Te joilla pieni eläke,
Paljonko saatte eläkettä? Kuinka paljon jää käyttöön laskujen jälkeen? Miten pärjäätte? Oletetaan, että ei ole säästöjä.
Tulen saamaan eläkettä 1300 euroa. Mitään muita tuloja ei ole enkä saa. Stressaa ihan hirveästi.
Kommentit (197)
Tämäpä olikin kiinnostava ketju. Olen viisikymppinen, mutta en ole kauheasti noita eläkeasioita miettinyt. Päätin ketjun innoittamana mennä katsomaan eläkekertymääni. Se oli tällä hetkellä 1730 e/ kk, eli ihan ääripieni se ei ole. Mutta huomasin, että työ vuosilta 1993-1997, kolmivuorotyö tehtaassa, ei ole kerryttänyt ollenkaan eläkettä, koska olen ollut työtä tehdessäni alle 23 (en keksinyt mitä lähteä opiskelemaan, joten menin tehtaaseen töihin). Sitten tuon jälkeen 5 vuotta yliopistossa. Onneksi sen jälkeen palkat on olleet ihan hyvät, ja ennuste on että jos saan työni pitää minimieläkeikään asti, eläke tulee olemaan 2885 e /kk. Sillä kyllä pärjään, vuokralaisenakin.
Todella pieni eläke, mutta asunto ja mökki maksetut. Asunto on kohtuullisen uusi. Sen lisäksi minulla on muutama 100k perintöä säästössä ja sijoituksissa. Elän aika askeettisesti ja pienesti, pidän tällaisesta elämästä. Pärjään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan hakea teille kuuluvan kansaneläkkeen, vai onko se jo mukana laskelmissa.
Ja selvittäkää myös asumistuen mahdollisuus.
Kansaneläkkeen raja on 1200-1300 , riippuu asuuko jonkun kanssa. Omistusasuntoon ei saa tukia ja vaikea sitä on myydä, jos puoliso ei halua, tai talo on jossain pöndellä tai sitä ei kukaan muukaan halua ostaa.
No otapa ero. Mä en jäis korpeen nalkkiin jonkun i d a r i möllin kanssa. Se joutuu ostamaan sun talonpuolikkaan käyvällä hinnalla kun tehdään eroon liittyvä ositus.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä olikin kiinnostava ketju. Olen viisikymppinen, mutta en ole kauheasti noita eläkeasioita miettinyt. Päätin ketjun innoittamana mennä katsomaan eläkekertymääni. Se oli tällä hetkellä 1730 e/ kk, eli ihan ääripieni se ei ole. Mutta huomasin, että työ vuosilta 1993-1997, kolmivuorotyö tehtaassa, ei ole kerryttänyt ollenkaan eläkettä, koska olen ollut työtä tehdessäni alle 23 (en keksinyt mitä lähteä opiskelemaan, joten menin tehtaaseen töihin). Sitten tuon jälkeen 5 vuotta yliopistossa. Onneksi sen jälkeen palkat on olleet ihan hyvät, ja ennuste on että jos saan työni pitää minimieläkeikään asti, eläke tulee olemaan 2885 e /kk.
Sillä kyllä pärjään, vuokralaisenakin
Voivoi sinuakin. Kehut eläkettäsi, kuinka suuri se tulee olemaan, pieneläkeläisten ketjussa.
Eläkkeistä menee myös paljon veroa, sitä enemmän mitä suurempi on eläke! 3 tonnin eläkkeestä menee noin tonni veroa!
Tosin ei ole varmaa, elätkö edes eläkeikääsi asti.
Kyllä yhteiskunta pitää huolen, etteivät eläkkeet isoiksi paisu. Tuikin suurella tulevalla eläkkeellä kehuva, ei voi tietää mikä on hintataso 20v kuluttua hänen jäädessään eläkkeelle!
Niukin naukin 1000 euroa kuussa.
Mun työkyvyttömyyseläke on n 1200/kk, mutta saan siihen Kelasta kansaneläkettä päälle pari sataa ja asumistukea yli 300/kk. Mulla on isohko vuokra, veden kanssa 830. Siinä ja siinä, että saan ruoan, sähkön, netin, lääkkeet ja lääkärikäynnit ja vakuutukset maksettua.
"Voivoi sinuakin. Kehut eläkettäsi, kuinka suuri se tulee olemaan, pieneläkeläisten ketjussa.
Eläkkeistä menee myös paljon veroa, sitä enemmän mitä suurempi on eläke! 3 tonnin eläkkeestä menee noin tonni veroa!
Tosin ei ole varmaa, elätkö edes eläkeikääsi asti"
Anteeksi, ei ollut tarkoitus kehua, tulipa vaan vastattua kun innostuin selvittämään oman tilanteeni. Eiköhän se ole selvää kaikille, että läheskään kaikki ei elä eläkeikään asti. Ja vielä enemmän on niitä, joilla sairaudet jo estää isommat elämästä nautiskelut, esim. matkailut. Isoin riski on kuitenkin se, että yli viisikymppinen poistetaan työelämässä, eikä enää työllisty, jolloin eläke jää pieneksi.
Saan joko takuueläkkeen tai en mitään. 50/50. Kannatti syntyä väärään aikaan. :)
Ap, lopeta stressaaminen ja ota selvää asioista.
Jos tuo oli pelkkä työeläke, saat lisäksi kansaneläkettä n. 280 e (netto) ja asumistilanteestasi riippuen voit mahdollisesti saada myös eläkkeensaajan asumistuloa.
Jos sä et tuolla pärjää, sitten ihmettelen asiaa. Monilla, kuten minulla on pienempi eläke.
Jos vielä olet töissä, laita joka kuukausi sukan varteen säästöön edes pieni summa. Jos asut kalliisti, nyt alkaa olla aika vaihtaa edullisempaan, voit myös harkita muuttoa edullisempaan kuntaan, jos asut veroäyriltään kalliissa kunnassa. Ja ala vihdoin käyttää järkeäsi, eli ota selvää miten asiat toimivat, ala seurata kuukausibudjettiasi ja vältä kuluttamasta kaikkeen turhaan.
Kyl se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun työkyvyttömyyseläke on n 1200/kk, mutta saan siihen Kelasta kansaneläkettä päälle pari sataa ja asumistukea yli 300/kk. Mulla on isohko vuokra, veden kanssa 830. Siinä ja siinä, että saan ruoan, sähkön, netin, lääkkeet ja lääkärikäynnit ja vakuutukset maksettua.
Tuo vuokra-asunto kannattaa ehdottomasti vaihtaa halvempaan. Koska jos saisit asunnon, jossa vuokra olisi 750 euroa, se säästäisi sun kuluja vuodessa lähes 1 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Saan joko takuueläkkeen tai en mitään. 50/50. Kannatti syntyä väärään aikaan. :)
Älä nyt hupsi. Miten et saisi edes takuueläkettä? Kuulostaa masennusdiagnoosilta eikä miltään realiteetteihin perustuvalta laskennalta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, lopeta stressaaminen ja ota selvää asioista.
Jos tuo oli pelkkä työeläke, saat lisäksi kansaneläkettä n. 280 e (netto) ja asumistilanteestasi riippuen voit mahdollisesti saada myös eläkkeensaajan asumistuloa.
Jos sä et tuolla pärjää, sitten ihmettelen asiaa. Monilla, kuten minulla on pienempi eläke.
Jos vielä olet töissä, laita joka kuukausi sukan varteen säästöön edes pieni summa. Jos asut kalliisti, nyt alkaa olla aika vaihtaa edullisempaan, voit myös harkita muuttoa edullisempaan kuntaan, jos asut veroäyriltään kalliissa kunnassa. Ja ala vihdoin käyttää järkeäsi, eli ota selvää miten asiat toimivat, ala seurata kuukausibudjettiasi ja vältä kuluttamasta kaikkeen turhaan.
Kyl se siitä.
Sori siis asumisTUKEA.
Ottakaa nuoret aina tavaksi käydä katsomassa eläkekertymänne. Tilatkaa se työeläkeote ja tarkistakaa sen tiedot, joka kerta kun työsuhde loppuu, ettei tule virheitä tai puutoksia.
Niin tiedätte myös mistä ja miten paljon teille kertyy sitä eläkettä. Ei tarvitse panikoida. Ehkä luottamus järjestelmään kasvaa myös, ei tarvitse itkeä mistään huijauksista.
(Ainoa huijaus eläkejärjestelmässä on se, että jotkut isokenkäiset saavat niin valtavia eläkkeitä. Eläkekatto olisi tarpeellista olla. Toki sitten maksavat verojakin niistä isoista eläkkeistään, jos Suomessa aikovat eläkepäivänsä viettää.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk. Kaksi velatonta kerrostalo osaketta. Toisessa asun ja toisesta vuokratulot. Pärjään kohtalaisesti. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Olen 53 vuotias ja eläkeen maksaa vakuutusyhtiö (työtapaturma taustalla).
Tämä ketju on niille, joilla on PIENI eläke. Sinun eläkkeesi ei todellakaan ole pieni.
Mun eläke on karvan vaille 1300 mutta säästöjä on lähes 200 000 ja velaton asunto.
Pitää säästää kun on työelämässä.
Näinhän se menee. Itsekin opettelin säästämään 50 v kun oikeasti tajusin että mikä se eläke tulee olemaan. Ennen en osannut säästää.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa nuoret aina tavaksi käydä katsomassa eläkekertymänne. Tilatkaa se työeläkeote ja tarkistakaa sen tiedot, joka kerta kun työsuhde loppuu, ettei tule virheitä tai puutoksia.
Niin tiedätte myös mistä ja miten paljon teille kertyy sitä eläkettä. Ei tarvitse panikoida. Ehkä luottamus järjestelmään kasvaa myös, ei tarvitse itkeä mistään huijauksista.
(Ainoa huijaus eläkejärjestelmässä on se, että jotkut isokenkäiset saavat niin valtavia eläkkeitä. Eläkekatto olisi tarpeellista olla. Toki sitten maksavat verojakin niistä isoista eläkkeistään, jos Suomessa aikovat eläkepäivänsä viettää.)
No kuule ei jaksa eläke paljon kiinnostaa jos tässä pääsee eläkkeelle joskus seitenkymppisenä. Jos pääsee edes silloin.
1650e brutto. Nettona 1430e/kk. Onneksi pystyn käymään viikoittain työssä eläkkeen lisäksi.