Mikä siinä pullojen keräyksessä on muka niin noloa?!
Olen köyhä ja kerään pulloja. Saatan ajaa pyörällä kymmeniä kilometrejä kerrallaan, jotta saan päivän kauppa rahat kasaan.
No, yksi tuttava pariskunta näki minut eilen keräämässä. Ja voi jestas, mikä metakka tästä on nyt noussut.
Olen siis kuullut muilta tutuilta, että asiasta on puhuttu kaikille. Ja paljon. Negatiiviseen ja kauhistuneeseen sävyyn.
Mikä tässä on oikeasti muka niin kauheaa? Mitä sinä ajattelet pullonkerääjistä?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se liitetään köyhyyteen ja siksi tuttusi reagoivat noin?
Mikä köyhyydessä on niin noloa? Onko silloin vähemmän ihminen kuin muut?
Minä ajan päivittäin 167 km keräämään pulloja, menen pyörällä ja nyt minun pyörä on korjaamolla, sain naapurin pyörän lainaan. Kun olen kerännyt pulloja pussillisen, pyöräilen kotiin ja haen virvelin ja menen kalaan, ruokajonosta saan kalan kanssa leipää ja jauhoja. Kun olen selvinnyt ruokajonosta menen hetkeksi dyykkaamaan roskiksia ja sama taas aamulla, 167 km pyöräillen pulloja keräämään, eilen löysin myös 2 tölkkiä ja kiljuin riemusta, niistä saa 0,0005 senttiä enempi.
Ei se ole minusta noloa. En itse kerää kun ei ole rahat tiukilla nyt, mutta hyvin voisin jos tarvitsisi.
Mokomakin veronkiertäjä. Etkö muka tiennyt että on verotettavaa tuloa?
Minulla on yli 100 tuhannen edestä säästöjä mutta keräilen silti pyöräillessä pullot ja tölkit ojista.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole minusta noloa. En itse kerää kun ei ole rahat tiukilla nyt, mutta hyvin voisin jos tarvitsisi.
Kerään vaikka ei ole rahakaan tiukalla.
Osa ihmisistä pitää itseään liian hienona moiseen touhuun. Silti itse roskaavat luontoa heittämällä ne pullot pois.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yli 100 tuhannen edestä säästöjä mutta keräilen silti pyöräillessä pullot ja tölkit ojista.
No tämä. Pullon keruu liitetään ihmisten mielikuvissa sitkeästi köyhyyteen ja epätoivoon. Vaikka todellisuudessa se pullon kerääjä voi tehdä sitä vaikka harrastuksena ja olla hyvinkin rikas.
Noloja ovat he, jotka pitävät sitä nolona!!
On todella hyvä harrastus, huvi ja hyöty samassa paketissa. Arvostan!
Myös luonto kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä köyhyydessä on niin noloa? Onko silloin vähemmän ihminen kuin muut?
Ei köyhyys ole minusta noloa tai raha ole mikään ihmisarvon mittari. Mutta tosiasia on se, että moni hyväosainen ja rikas ei ymmärrä köyhyyttä. Ennakkoluuloja on paljon.
Voisin arvata että keräät niitä äiskän ja iskä ja omien joukosta ei tartte hävetä sillä niitä huulia on venytellyt useampikin pullonkerääjä ja väljät ovat
Itsekin kerään useimmiten tölkit ja muovipullot. Lasipulloja en viitsi kerätä, kun ovat painavia ja niistä saa vain 10 senttiä.
Saatan joskus ottaa roskiksestakin tölkin/pullon, jos se näkyy. Olen kyllä huomannut, että jotkut kiertävät pyörällä eri roskiksilla ja kaivelevat niitä. Ajattelen, että ovat köyhempiä kuin minä, kun vaivautuvat kurottamaan roskikseen ihan turhaankin.
Nykyään monet ovat niin tiukoilla rahallisesti, että pullojen kerääjiä on paljon. Joskus olen esim. kauppareissulla nähnyt maassa tölkin/pullon ja ajatellut ottaa sen mukaan sitten kaupasta tullessa, mutta usein se on jo hävinnyt sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Se liitetään köyhyyden lisäksi alkoholismiin, eli olettamaan että palautusrahoilla ostetaan heti halvinta kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se liitetään köyhyyden lisäksi alkoholismiin, eli olettamaan että palautusrahoilla ostetaan heti halvinta kaljaa.
Nykyään asia on yhä harvemmin näin. Leikkauksey ovat ajaneet ihmisiä köyhyyteen koko ajan enemmän. Tiedän ja tunnen itsekin mm pari uskovaista ihmistä, jotka ovat ihan ammattikerääjiä. Kumpikaan ei itse juo alkoholia.
Minäkin kerään pulloja tai paremminkin tölkkejä. Tosin en pyörä- vaan juoksulenkeiltä. Pahimmillaan lumien sulamisen jälkeen viikonloppuaamuna löytyi kolmisenkymmentä pantillista tai pantitonta, ehjää tai litistettyä, vajaan kymmenen kilometrin matkalla. Itse en noita kerää rahan takia (suuresta osasta sitä ei edes saa) vaan ympäristön/luonnon takia ja erityisesti jos ovat pellolla tai vaarassa ajautua sinne. En halua metallinpaloja eläimien enkä ihmisten terveyttä vaarantamaan.
Pullojen keräämisestä pitää saada kunnon palkka, palkan perusteena ympäristön siistinä pitäminen vaikkei Vihreitä äänestänytkään.
Jostain syystä osa ihmisistä halveksii pullon kerääjiä. Mm tölkkejä rutataan/rikotaan kuin kuittailuna kerääjille. Huutelua jne esiintyy myös.
Pullojen kerääminen on lähinnä lasten juttu, he niitä voivat kerätä ja saada muutama euro vaikka irtokarkkeihin tai ihan mihin vaan, mutta jos kuvioon astuu aikuinen, on jokin pahasti pielessä.