Auttakaa, olen aika epätoivoinen
En tiedä mitä tekisin elämälläni, kun loppuu sekä voimat että rahat. Hirveä prokastrinaatio vaivaa, enkä saa töitäni tehdyksi, vaikka taistelen lähes läpi vuorokauden saadakseni ne tehtyä. Koko ajan tulee huonoa palautetta kun deadlinet paukkui ja nukun yössä vain keskimäärin 4 tuntia kun yritän epätoivoisesti tehdä. Viikolla vähemmän, viikonloppuna yritän paikkailla univelkoja. Kyse ei ole siis unettomuudesta, vaan yritän valvoa väkisin kun aika loppuu kesken. Kaiken lisäksi saan töistäni vähemmän palkkaa kuin tarvitsisin ja olen miinuksella joka kuukausi. Säästöjä ja omaisuutta ei yhtään, velkaa 60000. Ihan kohta kaikki luottomahdollisuudet käytetty loppuun. Nyt hajosi autokin, rahaa uuteen ei ole, töihin ei pääse ilman. Jotain myytävää tavaraa löytyisi vielä, mutta kun ei ole aikaa ruveta myymään mitään! Ja kaikki halpaa pikkutavaraa, josta ei paljon hyödy. Eli kuluu paljon sikaa ennen kuin saa yhtään mitään varteenotettavaa aikaan. Työ on määräaikainen ja päättyy kesäkuussa. Tavallaan helpotus, tavallaan kauhistus kun sitten tulot vasta tippuukin. 
Antakaa nyt vinkkejä, mistä päästä yritän alkaa purkamaan ongelmaa 🤯😪🤯🤕
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on nostaa kissa pöydälle. Olen avoin itsellesi ja muille tilanteestasi, käytä näitä tässä ketjussa kerrottuja tukipalveluita.
En oikein jaksa uskoa, että mielenterveysongelmaiseksi leimaantuminen auttaisi minua parantamaan tilannettani. Tarvitsisin oikeasti hyväpalkkaisen työn, että selviäisin veloista.
- ap
Mutta jos sitä ei ole saatavilla tai jos et ole nykyisen homman loppuessa enää kunnolla työkykyinen? Ei kai enää noin vähästä kukaan leimaannu mielenterveysongelmaiseksi?
Ala nukkua enemmän. 4 tuntia ei riitä ja hajoat kohta kunnolla. Levänneenä tilanteetkin saattaa näyttää toisilta, saat enemmän aikaan ja tunnet vähemmän epätoivoa. Oikeasti, mikään työ ei ole tuon itsesi uhraamisen arvoista.
Muuta pariksi vuodeksi Norjaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olennaista on nostaa kissa pöydälle. Olen avoin itsellesi ja muille tilanteestasi, käytä näitä tässä ketjussa kerrottuja tukipalveluita.
Tarvitsisin oikeasti hyväpalkkaisen työn, että selviäisin veloista.
- ap
Sitäkö sinä jaksaisit tehdä mieli kirkkaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein jaksa uskoa, että mielenterveysongelmaiseksi leimaantuminen auttaisi minua parantamaan tilannettani. Tarvitsisin oikeasti hyväpalkkaisen työn, että selviäisin veloista.
- ap
Mutta jos sitä ei ole saatavilla tai jos et ole nykyisen homman loppuessa enää kunnolla työkykyinen? Ei kai enää noin vähästä kukaan leimaannu mielenterveysongelmaiseksi?
Näissä hommissa kysytään aina edelliseltä työnantajalta miten on suoriutunut. Ilman suosittelijoita on turha edes haaveilla. En ole enää kunnolla työkykyinen, mutta en haluaisi sen olevan ilmiselvää, että minua ei kannata töihin ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa itseaiheutetuilta ongelmilta.
Pikemminkin provolta, joka vastaus vastaukselta paisuu. Jos olisi tosi, neuvoisin ensimmäiseksi kiinnittämään huomion nukkumiseen. Tai, onhan se hyvä neuvo provoilijallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin oikeasti hyväpalkkaisen työn, että selviäisin veloista.
- ap
Sitäkö sinä jaksaisit tehdä mieli kirkkaana?
Nykyiseen työhön en ole täysin pätevä, minkä takia on enemmän työtä ja vähemmän palkkaa. Kyllä, oikea työ helpottaisi ainakin vähän. Tosin uupumus on pidemmältä ajalta kuin tästä työstä. Mutta nykytilanne ei ainakaan helpota.
- ap
Millaiset työajat työsopimuksessa on? Mitä sanoo alan työehtosopimus? Yhteys työsuojeluvaltuutettuun ja työterveyteen nyt ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset työajat työsopimuksessa on? Mitä sanoo alan työehtosopimus? Yhteys työsuojeluvaltuutettuun ja työterveyteen nyt ainakin.
En ole työpaikalla yhtään enempää kuin normaalit virastoajat. Mutta ei tällaisessa työssä ole työaikaa. On vaan asiat, mitkä pitää saada tehdyksi. Jos ei ehdi normaalin työajan puutteissa, niin tekee sitten omalla ajalla. Mutta minulla menee huomattavasti enemmän aikaa kuin kollegoilla.
- ap
Silläkin uhalla, että tämä on provo:
Nyt on pitkä viikonloppu, kuvaa kaikki myytävissä oleva ja laita Toriin. Kysy tutuilta tai paikkakunnan fb-puskaradiosta kuka kirjaisi auton halvalla. Harrastuksen vuoksi autoja rassaavia kavereita on paljon ja aina joku tuntee jonkun.
Varaan 8 tuntia yössä lepoon vaikka mikä olisi.
Tiistaina: irtisano varasto. Hullua käyttää rahaa tavaroiden säilytykseen ap:n tilanteessa. Jos tavara on arvokasta, laita myyntiin. Muussa tapauksessa toimita ne kierrätyskeskukseen tai jäteasemalle.
Myös heti tiistaina aloitat töissä tekemään tehtävälistoja, joihin aamulla ensimmäiseksi kirjoitat päivän kaikki tehtävät. Aloitat tekemään helpoimmista tai nopeimmista töistä. Suorituksen jälkeen ruksit homman hoidetuksi. Näin pidät pääsi kasassa ja aikaa ei mene panikoimiseen.
Pitkän tähtäimen suunnitelma: neuvottele itsellesi kunnon palkka (jos se kerta on tonnin alakanttiin. Olet ehkä epäpätevä opettaja?), hanki toinen - mikä tahansa- työpaikka tai jää päivärahoille työttömäksi.
600 euron bensakuluilla nykyinen työpaikkasi ei ole mitenkään kannattava. Käytännössä noin 1700 euron bruttopalkasta jää sama käteen, jos bensaan, ei menisi rahaa. Jos lasketaan auton muut kulut ja vakuutukset mukaan niin 1500-1600 bruttona riittää. Lisäksi uusi työpaikka voi olla stressittömämpi ja sopisi ap:lle paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että voi edes yrittää auttaa, tarvitaan lukuja. Tuloja ja menoja. Mainitsit maksullisen varaston (200€/kk!!), mitä muuta täysin turhaa rahanmenoa on? Kuinka paljon nettopalkka, entäs asumiskulut?
Ei voida auttaa purkamaan tätä kun ei tiedetä.
Autoasiaan, osta halvin missä on leimaa, ajat kunnes hajoaa ja vaihdat toiseen samanlaiseen, oikeasti halvempaa kun laittaa enemmän rahaa "parempaan" autoon.
No tässä lukuja: nettopalkka 2200, velat noin 1100€, vuokra 450, lämmitys, vesi ja sähkö yhteensä noin 80€, netti ja puhelin noin satasen. Bensakulut tällä hetkellä noin 600. Ja sit tietenkin se varasto.
Autoihin ostin ensin 700€ auton, se hajosi heti. Sitten ostin 1000€ auton, sekin hajosi heti. Tämä nykyinen auto maksoi 1500€ ja se kesti vajaa 4 kk.
-ap
600 bensakulut?! Tuollahan ajaa yli 5000 kilometriä kuussa?
Ala juomaan ..kunnon ryyppyputkia päälle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että omaisuutta ei ole yhtään, jos velkaa on 60.000 euroa? Eikö se olekaan asuntovelkaa? Ja luottomahdollisuudet käytetty loppuun eli olet elänyt kädestä suuhun pikavipeillä ja nyt itket täällä omaa laiskuuttasi? Jo on elämänhallinta pielessä ja ilmeisesti opiskelut opiskelematta, tutkinnot suorittamatta.
Jaa, minä en todellakaan ollut laiska ja olin töissä, silti oli pakko turvautua pikalainoihin.
Tyhmä sitten kun oot noin kuseen itsesi saanut
Kiitos, vastaaja 71 varsinkin annoit ihan hyviä neuvoja, mutta ongelma on siinä, etten vaan kykene noudattamaan niitä. Varastossa on todella paljon tavaraa - omakotitalosta lähtiessäni mukaan otettua ja siellä on paljon myös arvokasta ja tärkeää. En voi vaan käskeä jotain kierrätysfirmaa hakemaan kaikkea. En myöskään ehdi käydä niitä itse läpi, koska koko pääsiäiseksi on paniikkimäärä töitä, jotka olisi pitänyt hoitaa jo ajat sitten. Joo todellakin olin tyhmä ottaessani tämän työn vastaan, mutta yritän säilyttää kulissit, jotta onnistuisin vielä saamaan uudenkin työpaikan tämän jälkeen
voi olla etten jaksa vaan romahdan. Silloin loppuu työnteko ja saatavat menee ulosottoon. Mutta jotenkin vielä yritän pitää päätä pinnalla. Lisää palkkaa en tule saamaan ja autosta hajosi moottori. Ei kannata korjata. Liian pitkä ja mäkinen työmatka näille vanhoille romuille. Lisäksi minulta menee 3 tuntia päivässä työmatkoihin, mikä ei yhtään helpota jaksamista Pääasiallinen ruokani onkin energiajuoma, jotta pysyisin hereillä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Ala juomaan ..kunnon ryyppyputkia päälle..
Mitä se auttaisi? Olen sitä paitsi raivoraitis.
-ap
Tuskin sinua välttämättä enää ikäsi puolesta uusiin töihin palkataan. Jollet ole enää kunnossakaan. Parin kuukauden palkalla tilanteesi ei enää ratkea. Voit aivan hyvin jäädä sairaslomalle loppuajaksi, kun olet sen tarpeessa.
Opettele päästämään irti tavarasta, se on vaan tavaraa. Varasto tavaroineen pois, aivan sama millä hintaa. Et sitä kuitenkaan kuollessasi arkkuusi mukaan saa.
Muutat sellaiseen paikkaan lähelle palveluita, missä et tarvitse autoa.
Kun et maksa varastosta ja autosta, sinulla on teoreettiset mahdollisuudet selvitä veloistasi.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sinua välttämättä enää ikäsi puolesta uusiin töihin palkataan. Jollet ole enää kunnossakaan. Parin kuukauden palkalla tilanteesi ei enää ratkea. Voit aivan hyvin jäädä sairaslomalle loppuajaksi, kun olet sen tarpeessa.
Opettele päästämään irti tavarasta, se on vaan tavaraa. Varasto tavaroineen pois, aivan sama millä hintaa. Et sitä kuitenkaan kuollessasi arkkuusi mukaan saa.
Muutat sellaiseen paikkaan lähelle palveluita, missä et tarvitse autoa.
Kun et maksa varastosta ja autosta, sinulla on teoreettiset mahdollisuudet selvitä veloistasi.
Kyllä parin kuukauden sinnittely voi auttaa. Esimies ei välttämättä tiedä työkyvystäni, hän on itsekin juuri nyt hermolomalla. Joten saatan säilyttää ok työntekijän kasvot, jos saan työni jotenkin nyt harsittu kasaan. Ehdin levätä sen jälkeen koska uudi työ tuskin alkaa heti.
En tarvitse autoa normaalisti, joten luovun kyllä siitä, ellei ole seuraavan työpaikan takia pakko pitää. Toki varaston tyhjennyksen ajan täytyy pitää, jotta saa kuskattua tavaraa. Siihen menee ainakin kuukausi.

Ilman töitä minulla ei ole mahdollisuutta selvitä veloista. Laskin, että ansiosidonnainen ei kata pakollisia menoja, vaikka siis varaston tyhjennän. Kyllä sieltä varastosta ainakin toista tonnia saa. Voi olla enemmänkin, koska siellä on esim. Isäni postimerkkikokoelmat, joissa on Venäjän vallan aikaisinkin merkkejä. Ja erilaisia vanhoja tauluja, joiden arvosta en tiedä mitään.
Ja ajattelin muutenkin, että tarvitsen varastotavaroitten myyntituloja selvitäkseni jotenkin siitä ajasta, ennen kuin töiden jälkeen alkaa ansiosidonnainen juoksemaan
-ap
Jatkossa teet vaan 8h päivässä töitä, ja kaikki muu saa jäädä. Se on vain ja ainoastaan työnantajan ongelma jos ei saa tehtyä töitä työaikana.
Ihan päivänselvä provo tämä on, mutta näitä on hyvä käydä joskus läpi, on nimittäin olemassa oikeitakin ihmisiä jotka ovat vastaavalla tavalla kusessa.
Sama tilanne ja jäin saikulle ja päästin velat ulosottoon. Samapa se.