Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisäilma ongelmien asunto rekisteri

Vierailija
03.01.2025 |

Olen suunnittelemassa sovelluksessa toimivaa rekisteriä johon voisi jokainen ilmoittaa oman kotinsa sisäilma ongelmat ja mahdolliset home ja mikrobien löydökset.

Sovellukseen voisi kirjata omat oireet, lämpötila, kosteus , hiilidioksidi pitoisuudet ja omat havainnot kuvineen esimerkiksi kosteus vaurioista.

Sovellukseen voisi myös liittää terveystarkastajan tutkimustiedot ja lausunnot.

Tällä tavoin jatkuva sisäilma ongelmien pimittäminen seuraavalta vuokralaiselta / ostajalta vähenisi ja jokaisella olisi oikeus tarkistaa pienellä summalla tulevan tai nykyisen kotinsa sisäilma turvallisuus.

Suomessa on aivan liikaa homeesta kärsiviä ja vielä enemmän vastuuttomia vuokranantajia, jotka välittävät vain rahasta eivätkä ihmisten terveydestä.

Aika moni vain myös muuttaa pois home asunnosta, koska sisäilma tutkimuksien tekeminen on kallista ja hidas prosessi eikä myöskään aina luotettava. 

Tällainen rekisteri pakottaisi asunnon omistajat puuttumaan ajoissa ja huolellisesti asunnon terveys ongelmiin.

Ja siten myöskin pysyisi seuraamaan onko asuntoon tehdyt korjaus toimenpiteet olleet riittäviä vai jatkuuko edelleen asukkaiden oireilu.

Home on vakava asia ja liian moni terveytensä sen takia menettää.

Aion tehdä tälläisen rekisterin ja puuttua Suomen osaamattomaan rakentamiseen.

Ei muualla Euroopassa ole näin paljon home ja mikrobi ongelmia kuin Suomessa.

Tähän on tultava joki roti ja aion henkilökohtaisesti pitää huolen siitä, että jokainen home taloja tietoisesti ja välinpitämättömyyttään myyvä taikka vuokraavat ihminen joutuu vastuuseen siitä mitä on tehnyt.

Tällainen toiminta pitäisi olla sekä petos , että vanhingon ja vamman tuottaminen.

Sen pitäisi olla vakava terveys rikos.

Kukaan ei vahingossa vuokraa tai myy home luukkua .

Mutta vika on myös heissä jotka jättävät ongelman taakseen seuraavalle ja hiljaisesti hyväksyvät ongelman muuttamalla pois.

Ongelma ei ratkea sillä, vaan sillä, että tietoisuutta asiasta pitää lisätä ja asiat pitää oikeasti korjata ja sitten jos sitä ei voi korjata, niin sitten asunto pitää saada asettaa asumis/käyttökieltoon.

Sellainen on kuitenkin Suomessa erittäin harvinaisia, koska edelleen esimerkiksi jotkut vuokraa homeessa olevia koulu tiloja harraste käyttöön.

Tämä rekisteri tulee auttamaan monia ja säästää myös jo valmiiksi home sairaita ihmisiä paljolta kärsimykseltä, kun he voivat jo ennen muuttoa tarkistaa kodin terveys tiedot.

Tosin tämä ei tapahdu hetkessä ja rekisteri kannan täyttäminen todennäköisesti kestää hetken . 

Lisäksi pitää selvittää luvat ja laillisuus asiat, mutta voihan sitä nykyään selvittää auton kolari historiankin miksi tämä olisi jotenkin eri asia. Ja täällä sentään on isompi merkitys ihmisen terveyden kannalta.

Mitä mieltä ideasta? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten varmistut että ilmoitukset ovat aiheellisia?

Vierailija
2/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ensin yhdyssanat. Kirjoitat kuin lukihäiriöinen lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain päänsäryn luettuani tuon mökellyksen

Vierailija
4/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele kirjoittamaan, niin kuulostat järkevämmältä, etkä niin pahasti joltain hihhulilta.

Vierailija
5/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on autismi ja lukihäiriö? Miten voin opetella jos en saa kirjoittaa? Mihin menen opettelemaan? Ennen kuin saan luvan tulla kirjoittamaan -ap

Vierailija
6/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin jo mielessäni kuvitella minkälaiseen kuseen ap järjestää itsensä perustamalla rekisterin johon voi kirjailla mitä huvittaa ilman mitään todenperäisyyttä.

Vierailija
7/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele kirjoittamaan, niin kuulostat järkevämmältä, etkä niin pahasti joltain hihhulilta.

Missä voi opetella kirjoittamaan? Jos en koulussa oppinut. Paskat opettajat ja autismi ja lukihäiriö. Ei kukaan ole koskaan kertonut selkeästi mihin laitetaan pilkku ja mistä tietää mikä on yhdyssana..

Vierailija
8/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä idea! Minä käyttäisin!

Vierailija
9/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin jo mielessäni kuvitella minkälaiseen kuseen ap järjestää itsensä perustamalla rekisterin johon voi kirjailla mitä huvittaa ilman mitään todenperäisyyttä.

Ensinnäkin.. 

Lue uudestaan.

Toiseksi siellä on ammattilaisten lausunnot ja asukkaiden omia huomioita .

Ja tuskin kukaan valehtelee tuollaisessa asiassa varsinkin, kun siitä pitä maksaa siitä käytöstä ja omia havaintoja tukee terveysviranomaisten lausunnot.

En edes osaa koodata kun en osaa kirjoittaa.

Minulla on autismi ja paha aivovamma ja olen itse altistunut homeelle joka on myös pahentunut minun autismi oireta, joten haluan tehdä kaikkeni jotta kukaan muu ei enään joutuisi ainakaan tietämättään muuttamaan home taloon .

Kyse ei ole musta maalata ketään, vaan ehkäistä sitä, että jo valmiiksi home altistunut ihminen ei muuttaisi uudestaan home asuntoon.

Vierailija
10/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeällä asialla olet, mutta ongelmaksi tulee subjektiivisuus eli rekisteri perustuu lähinnä käyttäjän omaan kokemukseen. Joku siis saa oireita kyseisessä tilassa ollessaan, mutta joku toinen välttämättä taas ei. Ja toisaalta joku voi myös valehdella tietoja rekisteriin.

Ei siis ole yksiselitteistä, että jos joku saa tilassa oireita, niin kyseessä olisi automaattisesti hometalo. Homeen sijasta kyseessä voi olla esimerkiksi kemikaaliyliherkkyys tai vaikkapa huono ilmanvaihto.

Rekisteriin pitäisi siis liittää ainoastaan virallisten sisäilmatutkimusten tuloksia. Olennaista siis olisi, että sisäilmatutkimuksia pystyttäisiin teettämään nykyistä helpommin (= hinta, aika) ja luotettavasti.

Vierailija
11/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NO eihän täällä vauva sivulla ole totta kuin 2% aloituksesta ja silti tänne saa kirjoittaa 

Vierailija
12/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mahdolliset yhdyssanat kirjoitettu väärin. Luottaisinko sovellukseen, joka vilisisi kirjoitusvirheitä? En.

Vierailija
13/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun lapset kirjottaisi noin sekavaa ja huonoa tekstiä niin pitäisi varmaan harkita adoptioon antamista.

Vierailija
14/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan tuossa asiaa.Tainnut monelta lukemisen ymmärtäminen olla vaikeaa. Itse sairastuin vakavasti töissä.Sillä tiellä olen tyhjän päällä.Kaksikin PK oli haisevaa.Materiaalit,liimat,sädesieni,mikrobit.Syöpä vaara .Siellä oli lapset miettikää lapset.Ylätie heng.sairas koko ajan,poskiontelot muurautui umpeen..Veri valui nenästä,yskä.Astmalääkkeet kaikki mahdoll.keuhkoahtaumalääk.Lääkitys massiivinen.Erikoislääk.pelännyt kuolen.Nämä talot toinen purettu.Toinen ??pystyssä..korjailtu.Maalattu vesiläntit umpeen katosta..vesi ulkoa valui uudesta osasta suoraan rakenteisiin kallistus Tämä on ohi..ei enää tuommoisia töitä.

Vierailija
15/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanan tuossa asiaa.Tainnut monelta lukemisen ymmärtäminen olla vaikeaa. Itse sairastuin vakavasti töissä.Sillä tiellä olen tyhjän päällä.Kaksikin PK oli haisevaa.Materiaalit,liimat,sädesieni,mikrobit.Syöpä vaara .Siellä oli lapset miettikää lapset.Ylätie heng.sairas koko ajan,poskiontelot muurautui umpeen..Veri valui nenästä,yskä.Astmalääkkeet kaikki mahdoll.keuhkoahtaumalääk.Lääkitys massiivinen.Erikoislääk.pelännyt kuolen.Nämä talot toinen purettu.Toinen ??pystyssä..korjailtu.Maalattu vesiläntit umpeen katosta..vesi ulkoa valui uudesta osasta suoraan rakenteisiin kallistus Tämä on ohi..ei enää tuommoisia töitä.

Kuinka paljon pitää haistella liimaa ja liuottimia että kirjoittaminen menee tuollaiseksi?

Vierailija
16/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeällä asialla olet, mutta ongelmaksi tulee subjektiivisuus eli rekisteri perustuu lähinnä käyttäjän omaan kokemukseen. Joku siis saa oireita kyseisessä tilassa ollessaan, mutta joku toinen välttämättä taas ei. Ja toisaalta joku voi myös valehdella tietoja rekisteriin.

Ei siis ole yksiselitteistä, että jos joku saa tilassa oireita, niin kyseessä olisi automaattisesti hometalo. Homeen sijasta kyseessä voi olla esimerkiksi kemikaaliyliherkkyys tai vaikkapa huono ilmanvaihto.

Rekisteriin pitäisi siis liittää ainoastaan virallisten sisäilmatutkimusten tuloksia. Olennaista siis olisi, että sisäilmatutkimuksia pystyttäisiin teettämään nykyistä helpommin (= hinta, aika) ja luotettavasti.

Kiitos , tuota itse ajattelin, mutta lukihäiriön takia ilmeisesti se ei tullut esille . Pää paino rekisterissä olisi tottakai ammattilaisten lausunnoissa, mutta siellä voisi olla lisänä asukkaiden omia kertomuksia.

Kyllähän monet ihmiset tekee Google arvosteluita ravintoloista ja hotelleista toisten kokemus on erilainen kuin toisilla. 

Mutta jos esimerkiksi 9/10 sanoo, kokevansa oireita niin ehkä siitä voi jo päätellä jotain.

Vierailija
17/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Pikkasen satua sinne kun joku on myymässä, niin voi "vähän" tinkiä hinnasta.

Vierailija
18/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ala-arvoista kommentoida toisen kirjoittamista. Itken kun en vaan opi eikä kukaan edes neuvo. Mihin tulee pikku ja mistä tietää, että mikä on yhdyssana ja milloin pitää jäsentää. Ei tuollaista voi tietää . Englanniksi kirjoittaessa ei ole mitään ongelmia, mutta suomeksi ei vaan onnistu.

Mutta ei se kirjoittamisesta jää kiinni etsin koodaajaan ja jonkun joka osaa kirjoittaa.

Toivottavasti voin auttaa muita home sairastuneita ja ehkäistä mahdollisimman monta astmaa ja muita sairauksia.

En yhtään ihmettelisi vaikka homeella ja ADHD ja Aspergerilla olisi myös jokin yhteys.

-ap . 

Vierailija
19/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mun lapset kirjottaisi noin sekavaa ja huonoa tekstiä niin pitäisi varmaan harkita adoptioon antamista.

Todella toivon, ettei sinulla ole lapsia. Mitä tekisit niille , jos he olisivat vammaisia, jos pelkkä lukihäiriö johtaisi adoptioon 

Vierailija
20/20 |
03.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain päänsäryn luettuani tuon mökellyksen

Ajattele kuinka moni saa päänsäryn huonosti sisäilmasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi