Sinä, joka huomauttelet toisten kielioppivirheistä, oletko koskaan ajatellut että kyseisellä ihmisellä voi olla lukihäiriö tms?
Kommentit (89)
Vaikka sitä pilkkua ei n*ss*s*, niin kyllä sitä silti voi vähän enemmän käyttää.
Lukihäiriön ja osaamattomuuden erottaa kyllä toisistaan. Kommentoin sivusta.
En. Kielioppivirheet eivät liity lukihäiriöön mitenkään.
En ole erityisen hyvä kirjoittamaan, mutta hämmästyttävän paljon yhdyssanavirheitä näkyy.
Ei niin suurella joukolla voi olla lukihäiriötä.
Yleensä kielioppivirheistä huomauttava ei osallistu keskusteluun ollenkaan. Näkee vaan seipäät, ei aitaa.
Minulla on lukihäiriö ja mielelläni otan vastaan korjauksia jos kirjoitan väärin, sillä huomaan niitä huonosti itse. Jos sellaisesta loukkaantuu, on herkkähipiäinen ja huono itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lukihäiriö ja mielelläni otan vastaan korjauksia jos kirjoitan väärin, sillä huomaan niitä huonosti itse. Jos sellaisesta loukkaantuu, on herkkähipiäinen ja huono itsetunto.
Sille on myös oma paikka ja aika. Minusta tällaiset anonyymit keskustelu palstat on aivan vääriä paikkoja siihen.
Olen, mutta on hyvin epätodennäköistä, että kaikilla kieliopillisesti väärin kirjoittavilla, yhdyssanavirheitä tekevillä ja välimerkkisääntöjä osaamattomilla olisi lukihäiriö. Se on tilastollisesti mahdotonta.
Kysymys on useammin sekä siitä, että peruskoulu ja toisen asteen opinnot eivät ole kiinnostaneet, että siitä, ettei ihminen aikuistuttuaankaan ole välittänyt opetella äidinkieltään. Meitä suomenkielisiä suomalaisia on kuitenkin vain noin viitisen miljoonaa, eikä kukaan muu kuin me itse pidä tätä kieltä käytössä ja elossa. Käsittämättömintä on "isänmaallisten" suomalaisten öyhötys täynnä virheitä vilisevällä äidinkielellään. Maailman muuttamisen tai ainakin Suomen "palauttamisen" voisi aloittaa ihan omasta itsestä.
Aidosta lukihäiriöstä kärsivälle annan kaikki virheet anteeksi enkä tuomitse vaan kiitän, että hän vaikeuksista huolimatta jaksaa käyttää kieltä. Sama juttu kehitysvammaisten osalta.
Sen sijaan laiskuutta ja sivistymättömyyttä ja kansallisen kielemme r...kausta en hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kielioppivirheistä huomauttava ei osallistu keskusteluun ollenkaan. Näkee vaan seipäät, ei aitaa.
Itse istun seipään pääle en aijan
Kielioppivirheet eivät johdu lukihäiriöstä vaan osaamattomuudesta ja tietämättömyydestä.
Kirjoitusvirheitä lukihäiriö kyllä aiheuttaa, aivan ymmärrettävästi.
Sumen koluissa on opetuksen taso laksenut, johtuen may be opilaine lähtötasosta. Ainakinpk-sedulla paljon suomea eiosaa lapsia? Tahan voi vaikutta myös somemama, ei lue lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriö=kehitysvammainen, äå alle 80
Tässä sulle lukihäiriöisiä :
Hanna-Maria Hintsa
Minka Kuustonen
Hjallis Harkimo, kuningas Kaarle Kustaa XVI
kruununprinsessa Victoria ja prinssi Carl Philip
Katriina Wuoristo, yrittäjä
Thomas Edison, muun muassa hehkulampun keksijä
Albert Einstein, suhteellisuusteorian kehittäjä
Orlando Bloom, näyttelijä
Harry Belafonte, laulaja
Whoopi Goldberg, näyttelijä
Jay Leno, talkshow-isäntä
Agatha Christie, kirjailija
Ingvar Kamprad, Ikean perustaja
Keanu Reeves, näyttelijä
Kiera Knightley, näyttelijä
Billy Bob Thornton, näyttelijä
Walt Disney, Disney-yhtiöiden perustaja
John Lennon, Beatles-muusikko
Leonardo da Vinci, keksijä-taiteilija
Pablo Picasso, taiteilija
Richard Branson, Virgin-yhtiöiden perustaja
Andy Warhol, taiteilija
Muhammad Ali, nyrkkeilijälegenda
Winston Churchill, Iso-Britannian legendaarinen pääministeri
Tunnen henkilön, jolla on lukihäiriö. Hänen tekstin kyllä erottaa helposti.
Mulla on pahentunut vähän aikuisena jonkin sortin lukihäiriö. Se ilmeni vasta ylioppilaskokeessa täysin yllättäen ja nyt kun jotakin kirjoitan niin usein tulee samantyylisiä virheitä tekstiin.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriön ja osaamattomuuden erottaa kyllä toisistaan. Kommentoin sivusta.
Lukihäiriöisellä puuttuu tavuja, on kirjaimia väärässä järjestyksessä jne.
Täytyy ymmärtää nepsyjä, heillä on vaikeata.
Vierailija kirjoitti:
Se henkilö luulee olevansa jotenki fiksu tai erityinen kun se kirjottaa "hyvin" anonyymille palstalle mistä sen kirjotukset hävii kumminki
Opettele kirjoittamaan!
Se että kirjoittaa viisi kertaa enään, vanhenpi, joutua tehdä jne. jne. ei johdu koskaan lukihäiriöstä.
Se henkilö luulee olevansa jotenki fiksu tai erityinen kun se kirjottaa "hyvin" anonyymille palstalle mistä sen kirjotukset hävii kumminki