Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väittääkö jotkut, että heillä on absoluuttinen sävelkorva, vaikkei ole?

Vierailija
17.04.2025 |

Pari kertaa olen törmännyt sellaiseen, että joku sanoo, että hänellä on absoluuttinen sävelkorva, mutta sitten ei kuitenkaan vaikuta siltä. Sinänsä ei ole mitään erityisen haluttavaa edes siinä, että olisi absoluuttinen sävelkorva, koska se ei ole mikään muusikkouden tae. Ei Paul McCartneylla tai Joseph Haydnillakaan ole absoluuttista sävelkorvaa. Ja moni, jolla on, on paska laulaja ja paska muusikko.

Mutta ihmettelen vaan. Kerran yksi tyyppi sellaista väitti, ja sitten kysyin, että voitko laulaa minulle gis2-nuotin, ja hän sanoi, ettei osaa. Olisi pitänyt vielä testata, että jos soitan pianolla vaikka des-nuotin, niin osaako hän nimetä sitä.

Minusta tuntui, että hän halusi käyttää sitä ilmaisua, koska se kuulostaa hyvältä. Oikeasti hänellä on vain hyvä korva, mutta hän tykkää käyttää tuota termiä, vaikkei sävelten nimeäminen absoluuttisesti oikeasti ole hänelle mahdollista.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että monet eivät vain tiedä, mitä absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa, vaan he kuvittelevat sen vain tarkoittavan todella tarkkaa sävelkorvaa.

Vierailija
2/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa sarjaa kuin liioitellut Mensatulokset. Ainahan niihin 10 yksikköä voi lisätä. Oletko tavannut persua, joka ei ilmoita älykkyysosamääräkseen 142?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän juuri sanoit, että moni joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat paskoja laulajia. Ehkei kaverisi osaa vaan laulaa? Ja voi kai absoluuttinen sävelkorva olla, vaikkei tietäisi sävelten nimiä. En siis väitä, että kaverillasi olisi tuo taito, mutta nuo perustelusi ontuvat.

Vierailija
4/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko perhe musikaalisia. Lastenkin musiikinnumerot on olleet ysiä tai kymppejä. Itselläni peruskoulun päästötodistuksessa musiikki 10. Olen esiintynyt lapsesta alkaen yksin tai kuorossa laulaen. Perinyt musikaalisuuden äidiltäni.Mieheni ottanut lapsena yksityisesti laulutunteja.

Vierailija
5/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen ääniala ei riitä gis2-nuotin laulamiseen, vaikka olisikin absoluuttinen sävelkorva.

Vierailija
6/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sävelkorva on eri asia kuin nuottien ymmärtäminen tai lukeminen. Linnulla voi olla absoluuttinen sävelkorva eikä se ole nähnyt eläessään nuottia.

Mutta joo, ketään ei kiinnosta tällainenkaan draama ja päteminen. Hanki parempaa seuraa ja käyttäydy itsekin paremmin.

Vierailija
7/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko perhe musikaalisia. Lastenkin musiikinnumerot on olleet ysiä tai kymppejä. Itselläni peruskoulun päästötodistuksessa musiikki 10. Olen esiintynyt lapsesta alkaen yksin tai kuorossa laulaen. Perinyt musikaalisuuden äidiltäni.Mieheni ottanut lapsena yksityisesti laulutunteja.

Tämä ei vielä kerro mitään siitä, onko sinulla tai lapsillasi absoluuttinen sävelkorva. Se ei ole sama asia kuin hyvin tarkka sävelkorva.

Vierailija
8/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa nuotteja, ei voi nimetä niitä. 

Jotkut sekoittavat absoluuttisen sävelkorvan relatiiviseen sävelkorvaan, joka on eri asia. 

Vierailija
9/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän juuri sanoit, että moni joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat paskoja laulajia. Ehkei kaverisi osaa vaan laulaa? Ja voi kai absoluuttinen sävelkorva olla, vaikkei tietäisi sävelten nimiä. En siis väitä, että kaverillasi olisi tuo taito, mutta nuo perustelusi ontuvat.

Hahah. Eihän se olisi haitannut, jos hän laulaa vähän epätarkasti sen, mutta kun hänellä ei ollut hajuakaan, millainen ääni se on.

Vierailija
10/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen ääniala ei riitä gis2-nuotin laulamiseen, vaikka olisikin absoluuttinen sävelkorva.

Tästä ei ollut kyse. Kyseessä on naislaulaja. Ja hän olisi voinut sanoa, ettei yllä, mutta laulanpa sulle gissän matalampaa.

Vierailija
11/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen olisi pitänyt osata vastata kysymyksiisi. T. Hyväkorvainen

Vierailija
12/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut että täytyy osata nimetä, eli olisi osaksi myös opittu taito. Mutta apu-lehdestä lainattuna "lyhyesti selitettynä absoluuttisessa sävelkorvassa on kyse siitä, että ihminen tunnistaa kuulemansa äänen korkeuden. Jos tämä ihminen on saanut musiikkikoulutusta, hän voi kertoa sen, onko kyseessä vaikkapa A- tai C-sävel."

Tämän mukaan mullakin olisi absoluuttinen sävelkorva. Tunnistan tismalleen miltä joku kappale pitäisi kuulostaa, tai jos menee yksi nuotti tai nuotin osa pieleen. Mutta eikö kaikki jotka esim laulavat, soittavat, tarvitse tämän verran sävelkorvaa? Täytyyhän se tunnistaa miltä tuottamansa musiikin pitäisi kuulostaa?

Vierailija
13/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kitaran soittamisesta innostuneena, kun meni tuntikausia soittamista treenaten, opin virittämään kitaran soittamalla Metallican Seek and Destroyn intron, ja viritysmittarilla tarkastaen aina meni nappiin.

Nyt on hyvä jos viritysmittarinkaan kanssa saan kitaran vireeseen tunteja äheltämättä. Toki juniorina riitti, että mittari näytti jokaisen kielen olevan vireessä, nyt vertaan muihin kieliin ja haluan myös sointujen soivan puhtaasti.

Vierailija
14/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut että täytyy osata nimetä, eli olisi osaksi myös opittu taito. Mutta apu-lehdestä lainattuna "lyhyesti selitettynä absoluuttisessa sävelkorvassa on kyse siitä, että ihminen tunnistaa kuulemansa äänen korkeuden. Jos tämä ihminen on saanut musiikkikoulutusta, hän voi kertoa sen, onko kyseessä vaikkapa A- tai C-sävel."

Tämän mukaan mullakin olisi absoluuttinen sävelkorva. Tunnistan tismalleen miltä joku kappale pitäisi kuulostaa, tai jos menee yksi nuotti tai nuotin osa pieleen. Mutta eikö kaikki jotka esim laulavat, soittavat, tarvitse tämän verran sävelkorvaa? Täytyyhän se tun

Ei sulla ole. Sun pitäisi osata seinimetsästä tultaessa kertoa, onko joku nuotti es vai h vai gis. Ei niin että kuulet että Paljon onnea vaan menee jotenkin väärin

Vierailija
15/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos soitan pianolla lapsillesi a-sävelen, pystyvätkö sanomaan, onko kyseessä a-sävel, jossa soittimen vireystaso 445 hertziä vai onko kyseessä ais-sävel, jossa soittimen vireystaso 440 hertziä?

Vierailija
16/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, Ap, että absoluuttista sävelkorvaakin on eri tasoille virittynyttä? Eli se "absoluuttisuus" on vähän jännä käsite.

Minä olen ammattimuusikko ja olen tutkinut tuota absoluuttisuutta. Tutkijakunnassa on erimielisyyttä siitä, onko se geneettistä lahjakkuutta vai ympäristön tuottaman oppimisen tulos. Itselläni on absoluuttinen sävelkorva, mutta se on virittynyt lapsuudenkotini 1970- luvun pianon tasolle. Nykyisin käytettävät viritystasot pianoille ovat korkeammat ja orkesterit virittävät vielä korkeammalle. Joten esim. oma korvani on koko ajan vähän alavireinen. Absoluuttisuus on siis absoluuttisuutta sävelien suhteessa toisiinsa, mutta ei suhteessa johonkin tiettyyn soittimeen. Eikä edes äänirautaan, koska niitäkin on eri korkuisia. Tämä sama ongelma viritystasojen kanssa oli aikanaan myös osastoni professorilla Sibelius-Akatemiassa. 

Vierailija
17/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena kitaran soittamisesta innostuneena, kun meni tuntikausia soittamista treenaten, opin virittämään kitaran soittamalla Metallican Seek and Destroyn intron, ja viritysmittarilla tarkastaen aina meni nappiin.

Nyt on hyvä jos viritysmittarinkaan kanssa saan kitaran vireeseen tunteja äheltämättä. Toki juniorina riitti, että mittari näytti jokaisen kielen olevan vireessä, nyt vertaan muihin kieliin ja haluan myös sointujen soivan puhtaasti.

Yleensä kitaran virittäminen mittarilla kieli kerrallaan menee täysin metsään. Ne ei soi keskenään sopusuhtaisesti. Jos taas virität kaulan alkupäästä korvalla keskenään vireeseen, puolivälistä kaulaa soinnut soi epäpuhtaasti. Kitaran virittäminen on aina kompromissi, siinä pitää huomioida sekä musiikkityyli että soittotapa ja sävellaji.

Vierailija
18/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, Ap, että absoluuttista sävelkorvaakin on eri tasoille virittynyttä? Eli se "absoluuttisuus" on vähän jännä käsite.

Minä olen ammattimuusikko ja olen tutkinut tuota absoluuttisuutta. Tutkijakunnassa on erimielisyyttä siitä, onko se geneettistä lahjakkuutta vai ympäristön tuottaman oppimisen tulos. Itselläni on absoluuttinen sävelkorva, mutta se on virittynyt lapsuudenkotini 1970- luvun pianon tasolle. Nykyisin käytettävät viritystasot pianoille ovat korkeammat ja orkesterit virittävät vielä korkeammalle. Joten esim. oma korvani on koko ajan vähän alavireinen. Absoluuttisuus on siis absoluuttisuutta sävelien suhteessa toisiinsa, mutta ei suhteessa johonkin tiettyyn soittimeen. Eikä edes äänirautaan, koska niitäkin on eri korkuisia. Tämä sama ongelma viritystasojen kanssa oli aikanaan myös osastoni professorilla Sibelius-Akatemiassa. 

En tiennyt ihan kaikkea, mutta oletko samaa mieltä, että aloituksessa kertomani henkilö ei omaa kyseistä korvaa?

Vierailija
19/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinan yläasteella eräs tyttö, jota kaikki kehuivat kovin taitavaksi laulajaksi ja joka esiintyi joka juhlassa.

Kuulosti oikeasti suohon kuolevalta lehmältä. Oli suunnattomia vaikeuksia edes tunnistaa kappaleita joita hän pahoinpiteli lavalla.

Vierailija
20/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, ihana seurata tätä keskustelua, missä kaikki sävelkorvan mestarit kilpailevat siitä, kuka tunnistaa eniten C-duureja YouTubesta. Itse joudun valitettavasti jäämään sivuun, kun absoluuttinen sävelkorvani toimii myös 22-śrutin ja 24-nuotin mikrotonaalisissa järjestelmissä. Mutta jatkakaa toki, amatöörit, tää on tosi viihdyttävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi