Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertovatko nykyään kaikki tytöt äidilleen, kun kuukautiset alkavat?

Vierailija
21.04.2025 |

Itse en ainakaan kertonut, mielestäni se oli yksityisasia. Tietenkin joku voi tonkia kaappeja ja roskiksia ja kuulostella vessan oven takana, mutta se olisi aika outoa ja tungettelevaa. Omat lapseni ovat poikia, joten ei ole tullut kuukautiset ajankohtaiseksi. 

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin kamalaa jos joku kysyy siteitä opettajalta, koulun aikuiselta?

//

Mikä saa sinut ajattelemaan, että siinä olisi jotain kamalaa? Tuossahan kommentoitiin vain sitä, että siteitä ei tarvitse läheä vartavasten mistään lukkojen takaa hakemaan, kun yleensä kaveritkin lainaavat jos on tarve. Ei kaikki opettajat ole sellaisia, joille nuori haluaisi paljastaa intiimiasioitaan edes tuon vertaa. 

Vierailija
122/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertovatko pojatkin teille, milloin alkaa siemensyöksyt tai karvat kasvaa? Miksi tyttöjen pitäisi kertoa moista asiaa?

Itse ainakin kerroin juuri siksi, että saisin kuukautissuojia. Ei meillä niitä kotona missään ollut, eikä minulla ollut omaa rahaa. Kuukautiset alkoivat, kun olin 12 v.

Äiti neuvoi laittamaan wc-paperia housuihin ja toi seuraavana päivänä kaupasta siteitä. Tämä 70-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin kamalaa jos joku kysyy siteitä opettajalta, koulun aikuiselta?

//

Mikä saa sinut ajattelemaan, että siinä olisi jotain kamalaa? Tuossahan kommentoitiin vain sitä, että siteitä ei tarvitse läheä vartavasten mistään lukkojen takaa hakemaan, kun yleensä kaveritkin lainaavat jos on tarve. Ei kaikki opettajat ole sellaisia, joille nuori haluaisi paljastaa intiimiasioitaan edes tuon vertaa. 

Ehkä kavereillakaan ei ole siteitä mukana. Kukaanhan ei tästä ole mitään ongelmaa tehnyt, opettajalta voi pyytää siteitä jos niitä tarvitsee, mutta ei ole pakko jos ei halua jos kokee sen liian intiimiasiaksi.

Vierailija
124/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin isälle, vaikka tiesinkin missä meillä on siteitä ja mitä kuukautiset tarkoittaa. Kuukautiset oli aika neutraali asia, mutta joskus oli kuukautisten aikana huono olo ja tietysti tarvitsi hankkiaa myös niitä siteitä.

Vierailija
125/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Ehkä kavereillakaan ei ole siteitä mukana. Kukaanhan ei tästä ole mitään ongelmaa tehnyt, opettajalta voi pyytää siteitä jos niitä tarvitsee, mutta ei ole pakko jos ei halua jos kokee sen liian intiimiasiaksi.

Aivan varmasti on. Ei ole mahdollista, että koulussa on kymmeniä tai jopa satoja tyttöjä eikä kenelläkään muka ole siteitä mukana. Opettaja ei ole mikään sideautomaatti. 

Vierailija
126/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en itse kertonut. Äitini on syntynyt -60 luvulla ja heillä oli kotona ilmapiiri, että kaikki naisellisuuteen, seksiin ja murrosikään liittyvät asiat ovat häpeällisiä,  eikä niistä tulee puhua. 

Asenne tarttui äitiini ja siten myös minuun.

Myös pojat kiusasivat inhottavalla tavalla kuukautisista ja aiheeseen liittyvästä, eikä siihen koulussa puututtu mitenkään.

Mahtavaa kuulla, että nykynuoriso on päässyt näistä ylisukupolven traumoista.

Vm -88

Vierailija
127/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Onko teillä joku aivokuolema-aalto koulussa vai miten kukaan tyttö ei muista ottaa siteitä mukaan, vaikka kuukautiset tulevat joka kuukausi. 

Vierailija
128/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en itse kertonut. Äitini on syntynyt -60 luvulla ja heillä oli kotona ilmapiiri, että kaikki naisellisuuteen, seksiin ja murrosikään liittyvät asiat ovat häpeällisiä,  eikä niistä tulee puhua. 

Asenne tarttui äitiini ja siten myös minuun.

Myös pojat kiusasivat inhottavalla tavalla kuukautisista ja aiheeseen liittyvästä, eikä siihen koulussa puututtu mitenkään.

Mahtavaa kuulla, että nykynuoriso on päässyt näistä ylisukupolven traumoista.

Vm -88

Eikö ne poikaparat tienneet että ovat itsekin olemassa äitiensä kohdun limakalvon ansiosta? Siellä ovat lilluneet kiinnittyneenä alkiona äitiensä kohtujen limakalvoilla.

Vierailija
129/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Aivan varmasti on. Ei ole mahdollista, että koulussa on kymmeniä tai jopa satoja tyttöjä eikä kenelläkään muka ole siteitä mukana. Opettaja ei ole mikään sideautomaa

Mikä sua niin pelottaa tai raivostuttaa siinä jos joku on joskus käynyt pyytämässä opettajalta sidettä?

Vierailija
130/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Aivan varmasti on. Ei ole mahdollista, että koulussa on kymmeniä tai jopa satoja tyttöjä eikä kenelläkään muka ole siteitä mukana. Opettaja ei ole mikään sideautomaa

Mikä ihmeen vänkäysasia tämä on ? Onko se automaattina oloa jos kerran tai jopa kaksi auttaa oppilasta ? Kaikilla oppilailla ei ole samallalailla kotona huolehtimista, jollakulla tulee ekakerta, joku saa yllärin eikä olekaan muistanut kokoajan kuskata sidettä repussa jne...hyvä jos sinä olet aina täydellisesti suoriutunut. 

Vierailija
131/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta muistan TV:stä jonkun mummon muistelua omilta tyttövuosiltaan, kun noista asioista ei kukaan tiennyt mitään, kun ei missään kerrottu. Itse se sai verisen alapäänsä kanssa mennä metsään itkemään, muisteli tämäkin. Sanoi kuitenkin, että kylässä oli yksi vanha mummo, joka kertoi hänelle asiasta jotakin ainakin.

Vierailija
132/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertovatko pojatkin teille, milloin alkaa siemensyöksyt tai karvat kasvaa? Miksi tyttöjen pitäisi kertoa moista asiaa?

Ei tarvinut kertoa. Kyllä ne karvat ihan näki omin silmin, kun alkoivat kasvaa. Ja likaisista lakanoista huomasi, koska oli alkanut siemeniä syöksyä. 

Samalla laillahan sen tytöistä näkee, kun tuppokätköt alkaa haista ja veret on pitkin vaatteita, seiniä ja lattioita.

Huomaa, ettet ole koskaan ollut tekemisissä tyttöjen kanssa. Jos olisit, tietäisit, miten koomiselta nuo sinun kuvitelmasi kuulostavat. 

Meillä kertoi esikoinen aikanaan omista kuukautisistaan taiteen keinoin maalaamalla huoneensa kattoon menkkaverellä naisten sortoa käs

Ai, olet Maria Nordinin äiti.

Vierailija
133/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua niin pelottaa tai raivostuttaa siinä jos joku on joskus käynyt pyytämässä opettajalta sidettä?

//

Mistä sä nyt tuollaisia kuvitelmia keksit? Ei se mitään pelkoa tai raivoa ole, että normaali teini juttelee kuukautisista ennemmin kavereidensa kanssa kuin jollekin nololle opettajalle. Sinä toki saat pyytä opettajalta vaikka persettä, mutta älä hämmästy, jos hän ei sitä sinulle anna. Sama homma siteiden kanssa. Opettajalla ei ole mitään velvoitetta niitä sinulle antaa, vaikka miten anelisit. Ei hän ole sinun huoltajasi. 

Vierailija
134/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

//

Aivan varmasti on. Ei ole mahdollista, että koulussa on kymmeniä tai jopa satoja tyttöjä eikä kenelläkään muka ole s

No aika outo koulu kyseessä, jos opettaja on ainut ihminen, jolla on siteitä mukana. Toki opettaja voi auttaa oppilaan sinne terkkarin huoneeseen siteitä hakemaan, jos oppilas ei ilman holhousta suoriudu edes perusasioita, kuten siteiden mukanapitämisestä. Ei pitäisi tulla tytöille yllätyksenä, että kuukautiset toistuvat joika kuukausi. Se opetetaan jo alakoulussa. 

Vierailija
135/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun tytär kertoi. Oli silloin juuri isällään käymässä. Ei halunnut kertoa isälle ja pärjäili vessapaperilla vierailun loppuajan (siis pari tuntia). Sitten mentiin yhdessä kauppaan ostamaan siteitä.

Itsekin kerroin aikanaan äidilleni. Olin 11-vuotias enkä tainnut tajuta edes, että kyseessä ovat kuukautiset vaikka toki aiheesta oltiin puhuttu koulussa. No asia selvisi kun kerroin äidille.

Vierailija
136/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta muistan TV:stä jonkun mummon muistelua omilta tyttövuosiltaan, kun noista asioista ei kukaan tiennyt mitään, kun ei missään kerrottu. Itse se sai verisen alapäänsä kanssa mennä metsään itkemään, muisteli tämäkin. Sanoi kuitenkin, että kylässä oli yksi vanha mummo, joka kertoi hänelle asiasta jotakin ainakin.

Oikeasti ihan v*tun ahdistavalta kuulostaa ajatus näin miehenä, että k*llista alkai tulla verta yht'äkkiä, etkä tiedä ollenkaan mistä on kyse. 

Vierailija
137/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ovat asiasta hyvinkin avoimia. Maailma on tosiaan muuttunut siitä, kun itse häpesimme noin luonnollista asiaa. Oma tyttöni oli todella ihmeissään, kun kerroin että side piti silloin vaihtaa aivan hiljaa ja salaa. Varsinkaan pojat eivät todellakaan saaneet tietää kuukautisista. Hän itse kertoi joskus lähteneensä luokastakin side kädessä vessaan, kun oli pakko päästä vaihtamaan, ja välitunnilla reppu oli ollut luokassa. Se ei todellakaan ole heille mikään juttu.

Meidän aikanamme pojat myös kiusasivat kuukautisista, minkä nämä nykytytöt ovat tehneet turhaksi.

Mitä aikaa tuo oli? Olen syntynyt 1964 eikä ollut tuollaista enää. Ja itse kysymykseen, kerroin jo aikoinani äidilleni ja oma tyttäreni  kertoi minulle. Myös hänen ystävänsä kertoivat vanhemmilleen - ihan luonnollinen kasvuun liittyvä asiahan tuo on.

No mä olen 33 ja kyllä se tuollaista oli, että mahdollisimman hiljaa ja huomaamattomasti pitää olla. Edelleen luonnostaan vältän tekemästä rapisevia ääniä ja tuntuu kiusalliselta vaihtaa sidettä, jos joku voi kuulla. Pyrin tästä koko ajan eroon, mutta tiukassa on tavat.

Vierailija
138/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ovat asiasta hyvinkin avoimia. Maailma on tosiaan muuttunut siitä, kun itse häpesimme noin luonnollista asiaa. Oma tyttöni oli todella ihmeissään, kun kerroin että side piti silloin vaihtaa aivan hiljaa ja salaa. Varsinkaan pojat eivät todellakaan saaneet tietää kuukautisista. Hän itse kertoi joskus lähteneensä luokastakin side kädessä vessaan, kun oli pakko päästä vaihtamaan, ja välitunnilla reppu oli ollut luokassa. Se ei todellakaan ole heille mikään juttu.

Meidän aikanamme pojat myös kiusasivat kuukautisista, minkä nämä nykytytöt ovat tehneet turhaksi.

Mitä aikaa tuo oli? Olen syntynyt 1964 eikä ollut tuollaista enää. Ja itse kysymykseen, kerroin jo aikoinani äidilleni ja oma tyttäreni  kertoi minulle. Myös hänen ystävänsä kertoivat vanhemmilleen - ihan luonnollinen kasvuun liittyvä asiahan t

Ei täällä kukaan voi puhua kuinnomasra kokemuksestaan.

Kuitenkin annetaan ymmärtää että edellisen sukupolven aikana asiasta ei puhuttu, joten on hyvä saada kokemuksia myös toisenlaisesta ilmapiiristä.

Vierailija
139/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ihan v*tun ahdistavalta kuulostaa ajatus näin miehenä, että k*llista alkai tulla verta yht'äkkiä, etkä tiedä ollenkaan mistä on kyse. 

Sellaista on ollut tyttöjen elämä vuosisatoja. Pitkälti kiitos miesten luoman ajatuksen, että nainen on kuukautisten aikana saastainen ja siksi aiheesta ei saa puhua ääneen. On sitä vielä 2025 vuonnakin yhteisöjä, joissa kuukautisten aikaan naiset suljetaan erilleen muista, etteivät saastuta toisia verellään. Tämäkin miesten luoma ajatus. 

Vierailija
140/194 |
22.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

//

Mistä sä nyt tuollaisia kuvitelmia keksit? Ei se mitään pelkoa tai raivoa ole, että normaali teini juttelee kuukautisista ennemmin kavereidensa kanssa kuin jollekin nololle opettajalle. Sinä toki saat pyytä opettajalta vaikka persettä, mutta älä hämmästy, jos hän ei sitä sinulle anna. Sama homma siteiden kanssa. Opettajalla ei ole mitään velvoitetta niitä sinulle antaa, vaikka miten anelisit. Ei hän ole sinun huoltajasi. 

Miksi rinnastat perseen pyytämisen yksittäiseen siteen pyytämiseen? Oletko muutenkin joku uhmaikäinen kun puhut opettajasta nolona?

Kaikille nuorillekaan kuukautiset ei ole mikään nolostelun aihe mille hihitetään tyttöporukassa.