Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Kirsi Salo voi elää maalla 700 eurolla kk?

Vierailija
20.04.2025 |

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011134368.html

Jotenkin ei vaikuta ihan todelliselta noi sen höpinät. Esim. ruokaa ois riittävästi vaikka viideksi vuodeksi tolla tontilla, jos tulisi joku sota tms, mutta silti käy edelleen kaupassa, koska "se on helpompaa". Lisäksi toimittajan mielestä Kirsi on omavarainen, koska neuloo! :D Mistähän ne langat mahtavat tulla? 

Vähän vaikuttaa siltä, että toimittajille esitetään jotain edullista ekoilu idylliä, mutta mikähän mahtaa olla tilanne todellisuudessa? 

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos valittaa esim. toimeentulotuen riittämättömyydestä, eli noin 600€/kk, niin heti on kymmenittäin ihmisiä kertomassa, että he ei saa edes palkkaa sitä vertaa ja ihmisiä, joilla se riittää nelihenkisen perheen kaikkiin menoihin. 

Eli ihan helposti yhdellä sen pitäisi sitten riittää :)

Vierailija
62/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä tota summaa ihmetellyt, mutta sitä  kyllä, ettei käy koko talven aikana suihkussa ja kesälläkin ottaa vain kylmiä suihkuja. 

Tätä mäkin kauhistelin. Kyllä mahtaa haista!

Voi sitä kylmällälin vedellä peseytyä kuten kertoi tekevänsä.

En usko hetkeäkään, että joku pesisi itseään jatkuvasti vain kylmällä vedellä. Etenkään näin talvella. Mulle tuottaa vaikeuksia jo hampaidenkin pedu kylmällä vedellä. Nyt talvellahan kylmä vesi on jääkylmää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirsi on KTM. On takuusti osakesalkku. Nää maisterit osaa kikkailla.

Hah! Ei osakesalkku ole mitään kikkailua!

Puhun kokemuksesta.

Vierailija
64/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä tota summaa ihmetellyt, mutta sitä  kyllä, ettei käy koko talven aikana suihkussa ja kesälläkin ottaa vain kylmiä suihkuja. 

En usko hetkeäkään, että joku pesisi itseään jatkuvasti vain kylmällä vedellä. Etenkään näin talvella. Mulle tuottaa vaikeuksia jo hampaidenkin pedu kylmällä vedellä. Nyt talvellahan kylmä vesi on jääkylmää.

Etteikö sillä puuhellalla saisi veden lämpimäksi, sitten ämpäreitä/vateja ja peseytymään.

Vierailija
65/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etteikö sillä puuhellalla saisi veden lämpimäksi, sitten ämpäreitä/vateja ja peseytymään.

Näin minä teen. Säästyy 15 euroa kuussa, kun ei tarvitse sähköllä lämmittää.

Vierailija
66/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun "naapurissa", minulla on isompi tontti, sähköt, juokseva vesi, ilppi, takkoja, televisio, mansikoita, mustikoita, perunoita, kanoja.. ja asumiskulut lainoineen 290e kuussa pl sähkö, joka hörppäsee 200e/kk lisäksi. Mutta pointti se, että perusmukavuuksista tinkien riittää vähempikin euro. Toki tuo elämäntapa vaikuttaa olevan Kirsin perusmukavuus ja ihan mielenkiintoinen elämänprojekti kyllä on.

Vierailija
67/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun "naapurissa", minulla on isompi tontti, sähköt, juokseva vesi, ilppi, takkoja, televisio, mansikoita, mustikoita, perunoita, kanoja.. ja asumiskulut lainoineen 290e kuussa pl sähkö, joka hörppäsee 200e/kk lisäksi. Mutta pointti se, että perusmukavuuksista tinkien riittää vähempikin euro. Toki tuo elämäntapa vaikuttaa olevan Kirsin perusmukavuus ja ihan mielenkiintoinen elämänprojekti kyllä on.

*perusnukavuuksista tinkimättä tietysti eikä tinkien..

Vierailija
68/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tonnin budjetti kuukauden elämiseen ja elän sillä varsin mukavasti. Talo on uudehko talo maalla, velaton. Lämmitän paljon puilla joita teen itse omasta metsästä. Kasvimaan sato ja metsästä saatavat marjat ja sienet riittää hyvin talven yli. Kaupasta käyn kerran viikossa ja yksi kassillinen ostoruokaa riittää hyvin viikoksi. Leivät teen itse leivinuunissa ja leivinuunia käytän muutenkin paljon ruuanlaittoon niin säästyy sähköä. 

Itse en ole kyllä koskaan käynyt kylmässä suihkussa säästön vuoksi, talossani on maalämpö joka lämmittää käyttöveden edullisesti. Minulla ei ole mitään ekologista ideologiaa takana, säästän suurimman osan tuloista koska haluan jättäytyä pois työelämästä aikaisemmin. Tällä hetkellä saan palkkaa nettona noin 3000 mistä laitan sijoituksiin pari tonnia joka kuukausi. Jos joku kodinkone hajoaa niin otan uuden hankintaan rahat säästöistä, eli sitä ei ole tuossa tonnin elämisrahassa mukana.

N45v

Vierailija
69/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirsi Salo on taloustieteiden maisteri ja työskennellyt rahoitusalalla ja sijoitustoiminnassa. On varmasti osannut hoitaa omat sijoituksensa kuntoon, eikä rahasta ole pulaa. 700 e voi olla ihan realistiset kulut kuukaudessa jos asunto on velaton ja vaikka kaupasta hakisi kaikki ruuat eikä shoppaile mitään turhuuksia.

super ekotalo- niin, että pesee aina talvellakin kylmällä vedellä ihtensä, hyh, kesällä puutarhaletkulla.

talo pyörittää itse itseään- ei kuulu meille. haiskoo korvessa. 

Vierailija
70/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En epäile hetkeäkään etteikö tuo olisi mahdollista. Ainoa asia mitä pohdin on että jos lämmittää tuolla tavalla puulla, niin talvella ei ole juurikaan mahdollisuuksia lähteä vaikka kolmeksi viikoksi pois ilman että talo kylmenee kunnolla. Silloin kuolevat kasvit ja putket jäätyvät. Itse en tykkäisi näin sitovasta elämäntavasta, että olisin asuntoni orja. Mutta ehkä hänellä on tehokas ilmalämpöpumppu.

Vierailija
71/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KÄY SUIHKUSSA TALVELLAKIN;  MUTTA KYLMÄLLÄ VEDELLÄ, hyi hitto. Kesällä puutarhaletkulla suihkuttaa. 

Vierailija
72/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laske vakuutuksia ja kaupassa ajamista kuluiksi?

Mutta kyllä, pöndellä on paljon halvempaa, eikä tule houkutuksia ostella.

Vierailija
73/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittänee miksi se ei ole löytänyt miesystävää vaikka se näyttävä ja varakas onkin.

KÄY- TALVELLAKIN SUIHKUSSA MUTTA HUO: KYLMÄSSÄ. Kesällä homma hoituu haisunäädällä puutarhaletkulla.  

ihanne nainen- ku muutonkin akkojen alispäähajuja moititaan.  

Vierailija
74/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä elän maalla alle kuudella sadalla. Ostan ruoat. Muut hoitaa muut kulut.

Vierailija
75/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten se älytalo sitten toimii, jos tulee sota tms. poikkeustilanne  ja sähköt menee poikki?

Samalla lailla kuin älytön talo. Lieteen puita lämmikkeeksi, kaivosta kantaa vedet ja kakkaa kompostivessaan.

HUOM. EKOTALO ja ÄLYTALO  OVAT JOKSEENKIN ERI ASIOITA, mutta  joitain toisistaankin otettua.

Vierailija
76/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja nämä helsinkiläiset gurut jotka harrastavat omavaraisuutta pari vuotta ja sitten luennoivat siitä asiantuntijoina. Noillakin seuduilla asuu ihmisiä, jotka ovat eläneet siinä elämäntyylissä vuosikymmeniä, useita sukupolvia.

Vierailija
77/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miten se älytalo sitten toimii, jos tulee sota tms. poikkeustilanne  ja sähköt menee poikki?

Samalla lailla kuin älytön talo. Lieteen puita lämmikkeeksi, kaivosta kantaa vedet ja kakkaa kompostivessaan.

HUOM. EKOTALO ja ÄLYTALO  OVAT JOKSEENKIN ERI ASIOITA, mutta  joitain toisistaankin otettua.

No onko hänellä älytalo? En ymmärrä mitä erityistä älyä tuollaiseen melko perus ekotaloon tarvitsisi. Tai haluaisi? Teknologiat vanhenevat. Toistaiseksi älytaloissa näkemäni äly on lähinnä jotain valaistuksen, lämmityksen ja äänentoiston säätöä sekä turvaominaisuuksia. Näistä tuskin mikään on ihan viimeisen päälle tarpeellista pikku mökissä maaseudulla.

Vierailija
78/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähän ihmettelen ettei lämmintä suihkua ota, mikä siitä tekee  niin hankalaa? ....Mä olen välillä viikkojakin mökillä talvella, ei siellä ole juoksevaa vettä. Mutta sähköt löytyy. Ja muuripata ->Eli kun saunan lämmittää, niin siinä samalla lämpiää vesi. Mulla on ladattava retkisuihku, ja teen 10 litran sankoon sen verran lämmintä vettä, että saan itseni pestyä ja pyykit pesen 50-luvun Ewa-pulsaattorilla (mun vanhin kone :) . Mankeli ja kuivausrumpu löytyy, niin että vaatteet saa puhtaana kaappiinkin. Viikolla en jaksa muuripataa täyttää ja lämmittää, käytän kolmea vedenkeitintä. Niillä saa sen verran lämmintä vettä ja yhdistelmällä säteilylämmitin pukuhuoneessa ja auton retkipuhallin lauteella lämmintä ilmaa saunaan, että ei tarvitse hampaat kalisten itseään hinkata. Kyllä konstit löytyy, kun tahtoa on. 

80-luvulla asuin mummin kanssa, ei taaskaan juoksevia vesiä ja sitä ladattavaa retkisuihkua ei silloin ollut keksitty. Kävin viikolla tiistaisin ja torstaisin uimahallissa ja lauantaina lämmitettiin sauna ja pestiin lopuksi pyykkiä pulsaattorilla. Ne väännettiin käsin kuiviksi, ja talvella niitä kuivattiin narulla leivinuunin päällä ja vintillä... Kainalot sai huuhtaistua ihan vadissa. 

Eikö Kirsillä ole sähköä tai muuripataa? 10 litran kattilaa, missä keittää lämmintä vettä? Kauha on keksitty. 

Vierailija
79/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En epäile hetkeäkään etteikö tuo olisi mahdollista. Ainoa asia mitä pohdin on että jos lämmittää tuolla tavalla puulla, niin talvella ei ole juurikaan mahdollisuuksia lähteä vaikka kolmeksi viikoksi pois ilman että talo kylmenee kunnolla. Silloin kuolevat kasvit ja putket jäätyvät. Itse en tykkäisi näin sitovasta elämäntavasta, että olisin asuntoni orja. Mutta ehkä hänellä on tehokas ilmalämpöpumppu.

Kuolevat ne kasvit kaupungissakin, jos ei naapuri kastele. Putket voi tyhjentää vedestä ja ekotaloissakin on yleensä sähköpatterit olemassa sitä varten, että ne huolehtivat lämmityksestä puunkantajan ollessa poissa.

Vierailija
80/125 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän jutussa edes yritetä väittää että hään eläisi omavaraisesti. Omavaraisuutta lisää kädentaidot mutta täydelliseen omavaraisuuteen ei edes pyritä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi