Mitä ajattelet nyt aikuisena koulukiusaamistasi ihmisistä, joita kiusasit?
Kommentit (233)
Itse en ole katkera kiusaajilleni vaan niille aikuisille jotka eivät puuttuneet asioihin. Aikuisillahan se vastuu pitäisi olla, ei ainakaan alaikäisellä lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusasi kaksi tyyppiä. Toinen niistä joutui vankilaan 20-vuotiaana pidemmäksi ajaksi, enkä tiedä mitä se nykyään tekee (jos se edes on päässyt sieltä pois). Toinen on ollut myyjänä tavaratalossa viimeiset 10 v.
Minulla on nykyään kolme lasta, hyvä duuni ja asun Sveitsissä. Autotallissa urheiluauto. En valita.
Karma vallitsee.
Jännä. Mun kiusaaja muutti sveitsiin, sai kolmelasta ja ny osti urheiluauton
Se olikin se joka pyysi anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vuosia koulussa kiusannut suhtautuu siten että muistelee yhä sitä yhtä kertaa kun minä sanoin hänelle pahasti. No, ehkä hän aidosti kokee että oli itse se kiusattu. Minä ainakin yritin vältellä häntä koska oli jotenkin kieron oloinen jo lapsena, hän myös puhui todella pervoja asioita. Ehkei hänellä ollut kaikki ok. Hyvin on vaan valikoiva muisti, tai sitten kyseessä on jonkinlaista narsismia hänen puoleltaan.
Monet kiusaajat väittävät etteivät muista rankkaakaan kiusaamista. Onko se oikeasti totta vai yrittävätkö vain vältellä vastuuta tai pitää yllä kulissia "hyvästä tyypistä" ? Miten sellaisen väkivallan voi vain unohtaa?
Koska ne tapahtui lapsuudessa, yllärinäkö tuli että suurinosa ei mieti peruskouluaikoja kolmekymppisenä?
Hei, toiset meistä muistaa asioita. Mutta jos on jounut aivonsa paskaksi kuten viestistäsi on pääteltävissä, niin voihan se kuulostaa yllättävältä.
Kiusatut, jotka vielä aikuisena syyttävät kiusaajiaan surkeasta elämästään, voisivat ottaa vähän vastuuta.
Olin oikeassa eli ruma hän on edelleen eikä kelpaa edes puolisoksi kellekään . Yksin elää elämänsä loppuun asti . Itse olen ollut naimisissa kauniin naisen kanssa 15 vuotta ja menestynyt elämässäni .
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut, jotka vielä aikuisena syyttävät kiusaajiaan surkeasta elämästään, voisivat ottaa vähän vastuuta.
Me kaikki voimme ottaa vähän vastuuta elämästä. Myös silloin jos tietää kiusanneensa, voi ottaa jälkikäteen vastuuta asiasta ja edistää hyvää. 👍
Vierailija kirjoitti:
Olin oikeassa eli ruma hän on edelleen eikä kelpaa edes puolisoksi kellekään . Yksin elää elämänsä loppuun asti . Itse olen ollut naimisissa kauniin naisen kanssa 15 vuotta ja menestynyt elämässäni .
Jos olet menestynyt elämässä niin miksi sitten kuulostat ihan luuserilta?
Kuulin, että teki itsarin viisi vuotta sitten. Mentiin kaljalle Penan kaa sen kunniaks 🍺
Olin sekä kiusattu että kiusaaja. 70-luvulla se oli etupäässä nimittelyä. Nolottaa että kutsuin ikävillä nimillä yhtä poikaa joka oli aika pyöreässä kunnossa. Itseänikin haukuttiin läskiksi vaikka olin suht normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin, että teki itsarin viisi vuotta sitten. Mentiin kaljalle Penan kaa sen kunniaks 🍺
Miksi nämä ketjut kerää näitä ylilaudan urpoja trollaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä ketjut kerää näitä ylilaudan urpoja trollaamaan?
Joku vtun dorka vielä alapeukutti tätä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Hei, toiset meistä muistaa asioita. Mutta jos on jounut aivonsa paskaksi kuten viestistäsi on pääteltävissä, niin voihan se kuulostaa yllättävältä.
AD hominem on aina intellektuellin ja sivistyneen ihmisen merkki 👍 Viestistäni ei todellakaan voi päätellä mitään tuollaista. En ole koskaan juonut pisaraakaan, ei ole tarvinnut. Se on nyt normaalia että kun on elänyt kuusi vuosikymmentä, kasvattanut lapset ja ura takana ettei muistele pahemmin perus (mun tapauksessa kansakoulu) aikoja, niin paljon muutakin elämän varrella tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat on luusereita joita on varmaan vauvana pudoteltu usein. Tai sitten ihan kusta lorahtanut jo tehdessä sekaan isänsä puolilöysästä.
Yleensä lienee tämän ja jämägeenien yhdistelmä
Vierailija kirjoitti:
AD hominem on aina intellektuellin ja sivistyneen ihmisen merkki 👍 Viestistäni ei todellakaan voi päätellä mitään tuollaista. En ole koskaan juonut pisaraakaan, ei ole tarvinnut. Se on nyt normaalia että kun on elänyt kuusi vuosikymmentä, kasvattanut lapset ja ura takana ettei muistele pahemmin perus (mun tapauksessa kansakoulu) aikoja, niin paljon muutakin elämän varrella tapahtunut.
Miksi sitten annat kusipäisen kuvan itsestäsi jos se ei ole tarkoituksesi? Normaali empaattinen ihminen ymmärtää että toisia vahingoittavat teot jäävät muistijäljiksi, traumatisoivat, pitkäksi aikaa.
Vaikea sanoa, kokiko joku mut kiusaajaksi. Roolit voivat myös vaihtua tai olla sekä kiusaaja että kiusattu. Ihannetilanne on se, ettei ole kumpikaan.
Nyt aikuisena suhtautuisin neutraalisti jokaiseen tapaamaani entiseen koulukaveriin. Jos joku kertoisi jotain jääneen hampaankoloon, ilman muuta pyytäisin anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten annat kusipäisen kuvan itsestäsi jos se ei ole tarkoituksesi? Normaali empaattinen ihminen ymmärtää että toisia vahingoittavat teot jäävät muistijäljiksi, traumatisoivat, pitkäksi aikaa.
Koska sääli on sairautta eikä se edistä asiasta pois pääsyä mitenkään. Kai se on kusipäisyyttä sanoa suoraan ettei itku auta vai empatiaako täällä vain haetaan? Että niin kauan saa olla äänessä kun hyvesignaloidaan ja kirjoitellaan mukavia?
-Terttu-
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli peruskouluaikoina isompi tyttöporukka kiusaajina. Muutaman kerran heihin törmännyt aikuisena (mm. luokkakokouksessa) ja huomaa, että ainakin osalle heistä yläasteaika oli elämän huippuhetki. Pari heistä ei ole opiskellut sen jälkeen oikeastaan mitään, kun ei ole pärjännyt. Työttömyyttä, päihdeongelmaa, huonoja parisuhteita. Kuvaavaa on, että ainoastaan porukan pääkiusaaja on sittemmin menestynyt elämässään ja on hyvässä ammatissa. Niin olen onneksi minäkin, ja aikuisena noita kiusaajia nähneenä ihmetyttääkin aina, että tuollaisetko minua pitivät silloin aikoinaan pelon vallassa.
Tämä on aika kuvaava tarina. Pääkiusaajasi oli varmaan narsisti, jolle sinä olit ainoa uhka siinä porukassa, ja hän sai helposti kasattua tyhjäpäistä itselleen hovin ja lietsottua heidät mukaan. Ilman tuota keskushenkilöä nämä tyhjäpäät olisivat ehkä kiusanneet välillä vähän ja ehkä vähän kaikkia, mutta olleet aika harmittomia, kuten omalla luokallani aikoinaan. Narsisti sai ne kohdistamaan sen sinuun, jotta murtuisit. Narsistit yleensä valitettavasti menestyvät suht hyvin urallaan, mutta tyylinä on talloa muita.
Meidän luokalla ei ollut narsisteja, mutta tyhjäpäitä oli ja sitten ihan fiksuja ihmisiä. Tyhjäpäätkin taisivat kasvaa aikuisiksi, eivät siis olleet täysin toivottomia tyhjäpäitä. Itse olin niitä, joita kiusattiin meidän luokasta vähän enemmän, mutten kokenut sitä sillä tavalla. Pidin niitä vain idareina, niin kuin muutkin järkevät pitivät. Yksi poika taisikin olla ihastunut, mutta kun oli tyhjäpäänä tyhjäpäiden seurassa, niin käyttäytyi sitten sen mukaisesti.
Nykyään ne fiksut kohtaavat edelleen normaalisti, mutta ne tyhjäpäät katsovat suu auki kuin jotain filmitähteä, puolipaniikissa ja ihaillen. En ymmärrä.
Joku vertasi Monniin, Pilliin ja Pullaan. Se on kyllä hyvä oppikurssi siitä, miten narsisti ja niiden hovi toimivat. Älä ole tyhjäpää, ole kuin Pekka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sääli on sairautta eikä se edistä asiasta pois pääsyä mitenkään. Kai se on kusipäisyyttä sanoa suoraan ettei itku auta vai empatiaako täällä vain haetaan? Että niin kauan saa olla äänessä kun hyvesignaloidaan ja kirjoitellaan mukavia?
-Terttu-
Toisten ymmärtäminen ja halu auttaa ei ole mitään hyvesignalointia. Ihmiset on erilaisia ja tarvitsevat erilaista lääkettä erilaisiin ongelmiinsa. Sinun yksioikoinen tapasi suorittaa elämää ei ole lainkaan paras tapa tehdä asioita jonkun toisen nahoissa. Jos sinulla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa niin pidä turpasi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sääli on sairautta eikä se edistä asiasta pois pääsyä mitenkään. Kai se on kusipäisyyttä sanoa suoraan ettei itku auta vai empatiaako täällä
Sitähän minä olinkin tekemässä, auttamassa ymmärtämään että vain itseään voi auttaa ja vellominen ja ruikuttaminen ei auta mitään. Täällä kirjoitellaan eikä puhuta joten pään pitäminen kiinni ei ole mahdollista.
-Terttu-
Jännä. Mun kiusaaja muutti sveitsiin, sai kolmelasta ja ny osti urheiluauton