Kertovatko nykyään kaikki tytöt äidilleen, kun kuukautiset alkavat?
Itse en ainakaan kertonut, mielestäni se oli yksityisasia. Tietenkin joku voi tonkia kaappeja ja roskiksia ja kuulostella vessan oven takana, mutta se olisi aika outoa ja tungettelevaa. Omat lapseni ovat poikia, joten ei ole tullut kuukautiset ajankohtaiseksi.
Kommentit (194)
Kuukautisissa ei ole mitään noloa. Niustä pitäisi puhua enemmän ja myös miehille. Nythän niillä on vaikka mitä harhaluuloja asiasta. Jopa 1969 syntyneellä exälläni.
Jumalauta että oli nössö mies. Ei pystynyt harrastamaan seksiä kuukautisten aikana. Ja juuri silloinhan pitäisi, koska sperma lievittää kipuja.
Kyllä pojille pitäisi myös kertoa mitä murrosikä on ja miten se eroaa tytöillä ja pojilla... ei taida noi lapset olla saaneet paljon valmiuksia elämään kotoa...
Tuskin kaikki kertovat, mutta aika outoa on jos noinkin luonnollista asiaa pitää hävetä niin paljon, ettei siitä uskalla puhua. Mistä se lapsi edes saa suojia, jos niitä satu kotona valmiiksi olemaan?
Kuinka järkyttävä suhde on ollut äidin ja tyttären välillä, jos ei tuollaisesta ole voinut puhua.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän rajaton äiti, joka kailotti kaikkien meidän kuukautiset, niihin liittyvät vaivat ja ohivuodot kaikkien kuullen aina. On kuulemma luonnollinen asia, niin ei sitä kuulu hävetä. No, en minä kuukautisia hävennyt niin paljon kuin äitiäni. Oman tyttären kanssa jutellaan avoimesti asioista kahdestaan, mutta ei tosiaan kerrota äidilleni mitään. Siitä tuohtuneena äitini yrittää aina kysellä, että onko tyttären kuukautiset jo alkaneet. Vastaamme molemmat aina, että se on yksityisasia. Kuka edes kysyy tuollaista ja miksi kiinnostaa? Haluaako traumatisoida jo toisen sukupolven kailottamalla asioita, jotka hänelle ei kuulu.
Ihana että muillakin on näin rajoton äiti...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ovat asiasta hyvinkin avoimia. Maailma on tosiaan muuttunut siitä, kun itse häpesimme noin luonnollista asiaa. Oma tyttöni oli todella ihmeissään, kun kerroin että side piti silloin vaihtaa aivan hiljaa ja salaa. Varsinkaan pojat eivät todellakaan saaneet tietää kuukautisista. Hän itse kertoi joskus lähteneensä luokastakin side kädessä vessaan, kun oli pakko päästä vaihtamaan, ja välitunnilla reppu oli ollut luokassa. Se ei todellakaan ole heille mikään juttu.
Meidän aikanamme pojat myös kiusasivat kuukautisista, minkä nämä nykytytöt ovat tehneet turhaksi.
Mitä aikaa tuo oli? Olen syntynyt 1964 eikä ollut tuollaista enää. Ja itse kysymykseen, kerroin jo aikoinani äidilleni ja oma tyttäreni kertoi minulle. Myös hänen ystävänsä kertoivat vanhemmilleen - ihan luonnollinen kasvuun liittyvä asiahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka järkyttävä suhde on ollut äidin ja tyttären välillä, jos ei tuollaisesta ole voinut puhua.
Ei ollenkaan järkyttävä. Suomalaisissa perheissä hyvinkin usein vallitsee puhumattomuuden kulttuuri, vaikka muuten olisi ihan hyvät välit. Tietyistä asioista ei puhuta. Näitä ovat mm. tunteet, kuukautiset ja seksi. Itse olen syntynyt -84 ja tunnistan hyvin se, että kuukautiset olivat aihe, johon viitattiin korkeintaan "äiti, voitko tuoda NIIITÄ kaupasta" tyyliin.
Minä en ainakaan kehdannut sanoa mitään, vaikka äiti on lääkäri ja puhunut kuukautisista minulle siitä lähtien, kun olin 6-vuotias. Kuukautisten alkaminen oli muutenkin minulle hirveä kriisi, mutta pääsin siitä yli katsomalla televisiota.
N25
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ovat asiasta hyvinkin avoimia. Maailma on tosiaan muuttunut siitä, kun itse häpesimme noin luonnollista asiaa. Oma tyttöni oli todella ihmeissään, kun kerroin että side piti silloin vaihtaa aivan hiljaa ja salaa. Varsinkaan pojat eivät todellakaan saaneet tietää kuukautisista. Hän itse kertoi joskus lähteneensä luokastakin side kädessä vessaan, kun oli pakko päästä vaihtamaan, ja välitunnilla reppu oli ollut luokassa. Se ei todellakaan ole heille mikään juttu.
Meidän aikanamme pojat myös kiusasivat kuukautisista, minkä nämä nykytytöt ovat tehneet turhaksi.
Mitä aikaa tuo oli? Olen syntynyt 1964 eikä ollut tuollaista enää. Ja itse kysymykseen, kerroin jo aikoinani äidilleni ja oma tyttäreni kertoi minulle. Myös hänen ystävänsä kertoivat vanhemmilleen - ihan luonnollinen kasvuun liittyvä asiahan tuo on.
Todellakin oli. Olen syntynyt 82 ja tunnistan hyvin tuon nolostelun ja kiusaamisen. Opettelin vetämään sidepakkauksen auki sormella niin ettei kuulunut repäisyääntä.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma tyttö vaihtaa sidettä ylpeänä unisex-vessassa. Muunlaisia vessoja ei kuulema pitäisi edes olla. Maailma on muuttunut.
Tyttö on siis hyvin aivopesty koulussa. Kai hänen mielestään miehetkin voi synnyttää?
Pölvästi olet.
Mun rajaton äiti käski joka kuukausi kertoa kun menkat alkaa, kyttäsi et en ole raskaana, hänen mukaansa ois pitäny pysyä neitsyenä häihin asti, ehkäisyä ei koskaan tarjoutunut maksamaan (omaa rahaa kun minulla ei ollut), onneksi nykyään tytöt taitaa saada ilmaiseksi ehkäisypillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollaista on ollut sinunkin nuoruudessasi. Ja paljon sen jälkeenkin. Monissa perheissä edelleenkin. Et voi oman kokemuksesti perusteella sanoa, että kenelläkään ei ollut kiusaamista tms.
Omassa nuoruudessa vuosituhannen alkupuolella kuukautisia painotettiin luonnollisena asiana. Äitikin oli puhunut niistä ennen niiden alkua. Silti olin sen verran estynyt etten kertonut niiden alkamisesta äidille vaan salaisin asian. Käytin koululta saatuja siteitä ja niiden loputtua otin äidin kaapista. Minulle menkkojen alkaminen oli kriisi, koska koin että ne alkoivat niin aikaisin. Ihan normaali ikään ne alkoivat, mutta koin itseni vielä niin lapseksi silloin kun tykkäsin vielä esim. leikkiä leluilla.
Varmaan ruoka sisältää melkolailla hormooneja, kun kaikki kehittyvät nykyään niin aikaisin ja muutenkin joka puolelta hierotaan erotiikkaa naamaan.
Kai ymmärrät että "kaikki" on suhteellisten laaja käsite. Voin sanoa suoraan että kaikki ei kerro nykyään eikä ole koskaan kertoneetkaan.
Voi kertoa mieluummin miesystävälleen etenkin jos äiti ei hyväksy tätä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ruoka sisältää melkolailla hormooneja, kun kaikki kehittyvät nykyään niin aikaisin ja muutenkin joka puolelta hierotaan erotiikkaa naamaan.
Kuukautisten keskimääräinen alkamisikä on kyllä pysynyt melko samana jo 60-luvulta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pojille pitäisi myös kertoa mitä murrosikä on ja miten se eroaa tytöillä ja pojilla... ei taida noi lapset olla saaneet paljon valmiuksia elämään kotoa...
Meillä poika tietää. Ja onhan se koulussakin käyty läpi.
Sama ope täällä vielä. Minulle kyse on tietysti ennen kaikkea naisten välisestä solidaarisuudesta. Totta kai annan omistani suojan tarvitsevalle, ihan sama kuka on kyseessä.
Mutta sen verran voin lisätä, että koulun terveydenhoitajalla on luonnollisesti kuukautissuojia ja pääsääntö on, että sieltä haetaan. Tässä ihan hiljattain tuli kyllä yksi tyttö kysymään kuukautissuojaa opehuoneesta, kun terkkari ei ollut saapuvilla. Meillä on siellä lääkekaappi, jossa on laastareita, tamponeita yms.
Kasarinuorena olen tästä ihan vaikuttunut. Olisin itse teininä suunnilleen kuollut mieluummin kuin mennyt hakemaan tamponia opehuoneesta. Minusta on mahtavaa, että edes tässä asiassa on menty eteenpäin.