Auttakaa, olen aika epätoivoinen
En tiedä mitä tekisin elämälläni, kun loppuu sekä voimat että rahat. Hirveä prokastrinaatio vaivaa, enkä saa töitäni tehdyksi, vaikka taistelen lähes läpi vuorokauden saadakseni ne tehtyä. Koko ajan tulee huonoa palautetta kun deadlinet paukkui ja nukun yössä vain keskimäärin 4 tuntia kun yritän epätoivoisesti tehdä. Viikolla vähemmän, viikonloppuna yritän paikkailla univelkoja. Kyse ei ole siis unettomuudesta, vaan yritän valvoa väkisin kun aika loppuu kesken. Kaiken lisäksi saan töistäni vähemmän palkkaa kuin tarvitsisin ja olen miinuksella joka kuukausi. Säästöjä ja omaisuutta ei yhtään, velkaa 60000. Ihan kohta kaikki luottomahdollisuudet käytetty loppuun. Nyt hajosi autokin, rahaa uuteen ei ole, töihin ei pääse ilman. Jotain myytävää tavaraa löytyisi vielä, mutta kun ei ole aikaa ruveta myymään mitään! Ja kaikki halpaa pikkutavaraa, josta ei paljon hyödy. Eli kuluu paljon sikaa ennen kuin saa yhtään mitään varteenotettavaa aikaan. Työ on määräaikainen ja päättyy kesäkuussa. Tavallaan helpotus, tavallaan kauhistus kun sitten tulot vasta tippuukin. 
Antakaa nyt vinkkejä, mistä päästä yritän alkaa purkamaan ongelmaa 🤯😪🤯🤕
Kommentit (87)
Jos olet siedettävän näköinen vosu, niin tule tänne sedän syliin istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että omaisuutta ei ole yhtään, jos velkaa on 60.000 euroa? Eikö se olekaan asuntovelkaa? Ja luottomahdollisuudet käytetty loppuun eli olet elänyt kädestä suuhun pikavipeillä ja nyt itket täällä omaa laiskuuttasi? Jo on elämänhallinta pielessä ja ilmeisesti opiskelut opiskelematta, tutkinnot suorittamatta.
Ihan on elämisvelkaa ja avioerossa jäänyttä ongelmaa. Joo, elämänhallinta on kyllä pielessä. Mutta olen kyllä korkeakoulutettu ja nytkin on vaativa asiantuntijatyö. Työkyky on vaan hiipunut vuosien varrella. En ole koskaan ollut tehokas ihminen, mutta nyt tuntuu että on loputkin tehot katoamassa.
Miten muuten ajattelit, että purkaukseen auttaisi minua selviämään eteen päin?
-ap
Muuta halvempaan asuntoon. Vaihda auto halvempaan, tai luovu siitä vallan jos ma
Muutin juuri halvempaan asuntoon. Ja juuri hajonnut autoni maksoi 1500 euroa. Luultavasti hajosi halpuuttaan. Nykyiseen työpaikkaan ei mitenkään pääse ilman autoa, joten jostain on kulkupeli alle saatava.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Jos olet siedettävän näköinen vosu, niin tule tänne sedän syliin istumaan.
En ole. Olen vanha ja lihava mummu. Enkä muutenkaan hankkisi rahaa tuohon tyyliin.
-ap
Tuossa juurikin syy, miksi en ole ikinä tähdännyt työelämässään mihinkään korkeampaan asemaan. Moni sitä ihmettelee ja totevat, että kyllähän sinusta olisi... Miksi vitussa pilaisin elämäni työstressillä? Aivan, en miksikään. Turhaa elämänlaadun vetämistä vessanpöntöstä alas.
Vierailija kirjoitti:
Kuullostaa itseaiheutetuilta ongelmilta.
Okei. Ja miten onnistuisin pääsemään ylös itse aiheuttamistani ongelmista? Okei tiedän yhden: tekisin siitä töitä tämän turhan kirjoittelun sijaan. Mutta kun pää lyö tyhjää enkä pysty niin älylliseen toimintaan kuin työnteko vaatisi. 
-ap
Oletko saanut munaa pitkään aikaan?
Kuulostaa että sulla on jokin keskittymis- tai oppimishäiriö. Mene tuöterveyden kautta add- tai adhd-testeihin vielä kun työterveyttä on. Sitten voit saada lääkkeet joilla helpottaa ja saat enemmän aikaan
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että sulla on jokin keskittymis- tai oppimishäiriö. Mene tuöterveyden kautta add- tai adhd-testeihin vielä kun työterveyttä on. Sitten voit saada lääkkeet joilla helpottaa ja saat enemmän aikaan
Tuossa on pointtinsa. Olen tainnut kuitenkin vältellä lääkärille menoa, koska pelkään että ad/hd- ongelman sijasta kyseessä onkin dementia. Olen näet jo 57-vuotias
-ap
Ota yhteyttä Raharemontti -ohjelman tuottajiin. Siellä pääset kertomaan, miten olet sössinyt raha-asiasi. Asiantuntijat myös neuvovat sinua kiinnittelemällä erivärisiä feikkirahoja taululle. Miinus- ja pluspuolelle. He myös arvioivat kaikki ne romppeesi, mitä olet löytänyt varastostasi myytäväksi. Kyllähän nyt aina ostajia löytyy muutamalle kukkavaasille ja ehkä joku ostaisi telkkarinkin tai suppilaudan, jossa pientä fiksaamista. 
Parasta on, jos sukulaiset ja tuttavat näkevät (olethan maininnut, milloin esiinnyt telkkarissa?) ohjelman ja rientävät sankoin joukoin apuun.
- n69v -
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä Raharemontti -ohjelman tuottajiin. Siellä pääset kertomaan, miten olet sössinyt raha-asiasi. Asiantuntijat myös neuvovat sinua kiinnittelemällä erivärisiä feikkirahoja taululle. Miinus- ja pluspuolelle. He myös arvioivat kaikki ne romppeesi, mitä olet löytänyt varastostasi myytäväksi. Kyllähän nyt aina ostajia löytyy muutamalle kukkavaasille ja ehkä joku ostaisi telkkarinkin tai suppilaudan, jossa pientä fiksaamista.
Parasta on, jos sukulaiset ja tuttavat näkevät (olethan maininnut, milloin esiinnyt telkkarissa?) ohjelman ja rientävät sankoin joukoin apuun.- n69v -
Kiitos vinkistä, mutta ei kuitenkaan. Sukulaisilta ja tuttavilta olen pitänyt ongelmat visusti piilossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla, että omaisuutta ei ole yhtään, jos velkaa on 60.000 euroa? Eikö se olekaan asuntovelkaa? Ja luottomahdollisuudet käytetty loppuun eli olet elänyt kädestä suuhun pikavipeillä ja nyt itket täällä omaa laiskuuttasi? Jo on elämänhallinta pielessä ja ilmeisesti opiskelut opiskelematta, tutkinnot suorittamatta.
Ihan on elämisvelkaa ja avioerossa jäänyttä ongelmaa. Joo, elämänhallinta on kyllä pielessä. Mutta olen kyllä korkeakoulutettu ja nytkin on vaativa asiantuntijatyö. Työkyky on vaan hiipunut vuosien varrella. En ole koskaan ollut tehokas ihminen, mutta nyt tuntuu että on loputkin tehot katoamassa.
-ap
Voisko ex-miehesi jeesata? Hattu kouraan, nyt tarvitaan nöyryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta on, jos sukulaiset ja tuttavat näkevät (olethan maininnut, milloin esiinnyt telkkarissa?) ohjelman ja rientävät sankoin joukoin apuun.- n69v -
Kiitos vinkistä, mutta ei kuitenkaan. Sukulaisilta ja tuttavilta olen pitänyt ongelmat visusti piilossa.
Miksi? Olet siis valinnut yksin selviämisen tien. Toisaalta kyselet täältä neuvoja.
Joku selkeämpi selviämisstrategia ja suunnitelma olisi tarpeen. Ei hukkuvakaan itse itseänsä pelasta.
Sanoit olevasi uskova. Muista tämä psalmi ja Jumalan lupaus: "Avuksesi huuda minua hädän päivänä. Minä tahdon auttaa sinua, ja sinun tulee kunnioittaa minua".
Että voi edes yrittää auttaa, tarvitaan lukuja. Tuloja ja menoja. Mainitsit maksullisen varaston (200€/kk!!), mitä muuta täysin turhaa rahanmenoa on? Kuinka paljon nettopalkka, entäs asumiskulut?
Ei voida auttaa purkamaan tätä kun ei tiedetä.
Autoasiaan, osta halvin missä on leimaa, ajat kunnes hajoaa ja vaihdat toiseen samanlaiseen, oikeasti halvempaa kun laittaa enemmän rahaa "parempaan" autoon.
Vierailija kirjoitti:
Että voi edes yrittää auttaa, tarvitaan lukuja. Tuloja ja menoja. Mainitsit maksullisen varaston (200€/kk!!), mitä muuta täysin turhaa rahanmenoa on? Kuinka paljon nettopalkka, entäs asumiskulut?
Autoasiaan, osta halvin missä on leimaa, ajat kunnes hajoaa ja vaihdat toiseen samanlaiseen, oikeasti halvempaa kun laittaa enemmän rahaa "parempaan" autoon.
No tässä lukuja: nettopalkka 2200, velat noin 1100€, vuokra 450, lämmitys, vesi ja sähkö yhteensä noin 80€, netti ja puhelin noin satasen. Bensakulut tällä hetkellä noin 600. Ja sit tietenkin se varasto.
Autoihin ostin ensin 700€ auton, se hajosi heti. Sitten ostin 1000€ auton, sekin hajosi heti. Tämä nykyinen auto maksoi 1500€ ja se kesti vajaa 4 kk. 
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Voisko ex-miehesi jeesata? Hattu kouraan, nyt tarvitaan nöyryyttä.
Ei se jeesaisi vaikka pystyisi. Mutta on kyllä yhtä veloissa kuin minäkin.
-ap
Mikäs se sosiaalinen luotto on ylivelkaantuneille? Diakonit, velkaneuvojat, sosiaalitoimisto voivat kertoa. Onks se joku takuusäätiö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Olet siis valinnut yksin selviämisen tien. Toisaalta kyselet täältä neuvoj
Olen kai vähän ylpeä. Ja toisaalta koko lähipiirini on köyhää, enkä halua kupata ketään. Vanhemmiltani tulee joskus perinnöksi asunto, joka pelastaisi tilanteen, mutta voi olla että se vie vaan ojasta allikkoon, jos isäni kuolee ja perin talon, johon äitini jää asumaan ja minun osakseni tulee vaan perintöverot, joita en pysty maksamaan 😅. Äiti varmaan elää vielä 10 vuotta
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä lukuja: nettopalkka 2200, velat noin 1100€, vuokra 450, lämmitys, vesi ja sähkö yhteensä noin 80€, netti ja puhelin noin satasen. Bensakulut tällä hetkellä noin 600. Ja sit tietenkin se varasto.
Autoihin ostin ensin 700€ auton, se hajosi heti. Sitten ostin 1000€ auton, sekin hajosi heti. Tämä nykyinen auto maksoi 1500€ ja se kesti vajaa 4 kk.
-ap
Tarvitsetko oikeesti autoa?
Vierailija kirjoitti:
Mikäs se sosiaalinen luotto on ylivelkaantuneille? Diakonit, velkaneuvojat, sosiaalitoimisto voivat kertoa. Onks se joku takuusäätiö?
Olen ottanut selvää takuusäätiöstä ja muista vastaavista. En täytä kriteerejä, että myönnettäisiin. Muut mainitsemasi tahot eivät maksa velkoja.
Muuta halvempaan asuntoon. Vaihda auto halvempaan, tai luovu siitä vallan jos mahdollista. ja sit on näitä velkaneuvojia yms ammattilaisia, kysy heiltä jelppiä..