Miesten lapsihaaveille uusi takaisku, nuoret naiset eivät enää halua synnyttää yhteiskuntaamme tulevaisuutta
https://yle.fi/a/74-20156401?origin=rss
Itsekin halusin miehenä lapsia korkeakouluiässä, mutta näin 20 vuotta tuon koulun jälkeen yksikään nainen ei ole halunnut pitää edes kädestä kiinni.TikTok oli minua parempi vaihtoehto.
Kommentit (1253)
Vierailija kirjoitti:
"Olen pitänyt myös palkattomia vapaita ja muutenkin lomat viettänyt lasten ja perheen kanssa. Silloin ei ollut tapana, että miehet jää lasten kanssa kotiin. Eikä se meillä ollut mahdollistakaan sillä hetkellä, koska vaimo työtön ja tulot surkeat. Myöhemmin kannustin vaimoa opiskelemaan ja maksoin perheen kulut siltäkin ajalta. Kiitoksena sitten otti eron kun sai tutkintonsa valmiiksi ja olisi pitänyt mennä töihin tienaamaan perheelle."
Omien lasten hoitaminen ja niiden kulujen maksaminen on ihan perusjuttu eikä mikään supermiehen teko. Ei naisetkaan saa siitä mitään erityiskiitosta. Että oo kyllä nyt parisuhde kukoistaa, kun nainen on laittanut tiskit ja vaihtanut vaipat. Ja miehet vaan pitää omaa työtään automaattisesti tärkeämpänä, kuin naisen työtä.
Kuule kyllä se Suomen kovassa verotuksessa on sankariteko. Nykyään ei enää ole edes perheverotusta tai vastaavaa jolla perhe voisi tasata tuloja ja verotusta. Edes vasemmistopuolueet eivät ole ohjanneet rahaa merkittävästi perheiden hyvinvointiin, sanotaan vaikka 2000 -luvulla, vaan se kaikki on tuhlattu typerämpiin asioihin.
Suurin osa nuorista isistä noudattaa tasa-arvoa perhevapaissa paremmin kuin koskaan ja sekään ei kelpaa. Naisten pitää ymmärtää, että ei se tasa-arvo tarkoita sitä, että voi omalla vapaa-ajalla mellastaa miten haluaa. Jos haluaa sokeaa tasa-arvoa niin sitten pitää tuoda pöytään saman verran eli olla kunnon (hyväpalkkainen) ammatti ja hoitaa kuluista se kuuluisa 50%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun naiset tajuavat ettei ilman lapsia ja uusia veronmaksajia nykyinen hyvinvointiyhteiskunta enää toimi, niin tulee kiire hankkia niitä lapsia, mutta silloin se on jo auttamattomasti liian myöhäistä.
Ihmettelen etteivät naiset pysty tällaiseen loogiseen päättelyyn vaan ahdistuvat sellaisista asioista jotka eivät edes meidän maatamme suoranaisesti kosketa. Ja kuvittelevat hyvinvointiyhteiskunnan olevan jokin itse itseään ylläpitävä luonnonilmiö. Ei ole.
Mitäpä jos tekisit ihan itse asioille jotain? Otatte itseänne niskasta kiinni, ja mietitte, miten perhe saataisiin paremmin sopimaan työelämän rinnalle ja miten hintalappu siitä jaettaisiin tasaisemmin.
Maksan jo nyt maailman ja
Eli arvostus kuuluu sinulle, koska sinä sentään kävit töissä naisen lorviessa lasten kanssa kotona?
No mikä ihme tuo on. Nyt synnytysikäisten naisten äidit ovat meitä, joilla oli kokopäivätyön lisäksi koti ja lapset huolehdittavana, kun ei silloin ollut tapana, että mies jää kotiin (eipä myöskään lainsäädäntö mahdollistanut). Lisäksi koko yhteiskunta, neuvola, päivöhoito, peruskoulu ja terveydenhuolto olivat iloisesti vielä sitä mieltä, että aivan kaikki on äidin homma.
Eihän sellaista osaa kukaan itselleen valitse, jos on todellisia vaihtoehtoja. Mun aikana oli vielä vahva normi, lapsia piti vain olla, ja yhdelläkin lunasti osansa Kunnon Ihmisenä. Nyt sitä normia ei enää ole, ja naiset luonnollisesti valitsevat oman etunsa mukaisesti. Mikäli asiaan halutaan muutos, on äitiydestä tehtävä tavoiteltavaa. Onnea siihen, matka on aika pitkä ja tie tosiaan kivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi. Nimestään huolimatta lapsivihamielisin foorumi. Erikoista.
Ei täällä lapsia vihata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen pitänyt myös palkattomia vapaita ja muutenkin lomat viettänyt lasten ja perheen kanssa. Silloin ei ollut tapana, että miehet jää lasten kanssa kotiin. Eikä se meillä ollut mahdollistakaan sillä hetkellä, koska vaimo työtön ja tulot surkeat. Myöhemmin kannustin vaimoa opiskelemaan ja maksoin perheen kulut siltäkin ajalta. Kiitoksena sitten otti eron kun sai tutkintonsa valmiiksi ja olisi pitänyt mennä töihin tienaamaan perheelle."
Omien lasten hoitaminen ja niiden kulujen maksaminen on ihan perusjuttu eikä mikään supermiehen teko. Ei naisetkaan saa siitä mitään erityiskiitosta. Että oo kyllä nyt parisuhde kukoistaa, kun nainen on laittanut tiskit ja vaihtanut vaipat. Ja miehet vaan pitää omaa työtään automaattisesti tärkeämpänä, kuin naisen työtä.
Kuule kyllä se Suomen kovassa verotuksessa on sankariteko. Nykyään ei enää ole edes perheverotusta t
Naisetkin haluaa sankareiksi, mikä siinä on väärin?
Edellinen vuosikymmenen ei ollut oikeastaan millään tavoin erilainen saati parempi. Alle kaksvitosena taas tuskin olisin ollut kypsä kantamaan sellaista vastuuta, eikä kyllä varallisuuskaan olisi antanut myöden. Mä olen täysin sinut lapsettomuuteni kanssa, niin ei vain tapahtunut, eikä unelmieni prinsessa koskaan sattunut samaan hissiin.
Ymmärrän myös sen, että juhlapuheista huolimatta nämä bileet lähestyvät nyt loppuaan. Yhteiskuntamme ei voi loputtomiin paikata heikkoa syntyvyyttä maahanmuutolla kolmansista maista. Se ei vain toimi. Yhteiskunta ja sen päättäjät ovat juuri sellaisia kuin yksilöt, jotka yhteisön muodostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se Suomen kovassa verotuksessa on sankariteko. Nykyään ei enää ole edes perheverotusta t
Tämä onnistuu sitten, kun hoivavastuu todella jakautuu tasan eikä työelämässä ole raskaussyrjintää lapsiuhan takia. Kun työnantaja ei voi tietää, kumpi sukupuoli vapaille jää, raskaussyrjinnältä menee pohja.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun naiset tajuavat ettei ilman lapsia ja uusia veronmaksajia nykyinen hyvinvointiyhteiskunta enää toimi, niin tulee kiire hankkia niitä lapsia, mutta silloin se on jo auttamattomasti liian myöhäistä.
Ihmettelen etteivät naiset pysty tällaiseen loogiseen päättelyyn vaan ahdistuvat sellaisista asioista jotka eivät edes meidän maatamme suoranaisesti kosketa. Ja kuvittelevat hyvinvointiyhteiskunnan olevan jokin itse itseään ylläpitävä luonnonilmiö. Ei ole.
Miksi te miehet ette sitten tee lapsia? Ulkomaillahan on kuulemma kova kysyntä suomimiesten perään. Eiköhän sieltä löydy joka iikalle vaimo, jonka kanssa voitte tehdä vaikka 10 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa me ollaan kolmekymppinen pariskunta, eikä meillä lapsivapaat jakautuneet tasan. Koska mies ei siihen suostunut. Koska hänen työ on silloin vaakalaudalla.
Jo 1990-luvulla pystyi miehet jäämään hoitovapaalle. Siitäkin on jo yli 30 vuotta. Vaikka oli mahdollisuus, niin harva mies jäi. Vuorotteluvapaatakin sai helposti, sitäkin olisi voinut käyttää omien lasten hoitamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen vuosikymmenen ei ollut oikeastaan millään tavoin erilainen saati parempi. Alle kaksvitosena taas tuskin olisin ollut kypsä kantamaan sellaista vastuuta, eikä kyllä varallisuuskaan olisi antanut myöden. Mä olen täysin sinut lapsettomuuteni kanssa, niin ei vain tapahtunut, eikä unelmieni prinsessa koskaan sattunut samaan hissiin.
Ymmärrän myös sen, että juhlapuheista huolimatta nämä bileet lähestyvät nyt loppuaan. Yhteiskuntamme ei voi loputtomiin paikata heikkoa syntyvyyttä maahanmuutolla kolmansista maista. Se ei vain toimi. Yhteiskunta ja sen päättäjät ovat juuri sellaisia kuin yksilöt, jotka yhteisön muodostavat.
Ja päättäjät ohjailevat yksilöiden valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pidit vaimoasi kotiorjanasi vedoten palkkaasi. Ihan ansaitsit tulla jätetyksi. Palkalla et saa vapaalippua lasten- ja kodinhoidosta, et mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla vuoden tai pari isänä mutta en monia vuosia.
Minä (nainen) voisin hankkia lapsia tiettyjen ehtojen täyttyessä, jos voisin olla isän roolissa ja vaan ruutata sukusoluni toiseen ihmiseen. Kyllä minä siitä lapsesta huolehtisin ja pyrkisin olemaan hyvä vanhempi. Mutta kun luonto on määrännyt, että minun olisi tässä oltava se lasta kantava, synnyttävä ja imettävä osapuoli yhteiskunnan asettamien vaatimusten ja odotusten lisäksi, niin ei tule kauppoja.
Mitkä vuodet ajattelit leikkiä isää lapselle, kun vuoden tai pari voisit tuon vastuun harteillesi ottaa? Vanhemmuushan ei lopu siihen, kun lapsi täyttää 18v.
Naisille tärkeintä on netti ja pintaliito.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuvittelet että _naiset_ eivät ole tajunneet tuollaista asiaa? Elätkö maailmassa, jossa kaikki miehet haluavat isiksi ja itkevät kuorossa, kun naiset pitävät jalat kiinni? Jos Suomessa ei olisi muita kuin hyviä isäksi toivovia miehiä, niin varmaan moni miettisi perheen perustamista uudelleen. Aika moni lapsi jää hankkimatta, koska mies ei syystä tai toisesta sovi tai halua isäksi.
Vierailija kirjoitti:
Naisille tärkeintä on netti ja pintaliito.
Mitä se haittaa vaikka olisikin? Jokainen saa valita mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se Suomen kovassa verotuksessa on sankariteko. Nykyään ei enää ole edes perheverotusta
Suurin osa nuorista isistä noudattaa tasa-arvoa perhevapaissa paremmin kuin koskaan ja sekään ei kelpaa. Naisten pitää ymmärtää, että ei se tasa-arvo tarkoita sitä, että voi omalla vapaa-ajalla mellastaa miten haluaa. Jos haluaa sokeaa tasa-arvoa niin sitten pitää tuoda pöytään saman verran eli olla kunnon (hyväpalkkainen) ammatti ja hoitaa kuluista se kuuluisa 50%.
Ai niin kuin perheenisät tekevät vapaa-ajallaan mitä huvittavat ja jättävät lastenhoidon naiselle?
Miksi menit vähätuloisen naisen kanssa naimisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se Suomen kovassa verotuksessa on sankariteko. Nykyään ei enää ole edes perheverotusta tai vastaavaa jolla perhe voisi tasata tuloja ja verotusta. Edes vasemmistopuolueet eivät ole ohjanneet rahaa merkittävästi perheiden hyvinvointiin, sanotaan vaikka 2000 -luvulla, vaan se kaikki on tuhlattu typerämpiin asioihin.
Olen eri, mutta haluan vaan takertua tuohon viimeiseen kappaleeseen. Sinä vaadit, että tasa-arvon tähden naisella on oltava kunnollinen ammatti ja mahdollisuus hoitaa kuluista 50%. Minä näen tässä vain kaksi ratkaisua joista ensimmäinen on, että mies valitsee itselleen hyvätuloisen puolison eikä lisäänny mielestään liian köyhien kanssa. Toinen vaihtoehto on alkaa maksaa naisille enemmän palkkaa, koska naisvaltaisilla aloilla palkkataso on matalampi ja kaikki naiset eivät voi olla kovatuloisia ja "kunnon ammatissa". Tasa-arvoa ei myöskään välttämättä ole 50/50, vaan mielestäni se, että kumpikin maksaa saman verran suhteessa omiin tuloihinsa. Et voi olettaa pienituloisen maksavan 50/50 jos se vie hänen kaikki rahansa ja sen jälkeen ollaan riippuvaisia puolison tuloista.
Oma vapaa-aika on myös juuri sitä, että saa tehdä mitä haluaa. Lapsen tultua kuvioihin sen lapsen kanssa oleminen ei enää ole vapaa-aikaa, vaan se aika on varattu perheelle. Vapaa-aika on edelleen sitä, että saa tehdä niitä asioita mitä haluaa ja jos lapsi sen estää, niin kyse ei ole vapaa-ajasta. Ei se ole mikään salaisuus, että perheellistyminen vähentää mahdollisuuksia harrastaa tai tehdä asioita, joita teki ennen lapsen tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sittenkin naiset mielummin työelämään veroja maksamaan?
Aivan yhdentekevää mitä teette tai ette tee. Ennustan ankeita aikoja tulevaisuudessa, mutta itse olen tässä kohtaa jo poistunut aurinkorannoille, ellei vasemmistodiktatuuri sitä jollain tavoin estä. Kauhistuttava patriarkaatti vihdoin romahtaa, sääli vain ettei teillä ole mitään muuta kuin velkaa ja vanhuksia tilalle. Aion katsoa tämän karille ajon etäältä punkkua lasissani.
Meinaat, etteivät naiset tee samoin. Ei ole niitä lapsiakaan, joiden takia jäädä. 🤔
Ihan sama kunhan tiedän minne, niin osaan asettua eri valtioon.
En tiedä, missä olisi vain miehiä. Hyvähän sellainenkin paikka olisi olla olemassa. Varmasti tulisi selkääntaputuksia ja vertaistukea.
Viihdyttävää keskustelua. :D
Lapsivapaa elämä on hieno asia, eipä tässä muuta sanottavaa.