Yli 50-vuotias, miten varaudut vanhuuteen?
Kommentit (109)
Tein kuolinsiivouksen ja kÀvin hautaustoimistossa.
Paljon seksisuhteita parikymppisten kanssa. Pysyy nuorekkaana.
Vierailija kirjoitti:
PitÀiskö varautua? Saatan kuolla ennen vanhuutta ja jos elÀn vanhaksi, joutunen hoivakotiin sitten kun en pysty elÀmÀÀn omassa kodissani. PÀivÀ kerrallaan tÀssÀ mennÀÀn 60+
SĂ€ oot jo vanha đ
Varaudun kasvattamalla henkistÀ pÀÀomaa. NÀyttÀÀ ettÀ ihan toimeen tulen, taloudellista huolta ei ole.
En voi olla tÀmÀn yksinÀisempi kuin nytkÀÀn, kun tyhjÀt ihmissuhteet ovat liuenneet jonnekin.
Tuo vapaus ei pelota eikÀ hÀiritse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PitÀiskö varautua? Saatan kuolla ennen vanhuutta ja jos elÀn vanhaksi, joutunen hoivakotiin sitten kun en pysty elÀmÀÀn omassa kodissani. PÀivÀ kerrallaan tÀssÀ mennÀÀn 60+
SĂ€ oot jo vanha đ
60+ on ikÀÀntynyt, ei vanha. Ja aloituksessa kysyttiin vanhuudesta. Se tulee vasta 80 v.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttamalla pienempÀÀn ja halvempaan, esteettömÀÀn kotiin ja sÀÀstÀmÀllÀ. Olen myös karsinut tavaraa ja tehnyt valmiiksi testamentin, edunvalvontavaltakirjan ja hoitotahdon.
MinkÀ ikÀinen olet?
55 v. Minulla on syöpÀ ja on tullut mietittyÀ asioita valmiiksi.
Ei työttömÀnÀ pysty mitenkÀÀn varautumaan vanhuuteen tai mihinkÀÀn muuhunkaan. Ne rahat mitÀ töissÀ tienasin, ovat jo sulaneet pois.
PysyÀ hyvÀssÀ kunnossa: syödÀ oikein, kuntoilla, kÀydÀ lÀÀkÀrin suosittelemissa tutkimuksissa ja seulonnoissa. LisÀksi on myös jÀrkevÀÀ tehdÀ varasuunnitelmia jos kaikki ei mene kuten toivoo
Kodin valmistelu/remppaus mm.putoamisen yms varalta
Jne
Vierailija kirjoitti:
Mieli on jo katkera valmiiksi.
Mun mieli ei ole katkera. Erosin miehestÀni ollessani 45 (hÀnen petettyÀ minua) ja lapset muuttivat kanssani vielÀ 2 - 4 vuodeksi. Asuvat nyt omillaan. Asun omassa kaksiossani Kirkkonummella, olen töissÀ edelleen nyt 51-vuotiaana, rahat riittÀvÀt elÀmÀÀn ja sivulle laitettavaksikin (noin puolet palkasta) joten kaikki on okei. IsÀltÀni tulen joskus perimÀÀn hÀnen asuntonsa HelsingissÀ, mutta vaikka se on hyvÀ ajatus, en (ainakaan vielÀ) laske sen pÀÀlle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SĂ€ oot jo vanha đ
En. Ăitini on vanha 90+, mutta sanopa se hĂ€nelle niin turpiin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveellinen ruokavalio, ei pÀihteitÀ. Liikuntaa pitÀisi lisÀtÀ. On sÀÀstöjÀ, ja hyvÀ elÀkekin tulossa.
Luotat, ettÀ se elÀke todellakin tulee?
JÀrjestelmÀÀhÀn muutetaan jatkuvasti.
Tulee satavarmasti, olen sellaisessa työpaikassa.
Varaudun hankkimalla rollaattorin. đ€Ł
Ostimme jo yli 35 vuotta sitten esteettömÀn omakotitalon. Rahaa on sÀÀstössÀ, omistamme metsÀÀ, talous on kunnossa.
Emme kÀytÀ alkoholia, syömme terveellisesti, lenkkeilemme ja pidÀmme huolta lihaskunnosta. SÀÀnnölliset terveystarkastukset labrakokeineen ja hammashoito vuosittain.
Matkustelu pitÀÀ mielen virkeÀnÀ.
Liikuntaa, kevyemmin syömistÀ tÀÀllÀkin. Koitan saada rahaa sÀÀstöön, oma elÀke tulee olemaan pieni.
Henkinen hyvinvointi onkin vaikeampi. Miten jaksaa kaikki tulevat menetykset ja murheet? Ja miten voisi olla nyt niistÀ murehtimatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SĂ€ oot jo vanha đ
Ompas sillÀ pipa kireellÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SĂ€ oot jo vanha đ
10-vuotiaasta 20-vuotias on vanha.
20-vuotiaasta 40-vuotias on vanha.
40-vuotiaasta 80-vuotias on vanha.
Omasta mielestÀÀn 80-vuotias on ikinuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SĂ€ oot jo vanha đ
Eip edes pipo. Joku on 4-kymppisenÀ ihan hirveen vanha ja joku 9-kymppisenÀ parhaassa iÀssÀ. Korvien vÀli ja terveys merkkaa paljon. Itse en ikÀasioita ajattele, en tunne itseÀni vanhaksi, vaikka mummohan se peilistÀ toki katsoo.
Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde.
Vierailija kirjoitti:
Taivasasiat kuntoon, jo nuorempana. Jumalasuhde.
Ohis. Olen kristitty ja uskon ettÀ Jumala on kyllÀ olemassa, mutta uskossa olevat sukulaiset vÀittÀvÀt ettÀ helvettiin joudun. Taivaaseen kun kuulemma pÀÀse vain he jotka ovat uskossa ja Kristuksen sovitustyön tÀhden.