta ap, osaat sitten kaiken tarvittavan hyviin kuviin :).
Anteeksi, että laitoin vähän tylyjä viestejä kuvaustaidoistasi.
Tosiaan todennäköisesti kuvia on rajattu kuvankäsittelyssä väärin. Photoshopissa ainakin joskus aiemmissa versiossa piti rajatessa laittaa skaalaus pois, ettei kuvien kokoa muuttaessa muuttanut mittasuhteita.
Terveisin, se valokuvaamossa töissä ollut.
Minulle tuli tästä mieleen, että kun meillä otettiin koulukuvia 40 vuotta sitten niin hehän ottivat aina kaksi kuvaa varmuuden vuoksi, (jos jompikumpi menee pilalle kehitysvaiheessa) niin valitsiko kuvaaja lähtökohtaisesti sen ensin otetun kuvan?
Kun muistelen miten kuvia otettiin niin aika usein kävi niin että kuvaaja vaihtelee oppilaiden paikkoja, tähystää välillä kameran etsimestä, "Siirry sinä vähän vasemmalle... tiivistäkää... ", ja sitten taas tähystää.
Aloin ajatella että olemmeko tänään sisä- vai ulkoliikunnassa... mitähän tänään tulee telkkarista... miten se Kitt osaa niin pehmeästi ottaa vastaan katolta hyppäävän Michaelin... sitten yhtäkkiä RÄPS!
No sitten kun otettiin se toinen kuva niin luulisi että kaikki oppilaat siinä vaiheessa katsoisivat kameraan, mutta kuitenkin minulla on tälläkin hetkellä luokkakuva jossa viiden oppilaan silmämunat ovat kääntyneinä seuraamaan jotain mielenkiintoista kuvan ulkopuolella, ja toinen luokkakuva jossa eräskin oppilas katsoo katonrajaan suu ammollaan.
Olen ajatellut hiukan samaa, mutta enemmänkin niin että kuviin vedetään erilaisia värifilttereitä päälle. Tyttärien koulu ja päiväkoti käyttää isoa kuvapalvelua jossa vanhemmat voivat itse valita tilaamansa kuvat netistä ja säätää etukäteen kuviin erilsisia väri filttereitä tai laittaa kuvan vaikka mustavalkoiseksi.
Tilasin viimeksi juuri isomman tytön kuvat ja valitsin tavalliset väriversiot ilman väriteemaa.
Lopputulos:
Joissakin kuvissa vaaleatukkaisen tyttären tukka näyttää tosi keltaiselta ja joissain kuvissa iho näyttää liian punaiselta tai finnit erottuvat erittäin selvästi. Joissain kuvissa taas toisin päin. Myöskin kapeakasvoisen tytön posket näyttävät joissain kuvissa lievästi omenamaisilta, mutta voinee tuo johtua kuvakulmastakin. Mielestäni kuvien värit ei kuitenkaan ihan realistiset olleet.
Vierailija kirjoitti:
Ei,ainakin omalla teinipojalla näkyy näpyt ja mustat silmänaluset. Kundi näyttää ihan zombilta.
Meillä taas oli ihan selvästi häivytetty näppy pois :D
Olen jostain muualta lukenut asiasta ja siinä oli joku sitä mieltä että kyllä muokataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta ap, osaat sitten kaiken tarvittavan hyviin kuviin :).
Ei kai kukaan kuvia nyt niin rajaisi että se kuva skaalautuisi sivusuunnassa samalla kapeaksi mittasuhteiltaan. Ap
Millainen on ruotsalaisen näköinen lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Millainen on ruotsalaisen näköinen lapsi?
Vähän fiinimpi vissiin?
Noita kuviahan ei ole pakko ottaa, eikä lapsen ole edes pakko mennä yksilökuvaan. Viimeisinä kouluvuosina en koulukuvia enää ottanut, enkä yksilökuvaan edes mennyt. Luokkakuvassa toki olin mukana, mutta en sitäkään halunnut. Olen ruma, enkä halua kuviin. Vanhat valokuvat, joissa olen olen myös heittänyt pois. Passikuvaan jouduin toki menemään. Kuva on toki hirveä, mutta suutuin siitä, että kuvaaja muokkasi pikaisesti tuota kuvaa kysymättä tai sanomatta mitään.
Analysoin kuvaa vielä tarkemmin ja ehkä siinä on sittenkin vähän enemmän norjalaisia kuin riikinruotsalaisia piirteitä. No, siinä rajalla kuitenkin liikutaan. Onko muilla tällaisia skandinaavistumiskokemuksia? Ap
Otahan yhteyttä psykiatrian poliklinikkaan: vika on päässäsi.