Väittääkö jotkut, että heillä on absoluuttinen sävelkorva, vaikkei ole?
Pari kertaa olen törmännyt sellaiseen, että joku sanoo, että hänellä on absoluuttinen sävelkorva, mutta sitten ei kuitenkaan vaikuta siltä. Sinänsä ei ole mitään erityisen haluttavaa edes siinä, että olisi absoluuttinen sävelkorva, koska se ei ole mikään muusikkouden tae. Ei Paul McCartneylla tai Joseph Haydnillakaan ole absoluuttista sävelkorvaa. Ja moni, jolla on, on paska laulaja ja paska muusikko.
Mutta ihmettelen vaan. Kerran yksi tyyppi sellaista väitti, ja sitten kysyin, että voitko laulaa minulle gis2-nuotin, ja hän sanoi, ettei osaa. Olisi pitänyt vielä testata, että jos soitan pianolla vaikka des-nuotin, niin osaako hän nimetä sitä.
Minusta tuntui, että hän halusi käyttää sitä ilmaisua, koska se kuulostaa hyvältä. Oikeasti hänellä on vain hyvä korva, mutta hän tykkää käyttää tuota termiä, vaikkei sävelten nimeäminen absoluuttisesti oikeasti ole hänelle mahdollista.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän juuri sanoit, että moni joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat paskoja laulajia. Ehkei kaverisi osaa vaan laulaa? Ja voi kai absoluuttinen sävelkorva olla, vaikkei tietäisi sävelten nimiä. En siis väitä, että kaverillasi olisi tuo taito, mutta nuo perustelusi ontuvat.
Olen luullut että täytyy osata nimetä, eli olisi osaksi myös opittu taito. Mutta apu-lehdestä lainattuna "lyhyesti selitettynä absoluuttisessa sävelkorvassa on kyse siitä, että ihminen tunnistaa kuulemansa äänen korkeuden. Jos tämä ihminen on saanut musiikkikoulutusta, hän voi kertoa sen, onko kyseessä vaikkapa A- tai C-sävel."
Tämän mukaan mullakin olisi absoluuttinen sävelkorva. Tunnistan tismalleen miltä joku kappale pitäisi kuulostaa, tai jos menee yksi nuotti tai nuotin osa pieleen. Mutta eikö kaikki jotka esim laulavat, soittavat, tarvitse tämän verran sävelkorvaa? Täytyyhän se tun
Luulen, että et ymmärtänyt selititystä oikein. Absoluuttisessa sävelkorvassa ei ole kysymys siitä, että tunnistat, jos yksi nuotti keskellä kappaletta ei ole oikealla korkeudella suhteessa muihin. Vaan siitä, että tunnistat, jos joku laulaa kappaleen eri korkeudelta kuin mitä olet kuullut saman kappaleen aikaisemmalla kerralla eli pystyt suoraan esim. kuulemaan, onko laulun ensimmäinen sävel C vai Cis, vaikka et olisi kuullut yhtään säveltä edellisen kuukauden aikana ennen tämän kappaleen ensimmäisen sävelen kuulemista.
Sinusta vain C ja Cis kuulostavat erilaiselta ilman, että vertaat niitä mihinkään edellä kuultuun säveleeseen ihan samalla tavalla kuin punainen ja sininen näyttävät erilaisilta ja pystyt heti jonkin esineen nähdessäsi kertomaan, onko se punainen vai sininen tarvitsematta sen rinnalle jonkin muun väristä esinettä vertailukohdaksi.
Nuotteja tuntematon henkilö ei pysty nimeämään säveliä, vaikka hänellä olisi absoluuttinen sävelkorva, mutta hän pystyy silti esim. tunnistamaan sen, jos laulaja aloittaa laulun eri korkeudelta kuin mitä hän on kuullut saman laulun aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, ihana seurata tätä keskustelua, missä kaikki sävelkorvan mestarit kilpailevat siitä, kuka tunnistaa eniten C-duureja YouTubesta. Itse joudun valitettavasti jäämään sivuun, kun absoluuttinen sävelkorvani toimii myös 22-śrutin ja 24-nuotin mikrotonaalisissa järjestelmissä. Mutta jatkakaa toki, amatöörit, tää on tosi viihdyttävää.
Vaikutat epämusikaaliselta. Itse pystyn tunnistamaan jokaisen hyönteisenkin tuottaman äänen miljoonasosan tarkkuudelle, kerran huusin yhdelle perhoselle että älä tuota epävireisiä siiven iskuja. Olet paska amatööri.
Mitä tarkoittaa absoluuttinen sävelkorva käy hyvin ilmi henkilökuva dokumentista, jossa kerrotaan pianisti Derek Paravicinista. Hänellä on aivan ylivoimainen sävelten taju:
Miksei ala siitä kohdasta jonka linkitin. Yksitoista ja puoli minuuttia:
Kaksi asiaa: osaa laulaa gis2 milloin tahansa, ja osaa tunnistaa minkä tahansa nuotin milloin tahansa. Eli osaa tunnistaa ja tuottaa koska vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, Ap, että absoluuttista sävelkorvaakin on eri tasoille virittynyttä? Eli se "absoluuttisuus" on vähän jännä käsite.
Minä olen ammattimuusikko ja olen tutkinut tuota absoluuttisuutta. Tutkijakunnassa on erimielisyyttä siitä, onko se geneettistä lahjakkuutta vai ympäristön tuottaman oppimisen tulos. Itselläni on absoluuttinen sävelkorva, mutta se on virittynyt lapsuudenkotini 1970- luvun pianon tasolle. Nykyisin käytettävät viritystasot pianoille ovat korkeammat ja orkesterit virittävät vielä korkeammalle. Joten esim. oma korvani on koko ajan vähän alavireinen. Absoluuttisuus on siis absoluuttisuutta sävelien suhteessa toisiinsa, mutta ei suhteessa johonkin tiettyyn soittimeen. Eikä edes äänirautaan, koska niitäkin on eri korkuisia. Tämä sama ongelma viritystasojen kanssa oli aikanaan myös osastoni professorilla Sibelius-Akatemiass
Olen tuntenut useammankin jolla absoluuttinen sävelkorva ja laulaminen ihan hirveää. Joo, kyllä se suunnilleen siinä nuotissa on, mutta klassisena laulajana en menisi puhumaan puhtaudesta. Jos lauletaan täysin puhtaasti, niin kyllä siinä pitää tekniikka olla mm. yläsävelsarjojen ja schiaroscuron osalta eikä pelkästään se, että intervallit nyt osuu kohdalleen jollain sonnivainaan nuotilla. Itselläni ei ole absoluuttista korvaa, mutta tunnistan tekniikan ja puhtauden.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa: osaa laulaa gis2 milloin tahansa, ja osaa tunnistaa minkä tahansa nuotin milloin tahansa. Eli osaa tunnistaa ja tuottaa koska vain.
Niin, pitää tunnistaa useita samaan aikaan samaa säveltä soittavien nuotin nimi.
Voitko selittää uudestaan? Lauseesi ei käy järkeen. Kirjoita sama selkeästi
Minulla on tarkka korva mutten väitä sitä absoluuttiseksi. Hyötyä taidoista kyllä on musiikkiharrastuksen parissa.
Absoluuttiselle sävelkorvalle on monenlaisia määritelmiä. Tiukimman määritelmän mukaisesti absoluuttista sävelkorvaa ei olisi kuin yhdellä suvulla Suomessa.
Ammattimuusikolle riittää hyvä relatiivinen sävelkorva ja sävelmuisti kriittisten sävelten kohdalta, kuten vaikkapa viritysääni A. Ja maallikko katsoo, että ooh, absoluuttinen sävelkorva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen ääniala ei riitä gis2-nuotin laulamiseen, vaikka olisikin absoluuttinen sävelkorva.
Tästä ei ollut kyse. Kyseessä on naislaulaja. Ja hän olisi voinut sanoa, ettei yllä, mutta laulanpa sulle gissän matalampaa.
Mitä oikein sekoilet? Ei edes baritonit pääse tyypillisesti noin alas.
Minullapa ei ole sävelkorvaa lainkaan, enkä tunne yhtäkään nuottia. Sen sijaan minulla on absoluuttinen värisilmä. Erotan miljardeja eri värisävyjä toisistaan.
Mulla on lähes absoluuttinen sävelkorva.
Soitan pianoa, rumpuja, kitaraa , bassoa, mutta musiikin teoriaa en opetellut lapsena, koska se ei kiinnostanut enkä tarvinnut sitä kun soitin lauluja korvakuulolta. Soinnut osaan soittaa pianolla, mutta sävelet tulevat kuin itsestään. Harmittaa aikuisena, mutta yritän nyt opetella kovasti musiikin teoriaa,mutta koska se on matematiikka ja olen huono siinä, niin joskus se on todella turhauttavaa.
Mutta hei sen takia musiikki korvattmista ihmisistä joilla ei ole rytmitajua tulee jazz muusikoita hahahah .hahahahaha.
Vierailija kirjoitti:
Soitan pianoa, rumpuja, kitaraa , bassoa, mutta musiikin teoriaa en opetellut lapsena, koska se ei kiinnostanut enkä tarvinnut sitä kun soitin lauluja korvakuulolta. Soinnut osaan soittaa pianolla, mutta sävelet tulevat kuin itsestään. Harmittaa aikuisena, mutta yritän nyt opetella kovasti musiikin teoriaa,mutta koska se on matematiikka ja olen huono siinä, niin joskus se on todella turhauttavaa.
Mutta hei sen takia musiikki korvattmista ihmisistä joilla ei ole rytmitajua tulee jazz muusikoita hahahah .hahahahaha.
Jazz muusikot on just niitä lahjatotmia kerma perseitä jotka osaa lukea nuotteja mutta lahjoja nolla . Joten eivät koskaan osaa tehdä omia hyviä biisejä . Osaavat vaan matkia muita. Terveisin lahjakas artisti lapsesta asti . Suomen Mozart . Osaan soittaa silmät kiinni ja laulaa paremmin kuin kukaan muu. Ette usko mutta todistan sen vielä joskus. T L..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän juuri sanoit, että moni joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat paskoja laulajia. Ehkei kaverisi osaa vaan laulaa? Ja voi kai absoluuttinen sävelkorva olla, vaikkei tietäisi sävelten nimiä. En siis väitä, että kaverillasi olisi tuo taito, mutta nuo perustelusi ontuvat.
Olen luullut että täytyy osata nimetä, eli olisi osaksi myös opittu taito. Mutta apu-lehdestä lainattuna "lyhyesti selitettynä absoluuttisessa sävelkorvassa on kyse siitä, että ihminen tunnistaa kuulemansa äänen korkeuden. Jos tämä ihminen on saanut musiikkikoulutusta, hän voi kertoa sen, onko kyseessä vaikkapa A- tai C-sävel."
Tämän mukaan mullakin olisi absoluuttinen sävelkorva. Tunnistan tismalleen miltä joku kappale pitäisi kuulostaa, tai jos menee yksi nuotti tai nuotin osa pieleen. Mutta eikö kaikki jotka esim laulavat, soittavat, tarv
Sinä et ainakaan ymmärrä musiikista mitään sävel ja oktaavin sekoitat. Cis on sitä paitsi C sävel eli C#. Urpo
Vierailija kirjoitti:
Jazz vaatii tyylilajeista ehkä eniten musikaalisuutta.
Osaako AP itse soittaa edes nokkahuilua?
Sävelkorvattomat tarvitsee nuotteja . Minä en
Sen sanon, että hyvä sävelkorvani auttaa myös kielimuistin kanssa. Puhun 7 kieltä, ja minulla on kaksisuuntainen absoluuttinen sävelkorva, eli tunnistan kuullun ja tuotan pyydetyn sävelen. (Aktiivinen ja passiivinen absoluutinen sävelkorva). Relatiivinen sävelkorva on treenattuna nopeampi kuin absoluuttinen sävelkorva.
-Kitaristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jazz vaatii tyylilajeista ehkä eniten musikaalisuutta.
Ei se vaatii eniten nuottien osaamista pitää olla mahdollisimman paska . Jazzin keksi aikoinaan känniset muusikot jotka ei pysynyt rytmissä . Siitä syntyi riitasoituinen kasa epämääräistä pilpatusta.
Vihaan jazzia kaikki muu menee mutta jazz ei. Rummuillakin niin tylsää soittaa
Absolutistit osaavat kyllä laulaa puhtaasti, koska korva sanoo automaattisesti, mikä se seuraava nuotti on. (Vrt. Sävelet ovat absoluuttisia suhteessa toisiinsa.) Jos absolutisti laulaa ala- tai ylävireisesti, on ongelma laulutekniikassa. Oikea absolutisti ei laula täysin epävireisesti eli päin honkia.