Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsitelläänkö koulukuvia ennakkoon? Vedetäänkö ne jonkun filtterin läpi?

Vierailija
22.04.2025 |

Lapseni koulussa oli koulukuvaus, ja viime viikolla tuli sähköiseen palveluun tilattavaksi kuvat. Pari vaihtoehtoa mistä valita. Kuvat on sinänsä ihan hyviä ja laadukkaita, mutta lapseni ei näytä niissä yhtään omalta itseltään. Kasvot on vieraan näköiset, ihan kuin kuvia olisi rankalla kädellä käsitelty tai muokattu. Vähintään vedetty jonkun kasvonpiirteitä muuttavan filtterin läpi. Kuvaan itse paljon, myös laadukkailla välineillä ja siksi lapsestani on paljon itse otettuja kuvia. Ja niissä hän näyttää ihan erilaiselta kuin koulukuvissa. Eli kyse ei ole siitäkään, että hän vain näyttäisi eriltä kuvissa. Onko kellään tietoa muokkaako ne noita kuvia?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se miksi erityisesti epäilykseni heräsi on se, että kuvia on siis muutama eri, samalta etäisyydeltä otettuna samassa asennossa. Osassa on varsin leveät kasvot, osassa on varsin kapeat kasvot. Todellisuus on siitä puolesta välistä. Nuo kuvat näyttää ihan kummallisilta. Osassa lapseni on ihan ruotsalaisen näköinen, hassua kyllä. Ulkopuolinen sanoisi, että kivat kuvat. Eikä siinä mitään. Mutta ei ne oikein lapseltani näytä. Ap

Vierailija
2/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvaat itse paljon, kuten kerroit, niin tiedät, että ammattikuvaajien kuvatiedostot on raakaversioita, jotka on pakko ajaa varsinaisiksi kuviksi säätäen värit oikein. Sen sijaan kuvaajalla ei ole aikaa tai mahdollisuutta alkaa muokkaamaan kuvankäsittelyllä yksittäisiä naamoja.

Toki en tiedä, onko nykykuvaajilla houkutus käyttää lisäksi jotain AI filttereitä. Kannattaa olla yhteydessä kuvaajaan/yritykseen.

Olin joskus valokuvaamossa töissä ja asiakkaat valitti aika oudoistakin jutuista, esim yhden mielestä oma teini näytti lihavalta kuvissa. Sellainen oikein nätti ja tavallinen teinityttö. Joskus vanhemmat vain ovat kummallisia. 

Toivottavasti kuva-asia selviää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se miksi erityisesti epäilykseni heräsi on se, että kuvia on siis muutama eri, samalta etäisyydeltä otettuna samassa asennossa. Osassa on varsin leveät kasvot, osassa on varsin kapeat kasvot. Todellisuus on siitä puolesta välistä. Nuo kuvat näyttää ihan kummallisilta. Osassa lapseni on ihan ruotsalaisen näköinen, hassua kyllä. Ulkopuolinen sanoisi, että kivat kuvat. Eikä siinä mitään. Mutta ei ne oikein lapseltani näytä. Ap

Olen tuo valokuvaamossa töissä ollut ja lisäisin, että valokuvaajaksi voi alkaa kuka tahansa. Se ei ole suojattu ammattinimike. Alalle toki on koulutuksia, mutta ne ei ole pakollisia. Eli on mahdollista, että koulu on ottanut kuvaajan joka ei ole ammattilainen. Voi myös olla, että käsittelyssä on tullut kiireessä virheitä.

Vierailija
4/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvaat itse paljon, kuten kerroit, niin tiedät, että ammattikuvaajien kuvatiedostot on raakaversioita, jotka on pakko ajaa varsinaisiksi kuviksi säätäen värit oikein. Sen sijaan kuvaajalla ei ole aikaa tai mahdollisuutta alkaa muokkaamaan kuvankäsittelyllä yksittäisiä naamoja.

Toki en tiedä, onko nykykuvaajilla houkutus käyttää lisäksi jotain AI filttereitä. Kannattaa olla yhteydessä kuvaajaan/yritykseen.

Olin joskus valokuvaamossa töissä ja asiakkaat valitti aika oudoistakin jutuista, esim yhden mielestä oma teini näytti lihavalta kuvissa. Sellainen oikein nätti ja tavallinen teinityttö. Joskus vanhemmat vain ovat kummallisia. 

Mikä voi selittää sen, että osassa kuvia kasvot on oudon leveät ja osassa taas todella kapeat, jos ei muka ole muokattu? Tiedän että sama linssi ei vääristä noin voimakkaasti sekä kapeaan että leveään suuntaan. Ja toki tiedän, ettei ne pitkään yhtä kuvaa ala muokkaamaan näillä hinnoilla, mutta ajattelin, että ne vedetään jonkun automaattisen filtterin läpi ja siinä muokkaantuu ihan oudoiksi. Ei minua nyt niin haittaa tämä kuva-asia, koska meillä on niin paljon itse otettuja hyviä kuvia lapsesta, mutta siis ihmettelin vain, kun kuvat tuli, kun en tunnistanut lastani niistä heti, vaan hän näyttää oudolta ruotsalaiselta lapselta :D . Ap

Vierailija
5/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo valokuvaamossa töissä ollut ja lisäisin, että valokuvaajaksi voi alkaa kuka tahansa. Se ei ole suojattu ammattinimike. Alalle toki on koulutuksia, mutta ne ei ole pakollisia. Eli on mahdollista, että koulu on ottanut kuvaajan joka ei ole ammattilainen. Voi myös olla, että käsittelyssä on tullut kiireessä virheitä.

Tämä on joku melko pieni firma, joka oli voittanut kunnan koulukuvausten kilpailutuksen. Itse valokuvaajan nimeä ei missään edes mainittu. Ap

Vierailija
6/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita reklamaatio ja kerro nuo samat asiat kuin täällä. Koulukuvat on iso urakka ja saattavat mokata yksittäiset kuvat. Tuossa on voinut tulla joku rajausvirhe jossa kuva on kaventunut tai litistynyt, kun rajaus on tehty väärin. Se on aika pienestä kiinni asetuksissa.

Vierailija
7/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kuvaaja yhtä veemäinen kuin 90-luvulla? Oli jo etukäteen valinnut jonkun tietyn silmätikukseen, jolle oli tosi veemäinen?

Vierailija
8/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei,ainakin omalla teinipojalla näkyy näpyt ja mustat silmänaluset. Kundi näyttää ihan zombilta.

Vierailija
9/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaan itse paljon, myös laadukkailla välineillä ja siksi lapsestani on paljon itse otettuja kuvia.

Sittenhän sinä tiedät mitä niille kuville on tehty, höpsö. Nyt vähän edes yritystä näihin baitteihin.

Vierailija
10/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne tehneet sun lapsen kuvista "laihempikasvoiset ruotsalaiset"?

Jollain Kardashians-instagramfiltterillä? :-o

Vierailija
11/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kuvaaja yhtä veemäinen kuin 90-luvulla? Oli jo etukäteen valinnut jonkun tietyn silmätikukseen, jolle oli tosi veemäinen?

En ollut siellä paikalla mukana. Lapseni on vasta ekalla, hän ei kertonut kuvaajasta mitään muuta kuin että se yritti kertoa vitsejä. Ap

Vierailija
12/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suomalainen nainen täyttää 18, niin sillä on todennäköisesti jo melkein 20 kiloa ylipainoa.

Vierailija
13/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni valokuvaaja/valokuvaamon omistaja on tosiasiassa Venäjän agentti? Olis nimittäin hyvä soluttautumiskohde varmasti. Näkisi laajalla skaalalla eri perheiden lapsia ja koulun henkilökuntaa. Kenties myy kuvat ja tiedot eteenpäin tai sitten joillekin pedo,, FIL, leille?

Vierailija
14/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, musta tuntuu että ainakin yksilökuvia käsitellään. Me ollaan otettu ne vain kerran kun lapsi itse halusi ja annettiin isovanhemmalle lahjaksi. Ei pienillä koululaisilla voi olla hiukset nätisti ja hymy naamalla monta tuntia kouluun menon jälkeen kun on ruokailut ja välitunnit ja kaikki. Kun katsoo ryhmäkuvaa niin lapset ovat ihan eri näköisiä. 

Koulukuvaaminen on mennyt ihan rahastukseksi nykyään :(

Vierailija
15/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä voi selittää sen, että osassa kuvia kasvot on oudon leveät ja osassa taas todella kapeat, jos ei muka ole muokattu? Tiedän e

Anteeksi nyt, mutta ei kuulosta siltä, että olisit erityisen harrastunut kuvaaja itse. Vai kuvaatko vielä filmille?

Jos kuvia rajataan tiettyyn kokoon, voi rajauksessa valita, että kuvan mittasuhteet myös skaalautuvat. Tämä aiheuttaisi tuon litistymisen eli kasvot levenee tai kapenee.

Jos reklamoit, kannattaa ihan rehellisesti sanoa ettet tunne alaa, mutta kuvat on outoja. Koska jos esität asian niin että tunnet alaa, sekottaa se virheen selvittelyä.

Vierailija
16/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on joku melko pieni firma, joka oli voittanut kunnan koulukuvausten kilpailutuksen

Joku rehtorien/lautakunnan kaveri.

Vierailija
17/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuvia käsitelty ja miten, selviää vain kysymällä. AP tarkoittanee käsittelemisellä erikseen käytettäviä puhelinkameroista tuttuja perustason päälle sovellettavia filttereitä. Digikuviahan käsitellään aina oletusarvoisesti  jo kamerassa - useimmista kyllä saa ns. RAW-formaattiakin ulos, mutta sitä käytetään vain erikoistarkoituksiin. 

Vierailija
18/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita reklamaatio ja kerro nuo samat asiat kuin täällä. Koulukuvat on iso urakka ja saattavat mokata yksittäiset kuvat. Tuossa on voinut tulla joku rajausvirhe jossa kuva on kaventunut tai litistynyt, kun rajaus on tehty väärin. Se on aika pienestä kiinni asetuksissa.

Ei kuvat litisty rajaamisessa.

Vierailija
19/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ollut siellä paikalla mukana. Lapseni on vasta ekalla, hän ei kertonut kuvaajasta mitään muuta kuin että se yritti kertoa vitsejä. Ap

Meillä oli 90-luvulla äärimmäisen vttumainen valokuvaaja/valokuuvaamon omistaja. Tuli ottamaan koulukuvia juuri ennen Estonian uppoamista. Katseli minua tosi vttumaisesti ja ärhenteli tosi ilkeästi vain minulle, vaikka en edes tuntenut koko tyyppiä enkä ollut tehnyt tai sanonut mitään väärää. Jäi mieleen erikoisen vttumaisena ja ilkeänä tyyppinä.

Vierailija
20/91 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kaikki haluaa ihan ilmaiseksi käyttää tuntikausia satojen kuvien käsittelemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi