Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomessa on työvoimapula?

Vierailija
18.04.2025 |

Mikä on siis se syy sille että meillä on työvoimapula? SAK ja EK vaatii että suomeen tuodaan ulkomailta työvoimaa koska meillä on työvoimapula.

Taitaa myös kaikki puolueet suomessa olla samaa mieltä siitä että meillä on työvoimapula?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin liian korkeat ja jopa väärät kriteerit ammatillisessa koulutuksessa.  Pääsykokeista ja opiskelijamääristä lähtien. Opinnot käytännön aloille ovat liian pitkiä ja teoreettisia. Koulussa ei opita tarpeeksi hyödyllisiä asioita käytännön työtä ajatellen ja työssäoppimisjaksoilla ei kellään ole aikaa opastaa kädestä pitäen. Oppisopimuksia tulisi hyödyntää enemmän. Perushoidon oppii jokainen joka osaa hoitaa lastaan tai ikääntyneitä vanhempiaan. Kaikesta nyt on vain tehty liian monimutkaista.

Samoin kuin sinä yksinkertaistat. Oppisi varmaan, jos pystyisi hoitotyöhön. Kaikki eivät omine vaivoineen pysty.

Vierailija
22/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehtävästä työstä pitää saada korvaus joka riittää täällä omin rahoin elämiseen.

Tuloinsiirroin tehtävät korjausliikkeet jotka täydentävät työntekijöiden palkkoja eivät pidemmän päälle ole valtiontaloudellisesti  kestävällä pohjalla.

Päättäjät, sijoittajat ja Eu ovat ahneuksissaan kehittäneet nykyisenkaltaisen systeemin Suomen työmarkkinoille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työt palvelee yhteiskuntaa verojen kautta. Mutta verorahoista maksetaan liian löyhästi eduskuntalaisille, kunnanjohtajille, pormestareille jne. Ne pitäisi saada leikattua pois.

Vierailija
24/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. Olen hakenut ympäri Suomen ristiin rastiin, eikä minnekään oteta. Koulutusta löytyy.

Samoin, olen hakenut myös ihan koko maan alueelta. Koulutusta ja kokemusta on, ja tähän saakka on löytynyt aina töitä. Nyt ei. 

Pula onkin suorittavan portaan tekijöistä kuten autonkuljettajista, maarakennuskoneen kuljettajista ja vastaavista. Ei siellä todistus merkkaa mitään

Vierailija
25/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun oikeasti on pula tullaan kotoa kyselemään. T. Kaksikin kertaa kotoa haettu vaikken ollut työnhakija. Samoin puolisoa on pyydetty ilman hakemista. Nyt on edellisestä kerrasta jo kauan. Molemmat kyllä ollaan töissä.  Mut jos olis pulaa tekijöistä meitä kyllä kyseltäisiin. N60 ja m61. 

Vierailija
26/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään. Olen hakenut ympäri Suomen ristiin rastiin, eikä minnekään oteta. Koulutusta löytyy.

Samoin, olen hakenut myös ihan koko maan alueelta. Koulutusta ja kokemusta on, ja tähän saakka on löytynyt aina töitä. Nyt ei. 

Pula onkin suorittavan portaan tekijöistä kuten autonkuljettajista, maarakennuskoneen kuljettajista ja vastaavista. Ei siellä todistus merkkaa mitään

Siis täh, että Suomessako ei ole autonajotaitoisia työttöminä? 

Vierailija
27/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille ei enää kelpaa monet perinteiset työt. Taksikuskit, siivoojat, postinjakajat, ruokalähetit plus monet muut ovat nykyään suurimmaksi osaksi ulkomaalaisia. 30 vuotta sitten ei näin ollut. Nyt sitten joudutaan elättämään suomityöttömiä ja siihen tarvitaan lisää veronmaksajia.

Näin se on. Joka muuta väittää puhuu täyttä paskaa. Hevonpaskaa väittää, ettei työhön suhtautuminen olisi muuttunut muutamassa vuosikymmenessä.

Vierailija
28/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on, mutta kun siinä joutuu oikeasti tekemään eikä vaan näpytteleen kännykkää, niin ei ole kiinnostuneita. Minä olen 67 vuotias ja minulle tarjotaan toistuvasti työpaikkaa hyvällä palkalla, ei tosin kuljettajana mutta vastaan tyyppiseen työhön

Vierailija
29/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmat tarvii lisää lypsykarjaa. Kun työntekijä on lypsetty kuiviin saa tästä suomen terveydenhuolto uuden tuntemattoman potilaan.

Vierailija
30/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perimmäinen syy on yritysten liika voitontavoittelu. 

(Tällöin kannattaa ottaa halpoja ja vähään tyytyväinen ulkomailta tai suomalaisia ilmaistyöntekijöitä.)

Tämä! Tosin aika paljon yrityksiä mennyt konkurssiinkin. 

Vanha suomalainen sanonta "ahneella on paskanen loppu"

Vierailija
31/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska meitä erinomaisen todistuksen omaavia ei edes haastatella.

Se todistus todistaa vain sen että olet hyvä opettelemaan tekstiä ulkoa ja muistamaan asioita. Se todistus ei kerro mitään siittä mitä oikeasti osaat tehdä. Itse kun olen palkannut työntekijöitä niin olen aina sanonut että koulutodistusta ei tarvitse edes esitellä vaan minulle pitää todistaa mitä oikeasti osaat tehdä

Vierailija
32/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska varaudumme muutaman vuoden päästä koittavaan työvoimapulaan.

Iltasanomat 25.3.2025

Valtion, kuntien ja kirkon työpaikoilla on odotettavissa melkoinen myllerrys. Kevan päivitetyn eläköitymisennusteen mukaan julkisen alan työntekijöistä lähes joka kolmas tulee eläkeikään seuraavien kymmenen vuoden aikana.

Vierailija
33/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri työvoiman tarjonta alentaa palkkoja ja mahdollistaa yrityksille parhaiden mahdollisten työntekijöiden palkkaamisen ja pitämisen työsuhteessa. Tätä ulkomaisen työvoiman lisäämista kannattavat sekä vasemmistolaiset että oikeistolaiset. Kyseessä on kuitenkin valtavan lyhytnäköinen ja tuhoisa toiminta, minkä voi todeta muualta Euroopasta. Esimerkiksi Saksassa on nyt 3-4 miljoonaa äärivanhoillista turkkilaista joista moni ei puhu paikallista kieltä kunnolla, vaikka on syntynyt maassa.

Ensin työtehtäviin, jotka eivät kelpaa paikallisille, palkataan ulkomailta tekijät. Sen jälkeen kun halpatyöntekijät saavat tuet juoksemaan, he huomaavat, että työnteko on heille ihan yhtä kannattamatonta kuin muillekin. Tilalle palkataan seuraavat halpatyöntekijät ulkomailta ja niin edelleen. Lopulta ollaan tilanteessa, jossa yhteiskunta on täynnä kulttuurin sopimattomia elätettäviä, mikä lopulta tuhoaa koko yhteiskunnan. Ja ainoastaan siksi, että muutaman yrityksen piti saada pari prosenttiyksikköä lisää voittomarginaaliinsa.

Vierailija
34/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolaiselle ei työ maistu.

Vierailija
35/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä syy työvoimapulaan on työntekijän vaatima liian suuri palkka verrattuna siihen mitä hän tuottaa työnantajalle. Osa palkasta voitaisiin aivan hyvin maksaa sosiaalietuuksina tai ruokakaupan maksusitoumuksena Kelasta.

Hyvä, että kannatat tukia ja olet valmis niitä veroistasi maksamaan. 

Vierailija
36/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on, mutta kun siinä joutuu oikeasti tekemään eikä vaan näpytteleen kännykkää, niin ei ole kiinnostuneita. Minä olen 67 vuotias ja minulle tarjotaan toistuvasti työpaikkaa hyvällä palkalla, ei tosin kuljettajana mutta vastaan tyyppiseen työhön

Kukaan ei usko epämääräisiä sekoilujasi. Ihan hyvin voisit sanoa firman nimen tai vähintään tarkan työnkuvauksen, jos tuollaista työtä olisi tarjolla. Ei ole mitään syytä kuvailla sitä "vastaavanlaiseksi kuin kuljettajan työ". 

Vierailija
37/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin liian korkeat ja jopa väärät kriteerit ammatillisessa koulutuksessa.  Pääsykokeista ja opiskelijamääristä lähtien. Opinnot käytännön aloille ovat liian pitkiä ja teoreettisia. Koulussa ei opita tarpeeksi hyödyllisiä asioita käytännön työtä ajatellen ja työssäoppimisjaksoilla ei kellään ole aikaa opastaa kädestä pitäen. Oppisopimuksia tulisi hyödyntää enemmän. Perushoidon oppii jokainen joka osaa hoitaa lastaan tai ikääntyneitä vanhempiaan. Kaikesta nyt on vain tehty liian monimutkaista.

Samoin kuin sinä yksinkertaistat. Oppisi varmaan, jos pystyisi hoitotyöhön. Kaikki eivät omine vaivoineen pysty.

Vaikka pystyisi, ei siitäkään mitään tule, jos kaikki täällä vain hoitaa toisiaan. Elinvoimaisessa yhteiskunnassa on tarjolla kaikenlaisia töitä. 

Vierailija
38/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpöhöpö työnantajilla on maksuhaluttomuus, halpuutus ja paskuutus käynnissä

Vierailija
39/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa paskanjauhantaa ollut jo 90-luvun lamasta lähtien. Mikä helvetin työvoimapula?

Vierailija
40/41 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisille ei enää kelpaa monet perinteiset työt. Taksikuskit, siivoojat, postinjakajat, ruokalähetit plus monet muut ovat nykyään suurimmaksi osaksi ulkomaalaisia. 30 vuotta sitten ei näin ollut. Nyt sitten joudutaan elättämään suomityöttömiä ja siihen tarvitaan lisää veronmaksajia.

Näin se on. Joka muuta väittää puhuu täyttä paskaa. Hevonpaskaa väittää, ettei työhön suhtautuminen olisi muuttunut muutamassa vuosikymmenessä.

Hyshys! Älä pilaa totuuksilla hyviä itkuvirsiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan