Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menisin terapiaan mutta ei ole rahaa

Vierailija
19.04.2025 |

Vaikka saisin sen Kelan tukemana, on omavastuu kuitenkin sen verran, että rahaa ei siihen vain ole. Palkkani on kurja. En pääse eteenpäin ollenkaan. 

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun mahdollista säästää jostakin tai tehdä jotain muutoksia, että rahaa olisi enemmän käytössä?

Olisiko sinun mahdollista saada lainaa joltakin, että saisit maksettua puuttuvan osan?

Asutko sellaisella paikkakunnalla että julkisen kautta olisi mahdollista mennä psykologille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle?

Netissä on nettiterapioita ja erilaisia kursseja, osan tarvitaan lääkärin lähete, mutta se on helppo saada jos on hyvät perusteet. Hyvin paljon itsestä riippuu kuinka paljon saat hyötyä. Nettiterapioissa taitaa olla joku ammattilainen joka seuraa edistymistä ja jonka kanssa voi kirjoitella.

Tai voitko ajatella, että käyt harvemmin terapiassa, jolloin kustannukset ovat pienemmät ja rahat ehkä löytyisi harvoihin kertoihin.

Nuo sopivat vain lievempiin ongelmiin, kuten lievä masennus. Jos on pahempia ongelmia, ei nettiterapia tms. vaan toimi ja silloin ei ole potilaassa vika, vaan hoito on väärä.

Vierailija
82/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa terveysasemalta aika psyk. sairaanhoitajalle. Sitä kautta pääset psykiatrille ja vaikka mihin terapiaan jos on tarve. 

Minulla on b-lausunto terapiaa varten ja se menisi Kelassa kyllä läpi. Terapia olisi kaksi kertaa viikossa. Laskin kuitenkin että Kelan korvauksen jälkeenkin minulle tulee maksettavaa 200-250 euroa kuukaudessa terapeutista riippuen. Vuodessa se tekee n 2000-2500 euroa jos huomioi terapeutin kesäloman. 

Minulla ei ole sellaista rahaa. Vuokra ja muut kulut syö pienen palkkani eikä säästöjä ole. Tilanne on tämä. Mitään ulkopuolista apua en voi saada, koska olen palkkatyössä. Tuloni on kurja, mutta se on palkkatuloa joten olen siis omillani.

Mihinkään kirkon höpö höpö-terapioihin en todellakaan ole menossa.

ap

Mistä olet keksinyt tuon, ettei voisi saada toimeentulotukea, koska saa palkkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriltä diagnoosi ja lähete:

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat

Ei maksa mitään.

Vierailija
84/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilaa terveysasemalta aika psyk. sairaanhoitajalle. Sitä kautta pääset psykiatrille ja vaikka mihin terapiaan jos on tarve. 

Minulla on b-lausunto terapiaa varten ja se menisi Kelassa kyllä läpi. Terapia olisi kaksi kertaa viikossa. Laskin kuitenkin että Kelan korvauksen jälkeenkin minulle tulee maksettavaa 200-250 euroa kuukaudessa terapeutista riippuen. Vuodessa se tekee n 2000-2500 euroa jos huomioi terapeutin kesäloman. 

Minulla ei ole sellaista rahaa. Vuokra ja muut kulut syö pienen palkkani eikä säästöjä ole. Tilanne on tämä. Mitään ulkopuolista apua en voi saada, koska olen palkkatyössä. Tuloni on kurja, mutta se on palkkatuloa joten olen siis omillani.

ap

Niin se on tehtävä. 

ap

Oliko koko ketjun tarkoitus vain taas haukkua toimeentulotuen asiakkaita, jotka ovat niin "hyväosaisia", että saavat oikein terapiaa? Perustelut on suoraan sanoen surkeat, koska faktat ei ole kunnossa. Uhriutumisesi ei ole uskottavaa.

Vierailija
85/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun terapeutti neuvoi nostamaan tilit tyhjiksi ja hakemaan toimeentulotukea jolloin kela kattaa terveydenhuoltokulut. Hän myös ehdotti, että kävisin useamman kerran viikossa! Miten kätevää. Ps. Tämä terapeutti toimii myös kansanedustajana

Vierailija
86/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikset mene kerran viikossa?

Vierailija
87/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa menee vielä enemmän sekaisin. Oon huomannut lähipiirissä. 

Mun terapeutti suhtautu alusta asti mun äitiin ja perheeseen kuin he olisivat maailman kauheimpia ihmisiä ja huononsi välejäni heihin, ehdotti että tapaan heitä vähemmän yms. Hän ajatteli, että olisi hirveintä jos minusta tulisi samanlainen vanhempi kuin äidistäni. Kiva kuunnella kun vieras ihminen haukkuu perhettäni.

Vierailija
88/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttele jonkun kaverin kanssa tai soita kriisipuhelimeen.

Tämä, hanki kavereita

Vierailija
89/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kirkon perheneuvonnan terapiat eivät

Jep eivät sen enempää höpöä kuin muutkaan terapiat

Vierailija
90/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin koko kolme vuotta pienituloisuudestani huolimatta, mutta se vaatii alentumisen toimeentulotukiluukulle. Päätös oli vaikea, mutta lopulta oli todettava, että asiat on käsiteltävä enemmin tai myöhemmin eikä parempaa aikaa ole näköpiirissä. Terapia teki sen, mitä toivoin, ja voin huomattavasti paremmin, mutta olihan tuo nöyryyttävää aikaa, kun joutui revittelemään kaikista yksityisimpiä asioita terapeutin ja lääkärin lisäksi myös toimeentulotukeen. 

Eikai toimeentuloon nyt kuitenkaan kuulu terapian sisöllöt? Nehän ovat potilaan ja psykoterapeutin välisiä asioita.

Kelalle ainakin kuuluu. Joudut kirjoittamaan asioistasi hakemukseesi ja lisäksi terapeutti kirjoittaa terapiapalautteen, jossa kertoo asioistasi ja terapian edistymisestä. Sitten joutuu pelkäämään, että tiedot vuotavat tai joku tuttu lukee ne (sama juttu terveydenhuollossa). Eli ei todellakaan ole vain terapeutin ja asiakkaan välisiä asioita. Traumatisoituneelle erittäin ahdistavaa ja nöyryyttävää!

-eri

Vierailija
91/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sulle on selvästikin suunniteltu psykodynaamista terapiaa kun pitää olla 2 kertaa viikossa. Olen paljon tavannut työssäni terveydenhuollossa asiakkaita, jotka eivät hyötyneet siitä. Esim ahdistuksen hoitoon kognitiivinen toimii paremmin tai integratiivinen tai kognitiivis-analyyttinen. Niissä riittää kerran viikossa.

Vierailija
92/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinkään kirkon höpö höpö-terapioihin en todellakaan ole menos

Se on kirkon perheasiain neuvottelukeskus. Tarkoitettu parisuhdeongelmiin tai siihen, jos vanhemmilla eri linja lasten lasvatuksessa. Aikoja saa vain kerran kuussa tai harvemmin.

Vierailija
93/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö terapiaan kelan kustantamana jos työkyky on jo mennyt. En oo saanut mitään apua enkä ole osannut vaatia. 10v psyk.sairaanhoitajan juttelua

Kelasta voi saada kuntoutuspsykoterapian lisäksi psykoterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena (toimintakyvyssä pitää olla huomattavia rajoitteita). Kaikki psykiatritkaan eivät tiedä tuosta vaativasta lääkinnällisestä kuntoutuksesta, mutta heidän kuuluu ottaa asiasta selvää, jos kysyt voisitko olla oikeutettu siihen. Kannattaa pyytää hakemuksen tekoon apua, sen tulee olla yksityiskohtainen ja laaja kuvaus siitä, mitä ongelmia sinulla on arjessa.

https://www.kela.fi/vaativa-laakinnallinen-kuntoutus

Vierailija
94/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat käy terapiassa kerran viikossa, silloin maksut olisi puolet halvempia. 

Tämä ei ihan oikeasti riitä silloin kun käsitellään vaikeita traumoja. Jos lääkäri on suositellut kaksi kertaa, niin kyllä se on siloin tarpeen.

On se paljon parempi kuin ei yhtään terapiaa. 

Psykiatrit on usein itsekin terapeutteja, ja jos ovat itse opiskelleet psykodynaamisiksi, niin silloin usein ovat sitä mieltä, että psykodynaaminen on paras, vaikkei se suinkaan aina ole.

Vierailija
95/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terapiassa menee vielä enemmän sekaisin. Oon huomannut lähipiirissä. 

Mun terapeutti suhtautu alusta asti mun äitiin ja perheeseen kuin he olisivat maailman kauheimpia ihmisiä ja huononsi välejäni heihin, ehdotti että tapaan heitä vähemmän yms. Hän ajatteli, että olisi hirveintä jos minusta tulisi samanlainen vanhempi kuin äidistäni. Kiva kuunnella kun vieras ihminen haukkuu perhettäni.

Ei ollut ammattitaitoinen sitten. Eivät kaikki terapeutit ole. 

Vierailija
96/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriltä diagnoosi ja lähete:

https://www.mielenterveystalo.fi/fi/nettiterapiat

Ei maksa mitään.

Jos on samantapaista sisältöä kuin omahoito-ohjelmissa niin ei auta hankaliin ongelmiin tai jos on jo aiheesta jotain kokemusta. ..

Vierailija
97/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin kirkko tarjoaa terapiaa? 

Käsittääkseni nuo perheneuvonnan palvelut on lähinnä perheen ja parisuhteen ongelmiin.

Muuten lähinnä vaan kriisiapua tai muutama käynti.

Vierailija
98/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri pääse ryhmäterapiaan. Ihan tk n kautta tää oli. 

Myös ns matalan kynnyksen paikkoja on, joissa on vertaistukiryhmiä. 

Vierailija
99/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko lisää kokemuksia?

Vierailija
100/104 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri pääse ryhmäterapiaan. Ihan tk n kautta tää oli. 

Myös ns matalan kynnyksen paikkoja on, joissa on vertaistukiryhmiä. 

Vertaistukiryhmät ovat ihan eri asia kuin psykoterapia. Ryhmäpsykoterapiaan taas tarvii myös jonkun rahoittajan, yleensä se on Kela plus omavastuu päälle ellei sitten ei itse ole valmis maksamaan kaikkea. Toki muutakin apua on tarjolla kuin psykoterapia mutta joskus tarvitaan ihan sitäkin eikä muu sovi. Kaikki juttelu ammattilaisen kanssa kun ei ole psykoterapiaa.