Menisin terapiaan mutta ei ole rahaa
Vaikka saisin sen Kelan tukemana, on omavastuu kuitenkin sen verran, että rahaa ei siihen vain ole. Palkkani on kurja. En pääse eteenpäin ollenkaan.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa terveysasemalta aika psyk. sairaanhoitajalle. Sitä kautta pääset psykiatrille ja vaikka mihin terapiaan jos on tarve.
Minulla on b-lausunto terapiaa varten ja se menisi Kelassa kyllä läpi. Terapia olisi kaksi kertaa viikossa. Laskin kuitenkin että Kelan korvauksen jälkeenkin minulle tulee maksettavaa 200-250 euroa kuukaudessa terapeutista riippuen. Vuodessa se tekee n 2000-2500 euroa jos huomioi terapeutin kesäloman.
Minulla ei ole sellaista rahaa. Vuokra ja muut kulut syö pienen palkkani eikä säästöjä ole. Tilanne on tämä. Mitään ulkopuolista apua en voi saada, koska olen palkkatyössä. Tuloni on kurja, mutta se on palkkatuloa joten olen siis omillani.
Mihinkään kirkon höpö höpö-terapioihin en todellakaan ole menossa.
ap
Älä nyt pidä yhtään mitään höpö höpönä näkemättä. Jos et nyt pääse kolmen vuoden terapiaan, edistä asiaasi muuten. Vertaistukiryhmiä, yhdistyksiä, järjestöjä, self helpiä esim. YouTube on todella hyvä tietolähde.
Ja joo, kyllä. Omasta terapiasta jää omavastuuta 44 x 80 = noin 3500 e/ vuosi kaksi ekaa vuotta. Ihan sikakallista. En olisi varmaan edes raskinut mennä ennen kuin oli välttämätön pakko. Toivon, että se edes auttaa.
Saisi ehkä jotain apua ilmaiseksi, mutta kun joka tuutista tulee tätä juttua miten terveydenhuolto on ylikuormitettu niin eipä viitsi mennä riipaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa terveysasemalta aika psyk. sairaanhoitajalle. Sitä kautta pääset psykiatrille ja vaikka mihin terapiaan jos on tarve.
Minulla on b-lausunto terapiaa varten ja se menisi Kelassa kyllä läpi. Terapia olisi kaksi kertaa viikossa. Laskin kuitenkin että Kelan korvauksen jälkeenkin minulle tulee maksettavaa 200-250 euroa kuukaudessa terapeutista riippuen. Vuodessa se tekee n 2000-2500 euroa jos huomioi terapeutin kesäloman.
Minulla ei ole sellaista rahaa. Vuokra ja muut kulut syö pienen palkkani eikä säästöjä ole. Tilanne on tämä. Mitään ulkopuolista apua en voi saada, koska olen palkkatyössä. Tuloni on kurja, mutta se on palkkatuloa joten olen siis omillani.
ap
Sitä samaa höpö höpö-terapiaa se on muuallakin. Höpö höpö-terapiaa höpö höpö vaivoihin.
Elämä on valintoja. Täällä voisi nostaa käden ylös ne joita terapia on auttanut. Aloitan: 15 vuotta ja siitä neljä vuotta yksityisellä. Ei auttanut. Ai niin enhän mä saanut nostaa kättä ylös, kun ei auttanut. No, mielualalääkkeet tuhonneet aivonikin
Vierailija kirjoitti:
Onko sinun mahdollista säästää jostakin tai tehdä jotain muutoksia, että rahaa olisi enemmän käytössä?
Olisiko sinun mahdollista saada lainaa joltakin, että saisit maksettua puuttuvan osan?
Asutko sellaisella paikkakunnalla että julkisen kautta olisi mahdollista mennä psykologille tai psykiatriselle sairaanhoitajalle?
Netissä on nettiterapioita ja erilaisia kursseja, osan tarvitaan lääkärin lähete, mutta se on helppo saada jos on hyvät perusteet. Hyvin paljon itsestä riippuu kuinka paljon saat hyötyä. Nettiterapioissa taitaa olla joku ammattilainen joka seuraa edistymistä ja jonka kanssa voi kirjoitella.
Tai voitko ajatella, että käyt harvemmin terapiassa, jolloin kustannukset ovat pienemmät ja rahat ehkä löytyisi harvoihin kertoihin.
Muuten ihan hyvä, mutta ei se tosiaan aina ihan itsestä ole kiinni, kuinka paljon nettiterapiasta saa hyötyä. Riippuu hyvin paljon omasta kunnosta ja siitä vaivastakin, mihin sitä hakee. Jos on lievät oireet ja ihminen on hyvin kyvykäs terapiaan, niin siitä on hyötyä, mutta ei kaikilla ole sama tilanne, eikä nuo ole valintoja, joihin voisi vaikuttaa. Siksihän sitä apua yleensä on tultu hakemaankin.
Vierailija kirjoitti:
Kirkon perheneuvonta on maksuton ja siellä on ihan ammattitaitoiset työntekijät. Älä nyt vaan sano, että en uskontoa halua, siis sillä ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Kunnat ostavat sieltä noita palveluja. Itse olen saanut sieltä merkittävää apua.
Kamalat jonot. Ja perheelliset etusijalla, jos uhka avioerosta.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa tähän prosessiin menee ainakin vuosi. Siis siihen, että saa paperit Kelan terapiaan. Sitten odottaa päätöstä.
Meillä päin oli myös joskus terveysasemalla sellaista 10 kerran IPT-lyhytterapiaa tarjolla, ja siihen saattoi saada pari seurantakäyntiäkin, mutta nykyään voi saada vain HOT-lyhytterapiaa, max. 5 käyntiä. Jos tarvitsee enemmän, tehdään lähete eteenpäin. Siihen tarvitsee rahaa. Jos ei ole, pitää hakea toimeentulotukea tai lainaa tai siirtää terapia myöhempään ajankohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ota lainaa jos on luottotiedot tallella. Itseäsihän sinä hoidat ja hyödyt siitä. Tai kuppaa vanhemmiltasi. Tai jätä joitain pubi iltoja väliin. Psykoterapeutit on kyllä melkoisia verenimijöitä, kun Kelan korvaus nousi niin nousi heidän taksatkin
Psykoterapeutit joutuvat maksamaan opinnoistaan jotain yli 50 000 euroa. Kai ajatus on että saavat opintoihin sijoittamansa rahan takaisin asiakasmaksuina.
Rahalla pääsee, jos ei itse rahaa halua hankkia niin sitten tyydytään siihen mitä on ilmaiseksi tarjolla tai ollaan ilman
Vierailija kirjoitti:
Pääseekö terapiaan kelan kustantamana jos työkyky on jo mennyt. En oo saanut mitään apua enkä ole osannut vaatia. 10v psyk.sairaanhoitajan juttelua
Kuntoutuspsykoterapia on heille joiden voi olettaa vielä tekevän töitä, vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena voi saada psykoterapiaa jos muuten on yhtenään sairaalakunnossa. Kuntoutuspsykoterapiassa on omavastuu, vaativassa ei.
Näin on. Kävin kelatetapiassa ja kulut olivat n. 160 €/kk. Vuos siitten Nykyisin vielä luultavasti suuremmat, koska laittoivat joka kertaan erikseen 10,9 € laskutuslisän. Oli Terapiatalo Noste.
Toivottavasti tarkastajan nimi, kuva ja osoite julkaistaan jotta kansantuomioistuin voi käydä antamassa palautetta kyseiselle nazzielukallle. Lipuntarkastajan ja pysäköinnninvalvojat ovat ihmisen vihollisia. Ne pitäisi saada hakata tavattaessa ilman rangaistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin koko kolme vuotta pienituloisuudestani huolimatta, mutta se vaatii alentumisen toimeentulotukiluukulle. Päätös oli vaikea, mutta lopulta oli todettava, että asiat on käsiteltävä enemmin tai myöhemmin eikä parempaa aikaa ole näköpiirissä. Terapia teki sen, mitä toivoin, ja voin huomattavasti paremmin, mutta olihan tuo nöyryyttävää aikaa, kun joutui revittelemään kaikista yksityisimpiä asioita terapeutin ja lääkärin lisäksi myös toimeentulotukeen.
Eikai toimeentuloon nyt kuitenkaan kuulu terapian sisöllöt? Nehän ovat potilaan ja psykoterapeutin välisiä asioita.
Kyllä niitä sinne päätyy, kun lääkäri haluaa terapeutilta lausunnon rustatakseen toimeentulotukeen lausunnon.
Mutta ei kukaan ammattitaitoinen terapeutti laita terapian sisältöjä lausuuntonsa vaan kuvaa vain prosessia ja sen tärkeyttä.
Terapiassa käyvä kaveri käy kyllä välillä hermoon kun sillä tulee istunnon jälkeen joku ihme huurutila missä hihkuu onnesta ja on tietävinään kaiken ja mikä on minullekin parhaaksi.
Nettiterapia on ilmaista ja siihen tarvitsee lääkärin lähetteen, jonka jälkeen voit aloittaa sen parin viikon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mistä tiedät, että menisi läpi? Itselläni ei mennyt, vaikka piti olla selvä juttu (Kela säästää). Voit käydä myös vain kerran viikossa, kunhan sovit siitä terapeutin kanssa etukäteen. Kaikkia myönnettyjä kertoja ei siis ole pakko käyttää. Toki pitää käydä säännöllisesti, ettei Kela katso, että sinulla ei ole motivaatiota tai pidä sinua liian sairaana terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae täydentävää toimeentulotukea, pyydä siihen lääkäriltä lausunto liitteeksi.
Mistä lähtien sossu on kirjoitellut toimeentulotukea työssä käyville?
Teillä se on kyllä helppoa, sen kun laittaa vaan lappua sossuun ja kaikki maksetaan.
Paskaduunareilla ei ole mitään mahdollisuuksia.
Toimeentulotukea voi saada myös työssäkäyvä, jos kriteerit täyttyvät. Yllättävän ja pelottavan moni saakin, jopa kokopäiväisesti työskentelevä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hakea parempia töitä tai ryhtyä yrittäjäksi.
Ihmisen, jolla ei ole rahaa???
Pystytkö tekemään lisätöitä, esim. ikkunanpesua viikonloppuna? 2-3 päivän keikasta saat nuo rahat.
Ota lainaa jos on luottotiedot tallella. Itseäsihän sinä hoidat ja hyödyt siitä. Tai kuppaa vanhemmiltasi. Tai jätä joitain pubi iltoja väliin. Psykoterapeutit on kyllä melkoisia verenimijöitä, kun Kelan korvaus nousi niin nousi heidän taksatkin