Vanhemmat sallivat nuorten ryyppäämisen
Olen 15-vuotiaan vanhempi ja järkyttynyt, kuinka vanhemmat sallivat 14-15-vuotiaiden juomisen ja jopa ostavat näille alkoholia. Olen ajatellut, että tällainen tapa on tyypillistä reppanoiden ja kouluttamattomien vanhempien parissa, mutta näyttää olevan valitettavan yleistä ihan normaaleissa perheissä. Vaikeaa selittää omalle nuorelle, että nuoren elämään ei tarvitse kuulua alkoholi, kun kavereiden vanhemmat suorastaan edustävät tätä. Miten te toimitte?
Kommentit (127)
Ainoa tapa suojella lapsia on olla tekemättä niitä.
Me askarrellaan lasten kanssa teille mitalit ja laitetaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet olevasi nokkela
Kautta aikojen on ollut perheitä, joissa se linja on sallivampi, ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Rakastan vanhemmuudessa eniten sitä, että se miten muut vanhemmat toimivat lasten kanssa ei kuulu minulle pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet olevasi nokkela
Kuvittelet olevasi nokkela?
Minun nuoruuden porukassa oli yksi yh:n poika, joka pakotti äitinsä ostamaan alkoholia hänelle 15 vuotiaana. Me muut ei juotu juuri ollenkaan ainoastaan täysi-ikäiset joi kaljaa ja minä en ollut edes maistanut alkoholia.
Ihmetellen kysyin siltä pojalta, miksi se tekee noin ja miksi juo kunnon känniin. Sanoi, ettei suostu muuten lähtemään mökille äitinsä kanssa, jossei saa kaljaa ja tiukkaa viinaa. Oli vieläpä ylpeä siitä. Säälin sen äitiä.
Pojalle ei käynyt hyvin. 18 vuotiaana oli täysi juoppo eikä koulut kiinnostaneet. Ajoi sitten kännissä autonsa rusinaksi ja loukkaantui itsekin vakavasti. Taisi jäädä pahaan kuntoon, kun häntä ei sen jälkeen näkynyt eivätkä kaverinsa tienneet, missä se poika oli.
Älkää ostako nuorille alkoholia!
Tuli ihan yhtä puskista rkp:lle kuin persujen ra sis mi?🤣
Ettei tulisi lisää näitä yllätyksiä, pilven poltto on nuorten keskuudessa yleisempää kuin alkon käyttö koska sen saatavuus on helpompaa.
Ei minulla ole mitään vaikeuksia selittää omalle lapselleni. Olen aika montaa kertaa häneltä pyytänyt anteeksi häneltä sitä, että hän on syntynyt meidän perheeseen ja meidän lapseksi. 😂
Kysehän tässä ei ole nuorten päihteiden käytöstä, se kyllä tiedetään vaan vanhempien toiminnasta. Käsittämätöntä!
Mistä sinä olet oppinut omat tapasi käyttää alkoholia? Omalta perheeltäsi? Ystäväpiiriltäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kysehän tässä ei ole nuorten päihteiden käytöstä, se kyllä tiedetään vaan vanhempien toiminnasta. Käsittämätöntä!
Älä jaksa olla lapsellinen.
Mun äiti osti aikoinaan ja hyvä niin. Parempi kokeilla sitä alkoa kotona kuin jossain missä on altis hyväksikäytölle tai kukaan ei katso perään.
Jokainen teini-ikäisen lapsen vanhempi joutuu pohtimaan vastausta kysymykseen, olisiko järkevää itse antaa alkoholia lapselleen ja valvoa sen käyttöä, vai kieltää se kokonaan, jolloin nuori mahdollisesti hankkii juotavansa muuta kautta.
Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.
Meidän reppanoiden ja kouluttamattomien vanhempien parissa tarinat on paljon rajumpia kuin se, että vanhempi ostaa sitä alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen teini-ikäisen lapsen vanhempi joutuu pohtimaan vastausta kysymykseen, olisiko järkevää itse antaa alkoholia lapselleen ja valvoa sen käyttöä, vai kieltää se kokonaan, jolloin nuori mahdollisesti hankkii juotavansa muuta kautta.
Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.
Mä sain aikoinaan kotoa alkoholia ja lisäksi vielä hankin sitä muuta kautta. Joten meno olikin sitten sen mukaista. Mun on nyt myöhemmin ollut hyvin vaikea käsittää miksi mulle annettiin kotoa alkoholia, varsinkin kun mun vanhemmat oli lähes absolutisteja.
Mun linja omille lapsille on, että alkoholia ei juoda (en enää nuoruusvuosien jälkeen ole juonut itsekään) pisaraakaan ennen 18v synttäreitä. Vanhin on kohta 18v ja streittari, ei käytä päihteitä. Keskimmäinen 16v ja autististen piirteiden takia äärimmäisyyksiin auktoriteettiuskoinen (ei joisi koska laissa kielletty). Nuorimman kanssa uskon vielä haasteita asian kanssa tulevan, mutta pääosin selvitty hyvin linjauksen kanssa.
Ei kukaan järkevä vanhempi osta ysiluokkalaiselleen alkoholia. Uutena vuotena ohi meni tupakoivia ja kaljoittelevia ysiluokkalaisia, kun oman ysiluokkalaisen kanssa olin menossa hakemaan hänen tilaamaansa kauko-ohjattavaa.
Keskiyöllä nämä samaiset kaverit oksensi pusikossa oikein antaumuksella, kun olimme lähellä ampumassa raketteja oman perheemme kanssa.
Eiköhän noiden oksentelijoiden vanhemmat ole ihan samassa kunnossa jossain, koska eivät he ainakaan mitään välitä eivätkä ole kasvatustyötään tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on kaksipiippuinen, sillä Suomen laki kieltää alaikäisten alkoholin käytön ja se on muutenkin haitallista nuoren aivoille, mutta toisaalta varsin monet heistä joka tapauksessa haluavat kuitenkin juoda keinoja kaihtamatta ja seurauksista välittämättä.Mä sain aikoinaan kotoa alkoholia ja lisäksi vielä hankin sitä muuta kautta. Joten meno olikin sitten sen mukaista. Mun on nyt myöhemmin ollut hyvin vaikea käsittää miksi mulle annettiin kotoa alkoholia, varsinkin kun mun vanhemmat oli lähes absolutisteja.
Mun linja omille lapsille on, että alkoholia ei juoda (en enää nuoruusvuosien jälkeen ole juonut itsekään) pisaraakaan ennen 18v synttäreitä. Vanhin on kohta 18v ja streittari, ei käytä päihteitä. Keskimmäinen 16v ja autististen piirteiden takia äärimmäisyyksiin auktoriteettiuskoinen (ei joisi koska laissa kielletty). Nuorimman kanssa uskon vielä haasteita asian kanssa tulevan, mutta pääosin selvitty hyvin linjauksen kanssa.
Eli sitä sinun käyttöä ei valvottu?
Vierailija kirjoitti:
Mä en joudu, kun olen kasvattanut nörttejä kotihiiriä.
Meillä ei juoda alkoholia lainkaan, olemme saaneet siitä ihmettelyä aikaan. Sanomattakin selvää, ettei tyttärellemme anneta alkoholia