Miesten lapsihaaveille uusi takaisku, nuoret naiset eivät enää halua synnyttää yhteiskuntaamme tulevaisuutta
https://yle.fi/a/74-20156401?origin=rss
Itsekin halusin miehenä lapsia korkeakouluiässä, mutta näin 20 vuotta tuon koulun jälkeen yksikään nainen ei ole halunnut pitää edes kädestä kiinni.TikTok oli minua parempi vaihtoehto.
Kommentit (1253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sittenkin naiset mielummin työelämään veroja maksamaan?
Aivan yhdentekevää mitä teette tai ette tee. Ennustan ankeita aikoja tulevaisuudessa, mutta itse olen tässä kohtaa jo poistunut aurinkorannoille, ellei vasemmistodiktatuuri sitä jollain tavoin estä. Kauhistuttava patriarkaatti vihdoin romahtaa, sääli vain ettei teillä ole mitään muuta kuin velkaa ja vanhuksia tilalle. Aion katsoa tämän karille ajon etäältä punkkua lasissani.
Niin minäkin. Koska rahoitan sen itse tekemällä töitä itseni eteen, en syntyvyyden eteen.
Minä menen espanjaan (en fugeen) ja toivoisin jotta sinä menisit jonnekin toisaalle, vaikka Ranskaan tai kauko-itään.
Mene homojen
Palstamiehille oma Love Island!
Vierailija kirjoitti:
Näitä katkeroituneita viisikymppisiä lapsettomia naisia on tullut nähtyä. Ovat panostaneet kaiken uraansa ja sitten jossain vaiheessa tulleet irtisanotuiksi. Siinä menee elämältä kaikki pohja ja lopulta jäävät työkyvyttömiksi. Miehetkin ovat siihen mennessä kaikki häipyneet tai vaihtaneet nuorempiin.
Ketä "näitä katkeroituneita 50siä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla vuoden tai pari isänä mutta en monia vuosia.
Mitä ajattelit niille lapsille sitten niiden parin vuoden jälkeen tehdä? 🤣
Synnyttäjä saa pitää
On se kumma etteivät naiset halua tuollaisten miesten kanssa lapsia...on se kumma...erittäin kumma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sittenkin naiset mielummin työelämään veroja maksamaan?
Aivan yhdentekevää mitä teette tai ette tee. Ennustan ankeita aikoja tulevaisuudessa, mutta itse olen tässä kohtaa jo poistunut aurinkorannoille, ellei vasemmistodiktatuuri sitä jollain tavoin estä. Kauhistuttava patriarkaatti vihdoin romahtaa, sääli vain ettei teillä ole mitään muuta kuin velkaa ja vanhuksia tilalle. Aion katsoa tämän karille ajon etäältä punkkua lasissani.
Ei tunnu olevan. Aina olette naisen valintoja kuitenkin arvostelemassa.
Teitittely ei ole tarpeen, enkä käytä itsestäni monikkoa. Sen verran on väliä, että vielä noin vuosikymmenen ajan joudun kärsimään näistä aivopieruista. Sitten pitäisi olla pinkka lähtö kunnossa. Tavoitteena viisi
Sun velvollisuutes tehdä ja hoitaa niitä lapsia oli vuosikymmeniä sitten. Siitä et voi tätä vuosikymmentä syyttää, vaan ihan itseäs. Olisit osallistunut talkoisiin, lusmu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuuttajat tekevät täällä kohta enimmän osan töistä ja taitavat olla kohta lähes ainoita, jotka tekevät tähän maahan lapsia. Suomalaiset saattavat olla tulevaisuudessa Suomessa vähemmistönä jos tänne jäävät eivätkä lähde elämään jonnekin aurinkorannikolle, sillä Suomalaisille ei tunnu kelpaavan mikään täällä tarjolla oleva työ eikä nuoria aikuisia tunnu kiinnostavan täällä myöskään parisuhteet ja perheen perustaminen.
Ja sellaisia asioita, jotka itseä ei kiinnosta, pitäisi tehdä miksi?
Olet oikeassa siinä, että jos itseä ei kiinnosta niin ei pidä tehdä asioita ainakaan toisten mieliksi tai sen takia, että se on ollut yleinen tapa. Se, että nuoria ei nykyään kiinosta johtuu jostain mikä on jäänyt tässä yhteiskunnassa tekemättä tai mikä on tehty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maahanmuuttajat tekevät täällä kohta enimmän osan töistä ja taitavat olla kohta lähes ainoita, jotka tekevät tähän maahan lapsia. Suomalaiset saattavat olla tulevaisuudessa Suomessa vähemmistönä jos tänne jäävät eivätkä lähde elämään jonnekin aurinkorannikolle, sillä Suomalaisille ei tunnu kelpaavan mikään täällä tarjolla oleva työ eikä nuoria aikuisia tunnu kiinnostavan täällä myöskään parisuhteet ja perheen perustaminen.
Ja sellaisia asioita, jotka itseä ei kiinnosta, pitäisi tehdä miksi?
Olet oikeassa siinä, että jos itseä ei kiinnosta niin ei pidä tehdä asioita ainakaan toisten mieliksi tai sen takia, että se on ollut yleinen tapa. Se, että nuoria ei nykyään kiinosta johtuu jostain mikä on jäänyt tässä yhteiskunnassa tekemättä tai mikä on tehty vä
Ei murskattu feminismiä ajoissa.
Haluatte syödä ja säästää kakun samaan aikaan. Haluatte evätä naisilta työpaikan, mutta ette elättää. On siinä logiikkaa kerrakseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun naiset tajuavat ettei ilman lapsia ja uusia veronmaksajia nykyinen hyvinvointiyhteiskunta enää toimi, niin tulee kiire hankkia niitä lapsia, mutta silloin se on jo auttamattomasti liian myöhäistä.
Ihmettelen etteivät naiset pysty tällaiseen loogiseen päättelyyn vaan ahdistuvat sellaisista asioista jotka eivät edes meidän maatamme suoranaisesti kosketa. Ja kuvittelevat hyvinvointiyhteiskunnan olevan jokin itse itseään ylläpitävä luonnonilmiö. Ei ole.
Mitäpä jos tekisit ihan itse asioille jotain? Otatte itseänne niskasta kiinni, ja mietitte, miten perhe saataisiin paremmin sopimaan työelämän rinnalle ja miten hintalappu siitä jaettaisiin tasaisemmin.
Maksan jo nyt maailman ja Euroopan mittakaavassa todella kovaa tuloveroa, jolla pitäisi rahoittaa perheiden hyvinvointia. Olen aikanani pitänyt kaikki isyysvapaat enkä tehnyt ylitöitä kun lapset olivat pieniä. Tein osani kotitöistä. Ehkä teidän naisten pitäisi porukalla miettiä miten saisitte pidettyä perheet ehjinä ja ottaisitte vähemmän eroja ja aikaansaisitte vähemmän pahoinvointia yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun naiset tajuavat ettei ilman lapsia ja uusia veronmaksajia nykyinen hyvinvointiyhteiskunta enää toimi, niin tulee kiire hankkia niitä lapsia, mutta silloin se on jo auttamattomasti liian myöhäistä.
Ihmettelen etteivät naiset pysty tällaiseen loogiseen päättelyyn vaan ahdistuvat sellaisista asioista jotka eivät edes meidän maatamme suoranaisesti kosketa. Ja kuvittelevat hyvinvointiyhteiskunnan olevan jokin itse itseään ylläpitävä luonnonilmiö. Ei ole.
Mitäpä jos tekisit ihan itse asioille jotain? Otatte itseänne niskasta kiinni, ja mietitte, miten perhe saataisiin paremmin sopimaan työelämän rinnalle ja miten hintalappu siitä jaettaisiin tasaisemmin.
Maksan jo nyt maailman ja Euroopan mittakaavassa todella kovaa tuloveroa, jolla pitäisi rahoittaa perheiden hyvinvointia. Olen ai
Eli sinä kävit töissä ja nainen oli kotona. Jos nainen ei olis ollut, et pääsisi leveilemään verojen maksamisellas. Eikä ne muutamat hassut isyysvapaapäivät, mitä olette pitäneet, ole kuin pisara meressä. Oikein kaksi viikkoa vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan jo nyt maailman ja Euroopan mittakaavassa todella kovaa tuloveroa, jolla pitäisi rahoittaa perheiden hyvinvointia. Olen ai
Ja nyt kerrot sitten, miksi nainen ei haluaisi tai miksi hän ei saisi pyrkiä samaan tuloluokkaan arvostetuksi yhteiskunnan jäseneksi (veronmaksajaksi) lompakkoloiseksi haukkumisen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä miehet osallistuu perheiden ehjänä pitämiseen? Pettämällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan jo nyt maailman ja Euroopan mittakaavassa todella kovaa tuloveroa, joll
Eli sinä kävit töissä ja nainen oli kotona. Jos nainen ei olis ollut, et pääsisi leveilemään verojen maksamisellas. Eikä ne muutamat hassut isyysvapaapäivät, mitä olette pitäneet, ole kuin pisara meressä. Oikein kaksi viikkoa vai?
Olen pitänyt myös palkattomia vapaita ja muutenkin lomat viettänyt lasten ja perheen kanssa. Silloin ei ollut tapana, että miehet jää lasten kanssa kotiin. Eikä se meillä ollut mahdollistakaan sillä hetkellä, koska vaimo työtön ja tulot surkeat. Myöhemmin kannustin vaimoa opiskelemaan ja maksoin perheen kulut siltäkin ajalta. Kiitoksena sitten otti eron kun sai tutkintonsa valmiiksi ja olisi pitänyt mennä töihin tienaamaan perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole 25v mennessä paksuna tai äiti niin armeijaan vaan.
Monista korkeakouluopinnoista vasta valmistutaan tuossa kohtaa. Opintolainaisena, vähällä työkokemuksella ja ilman säästöjä lapsia tekemään? Jää nuoruus elämättä? Hui hai mitä delulua.
Prioriteetit kuntoon. Voi myös maksaa opinnot omasta pussista ja jättää opintotuet nostamatta, jos ei palvele isämmaata.
"Isämmmaata", ehkä sunkin olisi kannattanut käydä niitä kouluja, niin oikeinkirjoituskin sujuisi. Vai olikohan vain provo...
Opintotukea ei tarvitse maksaa takaisin, mutta opintolaina täytyy. Jos opintojen aikana työskentelee (ottaen huomioon, että saa jonkin työpaikan) siinä määrin, että vain sillä elättää itsensä, niin opiskelut venyvät
Kyllä opintotuki pitää maksaa takaisin, jos kelan määrittelemä tuloraja ylittyy. Tiedän, kun olen joutunut useinkin ne palauttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii-in jaa-a. Minä osallistuin huolehtimalla vauvasta, siivoamalla kodin, laittamalla ruokaa ja pitämällä miestä hyvänä. Koska ajattelin hyvän miehen ansaitsevan sen ja luotin miehen ajattelevan samoin, eli arvostavan panostani ja pitävän myös minusta huolta.
Vaan mitä tekee mies: häipyy töihinsä, kun hetkikin vauvan kanssa on liian rankkaa ja piste iin päälle oli salasuhde vauvavuotena. Silloin ymmärsin, että mies ottaa vaan rusinat pullasta ja käyttää naisen uhrautuvuutta hyväkseen.
Siksi tästä edes panostan itsekkäästi työhöni, koska en voi elää sen varassa, että joku muu rahoittaa elämäni ja unelmani. Kannan itse vastuun omien unelmieni rahoittamisesta, en ymmärrä mikä siinä nyt miehiä niin kiukuttaa.
"Silloin ei ollut tapana, että miehet jää lasten kanssa kotiin."
No nykyään sen kuuluisi olla se tapa. Molemmat kotona yhtä paljon = molempien tulot ja eläke ottavat osumaa, joten tilanne on tasa-arvoinen.
Ylen jutussahan naiset ilmoittavat yleisimmäksi syyksi huolen omasta terveydestä ja jaksamisesta. Tuohan viestii selkeästi, että hoitovastuu ei perheissä mene tasan, vaan nainen ja äiti joutuu suurimman taakan kantamaan. Siihen tarvitaan muutosta ja se on syntyvyyskeskustelun yksi avainpointti.
"Olen pitänyt myös palkattomia vapaita ja muutenkin lomat viettänyt lasten ja perheen kanssa. Silloin ei ollut tapana, että miehet jää lasten kanssa kotiin. Eikä se meillä ollut mahdollistakaan sillä hetkellä, koska vaimo työtön ja tulot surkeat. Myöhemmin kannustin vaimoa opiskelemaan ja maksoin perheen kulut siltäkin ajalta. Kiitoksena sitten otti eron kun sai tutkintonsa valmiiksi ja olisi pitänyt mennä töihin tienaamaan perheelle."
Omien lasten hoitaminen ja niiden kulujen maksaminen on ihan perusjuttu eikä mikään supermiehen teko. Ei naisetkaan saa siitä mitään erityiskiitosta. Että oo kyllä nyt parisuhde kukoistaa, kun nainen on laittanut tiskit ja vaihtanut vaipat. Ja miehet vaan pitää omaa työtään automaattisesti tärkeämpänä, kuin naisen työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan jo nyt maailman ja
Myönnä pois, sinä petit ja siksi nainen lähti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan jo nyt maailman ja
Olen pitänyt myös palkattomia vapaita ja muutenkin lomat viettänyt lasten ja perheen kanssa. Silloin ei ollut tapana, että miehet jää lasten kanssa kotiin. Eikä se meillä ollut mahdollistakaan sillä hetkellä, koska vaimo työtön ja tulot surkeat. Myöhemmin kannustin vaimoa opiskelemaan ja maksoin perheen kulut siltäkin ajalta. Kiitoksena sitten otti eron kun sai tutkintonsa valmiiksi ja olisi pitänyt mennä töihin tienaamaan perheelle.
Eli haukuit vaimoasi työttömyydestä ja ammatin surkeista tuloista, sitten kiukuttelit elätysvastuusta, uhriuduit palkattomista vapaistasi ja uhosit kuinka "tuot leivän pöytään, olet perheen pää ja määräät kaikesta". Sitten vaimosi opiskeli parempaan ammattiin ja lähti heti kun pystyi. Kumma juttu että lähti elämään itsenäistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Jos te miehet niin kovasti haluatte vanhemmiksi, ryhtykää sijaisvanhemmaksi. Niistä on jatkuvasti pulaa ja sijoituslapsesta jopa maksetaan tosi hyvin, toisin kuin biologisista lapsista. Samalla tulee tehtyä hyvää.
Ei miehiä oikeasti kiinnosta vanhemmuus, vaan kaikki se maksuton palvelu mitä nainen siinä tuo mukanaan. Nuo sijoituslapset, samoin kuin adoptiolapset päätyvät aina miehille joilla on jo puoliso ja usein omiakin lapsia, tai lapsettomille naisille. Sinkkumiehillä on täysin samat oikeudet kuin naisilla ryhtyä yksinhuoltajaksi adoptoimalla lapsen, tai ottamalla sijoituslapsen. Miksei miehet sitten tee niin? Joo, se on iso prosessi, jossa syynätään kaikki sun henk.koht. asiat ja toimeentulot, sun muut, mutta siinähän se unelma lapsesta toteutuisi, ilman nalkuttavaa akkaa. Ihan parasta!
Ettei vaan kyse olisi siitä, että miehetkin tajuaa vanhemmuuden olevan raskasta henkisesti, fyysisesti ja taloudellisesti, ilmankin sitä värkkinsä reväyttämistä minkä seuraamuksien kanssa naiset joutuu loppuelämänsä elämään?
Ja turha tähän kohtaan, kaiken sen yh-mammojen pilkkaamisen jälkeen tuoda selitykseksi ainakaan sitä, että lapsi tarvitsee naisen mallin. Olette tehneet selväksi, että naisen malli yksinhuoltajana on suorastaan vaarallinen! Toisaalta sitten taas "on biologiaa, että vain nainen hoitaa lapset ja mies roiskii siemeniä ympäriinsä". Ota näistä sitten selvää.