Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertovatko nykyään kaikki tytöt äidilleen, kun kuukautiset alkavat?

Vierailija
21.04.2025 |

Itse en ainakaan kertonut, mielestäni se oli yksityisasia. Tietenkin joku voi tonkia kaappeja ja roskiksia ja kuulostella vessan oven takana, mutta se olisi aika outoa ja tungettelevaa. Omat lapseni ovat poikia, joten ei ole tullut kuukautiset ajankohtaiseksi. 

Kommentit (194)

Vierailija
81/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ruoka sisältää melkolailla hormooneja, kun kaikki kehittyvät nykyään niin aikaisin ja muutenkin joka puolelta hierotaan erotiikkaa naamaan.

Miten kuukautiset liittyvät erotiikkaan?

Vierailija
82/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertovatko pojatkin teille, milloin alkaa siemensyöksyt tai karvat kasvaa? Miksi tyttöjen pitäisi kertoa moista asiaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun opettaja. Osa tytöistä puhuu aiheesta hyvinkin avoimesti. Kerran tultiin kysymään tamponia, jonka sitten omistani annoin. Minusta tämä on hyvä asia. Kuukautisten häpeäminen ja salailu ovat olleet ihan turha taakka naisille. 

Minkä ihmeen takia annat omia tamponejasi oppilaille? Kuulostaa oudolta.

Etkö osaa lukea? Oppilas tuli pyytämään häneltä tamponia, siksi.

Osaan lukea. Opettajalla ei ole velvollisuutta kantaa tamponeja mukanaan ja jakaa niitä oppilaille. Pitääkö miesopettajien (tai ei-menstruoivien) tehdä samaa?

Minä kun oon ajatellut että monella opettajallakin on menkat ja tarvii suojia päivän aikana. Jos terkka ei ole paikalla niin mitä kummallista on kertoa opettajalle tarpeesta? Olen minäkin parille kaverille antanut omistani kun heillä yllätti eikä ollut mukana. Silloin aikoinaan terkka oli koulussa suunnilleen aina, nykyään voi olla vaikka pari päivää viikossa. 

Vierailija
84/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole lapsesi. Harmi mahdollisten miniäehdokkaittesi ja lastenlasten kannalta tuollainen häpeilevä suhtautuminen elämään. Mutta provohan tuo aloitus on. Ei kuukautishäpeilevä ihminen tee siitä aloitusta vauvapalstalle.

Asiasta kukkaruukkuun, en voisi ajatella miestäkään potentiaalisena kumppanina jos hän ei tiedä kuukautisista perusasioita/tai tukkisi aina korvat kun niistä puhutaan. Hedelmällisessä iässä oleva nainenhan on jatkuvassa hormonipyörityksessä normaalin kuukautiskierron vuoksi. Jos ei halua siitä oppia ymmärtämään, ei halua tutustua siihen omaan naiseenkaan.

Vierailija
85/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhunut aiheesta äitini enkä tyttäreni kanssa, ei muistakaan vastaavista aiheista ole puhuttu eikä ole koettu mitään menettäneemme, myöskään en mieheni kanssa puhu kuukautisista ja siteet ostan itse.

Vierailija
86/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kerroin äidilleni ja omat tytöt minulle. Äidin asia se on neuvoa ja opastaa. N64

Vierailija
87/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertovatko pojatkin teille, milloin alkaa siemensyöksyt tai karvat kasvaa? Miksi tyttöjen pitäisi kertoa moista asiaa?

Ei tarvinut kertoa. Kyllä ne karvat ihan näki omin silmin, kun alkoivat kasvaa. Ja likaisista lakanoista huomasi, koska oli alkanut siemeniä syöksyä. 

Vierailija
88/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun opettaja. Osa tytöistä puhuu aiheesta hyvinkin avoimesti. Kerran tultiin kysymään tamponia, jonka sitten omistani annoin. Minusta tämä on hyvä asia. Kuukautisten häpeäminen ja salailu ovat olleet ihan turha taakka naisille. 

Osaan lukea. Opettajalla ei ole velvollisuutta kantaa tamponeja mukanaan ja jakaa niitä oppilaille. Pitääkö miesopettajien (tai ei-menstruoivien) tehdä samaa?

Minä kun oon ajatellut että monella opettajallakin on menkat ja tarvii suojia päivän aikana. Jos terkka ei ole paikalla n

Kuukupit ja menkkapikkarit on keksitty. Ei tarvitse mitään sitetä ja tamponeja mukana kuskata.

t. opettaja, joka ei todellakaan jakelisi omia suojiaan oppilaille, vaikka niitä olisikin mukana 

Vierailija
89/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvinut kertoa. Kyllä ne karvat ihan näki omin silmin, kun alkoivat kasvaa. Ja likaisista lakanoista huomasi, koska oli alkanut siemeniä syöksyä. 

Näin on. Ei myöskään tarvitse siteitä ja särkylääkkeitä kehityksensä takia. 

Vierailija
90/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö antaisi laastariakaan jos oppilaalla ei sattuisi olemaan omaa laastaria mukana ja sattuisi saamaan haavan koulupäivän aikana?

Vierailija
91/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kun oon ajatellut että monella opettajallakin on menkat ja tarvii suojia päivän aikana. Jos terkka ei ole paikalla n

Lähes jokaisen murrosikäisen tytön mielestä siinä on paljonkin kummallista, jos joku rupeaa opettajalta tamponeja pyytelemään. Opettajat eivät ole oppilaiden kavereita ja nolointa ikinä on puhua opelle yksityisasioistaan. Näin siis teinien mielestä. 

Vierailija
92/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö antaisi laastariakaan jos oppilaalla ei sattuisi olemaan omaa laastaria mukana ja sattuisi saamaan haavan koulupäivän aikana?

Kouluissa on terveydenhoitajat sitä varten. Opettaja ei ole mikään apteekki. 

Vierailija
93/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikä on se pieni kuolema joka tuo täyden tuhon. Kohtaan murrosiän. Annan sen kulkea ylitseni ja lävitseni. Ja kun se on mennyt ohi, käännän sisäisen silmäni näkemään sen tien. Missä murrosikä on kulkenut, siellä ei ole mitään. Vain minä jään.

Vierailija
94/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjeistan oppilasta ottamaan käsipaperia ja pitelemään sitä haavan päällä sillä aikaa, kun menee terveydenhoitajalle paikattavaksi. En todellakaan rupea ostamaan pakettikaupalla laasteria vain siksi, että pääsen antamaan sitä oppilaille. Koulu kustantaa laastarit jne. ja niitä on saatavilla terveydenhoitajan huoneessa. Kuten on terveyssiteitäkin. 

Vierailija
95/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla laillahan sen tytöistä näkee, kun tuppokätköt alkaa haista ja veret on pitkin vaatteita, seiniä ja lattioita.

Vierailija
96/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kouluissa on siteitä jossain saatavilla ja kaikki opettajat tietää missä. Jokainen opettaja osaa hakea siteen nuorelle jos tämä sitä tarvitsee.

Vierailija
97/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla laillahan sen tytöistä näkee, kun tuppokätköt alkaa haista ja veret on pitkin vaatteita, seiniä ja lattioita.

Sun kannattaa soittaa ambulanssi, jos vuodat niin paljon, että verta on pitkin seiniä ja lattioita. Ei ole normaalia tuollainen. 

Vierailija
98/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pojan kanssa voi myös asioita keskustella, monesti isä on se kenelle poika haluaa asioita kertoa, mutta aina se ei ole mahdollista.

Vierailija
99/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kouluissa on siteitä jossain saatavilla ja kaikki opettajat tietää missä. Jokainen opettaja osaa hakea siteen nuorelle jos tämä sitä tarvitsee.

Nuori osaa ihan itse kävellä sinne terveydenhoitajan huoneeseen siteitä hakemaan. Ei siihen opettajaa tarvita. 

Vierailija
100/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyytänyt koulun miespuoliselta rehtorilta sidettä kun minulla alkoi kuukautiset seiskaluokalla. Terkkari ei ollut paikalla ja hän oli ensimmäinen opettaja joka samalla käytävällä. Hän kävi jostain hakemassa muutaman.