HS: Suomen kotitalouksien nettovarallisuuden mediaani oli 96 000 euroa
Asunnon omistavien kotitalouksien oman asunnon arvon mediaani oli liki 150000 euroa. Omistusasujat ovat Suomessa selvästi varakkaampia kuin vuokralla asuvat. Vuokralla asuvissa kotitalouksissa nettovarallisuuden mediaani oli 2800 euroa, kun taas asuntovelkaisten omistusasujien mediaani oli 143200 euroa.
Köyhää on kansa. Omakin perhe siellä ylimmässä varallisuudesiilissä, vaikka puoliso on työtön ja autokin 20 vuotta vanha.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asuntovelkainen omistusasuja enkä koe omistusasuntoa oikeana varallisuutena. Joudun joka tapauksessa asumaan jossain.
Minä lasken nyt kun olemme pystyneet realisoimaan talomme.
Myytiin talo 620ke ja rakennettiin uusi 350ke:lla eli käyttöön jäi rahaa 270ke jolla maksettiin viimeiset lainanrippeet pois.
Nykyisen talon arvo on jo noussut yli 400ke:n ja ylimääräisellä rahalla ostettu lomatalokin on jo nostanut reippaasti arvoaan.
5v kuluttua myymme nykyisen talon pois ja muutamme rivariin jolloin jälleen jää n 200ke ylimääräistä. Tai 400ke jos muutamme pysyvästi 2. kotiin
Sivusta mutta ymmärrät varmaan, että iso osa suomalaisesta asuntovarallisuudesta ei ole kovin arvokasta. Huono sijainti ja kyseessä on pelkkä kuluerä. Hyvällä sijainnillakin asunto voi olla purkukuntoinen tai vaatia erittäin kalliita remontteja ja todellinen arvo on siksi matala. Lisäksi tällä hetkellä edes uusien asuntojen kauppa ei pyöri, ei edes Helsingissä. Asunto _voi_ olla varallisuutta ja sen _voi_ saada myytyä hyvään hintaan. Toisaalta asunto _voi_ olla myös pelkkä taakka (viimeistään perillisille). Ymmärrän kyllä, että lasket asuntosi varallisuudeksi, kuten itsekin sanot, sen jälkeen kun olet jo myynyt sen hyvällä hinnalla. Jos et saisi myytyä edes halvalla vaikka haluaisit, kantasi oletettavasti olisi toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vttu tätä rahasta ja omaisuudesta jankuttamista. Yksi kaveri oli tällainen jankuttaja, eikä se suhde kauaa kestänyt kun en jaksanut kuunnella sitä loputonta vtun jankutusta rahasta. Maailman tylsin puheenaihe.
Käyhän ensiksi se peruskoulu loppuun ja kasva aikuiseksi, jonne.
Vierailija kirjoitti:
Asuntovarallisuus on turva, mutta arvo on vain laskennallinen... Usein se jää remppa-/purkukunnossa perinnöksi useammalle lapselle , jotka maksavat siitä vielä verot. Toki erit Helsingin hyvien alueiden asuntojen arvot ovat nousseet järjettömästi 2000-luvulla, josta jotkut ovat päässeet hyötymään (mutta kuitenkin aika harvat suhteessa koko kansaan).
Huonot alueet nousivat vuoteen 2005 saakka melkein samaan tahtiin. Olen itse kotoisin tällaiselta huonolta alueelta, tosin omakotitalosta. Vanhempieni asuntovarallisuus on kuitenkin yli 1.7 miljoonaa euroa, eikä velkaa juuri ole ja muutakin omaisuutta löytyy. Asunnot on hankittu 1980-luvulta alkaen. Ihmiset varmaan luulevat lapsuudenperhettäni köyhäksi, koska he tykkäävät asua huonolla alueella. Pidän myönteisenä sitä, että hinnat ovat laskeneet nyt enemmän hyvillä kuin huonoilla alueilla, siis esimerkiksi Etelä-Helsingissä. Näiden alueiden asukkaathan ovat vastuussa lähiöiden ahdingosta. Ostin itsellenikin asunnon hyvältä alueelta, kun oli laskenut niin paljon.
Meillä on vanha japanilainen auto ja ASO asunto Vantaalla. Ollaan toden totta köyhiä eikä ulos pääsyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ongan tämä kammottavaa luettavaa! Tilanne huonontunut varmaan kymmeniä % parissa vuodessa lisää
https://www.hs.fi/talous/art-2000008480989.html
V 2000 Suomen ja Ruotsin nettovarallisuusero 7%
V 2020 ero 100%!!!!!!!!!!
Euro on tuonut valtavan määrän köyhyyttä. Tätä ei kuitenkaan saa sanoa ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Jaa minä asun vuokralla ja metsäni arvo on noin puolimiljoonaa euroa mitenkä se menikään näin hassusti oman torpan omistaja?
No ei se puu rahaksi muutu metsässä vaan vasta kaadettuna versus talo myytynä. Ja sitten menee 20v ennenkuin saat uutta tuottoa
Same same...
Olemme sosiaalialalla ja se on varma tie köyhyyteen.Ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.Työ on tärkeää emmekä valitsisi toisin vaikka olemme nykypäivän spitaalisia.
Vuokralla asuu paljon opiskelijoita, jotka eivät ole vielä ehtineet kerryttää varallisuutta. Lisäksi Suomessa on ollut tapana ostaa oma asunto heti kun kykenee saamaan riittävästi lainaa. Toisin sanoen, on kehäpäätelmä aloituksen lukujen perusteella ajatella, että omistusasuminen kerryttää varallisuutta (huom. en tässä väitä, että se ei voisi niin tehdä). Omistusasujina ovat useimmiten he, joilla on ollut aikaa ja mahdollisuuksia kerryttää varallisuutta. Varaton ei asuntoa osta halusi tai ei. Varakas tai suurituloisempi voi ostaa tai olla ostamatta ja moni päätyy ostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis on se seinien arvo laskettu vai mitenkä? Eihän sitä kämppää välttämättä saa edes myytyä.
No kyllä sinä nyt sen ymmärrät, että perhasunto Helsingin keskustassa on eri hintainen kuin saman kokoinen Lieksassa.
Niin onhan se hienoa kerätä autoja maksaa niistä miljoonia,jotka sinun kuoleman jälkeen myydään pilkkahinnalla pois että hulttiopoikasi saa viina ja huumerahaa.
Myin juuri Helsingin keskustasta kaksion. Omistin sen 15 vuotta, tuottoa tuli reilut 100 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asuntovelkainen omistusasuja enkä koe omistusasuntoa oikeana varallisuutena. Joudun joka tapauksessa asumaan jossain.
Myytiin talo 620ke ja rakennettiin uusi 350ke:lla eli käyttöön jäi rahaa 270ke jolla maksettiin viimeiset lainanrippeet pois.
Nykyisen talon arvo on jo noussut yli 400ke:n ja ylimääräisellä rahalla ostettu lomatalokin on jo nostanut reippaasti arvoaan.
5v kuluttua myymme nykyisen talon pois ja muutamme rivariin jolloin jälleen jää n 200ke ylimääräistä. Tai 400ke jos muutamme pysyvästi 2. kotiin
Sivusta mutta ymmärrät varmaan, että iso osa suomalaisesta asuntovarallisuudesta ei ole kovin arvokasta. Huono sijainti ja kyseessä on pelkkä kuluerä. Hyvällä sijainnillakin asunto voi olla purku
Kuten kirjoitin - yksi talo jo myyty ja alueellamme kauppa käy yhä. 400ke talo on helpompi myydä kuin yli 600ke maksava jonka myyntiin meni siihenkin vain 2kk. En ole huolissani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta mutta ymmärrät varmaan, että iso osa suomalaisesta asuntovarallisuudesta ei ole kovin arvokasta. Huono sijainti ja kyseessä on pelkkä kuluerä. Hyvällä sijainnillakin asunto voi olla purku
Omituista, että joku laskee asunnon varallisuudekseen SEN JÄLKEEN KUN SE ON JO MYYTY. Millä logiikalla siitä tulee sinunvarallisuuttasi sillä hetkellä kun se lakkaa olemasta sinun?
Vierailija kirjoitti:
Mihin toi asunnon pitäminen varallisuutena perustuu? Asuntohan on hankala muuttaa rahaksi ja hinta riippuu siitä mitä joku on valmis maksamaan. Oikotien hinnathan on ihan eri kuin asunnoista saadut hinnat.
Ei ole totta. Joku on valmis maksamaan omakotitalosta ja tontista 1000€, mutta omistajat sitä ei myy. Kukaan ei kuitenkaan maksa siitä sen enempää, ja sitten se talo jätetään mätänemään pystyyn. Näin Suomessa. Ei myydä hinnalla jonka joku on valmis maksamaan, vaan annetaan tuhoutua. Itsekästä porukkaa ja luonnonvarojen tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongan tämä kammottavaa luettavaa! Tilanne huonontunut varmaan kymmeniä % parissa vuodessa lisää
https://www.hs.fi/talous/art-2000008480989.html
V 2000 Suomen ja Ruotsin nettovarallisuusero 7%
V 2020 ero 100%!!!!!!!!!!
Euro on tuonut valtavan määrän köyhyyttä. Tätä ei kuitenkaan saa sanoa ääneen.
Monessa Euroopan maassa on euro käytössä ja monessa niistä kotitaloudet ovat merkittävästi vauraampia kuin Suomessa ja ovat vaurastuneet ajan kuluessa aina vain enemmän. Euro ei todellakaan riitä selittämään eroa Suomen monen muun Euroopan maan välillä tai ole todennäköisesti selitys lainkaan.
Olen fukin köyhä ei edes pillua ole kiikarissa.
Kyllähän se on selvää että Venäjälle me kuulutaan. Yksi köyhä alue vain lisää suureen mahtavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustan hinnatkin ovat olleet viime vuosina rajussa laskussa. Asukkaat ovat menettäneet satojatuhansia.
On edelleen kuplassa Hesan hinnat ja kuplat puhkee aina.
Tätä kuplaa on hoettu niin kuin minä muistan vaan ei ole vielä puhjennut.
Taitaa olla vähän niinkuin jessen toinen tuleminen, jotkut uskoo, useimmat eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskustan hinnatkin ovat olleet viime vuosina rajussa laskussa. Asukkaat ovat menettäneet satojatuhansia.
On edelleen kuplassa Hesan hinnat ja kuplat puhkee aina.
Tätä kuplaa on hoettu niin kuin minä muistan vaan ei ole vielä puhjennut.
Taitaa olla vähän niinkuin jessen toinen tuleminen, jotkut uskoo, useimmat eivät.
Sitä hoettiin jo kun olin lapsi 80 -luvulla.
Tätä se sosialismi tuottaa. Ei ihme, että sosialismia sanotaan yhteiskunnan syöväksi. Nyt kun Suomi siirtyi entistä enemmän vasemmalle, pääomapako nopeutuu ja jäljelle vain todella köyhät. Kannattiko?
Asunto Kouvolassa ja varallisuus miinuksella. Näin.