Yli 50-vuotias, miten varaudut vanhuuteen?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Tein kuolinsiivouksen ja kävin hautaustoimistossa.
Hautajaistestamenttilomakkeita saa netistäkin. Olen testamentannut ruumiini lääketieteelliseen tutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömänä pysty mitenkään varautumaan vanhuuteen tai mihinkään muuhunkaan. Ne rahat mitä töissä tienasin, ovat jo sulaneet pois.
Fyysisestä puolesta kannattaa alkaa pitää huolta. Luin, että kuusikymppisistä naisista puolet ei pääse tuolista ylös ottamatta tukea. Kannattaa totisesti treenata jalkojen ja pakaroiden lihaksia sekä syviä vatsalihaksia, että pääsee sieltä tuolista ylös. Jokaisella on kotona tuoli, jonka avulla voi harjoitella ylösnousuja ja istuuntumista. Istuuntuessakin on tärkeää pitää paketti ryhdikkäästi kasassa eikä lösähtää tuolille.
Vierailija kirjoitti:
Pysyä hyvässä kunnossa: syödä oikein, kuntoilla, käydä lääkärin suosittelemissa tutkimuksissa ja seulonnoissa. Lisäksi on myös järkevää tehdä varasuunnitelmia jos kaikki ei mene kuten toivoo
Kodin valmistelu/remppaus mm.putoamisen yms varalta
Jne
Suunnittelen laitattaa rempassa kaiteita kodin seiniin. Haluan asua kotonani pitkään. Minä sain esimakua kun toinen jalka oli leikattu ja könysin kotonani.
Vierailija kirjoitti:
Varaudun hankkimalla rollaattorin. 🤣
Ei ole naurun asia. Nuoretkin iskias- ja noidannuolipotilaat ottavat mielellään lainaan tarjottavan rollaattorin vastaan. Nuoret miehetkin, jotka tulevat suoraan punttisalilta.
Syön terveellistä ruokaa, vaalin sosiaalisia suhteita, matkustelen ja harrastan puutarhanhoitoa. Asun esteettömässä ok-talossa enkä aio muuttaa pois. Olen siivonnut kirjahyllyn, vaihtanut paremman pianon ja hankkinut kotiin kuntosalilaitteet. Jos omat voimat hiipuvat, voin ostaa kotiin pihanhoitoa, siivousta yms. Rahaa on tilillä ja sijoituksissa, yksityinen lisäeläkekin on.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa, kevyemmin syömistä täälläkin. Koitan saada rahaa säästöön, oma eläke tulee olemaan pieni.
Henkinen hyvinvointi onkin vaikeampi. Miten jaksaa kaikki tulevat menetykset ja murheet? Ja miten voisi olla nyt niistä murehtimatta?
Mielenrauhaa saa ihan power breathingista, meditaatiosta ja mindfullnessista. Elämä ei ole pelkästään mammonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysyä hyvässä kunnossa: syödä oikein, kuntoilla, käydä lääkärin suosittelemissa tutkimuksissa ja seulonnoissa. Lisäksi on myös järkevää tehdä varasuunnitelmia jos kaikki ei mene kuten toivoo
Kodin valmistelu/remppaus mm.putoamisen yms varalta Jne
Suunnittelen laitattaa rempassa kaiteita kodin seiniin. Haluan asua kotonani pitkään. Minä sain esimakua kun toinen jalka oli leikattu ja könysin kotonani.
Minulla on esteetön koti, jossa pääsee tarvittaessa esim. pyörätuolilla vessaan, kylpyhuoneeseen ja suihkuun. Olen ajatellut, että kaiteita ehtii laittaa sitten kun niille on tarvetta, jos on. Puolapuut voisin hankkia tässä vaiheessa. 62 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työttömänä pysty mitenkään varautumaan vanhuuteen tai mihinkään muuhunkaan. Ne rahat mitä töissä tienasin, ovat jo sulaneet pois.
Fyysisestä puolesta kannattaa alkaa pitää huolta. Luin, että kuusikymppisistä naisista puolet ei pääse tuolista ylös ottamatta tukea. Kannattaa totisesti treenata jalkojen ja pakaroiden lihaksia sekä syviä vatsalihaksia, että pääsee sieltä tuolista ylös. Jokaisella on kotona tuoli, jonka avulla voi harjoitella ylösnousuja ja istuuntumista. Istuuntuessakin on tärkeää pitää paketti ryhdikkäästi kasassa eikä lösähtää tuolille.
pianotunnille, jos haluaa hyvän ryhdin. urkutunnille, jos haluaa pitää paikat kiinteinä.
Tämä hallitus tekee kaikkensa, ettei hyvinvointiyhteiskunta kuulu kaikille, vain hyvätuloisille. Siksipä minäkin teen osani, etten jää kitumaan vanhana suomea osaamattomien käsiin.
En oikeastaan mitenkään, tulee jos on tullakseen ja ihan valmistautumattakin.
Äitini kuoli 40+v ikäisenä, itse pian 50v.
Vierailija kirjoitti:
Sopivia puita katselen.
Hyvälaatuisia panopuita on harvoin tarjolla.
En mitenkään, kuolema tulee kun on tullakseen. Minua ei jää kukaan kaipaamaan. 😆
en ymmärrä tuota terveiden ihmisten labroissa hyppäämistä ja terveystarkastuksissa. Ei niillä sairastumista voi välttää. Viikon päästä edellisestä tarkastuksesta mikä tahansa sairaus voi jo tulla, syöpä missä vaan elimessä, aivoverenvuoto, sydänpysähdys (voi tulla nuorellekin) , MS-tauti, ALS ,että sanoisin että ihan rahan haaskausta terveysjättien suureen kitaan tuollaiset "varmuuden vuoksi" tarkastukset. On olemassa ihan tutkimusnäyttöäkin että ne eivät ole kustannusvaikuttavaa terveydenhuoltoa.
Olen itse menettänyt sukulaisia ja läheisiä siten, että aivan terveitä elämäntapoja harrastaneet ovat saaneet kamalia syöpiä kauan ennen eläkeikää , ja tosiaan sen yhtäkkisen aivoverenvuoden (alle 50v), eli minua on ihan turha yllyttää mihinkään yltiöterveelliseen elämään josta en nauti.
Itse olen 60+ enkä todellakaan viljele ns terveitä elämäntapoja vaan syön ja juon sen mikä milloinkin maistuu parhaimmalta. Kun on nähnyt noita vanhuksia makaamassa suu auki vuodeosastolla tai avuttomana kotioloissa ja vanhusten hoitohan tulee huononemaan edelleen tulevaisuudessa, niin en todellakaan haikaile lisävuosia. Hoitotahto on tehty ja aion kieltäytyä aktiivihoidoista, kunhan saa kivunlievitystä, niin se riittää. Jotenkin naurattaa aina nämä kehoitukset että tee niin ja näin , saat lisävuosia. Kaikki eivät toivo todellakaan lisävuosia, sen sijaan elän nyt niin mukavasti kuin voin, ja takana on jo hyvä ja monipuolinen elämä elettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde.
Ohis. Olen kristitty ja uskon että Jumala on kyllä olemassa, mutta uskossa olevat sukulaiset väittävät että helvettiin joudun. Taivaaseen kun kuulemma pääse vain he jotka ovat uskossa ja Kristuksen sovitustyön tähden.
Onhan se ovi auki sinullekin, samoin kuin heille. (Kukaan ihminen ei jaa taivaspaikkoja.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varaudun hankkimalla rollaattorin. 🤣
Ei ole naurun asia. Nuoretkin iskias- ja noidannuolipotilaat ottavat mielellään lainaan tarjottavan rollaattorin vastaan. Nuoret miehetkin, jotka tulevat suoraan punttisalilta.
Miten rollaattori auttaa iskiaskipuun? Millä mekanismilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde.
Ohis. Olen kristitty ja uskon että Jumala on kyllä olemassa, mutta uskossa olevat sukulaiset väittävät että helvettiin joudun. Taivaaseen kun kuulemma pääse vain he jotka ovat uskossa ja Kristuksen sovitustyön tähden.
Onhan se ovi auki sinullekin, samoin kuin heille. (Kukaan ihminen ei jaa taivaspaikkoja.)
Kyl ne jakaa ja lähettäät myös helvettiin. T. lähipiirissä lestoi ja helluntalaisii. Eri
Säästän. Lopetin alkoholin käytön. Ruokavalio ja liikkuminen pitäisi saada myös kuntoon, mutta ne ovat tällä hetkellä valitettavan huonolla tolalla.