Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko enemmän normi kuin poikkeus, että isovanhemmat tulee sairaalaan katsomaan lapsenlasta syntymän jälkeen?

Vierailija
21.04.2025 |

Onko Suomessa tapana käydä katsomassa tuoretta äitiä ja vauvaa sairaalassa? Vai onko enemmän tavallista, että sinne sairaalaan ei mennä?

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä isovanhemmat kävi.

Vierailija
2/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin tuli koko lähisuku sairaalaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan perheestä ja äidin toiveesta. Meidän suvussa äidit toivoivat että ei vierailtaisi sairaalassa.

Vierailija
4/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei käynyt kummankaan lapsen kohdalla.

Vierailija
5/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tänä päivänä ole normikäytäntö ainakaan täällä Etelä-Suomessa.

Vierailija
6/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On isovanhemmat miehen vanhemmat käyneet.

Vierailija
7/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat tulivat katsomaan molempia vauvoja. Miehen vanhemmat eivät tulleet kun he asuvat kauempana. Heiltä tuli kukkatervehdys sairaalaan.

Vierailija
8/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on viisi lasta, eikä kukaan siellä ole käynyt, ei edes oma perhe, miestä lukuunottamatta. Olen tosin lähtenyt sairaalasta vauvan kanssa jo melkein seuraavana päivänä kotiin, joten ei isovanhemmat olisi 600 km päästä edes ehtineet.

Vierailija
9/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin niin huonossa kunnossa, että toivoin ettei vielä seuraavana päivänä tultaisi. Silti tultiin. Opin, että juuri synnyttäneen toiveilla ei ole muutenkaan väliä. Vain vauva kiinnostaa sen jälkeen, kun on maailmaan tullut. Äidissä ehkä ainoastaan imetyksen sujuminen.

Vierailija
10/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin tavallista, mutta yhtä tavallista on sekin, että äiti kieltää kaikki vieraat ja tutustuu rauhassa vauvaansa.

Pojanpoika syntyi tammikuussa, vielä ei ole äiti siinä kunnossa, että voisimme mennä vauvaa kotiinkaan katsomaan. Odottelemme ihan rauhassa, kyllä se vauva isovanhemmille näytetään, kun on sen aika.

Vierailija
11/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta, eikä edes kerrottu kenellekään kun mentiin synnyttämään.

Juurikin sen takia, ettei kukaan tuppautuisi puoliväkisin osastolle kyläilemään.

Eikä varmaan muutenkaan ole kovin hääviä toimia seuraneitinä sukulaisille siinä vaiheessa kun äiti on jääpalat vaipassa kävelykyvyttömänä sängyllä...

Suku näkee vauvan sitten kun vanhemmat ovat siihen valmiit, on minun mielipiteeni.

M42

Vierailija
12/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin niin huonossa kunnossa, että toivoin ettei vielä seuraavana päivänä tultaisi. Silti tultiin. Opin, että juuri synnyttäneen toiveilla ei ole muutenkaan väliä. Vain vauva kiinnostaa sen jälkeen, kun on maailmaan tullut. Äidissä ehkä ainoastaan imetyksen sujuminen.

No just tämä. On jäänyt niin elävästi mieleen, kun itse on aivan uupunut ja huonossa kunnossa, mustasukkaiset isommat sisarukset vaativat huomiota, koti on kaaoksessa ja vauvaa pitäisi hoitaa. Ja kaikkia sukulaisia ja kavereita pitäisi jaksaa viihdyttää ja keittää kahvia ja taikoa jostain pullaa.

Vierailija
13/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin sen takia, ettei kukaan tuppautuisi puoliväkisin osastolle kyläilemään.

Eikä varmaan muutenkaan ole kovin hääviä toimia seuraneitinä sukulaisille siinä vaiheessa kun äiti on jääpalat vaipassa kävelykyvyttömänä sängyllä...

Suku näkee vauvan sitten kun vanhemmat ovat siihen valmiit, on minun mielipiteeni.

M42

Normaalisti äiti kävelee itse osastolle, synnytys ei vie liikunakykyä eikä housuihin saa jääpaloja. Sektioäideistä en tiedä, he eivät kykene kävelemään niin kauan kun puudutus vaikuttaa.

Vierailija
14/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalaan kyllä, kotiin ei ainakaan kahteen viikkoon.

Vierailija
15/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just tämä. On jäänyt niin elävästi mieleen, kun itse on aivan uupunut ja huonossa kunnossa, mustasukkaiset isommat sisarukset vaativat huomiota, koti on kaaoksessa ja vauvaa pitäisi hoitaa. Ja kaikkia sukulaisia ja kavereita pitäisi jaksaa viihdyttää ja keittää kahvia ja taikoa jostain pullaa.

Tässä syy siihen, miksi viimeiseen asti välttelen vauvaperheessä vierailemista, vaikka äiti miten vakuuttaa, että totta kai hän jaksaa, aika tulee kotona pitkäksi, kun ei näe ketään. Äiti on vain kohtelias, tosiasiassa hän on totaalisen uupunut eikä halua nähdä ketään saati kahvitella. Sanon näille äideille napakasti, että nähdään sitten, kun olet taas töissä, käydään yhdessä vaikka lounaalla, nyt ei ole hyvä hetki vierailla.

Vierailija
16/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhemmat tulivat katsomaan molempia vauvoja. Miehen vanhemmat eivät tulleet kun he asuvat kauempana. Heiltä tuli kukkatervehdys sairaalaan.

Sairaalaan ei toivota kukkatervehdyksiä. Kukilla ei tee yhtään mitään.

Vierailija
17/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syy siihen, miksi viimeiseen asti välttelen vauvaperheessä vierailemista, vaikka äiti miten vakuuttaa, että totta kai hän jaksaa, aika tulee kotona pitkäksi, kun ei näe ketään. Äiti on vain kohtelias, tosiasiassa

Oletko sinä isovanhempi? Sitähän tässä kysyttiin.

Vierailija
18/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M42

Normaalisti äiti kävelee itse osastolle, synnytys ei vie liikunakykyä eikä housuihin saa jääpaloja. Sektioäideistä en tiedä, he eivät kykene kävelemään niin kauan kun puudutus vaikuttaa.

Ok, sori tästä, ollaan siis synnytetty ihan väärin. Ekan kerran jälkeen äiti lähti synnytys salista leikkuriin, tokalla kerralla teholle, ei tiedetty ettei sen näin kuulu mennä.

M42

Vierailija
19/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalaan ei toivota kukkatervehdyksiä. Kukilla ei tee yhtään mitään.

Ne on tapana antaa hoitajille. Vähän kuin kiitoksena, eihän siellä osastolla edes olla kuin 2 vrk.

Vierailija
20/78 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävivät, mutta vain kylässä. Siskoni sai lapsen muutamaa viikkoa myöhemmin, mutta silloin eivät enää vaivautuneet sen enempää sairaalaan kuin kotiinkaan. Puhumattakaan siitä että olisivat millään tavalla auttaneet. Olivat viisikymppisiä.