Kassojen ulkopuolella vaimojaan odottelevat ukot
Miksi Suomessa on jotenkin normaalia, että vaimot lähetetään ruokakauppaan ostamaan kärryistä päätellen viikon ostokset miesten istuessa puhelimilla kassojen ulkopuolisilla penkeillä? Pahimmillaan kärttyisinä hoputtavat sieltä vaimojaan ja ihmettelevät mikä kestää.
Tätä todistanut nyt pääsiäisen alla useaan otteeseen.
Kommentit (139)
"Misery loves company." Kaupassa käyminen on yhdellä sanalla sanottuna kurjaa, siksi sinne pitää raahata toinen mukaan että hänelläkin on kurjaa - täysin riippumatta siitä, tarvitaanko sen toisen apua ostosten tekoon vai ei. Kunhan ei vaan pääse helpommalla.
Meillä taas mies hoitaa ostokset. Minä teen vaan listan. Saatan lähteä kauppaan mukaankin ja tuotteita keräillä, mutta kassalla en tee mitään vaan luikahdan muille asioille, Alkoon tai apteekkiin.
Minä tilaisin kaikki ruokaostokset, mutta mies ei halua. Hän saa sitten hoitaa.
Pitää olla melko rassukka naiseksi joka yksin kantaa perheelle eväät.
Monet naiset ovat tottuneet tekemään ihan liikaa puolesta. Meillä mun osuus on klikkailla ostoskoriin ja maksaa, mies ajaa ja kantaa. Jotain on mennyt pieleen jos ollaan kaupassa, mutta silloin ollaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa heille on oma lastenvahti ja baari
Miehille oma lastenvahti?
Et kai sä sitä yksin jätä kaupan edustalle?
Vierailija kirjoitti:
"Misery loves company." Kaupassa käyminen on yhdellä sanalla sanottuna kurjaa, siksi sinne pitää raahata toinen mukaan että hänelläkin on kurjaa - täysin riippumatta siitä, tarvitaanko sen toisen apua ostosten tekoon vai ei. Kunhan ei vaan pääse helpommalla.
Tämä on ihan ok, jos kumpikin huolehtii kaupassa käymisestä vuorollaan. Mutta jos vain toinen käy kaupassa ja toisen mielestä hänen ei tarvitse kun se on niin tylsää, niin se ei ole oikein.
Tämä on tätä nykyajan miehekkyyttä. Naiset hoitavat kotityöt, lapset, kantavat painavat ruokakassit.
Miehet tekevät miesten työt. Eli vaihtavat renkaat kaksi kertaa vuodessa. Huh, olipa siinä taas hommaa.
Jaa ehkä vanhempien sukupolvien juttuja. Meillä käydään vuoroviikoin kaupassa ja esim. nyt pääsiäisostokset kävi mies (ja alkossa). Minä en mennyt edes mukaan kauppareissulle.
Ruoka valmistetaan myös vuoroviikoin eli minulle tiedossa helppo pääsiäinen.
Äitini ja anoppini pitävät tätä järjestelyä aivan käsittämättömänä, mies raukka Mutta eivät ikinä ihmettele kun on minun vuoroni passata, koska sehän on normaalia.
N40
Vierailija kirjoitti:
Minun mies on yrittänyt samaa. En suostu. Teen hänelle oman ostoslistan jossa on niitä ruokia mitä hän itse syö mielellään. Itse ostan ne mistä minä tykkään. Jos hän ei käy kaupassa niin sitten ei saa niitä ruokia mistä tykkää.
Mun mies osaa käydä kaupassa ilman minun tekemää ostoslistaa. Saattaa mennä viikkoja, että minä en käy kaupassa ja aina on kotona sitä mitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan ok, jos kumpikin huolehtii kaupassa käymisestä vuorollaan. Mutta jos vain toinen käy kaupassa ja toisen mielestä hänen ei tarvitse kun se on niin tylsää, niin se ei ole oikein.
Sehän riippuu siitä, mitä kukin pari keskenään sopii. Minä (nainen) teen meillä lähes kaikki ruoat. Kyllä mies saa hoitaa osuutensa käymällä kaupassa. Tyytyväisiä ollaan tähän työnjakoon.
En tajua vanhojen ihmisten juttuja. N30
En ole ikinä nähnyt tuollaista ilmiötä, siis nimenomaan ruokakaupoissa. Jossain perämettien persulandiassako tuollaista tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alfat eivät käy maitokaupassa.
Eivätkä laita ruokaa. Mutta syövät kuitenkin. Se on ainoa kotityö johon osallistuvat.
Sinäkin teet sitä paljon, kropastasi päätellen.
Havaintojeni mukaan 65-80 -vuotiaat naiset ovat miehilleen ruokakaupassa pahimpia. Kyllä ihmetyttää se tylytys, jota todella usein kuulee hyllyjen välissä täällä Hämeessä ainakin. Yleistä on. Mies ei sano mitään, ja jos sanoo, se mitätöidään asap. Olen itse vastualueeni perheessä valinnut ja se on ruoanlaitto sekä ruokaostosten teko. Mielestäni saman henkilön on tehtävä ostokset, joka niistä ruokaakin laittaa. Yksinkertaisempaa niin ja sujuvaa. Olen nyt lähestymässä 50 vuotta ja päättänyt tarkkailla käytöstäni, jos mieheni on mukana kaupassa. En halua ikinä muuttua sellaiseksi solvaajaksi, mitä vanhempi polvi osin on. Jos kuulette minun sellaista tekevän, saa tulla huomauttamaan. En nimittäin hetkeäkään usko, että se tylytys jää vain ruokakauppareissuihin. Kotona sama jatkuu kaikesta. Okei, kärttyisiä äijiä on yhtälailla liikaa ja asetelma voi olla tosi vaikea toisinkin päin. Onko vanheneminen noin kamalaa, sitä usein mietin.
Vierailija kirjoitti:
Minun mies on yrittänyt samaa. En suostu. Teen hänelle oman ostoslistan jossa on niitä ruokia mitä hän itse syö mielellään. Itse ostan ne mistä minä tykkään. Jos hän ei käy kaupassa niin sitten ei saa niitä ruokia mistä tykkää.
Tämän ketjun mukaan elätte raskasta elämää. Jokainen asia on taistelua ja uhkailua.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole todistanut.
Ennen ne istui autossaan. Ruuan hankinta ja valitseminen oli naisen, emännän työ. Mies =metsästäjä, nainen =keräilijä. Ja säästää piti, ihan kuin olisi löytänyt marketista marjapaikan.
Ilmankos olivat ihan ulkona hintojen kehityksestä ja ainesten tarpeesta ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tätä nykyajan miehekkyyttä. Naiset hoitavat kotityöt, lapset, kantavat painavat ruokakassit.
Miehet tekevät miesten työt. Eli vaihtavat renkaat kaksi kertaa vuodessa. Huh, olipa siinä taas hommaa.
Vaihtaa renkaat = ajaa auton rengasliikkeen pihaan ja ryystää kahvia automaatista sillä välin, kun renkaat vaihdetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten päätetään yhdessä mitä syödään ja ostetaan.
Mua kans ällöttää kun naiset kantaa ne painavat ruokaostokset ja mies kipaisee vain kevyen sixpackin kaljaa ostamassa.
Ehkä miehet on nestemäisellä ruokavaliolla? En usko kyllä.