Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väittääkö jotkut, että heillä on absoluuttinen sävelkorva, vaikkei ole?

Vierailija
17.04.2025 |

Pari kertaa olen törmännyt sellaiseen, että joku sanoo, että hänellä on absoluuttinen sävelkorva, mutta sitten ei kuitenkaan vaikuta siltä. Sinänsä ei ole mitään erityisen haluttavaa edes siinä, että olisi absoluuttinen sävelkorva, koska se ei ole mikään muusikkouden tae. Ei Paul McCartneylla tai Joseph Haydnillakaan ole absoluuttista sävelkorvaa. Ja moni, jolla on, on paska laulaja ja paska muusikko.

Mutta ihmettelen vaan. Kerran yksi tyyppi sellaista väitti, ja sitten kysyin, että voitko laulaa minulle gis2-nuotin, ja hän sanoi, ettei osaa. Olisi pitänyt vielä testata, että jos soitan pianolla vaikka des-nuotin, niin osaako hän nimetä sitä.

Minusta tuntui, että hän halusi käyttää sitä ilmaisua, koska se kuulostaa hyvältä. Oikeasti hänellä on vain hyvä korva, mutta hän tykkää käyttää tuota termiä, vaikkei sävelten nimeäminen absoluuttisesti oikeasti ole hänelle mahdollista.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et ainakaan ymmärrä musiikista mitään sävel ja oktaavin sekoitat. Cis on sitä paitsi C sävel eli C#. Urpo

Sinulla itselläsi taitaa mennä käsitteet sekaisin. Jo musiikinteorian alkeet opiskellut tietää, että C ja Cis ovat eri säveliä. Esim. pianossa edellinen soitetaan valkoisella ja jälkimmäinen mustalla koskettimella.

Ja kun puhutaan sävelkorkeudesta, ei tarkoiteta pelkästään oktaavialaa, vaan myös sävelkorkeutta tietyn oktaavialan sisällä. Jos toinen alkaa laulaa Ukkonooaa C:stä ja toinen E:stä, niin kyllä he silloin laulavat kappaletta eri korkeudelta, vaikka oktaaviala olisi täysin sama.

Vierailija
42/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sanon, että hyvä sävelkorvani auttaa myös kielimuistin kanssa. Puhun 7 kieltä, ja minulla on  kaksisuuntainen absoluuttinen sävelkorva, eli tunnistan kuullun ja tuotan pyydetyn sävelen. (Aktiivinen ja passiivinen absoluutinen sävelkorva). Relatiivinen sävelkorva on treenattuna nopeampi kuin absoluuttinen sävelkorva.

-Kitaristi

Haittaako sinua kitaran tasavireisyys?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisää: aina kun näen jonkun T-paidassa star wars logon, mieli tuottaa heti sen Bb duurisoinnun majesteettisesti.

-Kitaristi

Vierailija
44/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lähes absoluuttinen sävelkorva.

Soitan pianoa, rumpuja, kitaraa , bassoa, mutta musiikin teoriaa en opetellut lapsena, koska se ei kiinnostanut enkä tarvinnut sitä kun soitin lauluja korvakuulolta. Soinnut osaan soittaa pianolla, mutta sävelet tulevat kuin itsestään. Harmittaa aikuisena, mutta yritän nyt opetella kovasti musiikin teoriaa,mutta koska se on matematiikka ja olen huono siinä, niin joskus se on todella turhauttavaa. 

Mutta hei sen takia musiikki korvattmista ihmisistä joilla ei ole rytmitajua tulee jazz muusikoita hahahah .hahahahaha. 

Jazz vaatii tyylilajeista ehkä eniten musikaalisuutta.

Ei se vaatii eniten nuottien osaamista pitää olla mahdollisimman paska . Jazzin keksi aikoinaan känniset muusikot jotka ei pysynyt rytmissä . Siitä syntyi riitasoituinen kasa epä

Ei ole varmastikaan New Orleansissa alun alkaen nuotteja kirjoiteltu.

Vierailija
45/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas tyhmälle.

Mitä tarkoittaa absoluuttinen sävelkorva ja miten sen voi todeta?

Mikä laite on sellainen, josta saat soitettua referenssisävelen?

Jos minä nyt pianoa pimpautan, niin eihän se ole mikään tae että piano soittaa oikean sävelen oikein?

Vierailija
46/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän juuri sanoit, että moni joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat paskoja laulajia. Ehkei kaverisi osaa vaan laulaa? Ja voi kai absoluuttinen sävelkorva olla, vaikkei tietäisi sävelten nimiä. En siis väitä, että kaverillasi olisi tuo taito, mutta nuo perustelusi ontuvat.

Hahah. Eihän se olisi haitannut, jos hän laulaa vähän epätarkasti sen, mutta kun hänellä ei ollut hajuakaan, millainen ääni se on.

Eihän absoluuttinen sävelkorva ole mikään synonyymi musiikin teorian tuntemiselle. 

Vierailija
47/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä lisää: aina kun näen jonkun T-paidassa star wars logon, mieli tuottaa heti sen Bb duurisoinnun majesteettisesti.

-Kitaristi

Tuota kutsutaan sävelmuistiksi. Se lienee useimmilla meistä. Absoluuttinen sävelkorva on se, että kuulet sähkövatkaimestakin, onko se ylä-vai alavireinen A.

Vierailija
48/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole pelkästään absoluuttinen sävelkorva vaan kaksi sellaista! Pystyn erottamaan nuotit toisistaan tarkasti!

Vierailija
49/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä koko perhe musikaalisia. Lastenkin musiikinnumerot on olleet ysiä tai kymppejä. Itselläni peruskoulun päästötodistuksessa musiikki 10. Olen esiintynyt lapsesta alkaen yksin tai kuorossa laulaen. Perinyt musikaalisuuden äidiltäni.Mieheni ottanut lapsena yksityisesti laulutunteja.

Niin? Miksi kerroit tämän?

Vierailija
50/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa, että pystyy tuottamaan täsmälleen samalta korkeudelta äänen kuin kuulee sen toisen tuottamana joko laulaen tai soittimella tehtynä. 

Vierailija
51/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Absoluuttinen sävelkorva tarkoittaa, että pystyy tuottamaan täsmälleen samalta korkeudelta äänen kuin kuulee sen toisen tuottamana joko laulaen tai soittimella tehtynä. 

Voi olla, että tarkoitat oikeaa asiaa, mutta ainakin selität sen niin, että sen ymmärtää väärin.

Absoluuttisessa sävelkorvassa on nimenomaan se pointti, että et tarvitse referenssisäveltä, jotta pystyisit tuottamaan oikean sävelen. Jos olet kuullut jonkin kappaleen kuukausi sitten, pystyt aloittamaan sen nyt täsmälleen samalta korkeudelta, vaikka et olisi kuullut yhtään säveltä tässä välissä.

Vierailija
52/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absoluuttista sävelkorvaa on kutsuttu myös primitiiviseksi sävelkorvaksi. Se on yleinen kehitysvammaisilla. Relatiivinen sävelkorva, se että sävelsuhteet osaa toistaa eri korkeuksilla, vaatii paljon enemmän aivotyötä. Siihen eivät linnut pysty.

Vierailija
53/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitataan tarpeeksi tarkalla mittarilla, niin kenelläkään ei ole absoluuttinen sävelkorva. Vähän sinne päin ehkä. Kaikki on siis suhteellista.

Vierailija
54/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mitataan tarpeeksi tarkalla mittarilla, niin kenelläkään ei ole absoluuttinen sävelkorva. Vähän sinne päin ehkä. Kaikki on siis suhteellista.

Jos pystyy tunnistamaan sävelen hertsilleen, niin en oikein keksi, miten se voisi olla tarkemmalla mittarilla jotain muuta.

Vierailija
55/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen ääniala ei riitä gis2-nuotin laulamiseen, vaikka olisikin absoluuttinen sävelkorva.

Tästä ei ollut kyse. Kyseessä on naislaulaja. Ja hän olisi voinut sanoa, ettei yllä, mutta laulanpa sulle gissän matalampaa.

Mitä oikein sekoilet? Ei edes baritonit pääse tyypillisesti noin alas.

Tarkoitan oikeastaan sitä, että C1 olisikin ns. keski-C. Pahoittelen :D

Vierailija
56/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako AP itse soittaa edes nokkahuilua? 

Sävelkorvattomat tarvitsee nuotteja . Minä en

AP on sinuun nähden ylivertainen muusikko.

Vierailija
57/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän juuri sanoit, että moni joilla on absoluuttinen sävelkorva, ovat paskoja laulajia. Ehkei kaverisi osaa vaan laulaa? Ja voi kai absoluuttinen sävelkorva olla, vaikkei tietäisi sävelten nimiä. En siis väitä, että kaverillasi olisi tuo taito, mutta nuo perustelusi ontuvat.

Hahah. Eihän se olisi haitannut, jos hän laulaa vähän epätarkasti sen, mutta kun hänellä ei ollut hajuakaan, millainen ääni se on.

Eihän absoluuttinen sävelkorva ole mikään synonyymi musiikin teorian tuntemiselle. 

Jälleen kerran matalan älysi vuoksi et tajua mitään, mitä tässä ketjussa on sinulle selitetty.

Vierailija
58/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on todella sekavaa ja huonosti ajattelevaa jengiä. T. Ap

Koittakaa saada aivot toimimaan

Vierailija
59/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on ihan todistettavasti absoluuttinen sävelkorva - pystyn virittämään kitaran korvakuulolta, ja viritysmittarilla tarkistettuna se on täysin oikein viritetty.

Ei minulla mitään sen kummempaa musikaalista lahjakkuutta kuitenkaan ole. Enkä pystyisi laulamaan sinulle käskystä des-nuottia, koska en ole harrastanut musiikkia 10 vuoteen ja olen unohtanut valtaosan oppimastani.

Vierailija
60/80 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy tunnistamaan sävelen hertsilleen, niin en oikein keksi, miten se voisi olla tarkemmalla mittarilla jotain muuta.

Juuri sitä tarkoitin, että vaikka ihminen erottaisi ja pystyisi tuottamaan äänen "hertsilleen", kyse on aina käytännössä likiarvosta. Ei ihminen erota onko ääni 440 Hz vai 440,001 Hz mutta tarkat mittalaitteet erottaa. Missä se raja menee, onko ihmisellä absoluuttinen sävelkorva? Riittääkö että erottaa 440 Hz:n 441 Hz:stä vai pitäisikö erottaa myös 440 Hz ja 440,1 Hz jne.

Tää nyt oli tällaista saivartelua, eli voit ottaa ihan iisisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän