Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joita ärsyttää nämä 50+ vuotiaat, joilla on mennyt kaikki aina elämässä putkeen!

Vierailija
17.04.2025 |

Minulla on eräs uusi tuttavuus ollut nyt kolme vuotta. Joo ei hänessä muuten ole mitään vikaa, mutta hänen elämänsä on mennyt kuin oppikirjasta ja hän "halveksii" kaikkea muuta. Hänen kaikki ystävänsäkkin ja sisarukset ovat kuulemma kaikki pariutuneet jo teini-iässä (ihan normaali kuvio hänen mielestään) Lapsia on 4 (ihan normaali määrä hänen mielestään) Hänellä ja vaimolla on maksettu omakotitalo (ihan perus hänen mielestään) Kaikki lapset on menestyneitä ja lentäneet omilleen (taas ihan normi hänen mielestään) Koiria on 2, kuten uusia autoja. Mökkikauppoja on suunnitelmissa ( Ihan normia hänen mielestään). Päivääkään eivät ole olleet kukaan työttömänä (ihan normaalia hänen mielestänsä).  Itselläni kaikki on mennyt täysin päinvastoin. Lopputulos on, että olen sinkku, lapseton, asun vuokralla, rahaa ei ole, ikivanha auto löytyy. Eläimille olen allerginen, niin ja olen toista vuotta työttömänä. Ikinä ei ole ollut mitään "varmaa" työpaikkaa ja elämä on heitellyt kuin Mikki Hiirtä myrskyssä. 

Työtön ja perheetön 53v.

Kommentit (580)

Vierailija
141/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei enää tarvitse huolehtia vuorotteluvapaa sijaistuksista, kun hallitus suuressa viisaudessaan lopetti vuorotteluvapaat. Eli yksi väylä työelämään saatiin tukittua. Itse ennätin pitää 2 vapaata ja molempiin sijaiseksi päässeet henkilöt pääsivät uran syrjään kiinni sitä kautta ja pian vakivirkaan. 

Vierailija
142/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin on monta kertaa sanottu, että hyvähän sun on kun on velaton talo, kiltit lapset, korkeakoulututkinnot, arvotettu työ, hyvä palkka, mökki, autot jaapajaajaa.

Näin sanovat tutut, jotka ovat eläneet toisenlaista elämää. Peruskoulusta töihin, omat ja velkarahat käytetty hauskanpitoon, matkailuun,  ohimenevään materiaan, ei huolta huomisesta, kerran täällä vain ollaan ja mitään ei saa mukaan.

Ja heillä on varmasti ollut monta kertaa hauskempaa kuin minulla. He juhlivat kun minä opiskelin, he matkustivat kun minulla oli vain asuntolainaa, he elivät rennosti kun minä tein uraa. Joku voi kadehtia mitä minulla nyt on, mutta kukaan ei kadehdi sitä kuinka paljon sen eteen on uhrattu aikaa, työtä ja tylsää suorittamista.

Kuka täällä on mikäkin sanomaan mikä on oikea tapa elää. Valintoja nämä vain ovat. 

Vaikutat katkeralta ja tylsältä tyypiltä, ja aika tyhmältäkin. Ehkä et opiskellut sellaista alaa, josta olit oikeasti innostunut, vaan teit sen statuksen vuoksi, ettei kukaan kylteri voisi ainakaan sinulle huudella naistutkimuksen tai humanismin kirouksia? Ehkä et nauttinut opiskeluistasi tai urasi rakentamisesta? Uhrasit elämäsi asioille, joita et kokenut mielekkäinä ja nyt olet katkera vanha kääpä, joka ei enää saa takaisin sitä, minkä nuorena uhrasi?

Minä ainakin vietin iloista yliopistoelämää ja opiskelin sellaisia asioita, mitkä oikeasti kiinnostivat, ja siinä samassa imussa tein väitöskirjankin kolmikymppisenä. Tein toki töitäkin samalla jo aiemminkin, mutta ura eteni nopeammin väitelleenä ja sain valita mukavia työpaikkoja. Silti ehti ihan hyvin matkustella, perustaa perheen, hankkia ok-talon ja sen mökinkin. Niistäkin nautin, eikä se ole ollut tylsää suorittamista. Eli kyllä voi pitää sekä hauskaa että opiskella ja tehdä uraa. Mutta en kuitenkaan ole niin lapsellinen että kuvittelisin, että nämä ihan vain omia valintoja vain olisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en minäkään haluaisi olla lääkäri. Siinä työssä ei sovi virheitä tehdä.

Vierailija
144/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä arvelet toisten ns. putkeen menneen elämän johtuvan?

Olisko tehty paljon töitä sen eteen? Tuhansia ja tuhansia tylsiä tunteja kun on puurrettu, tehty valintoja, opiskeltu, jaksettu painaa töissä vaikka vtttuttaa.

On todella ärsyttävää kun ajatellaan menestyksen vain putoavan jotenkin taivaasta jonain ihmeellisenä onnenkantamoisena. Ja sitten kadehditaan kun on helppo elämä. Ilmaiseksi se ei ole tavan pulliaiselle tullut. Helpon ja kivannäköisen elämän takana on paljon työtä ja valintoja.

Niin me muutkin on tehty lujasti töitä, opiskeltu alaa, jonka piti taata hyväpalkkainen työ ja pidetty itsestämme huolta. Silti saattoi terveys mennä tai tapahtua jotakin muuta, joka veti maton jalkojen alta. Kirjoituksestasi paistaa ylimielisyys.

Kerro tämä ala johon opiskelit ja jos siinä on

Opiskelin fysiikkaa. Vika ei edes ollut pärstäkertoimessa, sillä myös opiskelutovereillani oli aivan sama pulma työllistymisen kanssa.

Vierailija
145/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei enää tarvitse huolehtia vuorotteluvapaa sijaistuksista, kun hallitus suuressa viisaudessaan lopetti vuorotteluvapaat. Eli yksi väylä työelämään saatiin tukittua. Itse ennätin pitää 2 vapaata ja molempiin sijaiseksi päässeet henkilöt pääsivät uran syrjään kiinni sitä kautta ja pian vakivirkaan. 

Kaikki ei pääse vakivirkaan, koska töihin valittiin johtajan serkku.

Vierailija
146/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan. Eivät nuo ymmärrä oikeasta elämästä mitään...

On erittäin kummallinen ajatus, että oikeaa elämää olisi vain sellainen, jossa kaikki on päin persettä... ?! Jokainen elää ihan oikeaa elämää, nekin, joilla menee hyvin!

Se riippuu siitä, miten sallii ikäviä asioita (ns ikävät tunteet ym.) itselleen. Jos esim kuluttaa hyvin paljon (kulissit) hankkiakseen onnea, muiden hyväksyntää (todistaa materialla muille menestystänsä, koska itsetunto ei ole riittävä), niin sekin on kummallista ja vaatii itsetutkiskelua.

Joo, mutta miksei tuo aloituksessa kuvattu henkilö voisi aidosti olla tyytyväinen tuohon tavallisen keskiluokkaiseen elämäänsä? Tietenkin kaikkien elämässä on myös surua, murhetta ja huolia myös, mutta ei kai nyt kivat puitteet tarkoita oikeasti mitään kulissia jonka takana kaikki on perseestä. 

Vierailija
147/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä elät, mutta raadat töissä ympäri vuoden.  Iltaisin teet kotitöitä

Mistä luulet sellaista tietäväsi? Minä teen mieleistäni työtä, ja matkustelen useita kertoja vuodessa, ja pidän kolmisen kuukautta vuodessa vapaata. Osan palkatta, koska voin. Ei oikeasti toisten elämä ole mitään kärsimystä. 

Juu, moni lääkäri tekee vain kaksi työpäivää viikossa ja ihmiset ei pääse lääkäriin.

Lääkereitä on yhtä paljon kuin 1990-luvulla ja silloin pääsi aina lääkäriin, mutta nyt on laiskempi sukupolvi töissä.

Juu, näin on. Lääkäreitten palkat on nousseet, nuortenkaan lääkäreiden ei tarvitse enää raataa ja päivystää. Mutta turha tuosta on lääkäreitä syyttää. Et varmaan itsekään tekisi, jos palkka olisi j

Kaikilla on mahdollisuus lukea itsensä lääkäriksi, Suomi on siitä omituinen maa, että täällä on opiskelu ilmaista ja siitä jopa maksetaan.

Vierailija
148/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan me oltais voitu estää 90-luvun lama noin aluksi.. 

Ihmiset voisi ottaa jotain vastuuta naurettavista lainoistaan. Toiseksi 2008 globaali talouskriisi oli paljon pahempi paukku. 

Mulla ei ollut lainaa, vanhemmilla oli. Ja ongelmia hoitaa rahojaan ilman lainoja ja lamaakin. Arvaa, jäikö siihen kotiin pyörimään vai lähdinkö heti kun pystyin?

2008 oli Suomessa yksi hyttysen pissa Itämeressä 90-lukuun verrattuna. 

Vierailija
149/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien olla näitä vuosikausia ilman töitä tehneitä pitkäaikaistyöttömiä, joiden päivän teko on itkeä jollain palstalla omaa kurjuuttaan ? Harva on syntynyt kultalusikka suussa, vaan on joutunut tekemään töitä sen eteen, että elämä on suhteellisen mukavaa.

Yleensä moni työtön on osan vuoden töissä kuten esim. asfalttimiehet.

Sinä et vaan tajua, että sinun lasta päiväkodissa hoitaa määräaikainen työtön.

Vierailija
150/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun hyvätuloisten alueella. Olen entinen hyvätuloinen, koska menetin tuloni, kun yritystoiminta hyytyi, minusta tuli köyhä verrattuna ihmisiin täällä.

Huomaan kuinka paljon kaikki puhuvat rahasta, oopperasta, viineistä,matkoistaan, lastensa matkoista ja näiden vaatteetkin kerrotaan.

Ja kun se burberry laitetaan päälle ja minulla on vain vanha villatakki, näen ylenkatseen.

Todella rasittavaa. En tosin osallistunut tuohon aikaisemminkaan. 

Vierailija
151/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että lopetettiin sekin. Ihan turhaan tein monet sijaisuudet. Ikinä ei mulle herunut vakipaikkaa tuolla systeemillä. Ja hyvä, että se aikuiskoulutustukikin lopetettiin. Mä en ollut siihen koskaan oikeutettu vaikka alan vaihto olisi ollut hyvä idea. Ja sekin on hyvä, että omistusasuntoon ei saa enää asumistukea. Jo onnistuneden hyysääminen meni jo ihan ylitse.

Nyt on hyvä hallitus. Korjaa vihdoin vuosikymmenien vääryyksiä.

Vierailija
152/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ansiosidonnaista leikattiin eli ei voi tehdä enää määräaikaisia vuorotöitä, koska ei 595 työmarkkinatuella autoa pidetä eikä kukaan osta autoa neljän kuukauden laitoshuoltaja sijaisuuden takia. Linja-autot ei kulje vuorotöihin.

Vierailija
153/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö kaikkien olla näitä vuosikausia ilman töitä tehneitä pitkäaikaistyöttömiä, joiden päivän teko on itkeä jollain palstalla omaa kurjuuttaan ? Harva on syntynyt kultalusikka suussa, vaan on joutunut tekemään töitä sen eteen, että elämä on suhteellisen mukavaa.

Niin, ap. kertoi että on nyt ollut toista vuotta työttömänä. Ikää hänellä kuinkin jo yli 50, ja työuraa takana varmaan pitkästikin. Tilanne on nyt kyllä poikkeuksellisen vaikea, kun työpaikkoja ei ole, etenkään yli 50-vuotiaille, vaikka kuinka tekisi sen eteen töitä. Sinkkuna elämä tulee paljon kalliimmaksi kuin jos olisi kaksi tienaamassa. Sinkut ei yleensä juurikaan pysty vaurastumaan, vaikka olisi työtäkin. Ehkä juuri jonkin kaksion yleensä saavat vanhuuden turvaksi maksettua työuran aikana. 

Vierailija
154/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei ole pinnallista, pikkusievää teflon-elämää.

Puhutaan muustakin kuin toisista ihmisistä.

On niin ihanaa kun mennään mustikkaan ja kerätään .....ties miten paljon.

Ihania on ilmat. Juu Lappiin mennään hiihtämään.

Asutaan perityssä talossa, ei meillä ole lainaa! Remonttia varten joo, mutta vanhemmat maksoi tai perinnöillä maksettiin.

"Tyttöpäänä opiskelin itseni nopsasti maisteriksi." suora lainaus Kotiliesi-lehdestä. Vuotta en muista, mulla oli parasta aikaa diskokausi päällä. V-tutti! 

Olenko huonompi?

Aika paljon kaikkea, ihmistuntemustakin tullut.

Inhoan työpaikan kahvitunteja.

Akateeminenkin olen.

Voiko elämää suorittaa oikeassa järjestyksessä?

Pinnallisuus ja kuori ottavat oikeasti pattiin!

Vierailija
155/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen eli ei tarvitse mennä kesällä sairaalaan siivoamaan, kun ei ole enää autoa.

Kesällä uidaan ja nukutaan. 

Vierailija
156/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ovat omalla työllään ja asenteella kaiken saavuttaneet niin miksi olet kateellinen? Olivatko he parempia koulussa? Jos ovat vaan fiksumpia niin niele se.

Kyllä, työttömänä olen aina kotona, nukun pitkään ja juon rauhassa aamukahvia. 

Teen käsitöitä, luen kirjoja, katson telkkaria ja käyn kävelyllä ja nautin elämästä ja nautin elämästä vielä vuokra-asunnossa. Sekös monia harmittaa, kun joku pystyy nauttimaan vuokra-asunnossa asumisesta.

Siellä ne lääkärit ja hoitajat on pääsiäisenä töissä, kun me työttömät nautitaan auringosta ja juodaan kahvia. 

Mutta he tekevät merkityksellistä työtä ja kantavat kortensa kekoon tässä yhteiskunnassa. Saattavatpa pääsiäisenä pelastaa jonkun työttömän hengenkin. Se tuo onnea ja hyvää mieltä varmasti vähintään saman verran kuin aamukahvi auringossa.

Vierailija
157/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt kultalusikka suussa ja on kaikki mennyt hyvin. Tapasin puolisoni jo nuorena, on aina ollut töitä, kaksi tervettä lasta, rakastavat vanhemmat. On omakotitalo (velalla toki), auto, pieni vene jne. Ja olen alle 40v. En ole kyllä vanhempieni siivellä saanut mitään työpaikkoja tai edes rahaa tai esim. lainantakausta heiltä, eivät he rikkaita olleet, mutta henkistä pääomaa siitäkin edestä ja sillä on iso merkitys. 

Onko elämäni sitten vähemmän oikeaa kuin ystäväni, jolla on ollut vaikeuksia siitäkin edestä? Onneksi ainakaan hän ei tunnu ajattelevan niin. 

Vierailija
158/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaan. Eivät nuo ymmärrä oikeasta elämästä mitään...

Se on jännä miten "oikea elämä" on täynnä ongelmia ja ikävyyksiä :)

Minunkin elämää varmaan joku ajattelee helpoksi - se johtuu vain siitä, etten ole antanut minkään ikävyyden lannistaa enkä jää niitä märehtimään. Kyllä niitä kaikkien elämään mahtuu.

Nyt täytyy kyllä huomauttaa, etten minäkään märehdi sairauttani, mutta vähän joka päivä ja joka asiassa se hankaloittaa elämääni, vaikka kuinka yrittäisin sen unohtaa.

Vierailija
159/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään elämä ei ole aina helppoa. Toiset vaan tekevät sen eteen enemmän. Jokainen elää omaansa. Ei ärsytä tietenkään, vaikkei itselläkään helppoa ole ollut. 

Vierailija
160/580 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että lopetettiin sekin. Ihan turhaan tein monet sijaisuudet. Ikinä ei mulle herunut vakipaikkaa tuolla systeemillä. Ja hyvä, että se aikuiskoulutustukikin lopetettiin. Mä en ollut siihen koskaan oikeutettu vaikka alan vaihto olisi ollut hyvä idea. Ja sekin on hyvä, että omistusasuntoon ei saa enää asumistukea. Jo onnistuneden hyysääminen meni jo ihan ylitse.

Nyt on hyvä hallitus. Korjaa vihdoin vuosikymmenien vääryyksiä.

Se vaan, että aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapaan korvaus rahoitettiin työttömyysrahastosta eikä valtion kassasta. Niiden maksaminen ei ollut siis keneltäkään kateelliselta työttömältä pois, koska se raha oli työntekijöiden ja työnantajien itse maksamaa. Eikä niiden lakkauttamisesta tietenkään tullut myöskään valtiolle säästöä. Lisäksi työtön saattoi saada ainakin sen pätkätyön sijaisena ja työkokemusta ja ansiosidonnaisen nollatuksi. Mutta kaikkea voi näköjään joku kokea vääryytenä.