Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Yli 50-vuotias, miten varaudut vanhuuteen?

Vierailija
18.04.2025 |

Fyysisesti ja psyykkisesti?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SÀÀstÀn. Lopetin alkoholin kÀytön. Ruokavalio ja liikkuminen pitÀisi saada myös kuntoon, mutta ne ovat tÀllÀ hetkellÀ valitettavan huonolla tolalla.

Vierailija
62/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En mitenkÀÀn, koska olemme sodassa ennen vuotta 2030.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein kuolinsiivouksen ja kÀvin hautaustoimistossa.

Hautajaistestamenttilomakkeita saa netistÀkin. Olen testamentannut ruumiini lÀÀketieteelliseen tutkimukseen.

Vierailija
64/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömÀnÀ pysty mitenkÀÀn varautumaan vanhuuteen tai mihinkÀÀn muuhunkaan. Ne rahat mitÀ töissÀ tienasin, ovat jo sulaneet pois.

FyysisestĂ€ puolesta kannattaa alkaa pitÀÀ huolta. Luin, ettĂ€ kuusikymppisistĂ€ naisista puolet ei pÀÀse tuolista ylös ottamatta tukea. Kannattaa totisesti treenata jalkojen ja pakaroiden lihaksia sekĂ€ syviĂ€ vatsalihaksia, ettĂ€ pÀÀsee sieltĂ€ tuolista ylös. Jokaisella on kotona tuoli, jonka avulla voi harjoitella ylösnousuja ja istuuntumista. Istuuntuessakin on tĂ€rkeÀÀ pitÀÀ paketti ryhdikkÀÀsti kasassa eikĂ€ lösĂ€htÀÀ tuolille. 

Vierailija
65/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PysyÀ hyvÀssÀ kunnossa: syödÀ oikein, kuntoilla, kÀydÀ lÀÀkÀrin suosittelemissa tutkimuksissa ja seulonnoissa. LisÀksi on myös jÀrkevÀÀ tehdÀ varasuunnitelmia jos kaikki ei mene kuten toivoo

Kodin valmistelu/remppaus mm.putoamisen yms varalta 

Jne

Suunnittelen laitattaa rempassa kaiteita kodin seiniin. Haluan asua kotonani pitkÀÀn. MinĂ€ sain esimakua kun toinen jalka oli leikattu ja könysin kotonani. 

Vierailija
66/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaudun hankkimalla rollaattorin. đŸ€Ł

Ei ole naurun asia. Nuoretkin iskias- ja noidannuolipotilaat ottavat mielellÀÀn lainaan tarjottavan rollaattorin vastaan. Nuoret miehetkin, jotka tulevat suoraan punttisalilta.

Vierailija
67/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Syön terveellistĂ€ ruokaa, vaalin sosiaalisia suhteita, matkustelen ja harrastan puutarhanhoitoa. Asun esteettömĂ€ssĂ€ ok-talossa enkĂ€ aio muuttaa pois. Olen siivonnut kirjahyllyn, vaihtanut paremman pianon ja hankkinut kotiin kuntosalilaitteet. Jos omat voimat hiipuvat, voin ostaa kotiin pihanhoitoa, siivousta yms. Rahaa on tilillĂ€ ja sijoituksissa, yksityinen lisĂ€elĂ€kekin on. 

Vierailija
68/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa, kevyemmin syömistĂ€ tÀÀllĂ€kin. Koitan saada rahaa sÀÀstöön, oma elĂ€ke tulee olemaan pieni. 

Henkinen hyvinvointi onkin vaikeampi. Miten jaksaa kaikki tulevat menetykset ja murheet? Ja miten voisi olla nyt niistĂ€ murehtimatta? 

Mielenrauhaa saa ihan power breathingista, meditaatiosta ja mindfullnessista. ElÀmÀ ei ole pelkÀstÀÀn mammonaa.

Vierailija
69/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PysyÀ hyvÀssÀ kunnossa: syödÀ oikein, kuntoilla, kÀydÀ lÀÀkÀrin suosittelemissa tutkimuksissa ja seulonnoissa. LisÀksi on myös jÀrkevÀÀ tehdÀ varasuunnitelmia jos kaikki ei mene kuten toivoo

Kodin valmistelu/remppaus mm.putoamisen yms varalta Jne

Suunnittelen laitattaa rempassa kaiteita kodin seiniin. Haluan asua kotonani pitkÀÀn. MinĂ€ sain esimakua kun toinen jalka oli leikattu ja könysin kotonani. 

Minulla on esteetön koti, jossa pÀÀsee tarvittaessa esim. pyörĂ€tuolilla vessaan, kylpyhuoneeseen ja suihkuun. Olen ajatellut, ettĂ€ kaiteita ehtii laittaa sitten kun niille on tarvetta, jos on. Puolapuut voisin hankkia tĂ€ssĂ€ vaiheessa. 62 v. 

Vierailija
70/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Muutan Pattayalle

Vierailija
71/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömÀnÀ pysty mitenkÀÀn varautumaan vanhuuteen tai mihinkÀÀn muuhunkaan. Ne rahat mitÀ töissÀ tienasin, ovat jo sulaneet pois.

FyysisestĂ€ puolesta kannattaa alkaa pitÀÀ huolta. Luin, ettĂ€ kuusikymppisistĂ€ naisista puolet ei pÀÀse tuolista ylös ottamatta tukea. Kannattaa totisesti treenata jalkojen ja pakaroiden lihaksia sekĂ€ syviĂ€ vatsalihaksia, ettĂ€ pÀÀsee sieltĂ€ tuolista ylös. Jokaisella on kotona tuoli, jonka avulla voi harjoitella ylösnousuja ja istuuntumista. Istuuntuessakin on tĂ€rkeÀÀ pitÀÀ paketti ryhdikkÀÀsti kasassa eikĂ€ lösĂ€htÀÀ tuolille. 

pianotunnille, jos haluaa hyvÀn ryhdin. urkutunnille, jos haluaa pitÀÀ paikat kiinteinÀ.

Vierailija
72/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TÀmÀ hallitus tekee kaikkensa, ettei hyvinvointiyhteiskunta kuulu kaikille, vain hyvÀtuloisille. SiksipÀ minÀkin teen osani, etten jÀÀ kitumaan vanhana suomea osaamattomien kÀsiin.

Vierailija
73/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

ÄÀnestĂ€n jaloillani

Vierailija
74/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En oikeastaan mitenkÀÀn, tulee jos on tullakseen ja ihan valmistautumattakin.

Äitini kuoli 40+v ikĂ€isenĂ€, itse pian 50v.

Vierailija
75/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopivia puita katselen.

HyvÀlaatuisia panopuita on harvoin tarjolla.

Vierailija
76/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

En mitenkÀÀn, kuolema tulee kun on tullakseen. Minua ei jÀÀ kukaan kaipaamaan. 😆

Vierailija
77/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

en ymmĂ€rrĂ€ tuota terveiden ihmisten labroissa hyppÀÀmistĂ€ ja terveystarkastuksissa. Ei niillĂ€ sairastumista voi vĂ€lttÀÀ. Viikon pÀÀstĂ€ edellisestĂ€ tarkastuksesta mikĂ€ tahansa sairaus voi  jo tulla, syöpĂ€ missĂ€ vaan elimessĂ€, aivoverenvuoto, sydĂ€npysĂ€hdys (voi tulla nuorellekin) , MS-tauti, ALS ,ettĂ€ sanoisin ettĂ€ ihan rahan haaskausta terveysjĂ€ttien suureen kitaan tuollaiset "varmuuden vuoksi" tarkastukset. On olemassa ihan tutkimusnĂ€yttöÀkin ettĂ€ ne eivĂ€t ole kustannusvaikuttavaa terveydenhuoltoa.

Olen itse menettÀnyt sukulaisia ja lÀheisiÀ siten, ettÀ aivan terveitÀ elÀmÀntapoja harrastaneet ovat saaneet kamalia syöpiÀ kauan ennen elÀkeikÀÀ , ja tosiaan sen yhtÀkkisen aivoverenvuoden (alle 50v), eli minua on ihan turha yllyttÀÀ mihinkÀÀn yltiöterveelliseen elÀmÀÀn josta en nauti.

Itse olen 60+ enkĂ€ todellakaan viljele ns terveitĂ€ elĂ€mĂ€ntapoja vaan syön ja juon sen mikĂ€ milloinkin maistuu parhaimmalta. Kun on nĂ€hnyt noita vanhuksia makaamassa suu auki vuodeosastolla tai avuttomana kotioloissa  ja vanhusten hoitohan tulee huononemaan edelleen tulevaisuudessa, niin en todellakaan haikaile lisĂ€vuosia. Hoitotahto on tehty ja aion kieltĂ€ytyĂ€ aktiivihoidoista, kunhan saa kivunlievitystĂ€, niin se riittÀÀ.  Jotenkin naurattaa aina nĂ€mĂ€ kehoitukset ettĂ€ tee niin ja nĂ€in , saat lisĂ€vuosia. Kaikki eivĂ€t toivo todellakaan lisĂ€vuosia, sen sijaan elĂ€n nyt niin mukavasti kuin voin, ja takana on jo  hyvĂ€ ja monipuolinen elĂ€mĂ€ elettynĂ€. 

Vierailija
78/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde. 

Ohis. Olen kristitty ja uskon ettĂ€ Jumala on kyllĂ€ olemassa, mutta uskossa olevat sukulaiset vĂ€ittĂ€vĂ€t ettĂ€ helvettiin joudun. Taivaaseen kun kuulemma pÀÀse vain he jotka ovat uskossa ja Kristuksen sovitustyön tĂ€hden. 

Onhan se ovi auki sinullekin, samoin kuin heille. (Kukaan ihminen ei jaa taivaspaikkoja.)

Vierailija
79/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varaudun hankkimalla rollaattorin. đŸ€Ł

Ei ole naurun asia. Nuoretkin iskias- ja noidannuolipotilaat ottavat mielellÀÀn lainaan tarjottavan rollaattorin vastaan. Nuoret miehetkin, jotka tulevat suoraan punttisalilta.

Miten rollaattori auttaa iskiaskipuun? MillĂ€ mekanismilla? 

Vierailija
80/109 |
18.04.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde. 

Ohis. Olen kristitty ja uskon ettĂ€ Jumala on kyllĂ€ olemassa, mutta uskossa olevat sukulaiset vĂ€ittĂ€vĂ€t ettĂ€ helvettiin joudun. Taivaaseen kun kuulemma pÀÀse vain he jotka ovat uskossa ja Kristuksen sovitustyön tĂ€hden. 

Onhan se ovi auki sinullekin, samoin kuin heille. (Kukaan ihminen ei jaa taivaspaikkoja.)

Kyl ne jakaa ja lÀhettÀÀt myös helvettiin. T. lÀhipiirissÀ lestoi ja helluntalaisii. Eri

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kahdeksan yksi kuusi