Mikä siinä pullojen keräyksessä on muka niin noloa?!
Olen köyhä ja kerään pulloja. Saatan ajaa pyörällä kymmeniä kilometrejä kerrallaan, jotta saan päivän kauppa rahat kasaan.
No, yksi tuttava pariskunta näki minut eilen keräämässä. Ja voi jestas, mikä metakka tästä on nyt noussut.
Olen siis kuullut muilta tutuilta, että asiasta on puhuttu kaikille. Ja paljon. Negatiiviseen ja kauhistuneeseen sävyyn.
Mikä tässä on oikeasti muka niin kauheaa? Mitä sinä ajattelet pullonkerääjistä?
Kommentit (118)
Eläkeläis äitini keräsi pulloja kun rahat niin vähissä. On rehellinen ja kertoi toimeentulotukea hakiessaan että sai viime kuussa 69€ pullojen keräämisellä. Toimeentulotukea hakiessaan, siitä vähennettiin tuo summa. Itku tuli hänelle 🥺
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan päivittäin 167 km keräämään pulloja, menen pyörällä ja nyt minun pyörä on korjaamolla, sain naapurin pyörän lainaan. Kun olen kerännyt pulloja pussillisen, pyöräilen kotiin ja haen virvelin ja menen kalaan, ruokajonosta saan kalan kanssa leipää ja jauhoja. Kun olen selvinnyt ruokajonosta menen hetkeksi dyykkaamaan roskiksia ja sama taas aamulla, 167 km pyöräillen pulloja keräämään, eilen löysin myös 2 tölkkiä ja kiljuin riemusta, niistä saa 0,0005 senttiä enempi.
Leipää, sämpylöitä, voi tehdä ihan itsekin
Kalja pulloista saa 50 penniä/ pullo ja jos vie koko korin rabattiin niin saa 24 markkaa jos pullot ja kori täydellinen 💸🤩🎉
Itsekin jätän panttipullon juotuani sen jonnekin näkyvälle paikalle, että kerääjä saa sen löytää.
Silti, ei kovin kummoinen työ tarvitse olla, niin keräämisellä ei paljoa lisää saa. Hienoa, jos jotkut saavat keräämisen varjolla kilometrejä hyötyliikuntaa.
Itse en keräile, ei ole mitään mielenkiintoa kaivella roskiksia enkä saa mitään iloa muutaman euron palautuksesta.
Joskus jouduin keräämään ja varmaan taas kohta kun ei ollut rahaa. Hirvee työ että saa sen pari euroakin ja sitten on kamala nälkä sen tarpomisen takia. Kun on rahaa en kerää vaan jätän ne tarvitseville. Joskus voin napata mukaan jos olen muutenkin menossa kauppaan.
Minä ajattelen niin, että tyhjien pullojen ja tölkkien keräys kuuluu heille, joiden on vaikea tulla toimeen pienillä tuloillaan ja jotka todella tarvitsevat vähän lisää rahaa pärjätäkseen.. Valitettavasti iso osa tyhjien tölkkien ja pullojen kerääjistä on ahneita ihmisiä, jotka pärjäävät ihan hyvin tuloillaan ja harjoittavat tätä keräystä vain ahneuttaan.
Koska kävelen ja pyöräilen melkein joka paikkaan niin näen aika usein pullonkerääjiä, varsinkin kesällä. Myös siivojana työskennellessäni heitä näki tietyissä kohteissa paljon. Ja siivoojana voin sanoa, että pulloja löytyy roskiksista tosi paljon, joten ei niiden kaivelu turhaa työtä ole. Itse en tosin työntäisi kättäni roskikseen, mihin ei näe ollenkaan.
Itse kävelen päivässä 10 000-15 000 askelta ja napsin kyllä kaikki tölkit mukaan mitä näen. Se on ympäristön pitämistä siistinä, josta saa hyvin minimaalisen korvauksen. Viime viikolla huomasin että taloyhtiön roskis oli täynnä tölkkejä. Sitä virhettä en enää tee että ne olisin poiminut. Olen aikanaan kerran tehnyt niin, ja minua pidettiin varkaana.
Me tullaan ihan ok toimeen, mutta kerätään pullot matkaan kun kohdalle osuu. Viedään myös yhden sukulaisen pullot aina kun hänestä niitten palauttaminen on noloa..
Sitä kerätessä ihmettelen välillä, kun ne tölkit ovat hyvin harvoin tyhjiä. Ihmiset juovat puolet tölkistä ja jättävät sen.
Hauskinta näissä ympäristön siistijöissä on se ettei heidän mielestään pantiton purkki tai pullo ole ollenkaan sotkeva, eikä sitä tarvitse viedä pois.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se että pulloista saa niin helkutin vähän rahaa, 10-15 senttiä. Saa kerätä ihan jumalattoman määrän että saa edes 5 €. Harvemmin taas rodeista löytyy 40 centin 1.5 litran limu pulloja. Joten se kassa Alma elämä kun jengi raahaa niitä kasseja , siitä saa vaikutelman että onpa köyhä alkoholisoitunut ihminen , ainakin itselle tulee sellainen mielikuva heistä. Eri asia on eläkeläiset , se käy sääliksi kun joutuvat pulloja etsimään että saavat ruokaa ja lääkkeet. Erikoista on, että meidän nuoriso on niitp kenellä on varaa heittää pullot roskiin eli energiajuomaoullot jne. Heillähän vasemmiston mukaan ei mene hyvin eikä ole rahaa , on kuitenkin varas juoda noita energia juomia ja vielä heittää pantti roskiin?
Olen nuori sairas eläkeläinen. Ja kerään pulloja ihan siksi, että saan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Me tullaan ihan ok toimeen, mutta kerätään pullot matkaan kun kohdalle osuu. Viedään myös yhden sukulaisen pullot aina kun hänestä niitten palauttaminen on noloa..
Ei ole tullut mieleen, että lahjoittaisitte ne keräämänne tyhjät pullot ja tölkit jollekin joka kerää niitä saadakseen ruokaa.
Ylpeästi saa kerätä pulloja. Näyttää mihin tämän hallituksen politiikka on ihmisen ajanut. Kannattaa vielä kovaan ääneen pulloja etsiessä päivitellä nykyistä menoa. Se on parasta kenttätyötä.
Itse olen vuosien mittaan kerännyt reilun 14000€ edestä ja sijoitussalkussa niiden nykyarvo on reilut 20000€. Viime vuoden lopussa summa oli parhaimmillaan reilut 23000€, mutta kurssit ovat sen jälkeen hieman laskeneet.
Laskelma on suuntaa antava, koska läheskään koko salkku ei ole pelkillä panttirahoilla rakennettu ja panttirahat on laskelmaan lisätty aina kerran vuodessa könttäsummana.
Tavoitteena tällä harrastuksella on alusta asti ollut rakentaa itselle ylimääräinen passiivisen tulon lähde. Tulen siis tienaamaan pullonkeruulla ekstratuloa koko loppuikäni, vaikka lopettaisin varsinaisen keräysharrastuksen tähän päivään. Esim. viime vuonna "tienasin" pelkkänä arvonnousuna aikaisempina vuosina kerätyistä n 3445€, eli 287€ kuukaudessa. Mutta tuo oli siis laskennallista tuloa, koska en ole ottanut sieltä mitään ulos ja tänä vuonna kurssit ovat tosiaan laskeneet.
Vierailija kirjoitti:
Ylpeästi saa kerätä pulloja. Näyttää mihin tämän hallituksen politiikka on ihmisen ajanut. Kannattaa vielä kovaan ääneen pulloja etsiessä päivitellä nykyistä menoa. Se on parasta kenttätyötä.
Tämä! On tärkeää näyttää, että miten leikkaukset oikeasti vaikuttavat. Se kenttätyö kun voi oikeasti havahduttaa niitä hyväosaisia ihmisiä.
Me laitamme muovipullot muoviroskiin, tölkit metalliroskiin ja lasiset pullot omiinsa. Ei olla viitsitty kannella palautusautomaateille. Usein jonojakin ja joku häiriö päällä. Voisi olla joku helppo keino , että voisi antaa hyväntekeväisyyteen, muuten kuin raahaamalla palautusautomaateille.
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta näissä ympäristön siistijöissä on se ettei heidän mielestään pantiton purkki tai pullo ole ollenkaan sotkeva, eikä sitä tarvitse viedä pois.
Itse asiassa. Kruunupullot vien samaan läjään. Niitä kerääville. Tai roskiksen viereen. Lytätyistä suoristan 70 prosenttia. Osan halkaistuista teippaan. Ja kun siivoan roskia sieltä mistä infra ei siivoa. Vien meren kolhimat tölkit roskiin. Siivoan pullonkeruun ohella merenrantaa.
Mikä hemmetti siinä on, että ne ruokaroskat pitää heittää sinne kivikkoon. Kun autolla poisajettaessa. Ajetaan 5 yleisen roskiksen ohi.
Mut tosiaan kerään ne pantittomatkin pois roskiin. Koska näen ne 80 metrin päästä. Eikä kenenkään tarvitse turhaa käydä sitä 8 kertaa katsomassa. Jännä miten ne tsekkaa ne kruunutölkitkin ja ne saatetaan heittää takaisin metsään, ennenkuin niiden kerääjä hakee ne pois.
hyvä vain että jotkut kerää näitä pulloja/tölkkejä pois luonnosta ja todellakin jaksaa naurattaa se verovouhotus siitä, ei näissä hurjille tuntiliksoille pääse muutenkaan, mutta taitaa olla sama kateus jos mummo saa jostakin villasukkaparista 5e voittoa että äkkiä verotettava pois.