Yli 50-vuotias, miten varaudut vanhuuteen?
Kommentit (109)
En mitenkÀÀn, koska olemme sodassa ennen vuotta 2030.
Vierailija kirjoitti:
Tein kuolinsiivouksen ja kÀvin hautaustoimistossa.
Hautajaistestamenttilomakkeita saa netistÀkin. Olen testamentannut ruumiini lÀÀketieteelliseen tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömÀnÀ pysty mitenkÀÀn varautumaan vanhuuteen tai mihinkÀÀn muuhunkaan. Ne rahat mitÀ töissÀ tienasin, ovat jo sulaneet pois.
FyysisestÀ puolesta kannattaa alkaa pitÀÀ huolta. Luin, ettÀ kuusikymppisistÀ naisista puolet ei pÀÀse tuolista ylös ottamatta tukea. Kannattaa totisesti treenata jalkojen ja pakaroiden lihaksia sekÀ syviÀ vatsalihaksia, ettÀ pÀÀsee sieltÀ tuolista ylös. Jokaisella on kotona tuoli, jonka avulla voi harjoitella ylösnousuja ja istuuntumista. Istuuntuessakin on tÀrkeÀÀ pitÀÀ paketti ryhdikkÀÀsti kasassa eikÀ lösÀhtÀÀ tuolille.
Vierailija kirjoitti:
PysyÀ hyvÀssÀ kunnossa: syödÀ oikein, kuntoilla, kÀydÀ lÀÀkÀrin suosittelemissa tutkimuksissa ja seulonnoissa. LisÀksi on myös jÀrkevÀÀ tehdÀ varasuunnitelmia jos kaikki ei mene kuten toivoo
Kodin valmistelu/remppaus mm.putoamisen yms varalta
Jne
Suunnittelen laitattaa rempassa kaiteita kodin seiniin. Haluan asua kotonani pitkÀÀn. MinÀ sain esimakua kun toinen jalka oli leikattu ja könysin kotonani.
Vierailija kirjoitti:
Varaudun hankkimalla rollaattorin. đ€Ł
Ei ole naurun asia. Nuoretkin iskias- ja noidannuolipotilaat ottavat mielellÀÀn lainaan tarjottavan rollaattorin vastaan. Nuoret miehetkin, jotka tulevat suoraan punttisalilta.
Syön terveellistÀ ruokaa, vaalin sosiaalisia suhteita, matkustelen ja harrastan puutarhanhoitoa. Asun esteettömÀssÀ ok-talossa enkÀ aio muuttaa pois. Olen siivonnut kirjahyllyn, vaihtanut paremman pianon ja hankkinut kotiin kuntosalilaitteet. Jos omat voimat hiipuvat, voin ostaa kotiin pihanhoitoa, siivousta yms. Rahaa on tilillÀ ja sijoituksissa, yksityinen lisÀelÀkekin on.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa, kevyemmin syömistÀ tÀÀllÀkin. Koitan saada rahaa sÀÀstöön, oma elÀke tulee olemaan pieni.
Henkinen hyvinvointi onkin vaikeampi. Miten jaksaa kaikki tulevat menetykset ja murheet? Ja miten voisi olla nyt niistÀ murehtimatta?
Mielenrauhaa saa ihan power breathingista, meditaatiosta ja mindfullnessista. ElÀmÀ ei ole pelkÀstÀÀn mammonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PysyÀ hyvÀssÀ kunnossa: syödÀ oikein, kuntoilla, kÀydÀ lÀÀkÀrin suosittelemissa tutkimuksissa ja seulonnoissa. LisÀksi on myös jÀrkevÀÀ tehdÀ varasuunnitelmia jos kaikki ei mene kuten toivoo
Kodin valmistelu/remppaus mm.putoamisen yms varalta Jne
Suunnittelen laitattaa rempassa kaiteita kodin seiniin. Haluan asua kotonani pitkÀÀn. MinÀ sain esimakua kun toinen jalka oli leikattu ja könysin kotonani.
Minulla on esteetön koti, jossa pÀÀsee tarvittaessa esim. pyörÀtuolilla vessaan, kylpyhuoneeseen ja suihkuun. Olen ajatellut, ettÀ kaiteita ehtii laittaa sitten kun niille on tarvetta, jos on. Puolapuut voisin hankkia tÀssÀ vaiheessa. 62 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömÀnÀ pysty mitenkÀÀn varautumaan vanhuuteen tai mihinkÀÀn muuhunkaan. Ne rahat mitÀ töissÀ tienasin, ovat jo sulaneet pois.
FyysisestÀ puolesta kannattaa alkaa pitÀÀ huolta. Luin, ettÀ kuusikymppisistÀ naisista puolet ei pÀÀse tuolista ylös ottamatta tukea. Kannattaa totisesti treenata jalkojen ja pakaroiden lihaksia sekÀ syviÀ vatsalihaksia, ettÀ pÀÀsee sieltÀ tuolista ylös. Jokaisella on kotona tuoli, jonka avulla voi harjoitella ylösnousuja ja istuuntumista. Istuuntuessakin on tÀrkeÀÀ pitÀÀ paketti ryhdikkÀÀsti kasassa eikÀ lösÀhtÀÀ tuolille.
pianotunnille, jos haluaa hyvÀn ryhdin. urkutunnille, jos haluaa pitÀÀ paikat kiinteinÀ.
TÀmÀ hallitus tekee kaikkensa, ettei hyvinvointiyhteiskunta kuulu kaikille, vain hyvÀtuloisille. SiksipÀ minÀkin teen osani, etten jÀÀ kitumaan vanhana suomea osaamattomien kÀsiin.
En oikeastaan mitenkÀÀn, tulee jos on tullakseen ja ihan valmistautumattakin.
Ăitini kuoli 40+v ikĂ€isenĂ€, itse pian 50v.
Vierailija kirjoitti:
Sopivia puita katselen.
HyvÀlaatuisia panopuita on harvoin tarjolla.
En mitenkÀÀn, kuolema tulee kun on tullakseen. Minua ei jÀÀ kukaan kaipaamaan. đ
en ymmÀrrÀ tuota terveiden ihmisten labroissa hyppÀÀmistÀ ja terveystarkastuksissa. Ei niillÀ sairastumista voi vÀlttÀÀ. Viikon pÀÀstÀ edellisestÀ tarkastuksesta mikÀ tahansa sairaus voi jo tulla, syöpÀ missÀ vaan elimessÀ, aivoverenvuoto, sydÀnpysÀhdys (voi tulla nuorellekin) , MS-tauti, ALS ,ettÀ sanoisin ettÀ ihan rahan haaskausta terveysjÀttien suureen kitaan tuollaiset "varmuuden vuoksi" tarkastukset. On olemassa ihan tutkimusnÀyttöÀkin ettÀ ne eivÀt ole kustannusvaikuttavaa terveydenhuoltoa.
Olen itse menettÀnyt sukulaisia ja lÀheisiÀ siten, ettÀ aivan terveitÀ elÀmÀntapoja harrastaneet ovat saaneet kamalia syöpiÀ kauan ennen elÀkeikÀÀ , ja tosiaan sen yhtÀkkisen aivoverenvuoden (alle 50v), eli minua on ihan turha yllyttÀÀ mihinkÀÀn yltiöterveelliseen elÀmÀÀn josta en nauti.
Itse olen 60+ enkÀ todellakaan viljele ns terveitÀ elÀmÀntapoja vaan syön ja juon sen mikÀ milloinkin maistuu parhaimmalta. Kun on nÀhnyt noita vanhuksia makaamassa suu auki vuodeosastolla tai avuttomana kotioloissa ja vanhusten hoitohan tulee huononemaan edelleen tulevaisuudessa, niin en todellakaan haikaile lisÀvuosia. Hoitotahto on tehty ja aion kieltÀytyÀ aktiivihoidoista, kunhan saa kivunlievitystÀ, niin se riittÀÀ. Jotenkin naurattaa aina nÀmÀ kehoitukset ettÀ tee niin ja nÀin , saat lisÀvuosia. Kaikki eivÀt toivo todellakaan lisÀvuosia, sen sijaan elÀn nyt niin mukavasti kuin voin, ja takana on jo hyvÀ ja monipuolinen elÀmÀ elettynÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde.
Ohis. Olen kristitty ja uskon ettÀ Jumala on kyllÀ olemassa, mutta uskossa olevat sukulaiset vÀittÀvÀt ettÀ helvettiin joudun. Taivaaseen kun kuulemma pÀÀse vain he jotka ovat uskossa ja Kristuksen sovitustyön tÀhden.
Onhan se ovi auki sinullekin, samoin kuin heille. (Kukaan ihminen ei jaa taivaspaikkoja.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudun hankkimalla rollaattorin. đ€Ł
Ei ole naurun asia. Nuoretkin iskias- ja noidannuolipotilaat ottavat mielellÀÀn lainaan tarjottavan rollaattorin vastaan. Nuoret miehetkin, jotka tulevat suoraan punttisalilta.
Miten rollaattori auttaa iskiaskipuun? MillÀ mekanismilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde.
Ohis. Olen kristitty ja uskon ettÀ Jumala on kyllÀ olemassa, mutta uskossa olevat sukulaiset vÀittÀvÀt ettÀ helvettiin joudun. Taivaaseen kun kuulemma pÀÀse vain he jotka ovat uskossa ja Kristuksen sovitustyön tÀhden.
Onhan se ovi auki sinullekin, samoin kuin heille. (Kukaan ihminen ei jaa taivaspaikkoja.)
Kyl ne jakaa ja lÀhettÀÀt myös helvettiin. T. lÀhipiirissÀ lestoi ja helluntalaisii. Eri
SÀÀstÀn. Lopetin alkoholin kÀytön. Ruokavalio ja liikkuminen pitÀisi saada myös kuntoon, mutta ne ovat tÀllÀ hetkellÀ valitettavan huonolla tolalla.