Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko enemmän normi kuin poikkeus, että isovanhemmat tulee sairaalaan katsomaan lapsenlasta syntymän jälkeen?

Vierailija
21.04.2025 |

Onko Suomessa tapana käydä katsomassa tuoretta äitiä ja vauvaa sairaalassa? Vai onko enemmän tavallista, että sinne sairaalaan ei mennä?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ihan normaalia tulla sairaalaan. Kotiin annetaan sitten rauha täysin.

Vierailija
22/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen aikaan kävi molemmat isovanhemmat. Huoneisiin ei päässyt, mutta oltiin päiväsalissa. Muiden aikaan oli vierailurajoitukset ja vain puoliso kävi sairaalassa. Kotiuduinkin kyllä nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin niin huonossa kunnossa, että toivoin ettei vielä seuraavana päivänä tultaisi. Silti tultiin. Opin, että juuri synnyttäneen toiveilla ei ole muutenkaan väliä. Vain vauva kiinnostaa sen jälkeen, kun on maailmaan tullut. Äidissä ehkä ainoastaan imetyksen sujuminen.

No just tämä. On jäänyt niin elävästi mieleen, kun itse on aivan uupunut ja huonossa kunnossa, mustasukkaiset isommat sisarukset vaativat huomiota, koti on kaaoksessa ja vauvaa pitäisi hoitaa. Ja kaikkia sukulaisia ja kavereita pitäisi jaksaa viihdyttää ja keittää kahvia ja taikoa jostain pullaa.

Tässä syy siihen, miksi viimeiseen asti välttelen vauvaperheessä vierailemista, vaikka äiti miten vakuuttaa, että totta kai hän jaksaa, aika tulee kotona pitkäksi, kun ei näe ketään. Äiti on vain kohtelias, tosiasiassa

Tässä tarkoitettiin kyllä ensimmäisiä päiviä synnytyksen jälkeen.

Vierailija
24/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin niin huonossa kunnossa, että toivoin ettei vielä seuraavana päivänä tultaisi. Silti tultiin. Opin, että juuri synnyttäneen toiveilla ei ole muutenkaan väliä. Vain vauva kiinnostaa sen jälkeen, kun on maailmaan tullut. Äidissä ehkä ainoastaan imetyksen sujuminen.

No just tämä. On jäänyt niin elävästi mieleen, kun itse on aivan uupunut ja huonossa kunnossa, mustasukkaiset isommat sisarukset vaativat huomiota, koti on kaaoksessa ja vauvaa pitäisi hoitaa. Ja kaikkia sukulaisia ja kavereita pitäisi jaksaa viihdyttää ja keittää kahvia ja taikoa jostain pullaa.

Tässä syy siihen, miksi viimeiseen asti välttelen vauvaperheessä vierailemista, vaikka äiti miten vakuuttaa, että totta kai hän jaksaa, aika tulee kotona pitkäksi, kun ei

Kysyttiin, onko isovanhemmilla tapana jne. ja tuossa edellisissä kerrottiin, että sukulaisia ja kavereita ei jaksa viihdyttää. Vastasin siis siihen, joten ole hyvä ja kommentoi edelliselle kirjoittajalle, että nyt on kyse isovanhemmista, ei muista!

Vierailija
25/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin tavallista, mutta yhtä tavallista on sekin, että äiti kieltää kaikki vieraat ja tutustuu rauhassa vauvaansa.

Pojanpoika syntyi tammikuussa, vielä ei ole äiti siinä kunnossa, että voisimme mennä vauvaa kotiinkaan katsomaan. Odottelemme ihan rauhassa, kyllä se vauva isovanhemmille näytetään, kun on sen aika.

Ei ole kastettu tai pidetty nimiäisiä? 

Vierailija
26/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävivät, mutta vain kylässä. Siskoni sai lapsen muutamaa viikkoa myöhemmin, mutta silloin eivät enää vaivautuneet sen enempää sairaalaan kuin kotiinkaan. Puhumattakaan siitä että olisivat millään tavalla auttaneet. Olivat viisikymppisiä.

Auttaneet missä? Kotona on 2 aikuista ja vauva, joka ei vielä omatoimisesti liiku, joten missä ihmeessä apua tarvittaisiin? Talon maalaamisessa?

Vierailija
27/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hyvin tavallista, mutta yhtä tavallista on sekin, että äiti kieltää kaikki vieraat ja tutustuu rauhassa vauvaansa.

Pojanpoika syntyi tammikuussa, vielä ei ole äiti siinä kunnossa, että voisimme mennä vauvaa kotiinkaan katsomaan. Odottelemme ihan rauhassa, kyllä se vauva isovanhemmille näytetään, kun on sen aika.

Onpa mennyt kauan !

Vierailija
28/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä puolisosi teki, jos kaikki kaatui sinun niskaasi? 

Vierailija
29/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävivät, mutta vain kylässä. Siskoni sai lapsen muutamaa viikkoa myöhemmin, mutta silloin eivät enää vaivautuneet sen enempää sairaalaan kuin kotiinkaan. Puhumattakaan siitä että olisivat millään tavalla auttaneet. Olivat viisikymppisiä.

Olisi kuitenkin ollut väärin autettu

Siitä täällä,usein huudellaan

Vierailija
30/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä puolisosi teki, jos kaikki kaatui sinun niskaasi? 

Mikä puoliso? Enhän mä edes tiedä kuka lapsen isä on!

Vierailija
31/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaneet missä? Kotona on 2 aikuista ja vauva, joka ei vielä omatoimisesti liiku, joten missä ihmeessä apua tarvittaisiin? Talon maalaamisessa?

Meillä veljeni leikkasi nurmikon 😌

Vierailija
32/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu se nainen on siinä vaan pakollinen paha.

Ei kannata synnyttää suomessa.

Vierailija
33/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on jo isoja, joten siihen aikaan osastolla sai käydä vieraita. Minusta oli ihan kiva, kun isovanhemmat kävivät katsomassa vauvaa sairaalassa. Siinä minun ei tarvinnut tehdä mitään ja vieraatkin lähti ajoissa, kun vierastunti loppui. Rankempaa se olisi ollut kotona.

Vierailija
34/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sen vätyspoikansa komentamisessa jos ei muussa. 

Vierailija
35/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, teidän itse kuuluu hoitaa 

Vierailija
36/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme lasta, eikä edes kerrottu kenellekään kun mentiin synnyttämään.

Juurikin sen takia, ettei kukaan tuppautuisi puoliväkisin osastolle kyläilemään.

Eikä varmaan muutenkaan ole kovin hääviä toimia seuraneitinä sukulaisille siinä vaiheessa kun äiti on jääpalat vaipassa kävelykyvyttömänä sängyllä...

Suku näkee vauvan sitten kun vanhemmat ovat siihen valmiit, on minun mielipiteeni.

M42

Normaalisti äiti kävelee itse osastolle, synnytys ei vie liikunakykyä eikä housuihin saa jääpaloja. Sektioäideistä en tiedä, he eivät kykene kävelemään niin kauan kun puudutus vaikuttaa.

Ok, sori tästä, ollaan siis synnytetty ihan väärin. Ekan kerran jälkeen äiti lähti synnytys salista leikkuriin, tokalla kerralla teholle, ei tiedetty ettei sen näin kuulu

Ei kuulu ja otan osaa sen puolesta että vaimosi on joutunut misogynistisen lääketeollisuuden silvottavaksi. 

Nykyään vahingot kohdistuvat myös vauvoihin, mm. imukuppisynnysten aiheuttamat elinikäiset vauriot.

Vierailija
37/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 2022, eikä silloin saanut käydä kuin puoliso ja lapset. En kyllä ketään sinne kaivannutkaan 

Vierailija
38/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ehtineet, molemmilla kerroilla synnytin illalla ja pääsin kotiin seuraavana päivänä puolenpäivän jälkeen. 

Kotona sitten kävivät molemmat isovanhemmat. Tulivat ruokien kanssa.

Vierailija
39/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sikainfluenssan jälkeen sairaalavierailuja on vähennetty. Kun sain esikoiseni 2011, isovanhemmat ja muut vieraat saivat tulla vain päiväsaliin. Mun vanhemmat kävivät siellä meitä tapaamassa, mutta olinkin sairaalassa 4 yötä. Toisella kerralla olin lyhyemmän aikaa ja kävimme kotimatkalla heidän luonaan. 

Vierailija
40/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, teidän itse kuuluu hoitaa 

Oho, onko tämä Jumala vai kuka, joka täällä palstalla päivystää!