Kertovatko nykyään kaikki tytöt äidilleen, kun kuukautiset alkavat?
Itse en ainakaan kertonut, mielestäni se oli yksityisasia. Tietenkin joku voi tonkia kaappeja ja roskiksia ja kuulostella vessan oven takana, mutta se olisi aika outoa ja tungettelevaa. Omat lapseni ovat poikia, joten ei ole tullut kuukautiset ajankohtaiseksi.
Kommentit (194)
Oma 11-vuotiaani kertoi. Itsekin kerroin kun minulla alkoi. Muistan sen lähinnä jännittävänä että kuukautiset alkoi, olin jo odottanut niitä.
Jollain on todella outo fantasia kuukautissuojia jakavista opettajista.
Ihan varmasti KAIKKI tytöt eivät nykyisinkään kerro äidilleen kuukautisista. Ei kaikille edes ole sellaista äitiä, jolle niistä voisi kertoa. Kaikki äidit nyt vaan eivät herätä halua kertoa heille asioistaan. Oma äitini oli käytännössä aina töissä, joten ihan itse sain pärjätä, kun kuukautiset alkoivat.
Vierailija kirjoitti:
Jollain toisella se fantasia taitaa olla. Kuukautissuojan lainaaminen toiselle ihmisille ei meille joillekin ole kummoinenkaan juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tosin minusta menkat nyt eivät varsinaisesti edes ole järin henkilökohtainen asia, koska ne ovat suunnilleen kaikilla 13-50 -vuotiailla naisilla. Ei sen pitäisi mikään salaisuus olla.
Aika pelottavaa, että opettaja ei ymmärrä, ettei se oma mielipide ole kaikkien mielipide. Vaikka kuukautiset ovatkin melkein kaikilla naisilla, kyllä niihin silti edelleenkin liittyy hyvin monilla nolostelua ja häpeilyä. Tiedän jopa aikuisia naisia, joita nolottaa ostaa siteitä. Saati nyt teinejä, joille aihe on vielä uusi ja muutenkin vähän kaikki on elämässä noloa ja kiusallista, koska teiniys. Luulisi yläkoulun opettajalle olevan itsestäänselvyys, että teinit eivät ole varsinaisesti opettajien faneja ja teinejä nolottaa moni muukin täysin normaali asia kuukautisten ohella. Ei toki kaikkia, mutta hyvin monia kyllä.
Mikä siinä on pelottavaa, että minä en häpeä, eikä iso osa oppilaistakaan? Kyllä se on paljon pelottavampaa, että edelleen osa tytöistä opetetaan häpeämään. Ja jos aikuinen nainen nolostelee siteiden ostoa, niin se on järkyttävän surullista. Kukaan tyttö tai nainen ei ole syntynyt häpeän kanssa. Se ei ole luonnollista eikä normaalia. Se on opittu jostain ja on pelkkää turhaa taakkaa.
En itse todellakaan aio olla esimerkkinä siitä, että menkoissa olisi jotain hävettävää.
Ja mitä tulee tuohon loppuun, niin itse asiassa monet teinit arvostavat ainakin osaa opettajistaan. Yksi tuon arvostuksen ilmenemismuoto on avoimuus ja luottamus. Kiitosta tässä työssä saa itse asiassa useinkin toisin kuin luullaan.
On kyllä sangen huvittavaa, että yläkoulun opettajalle tullaan esitelmöimään, millaisia teinit ovat ja millaista koulussa on. Harva tietää niin paljon aiheesta kuin minä, joka olen yli 20 vuotta työskennellyt teinien kanssa kaiket päivät. Nykyteinit ovat paljon avoimempia kuin oma sukupolveni, vaikka yksilökohtaiset erot ovat suuria. Monta kertaa minulle on tultu kaapistakin ulos, joten jotkut menkat eivät todellakaan ole mikään iso juttu.
Meillä kotona oli kuukautiset merkki huoraamishimon alkamisesta ja tästä piti päästä eroon rukouksen avulla. Myöskään kotoota ei saanut poistua jotta ei käy mitään sopimatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jollain toisella se fantasia taitaa olla. Kuukautissuojan lainaaminen toiselle ihmisille ei meille joillekin ole kummoinenkaan juttu.
Mutta "teille joillekin" on täysin ylivoimaista käsittää, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin "te jotkut". Ei menkoista huutelu ole kaikille yhtä pikkujuttu kuin sinulle. Yllättikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaaminen? Kyllä mä ihan ANNAN siteen, jos joku sellaista pyyttää. Olisi oksettavaa vain lainata ja saada se verisenä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin minusta menkat nyt eivät varsinaisesti edes ole järin henkilökohtainen asia, koska ne ovat suunnilleen kaikilla 13-50 -vuotiailla naisilla. Ei sen pitäisi mikään salaisuus olla.
Aika pelottavaa, että opettaja ei ymmärrä, ettei se oma mielipide ole kaikkien mielipide. Vaikka kuukautiset ovatkin melkein kaikilla naisilla, kyllä niihin silti edelleenkin liittyy hyvin monilla nolostelua ja häpeilyä. Tiedän jopa aikuisia naisia, joita nolottaa ostaa siteitä. Saati nyt teinejä, joille aihe on vielä uusi ja muutenkin vähän kaikki on elämässä noloa ja kiusallista, koska teiniys. Luulisi yläkoulun opettajalle olevan itsestäänselvyys, että teinit eivät ole varsinaisesti opettajien faneja ja teinejä nolottaa moni muukin täysin normaali asia kuukautisten ohella. Ei toki kaikkia, mutta hyvin monia kyllä.
Mikä siinä on pelottavaa, että
Uutinen omahyväiselle maikalle: Kaikki opettajat eivät ole niin täydellisiä kuin sinä kuvittelet olevasi. Kaikki eivät edes halua mitään menkka-avautumisia. Osa opettajista keksittyy työhönsä eli opettamiseen eikä leiki mitään teinien parasta kaveria kerätäkseen kehuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta "teille joillekin" on täysin ylivoimaista käsittää, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin "te jotkut". Ei menkoista huutelu ole kaikille yhtä pikkujuttu kuin sinulle. Yllättikö?
Ei yllätä, koska valitettavasti jotkut edelleen ylläpitävät sitä ajatusta että kuukautiset ovat jokin suuri häpeän aihe.
Mielestäni se ei kuitenkaan ole mitään menkoista huutelua jos pyytää sidettä toiselta ihmiseltä.
PalstapervOn ketjualoitus kerännyt jo 10 sivua "keskustelua". Okei, ainakin puolet taitaa olla AP:n vastauksia itselleen "keskustelun" hengissä pitämiseksi, mutta silti... Hävetkää.
Ei yllätä, koska valitettavasti jotkut edelleen ylläpitävät sitä ajatusta että kuukautiset ovat jokin suuri häpeän aihe.
Mielestäni se ei kuitenkaan ole mitään menkoista huutelua jos pyytää sidettä toiselta ihmiseltä.
//
Niin, SINUN mielestäsi ei ole. Vieläkään et tajua, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Joillekin jo se on liikaa, jos pitää sanoa julkisesti "kuukautiset". Me olemme erilaisia ja meillä on erilaiset lähtökohdat. On tarpeetonta syyllistää ihmisiä siitä, että heillä on erilaisen lähtökohdata ja ajatukset kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Etkö antaisi laastariakaan jos oppilaalla ei sattuisi olemaan omaa laastaria mukana ja sattuisi saamaan haavan koulupäivän aikana?
Panisin, siis laastarin.
Tässä sinulle mitali, kun olet niin täydellinen ope että ihan jokainen teini kertoo sinulle kaiken kuukautisista seksikokeiluihinsa asti. Upeaa, että Porvoossa noin noin lahjakkaita opettajia!