Mitä teet eläkkeellä ekat 10 vuotta?
Laadin itselleni suunnitelmaa: missä vaiheessa maksan asunnon, miten säästän ennen eläkettä, koska jään eläkkeelle, koska muutan vuokralle jne. Tämän tein käytettävissä olevia rahavarojani soveltaen.
Ne eivät ole, eivätkä tule olemaan suurensuuret. Ensimmäiset 10 vuotta en kuitenkaan ole vanhuudenheikko, arviolta 65-75-vuotias. Asun silloinkin omistusasunnossa, mutta eläkkeen ja tiettyjen sijoitusten turvin. Fyysistä työtä tehneenä, nyt jo lievästi kuluneena en kykene kaikkeen. Mitä keksisi, mitä tekisit itse? Lapset ovat omillaan, eivät 99% hanki omia lapsia. Matkustelu kallistuu kaiken aikaa. Liikunta ja lukeminen ok, mutta jotain siihen lisäksi...hmmm.
Kommentit (106)
Muutan norjaan ja alan siellä hiihtovalmentajaksi,sopimus on allekirjoitustani vaille valmis.
Olen nyt 53v, suunnitelmissa eläköityä n. 65 v. Ainakin osittain. En ole vielä varma siitä, että jatkaisinko vähän töiden tekemistä kuitenkin. Olen asianajaja ja oma yritys, niin helppo siitä olisi joitain satunnaisia hommia hoitaa. Saa nähdä.
Tarkoituksena olisi matkustella. Sama haave kuin monella muullakin, että 2-koti olisi jossain tai sitten vuosittain aina eri maassa asunto vuokralle useammaksi kuukaudeksi.
Tällä hetkellä maksan asuntolainaa, sillä ostin asunnon 2 vuotta sitten, mutta olen lyhennellyt lainaa reilusti ja se kyllä tulee maksetuksi loppuun 4-5 vuodessa. Säästöjä pitäisi vielä kerryttää, sillä YEL-maksuja olen maksanut tietoisesti aika vähän.
Tietysti eläkkeellä olemiset ja tekemiset määrittää pitkälle terveydentila. Takana syöpä ja kontrollit tällä hetkellä 6 kk välein, joten voi olla, että kuolo kutsuu ennen eläkkeelle pääsyä.
Villi veikkaus: ensimmäisen parin vuoden aikana löytyy laajalle levinnyt syöpä ja eläkkeellä olo oli sitten siinä.
Ei suunitelmia,tunsin kolme läheistä ihmistä jäivät eläkkeelle kaikki kolme kuolivat sairauteen parinvuoden sisällä,siksi huominen on jo saavutus jos ja kun herään aamulla.
Olen ollut 7 vuotta eläkkeellä , jäin ennen virallista ikää omalle eläkkeelle, sitten otin 50 % eläkkeen ja lopuksi yhdistin omaeläkkeen ja työeläkkeen, kaikki meni suunnitelmien mukaan enkä ole katunut. Viimeiset työvuodet olivat jo aikamoista tervanjuontia. Puolet vuodesta Olen ollut kesäasunnolla, hoitanut puutarha ja metsää, rakennellut ja muuten vaan viettänyt mökkielämää järvellä ja marjassa yms. Lokakuussa kaupunkiin takaisin ja parin kuukauden jakso siellä , sitten suurin piirtein joulukuun puolivälissä aurinkoisiin maisemiin, vuokralle kylläkin mutta näin on päässyt aina eri paikkoihin. Maaliskuussa on pahin talvi Suomessa ohi ja kotimaahan takaisin. Taas parin kuukauden kaupunkijakso ja keväällä huhti-toukokuussa maalle. Lapissa kesällä viikko tai pari mutta elämä mökillä on parasta.
niin varmaankin jollei ole mitään elämänsisältöä työn lisäksi ollut