Te joilla pieni eläke,
Paljonko saatte eläkettä? Kuinka paljon jää käyttöön laskujen jälkeen? Miten pärjäätte? Oletetaan, että ei ole säästöjä.
Tulen saamaan eläkettä 1300 euroa. Mitään muita tuloja ei ole enkä saa. Stressaa ihan hirveästi.
Kommentit (229)
Monet ihmiset haluavat elä Facebook elämää ja unohtavat mitä se oikea onnellisuus tarkoitta. Tärkeintä on olla onnellinen eikä se että muut olisivat kateellisia.
Asun keskisuuressa kaupungissa yhden hengen taloudessa ja minulla on tällä alueella asuvien naisten keskimääräistä eläkettä hieman parempi bruttoeläke 2.050,00 euroa/kk ja verojen jälkeen siitä jää 1670 euroa/kk, vuokra, vesimaksu ja sähkö yhteensä 600 euroa (ei asumistukea), puhelin ja netti n. 40 euroa/kk, ruokakauppaan menee 400-450 euroa/kk sisältäen hygieniatuotteet. Joulua varten pistän säästöön 100 euroa/kk ja jos en tuhlaile paljon säästöön jää vielä 100-200 euroa/kk. Minulla ei ole paljon entuudestaan säästöjä eikä perintöjä ole saatu eikä niitä ole tulossakaan. Pärjäilen kohtuullisen hyvin joskaan kaiken kallistuessa en käytä enää rahaa tavaroihin ja palveluihin niin paljon kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläke brutto 2965€/kk netto 2225€/kk. Kaksi velatonta kerrostalo osaketta. Toisessa asun ja toisesta vuokratulot. Pärjään kohtalaisesti. En tupakoi enkä käytä alkoholia. Olen 53 vuotias ja eläkeen maksaa vakuutusyhtiö (työtapaturma taustalla).
Tämä ketju on niille, joilla on PIENI eläke. Sinun eläkkeesi ei todellakaan ole pieni.
Mun eläke on karvan vaille 1300 mutta säästöjä on lähes 200 000 ja velaton asunto.
Pitää säästää kun on työelämässä.
Millä tuloilla olet hankkinut säästösi, kun eläkkeesi on noin pieni?
Peritkö asunnon?
Muuten yhtälö ei täsmää.
Ehkä saanut lottovoiton tai tehnyt pimeitä hommia...
Ehkä hän on saanut perintöä? Kuten minä ja eläke tulee olemaan aika pieni itselläkin, mutta varallisuus takaa lokoisat eläkepäivät.
Apina
Mullakin tulee olemaan pieni eläke. Mutta siitä syystä säästänkin, ja sijoitan. Olen alle 50 v. Tuota asiaa pitää pohdia jo reilusti ennen eläkkeelle jäämistä. Niin kuin montaa muutakin asiaa pitää pohtia etukäteen, jotta sitten hommat menisivät mukavalla tavalla.
Mun eläke on 1136 euroa ja tuossa on jo mukana kansaneläkekin, jota aloin saada työeläkkeen lisäksi, kun jäin tk-eläkkeelle 61-vuotiaana. Olin tosi pienipalkkaisessa työssä n. 30 vuotta ja vuosia myös kotiäitinä viidelle lapselle, joten eläke jäi noin pieneksi. Onneksi mies saa nettona tonnin parempaa eläkettä, niin pärjätään. Asutaan asumisoikeusasunnossa, jossa vastike ja vesimaksut on jo päälle 800 euroa. Mutta ei meillä puutetta ole mistään niin kauan kuin kumpikin eläkettä saadaan eikä terveys suuresti vielä tästä pahenisi.
Mulla se taitaa olla vieläkin vähemmän, kuin aluksi oli sama 1300 €/kk. Saan 20 €/VK rahaa. Se ei riitä mihinkään. Miksi meiltä köyhiltä aina leikataan ???????? Nyt pitää jo leikata rikkailta ja roimasti, esim lapsilisät pois. Hekin voivat muuttaa pienempään asuntoon. Ei aina tarvitse olla isoa taloa, jos on rikas ! Eikä sitä tarvitse ostaa. Vuokralla asuminen on parasta. Siten ei tarvitse esim tehdä itse mitään piha töitä yms.
Netto 1800, yhtiövastike+asuntolainan lyhennys 1000€, ruokaan 140€ , säästöön jää yleensä n. 400€/kk (remonttien ym. varalle). Ei autoa, ei matkustelua (ei kiinnosta), halvat harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Netto 1800, yhtiövastike+asuntolainan lyhennys 1000€, ruokaan 140€ , säästöön jää yleensä n. 400€/kk (remonttien ym. varalle). Ei autoa, ei matkustelua (ei kiinnosta), halvat harrastukset.
Olen tuo edellinen. En huomannut, että kysyttiin niiltä joilla pieni eläke. Oma on vähintään keskiverto.
Olen ollut yrittäjä 35 v ja eläke 1200 netto. Menot ( oma talo) 400 kk ruoka 180 kk Auto 160 kk muut menot 300 kk, eli elän samanlaista elämää mitä olen elänyt viimeiset 15 vuotta. Nautin täysillä eläkepäivistä, vapautta stressistä ei voi mitata rahassa.