Kertovatko nykyään kaikki tytöt äidilleen, kun kuukautiset alkavat?
Itse en ainakaan kertonut, mielestäni se oli yksityisasia. Tietenkin joku voi tonkia kaappeja ja roskiksia ja kuulostella vessan oven takana, mutta se olisi aika outoa ja tungettelevaa. Omat lapseni ovat poikia, joten ei ole tullut kuukautiset ajankohtaiseksi.
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua kertoa äidille että menkat alkoivat niin varmaan tämä nuori ostaa sitten ihan itse viikko rahoillaan siteet/tampoonit. Miten äiti voisi ostaa jos ei edes tiedä että tyttärellä menkat alkanut?
Oma äitini käytti silloin vielä itsekin siteitä, joita otin kylppäristä. Aika pian ostin itselleni suojia itse. Käytössäni oli muutakin rahaa kuin jokin viikoittainen karkkiraha, kuten monella on.
Minulla on vähän rajaton äiti, joka kailotti kaikkien meidän kuukautiset, niihin liittyvät vaivat ja ohivuodot kaikkien kuullen aina. On kuulemma luonnollinen asia, niin ei sitä kuulu hävetä. No, en minä kuukautisia hävennyt niin paljon kuin äitiäni. Oman tyttären kanssa jutellaan avoimesti asioista kahdestaan, mutta ei tosiaan kerrota äidilleni mitään. Siitä tuohtuneena äitini yrittää aina kysellä, että onko tyttären kuukautiset jo alkaneet. Vastaamme molemmat aina, että se on yksityisasia. Kuka edes kysyy tuollaista ja miksi kiinnostaa? Haluaako traumatisoida jo toisen sukupolven kailottamalla asioita, jotka hänelle ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttö vaihtaa sidettä ylpeänä unisex-vessassa. Muunlaisia vessoja ei kuulema pitäisi edes olla. Maailma on muuttunut.
🤦
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun opettaja. Osa tytöistä puhuu aiheesta hyvinkin avoimesti. Kerran tultiin kysymään tamponia, jonka sitten omistani annoin. Minusta tämä on hyvä asia. Kuukautisten häpeäminen ja salailu ovat olleet ihan turha taakka naisille.
Minkä ihmeen takia annat omia tamponejasi oppilaille? Kuulostaa oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun opettaja. Osa tytöistä puhuu aiheesta hyvinkin avoimesti. Kerran tultiin kysymään tamponia, jonka sitten omistani annoin. Minusta tämä on hyvä asia. Kuukautisten häpeäminen ja salailu ovat olleet ihan turha taakka naisille.
Etkö osaa lukea? Oppilas tuli pyytämään häneltä tamponia, siksi.
Ihan hyvä että puhutaan, ylisukupolviset häpeät voi jo unohtaa. Eri asia sitten miten tyylikästä on kailottaa vessa-asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tämmöistä häpeämistä on ollut? Minulla alkoi kuukautiset 1970 ja muistan heti soittaneeni asiasta äidille töihin.
Miksi?
Samasta syystä kuin nykytytöt kailottavat asiasta tämän ketjun mukaan koululuokassa, kavereilleen, pojille, opettajalle ja vanhemmilleen. Kun siinä ei ole mitään häpeämistä ja salattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan lukea. Opettajalla ei ole velvollisuutta kantaa tamponeja mukanaan ja jakaa niitä oppilaille. Pitääkö miesopettajien (tai ei-menstruoivien) tehdä samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan lukea. Opettajalla ei ole velvollisuutta kantaa tamponeja mukanaan ja jakaa niitä oppilaille. Pitääkö miesopettajien (tai ei-menstruoivien) tehdä samaa?
Siis kun joku oppilas kysyi joltain opettajalta, onko hänellä antaa tamponia, niin sä kehittelet nyt siitä teorian, jonka mukaan kaikkien opettajien on sukupuoleen katsomatta jaettava oppilaille tamponeja? Miksi ihmeessä keksit tuollaisen jutun?
Kyllä minä kerroin samantien. Siis ihan vaan "Mutsi mulla alkoi menkat". Vuosi oli 1994. Ei silloinkaan kukaan asiaa häpeillyt ja ihan avoimesti minäkin saatoin pyytää vaikka luokkakavetilta sidettä. Kuulostaa vaan hassulta tuo aloituksen "nykyään". Jopa rippileirillä silloinen poikaystävä kävi ostamassa mulle tamponeja, samalla leirillä kun oli ja pääsi käymään kaupassa jonkun isosen mukana. Eikä kyseistä 15v kundia nolottanut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ei ehkä ole velvollisuutta, mutta miksi ei antaisi, jos toinen tarvitsee? Tuskin kukaan mieheltä menee vastaavaa kysymään edes. Minusta kyse on ihan vaan naisten välisestä solidaarisuudesta, että autetaan toisia, jos on mahdollista. Olen itse kerran antanut yhdelle tytölle pitkän matkan junassa tamponin, kun kuulin tämän juttelevan kaverinsa kanssa eikä kummallakaan ollut. Ei minulla velvollisuutta ollut, mutta tein sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttö on 11-vuotias eikä ole vielä kuukautiset alkaneet. Itselläni alkoi juuri ennen kuin täytin 13 ja tyttö on muutenkin mennyt kehityksessä aika samaa linjaa, joten luultavasti ei vielä hetkeen ala.
Mutta meillä on kyllä aina puhuttu kuukautisista ihan avoimesti ikätason mukaan. Olen puhunut myös niistä ikävistä puolista. Siitä, että välillä vuotaa ihan älyttömästi ja siitä, että joskus voi olla todella kipeä kuukautisten vuoksi. Ja että näihin on lääkkeitä ja oikein ikävien kuukautisten aikaan voi joskus ottaa ylimääräisen huilipäivän. Itse siis joudun olemaan saikulla kuukautisten vuoksi 1-2 krt vuodessa. Ja parina ensimmäisenä päivänä treenaaminen on aina ihan hyödytöntä. Sohva on silloin parempi vaihtoehto.
Uskon, että lasta auttaa se, että tietää, ettei tarvitse kärvistellä ja treenit kannattaa rytmittää kuukautisten mukaan, jos vaan ovat säännölliset. Mainoksissa annetaan välillä kuvaa, että ei
Minulla ainakin liikunta nimenomaan auttaa kuukautiskipuihin ja kurjaan oloon. Jos jäisin sohvalle makaamaan, niin silloin olisi kyllä kamalaa kärvistelyä ne pari päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on ollut opettajana yläasteella vuosikymmeniä. Jos joku oppilas olisi tullut häneltä kysymään sidettä tai tamponia niin eiköhän hän olisi kyennyt jonkun kuukautissuojan sitä tarvitsevalle oppilaalle hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttö on 11-vuotias eikä ole vielä kuukautiset alkaneet. Itselläni alkoi juuri ennen kuin täytin 13 ja tyttö on muutenkin mennyt kehityksessä aika samaa linjaa, joten luultavasti ei vielä hetkeen ala.
Mutta meillä on kyllä aina puhuttu kuukautisista ihan avoimesti ikätason mukaan. Olen puhunut myös niistä ikävistä puolista. Siitä, että välillä vuotaa ihan älyttömästi ja siitä, että joskus voi olla todella kipeä kuukautisten vuoksi. Ja että näihin on lääkkeitä ja oikein ikävien kuukautisten aikaan voi joskus ottaa ylimääräisen huilipäivän. Itse siis joudun olemaan saikulla kuukautisten vuoksi 1-2 krt vuodessa. Ja parina ensimmäisenä päivänä treenaaminen on aina ihan hyödytöntä. Sohva on silloin parempi vaihtoehto.
Uskon, että lasta auttaa se, että tietää, ettei tarvitse kärvistellä ja treenit kannattaa rytmittää kuukautisten mukaan, jos vaan ovat säännöll
Minulla ainakin liikunta nimenomaan auttaa kuukautiskipuihin ja kurjaan oloon. Jos jäisin sohvalle makaamaan, niin silloin olisi kyllä kamalaa kärvistelyä ne pari päivää.
Arvasin, että tulee tällainen kommentti. Olen kokeillut molempia, sillä olen kilpaurheillut lähes koko elämäni ja ollut kuulautiset 25v. Varmaan joillain toimii liikunta (kunnon treeni varmasti aika harvalla), mutta sitä ei pidä toitottaa minään kaikille toimivana ratkaisuna. Välillä pelkkä koiran kanssa tehty rauhallinen kävelylenkki on liikaa menkkojen ensimmäisenä päivänä.
Toivoisin, että ymmärrys siitä, miten erilaiset kuukautiset on eri ihmisillä, lisääntyisi. Siitä olisi iloa myös uusille sukupolville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että lasta auttaa se, että tietää, ettei tarvitse kärvistellä ja treenit kannattaa rytmittää kuukautisten mukaan, jos vaan ovat säännöll
Oletko koskaan kokeillut vaikka Buranaa, lämmintä suihkua ja lepäämistä? Vai oletko aina sokeasti noudattanut tuota liikunta auttaa-mantraa?
En tunne tosielämässä ketään, kenellä oikeasti liikunta auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on ollut opettajana yläasteella vuosikymmeniä. Jos joku oppilas olisi tullut häneltä kysymään sidettä tai tampo
Outoa
Vierailija kirjoitti:
On kyllä sinulla ollut omituinen ja vähän huolestuttava kasvatus.
Ja siis ei kyllä ole mikään sellainen asia kuin kuukautisten alkaminen mikään yksityisasia. Vanhemman on syytä tietää tasan tarkkaan milloin. Aikuinen ihminen on lapsestaan terveydellisessä vastuussa, kuukautisten alkamisajankohta on relevantti koko loppuelämän ja niiden myöhästyminen on tärkeä tieto.
Lapsi ei sitä älyä mennä kertomaan ammattilaiselle, että hän ei ole aloittanut tyypilliseen aikaan. Ja terveydenhoitaja/lääkäri kyllä kertoo, jos ei lapsi itse.
Oma äitini tarkisti alettua että osaan laittaa terveyssiteen oikein, tiedän miten ja miten usein se vaihdetaan, miten niitä voi laittaa roskiin ja miten toimin hätätilanteissa ja tiedän esim käsisuihkun hyödyllisyyden. On tärkeää että teki niin, ei sitä mikään terveysopin kirja tee hänen puolestaan.
Lapsi ei älyä? Itse ainakin hain apua kuukautiskipuihin itse koululääkäriltä. En vanhempien kautta. Kyllä nuo on yksityisasioita vaikka ovat luonnollisia. Ekoista kuukautisista kerroin, myöhemmin en enää puhunut.
Eri
Mitä yksityisasioita? Ihan samalla tavalla kai sitä kipulääkettä voi pyytää vanhemmilta kuukautiskipuihin kuin vaikka päänsärkyynkin. Näin ainakin meillä vanhempien kanssa, tosin meidän tapauksessa isältä koska oli yksinhuoltaja, samalla tavalla saattoi pyytää esimerkiksi ostamaan siteitä kaupasta kuten uusia sukkiakin. Tietty sitten lääkäriin jos ei kotikonstit ja kipulääkkeet auta niihin kuukautiskipuihin, mutta kyllä ne vanhemmatkin osaa yleensä auttaa monessa asiassa.
Palstan lainausta ei näemmä vieläkään ole saatu korjattua että jos lainaa viestin jossa on jo monta lainausta niin se tuorein jää kesken. Joten pistetään sitten perinteisesti. Tuolla joku kirjoitti että "Isäni on ollut opettajana yläasteella vuosikymmeniä. Jos joku oppilas olisi tullut häneltä kysymään sidettä tai tamponia niin eiköhän hän olisi kyennyt jonkun kuukautissuojan sitä tarvitsevalle oppilaalle hankkimaan." Mulla alkoi kesken koulupäivän silloin aikoinaan kuukautiset ja menin kertomaan siitä meidän miesopettajalle pyysin saada päästä käymään kotona että saan siteitä. Opettaja kävi kysymässä joltakin naispuoliselta opettajalta minulle siteen. Olin noin 11v tuolloin ja mielessä ei käynyt mitenkään hävetä tai kummaksua asiaa.
Totta muuten! Samoin kaikki "erittäin huomaamaton"-mainokset. Sen takia itsekin olin pinteessä runsaiden kuukautisteni kanssa, kun ei sidekään saanut yhtään pullottaa housuissa. Mieluummin juoksi (tietysti salaisesti!) vaihtamassa suojia peläten jatkuvasti ohivuotoja.
Olikohan Pirjossa, kun oli vasta muutama vuosi sitten sketsi, jossa nainen irrotti housuistaan sidettä yleisessä wc-kopissa mahdollisimman hiljaa. Hassu juttu oli, että repäisy kaikui ostoskeskuksessa kaikkialle.
Kyllä asian ympärillä vain on todella paljon häpeää ollut, mutta onneksi uudet sukupolvet ovat näemmä fiksumpia. Kunnon vaipat vain rohkeasti käyttöön, jos tarve on. Niistä haukkuva on itse nolo.