Miksi autokorjaamoilla ei kerrota, että jokin muukin paikka "falskaa" tai olisi kannattavaa korjauttaa?
Olen sinkku ja nainen joten auton vienti korjaamolle on muutenkin todella epämiellyttävää, stressaavaa ja hankalaa. Minulla ei ole mitään "suhteita" korjaajiin kuten monilla miehillä, että homma on silläkin tavalla aina hakuammuntaa. Ei ole myöskään kyytejä ja vetoapuja, vaan joudun aina kävelemään korjaamon ja kodin väliä, jota on vähimmilläänkin 5 km. Taas kävi niin, että kun vaihdatin jarrupalat ja kengät ja luulin kaiken olevan kunnossa, niin katsastusmies sanoi vajaan viikon päästä, että moottorista tiputtaa öljyä ja se pitää korjata. Menin takaisin korjaamolle ja sanoin asiasta, niin mies vastasi, että; " Niinhän se tais tiputtaa". Miksi näin? Kerran olen törmännyt renkaita ostaessani, että on tarkastettu niiden asennuksen yhteydessä tyyliin koko auto ja siitä on saanut raportin. Muuten ei koskaan.
Kommentit (59)
Minulla on hyvä katsastusasema. Ne ainakin kertoo, jos heillä on ylimääräisiä havaintoja autosta. Esim auto menee katsastuksesta läpi, mutta ne huomasi, että toinen iskari vuotaa. Korjautin. Toinen kerta, ne huomasi, että renkaat kuluu epätasaisesti, ja kehoittivat menemään aurauskulmien säätöön ja menin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan millä asialla asioit. Jos menee määräaikaishuoltoon, niin kyllä siinä yhteydessä kerrotaan, jos isompaa korjattavaa havaitaan. Jos menet tietyn asian hoitoon, niin ei sen työn yhteydessä välttämättä edes tule havaintoa toisesta ongelmasta, jos se ei ole samalla alueella korjattavan kanssa.
Eikö lähellä olisi huoltoliikettä josta saisi sijaisauton? Itse valitsen korjaamon sen mukaan, että on joko hyvät julkiset yhteydet tai sijaisautopalvelu.
Kyllä ammattilaisen pitäisi huomata autoa korjatessa, että öljyä valuttaa hallin lattialle. Siitä ilmoittaa asiakkaalle ja kysyä korjataanko?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan millä asialla asioit. Jos menee määräaikaishuoltoon, niin kyllä siinä yhteydessä kerrotaan, jos isompaa korjattavaa havaitaan. Jos menet tietyn asian hoitoon, niin ei sen työn yhteydessä välttämättä edes tule havaintoa toisesta ongelmasta, jos se ei ole samalla alueella korjattavan kanssa.
Eikö lähellä olisi huoltoliikettä josta saisi sijaisauton? Itse valitsen korjaamon sen mukaan, että on joko hyvät julkiset yhteydet tai sijaisautopalvelu.
No tästä kirjoituksesta sai sen käsityksen, että vika oltiin kyllä huomattu, mutta ei oltu viitsitty kertoa. Kyllähän esimerkiksi hammaslääkärikin huomauttaa, jos hampaissa ilmenee jotain nuuta vikaa kuin siitä vaivasta johtuvaa, jonka takia sinne on mennyt.
Kehottaisin sinua yksityis leasingiin, auto uusi ja kaikki korjauskulut, renkaanvaihdot menevät leasing yhtiön maksettaviksi, esim toyotan saa noin 350€ kuukausi vuokralla. Esim sähköautojen leasing on kohonnut Suomessa koska niiden korjaus on kallista.
Valitettavasti korjaamoissa on kaksi ääripäätä. Toinen korjaa vain vian minkä takia auto korjaamolla ja toinen korjaa ylimääräistä asiakkaalta kysymättä ja laskussa sitten huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvä katsastusasema. Ne ainakin kertoo, jos heillä on ylimääräisiä havaintoja autosta. Esim auto menee katsastuksesta läpi, mutta ne huomasi, että toinen iskari vuotaa. Korjautin. Toinen kerta, ne huomasi, että renkaat kuluu epätasaisesti, ja kehoittivat menemään aurauskulmien säätöön ja menin.
Samoin. Kyllä minä mieltäisin katsatuksen myös palveluksi jossa auton kuntoa tarkastetaan, vieläpä halvemmalla kuin korjaamolla. Siellähän se öljyvuotokin löytyi. Ei se mikään maailmanloppu ole jos katsastuksessa löytyy vika. Sitten vaan korjataan ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti korjaamoissa on kaksi ääripäätä. Toinen korjaa vain vian minkä takia auto korjaamolla ja toinen korjaa ylimääräistä asiakkaalta kysymättä ja laskussa sitten huomaa.
Kolmas soittaa ja kysyy: "havaitsimme öljyvuodon, korjataanko sekin?"
Näin ainakin meilläpäin.
Paitsi jos tietää autoista ja laitteista mitään, niin hieman öljyä tiputtavadta moottorista ei kannata edes välittää jos autosi on vanha ritsa. Katsastusmies antaa vain korjauskehoituksen rekisteriotteeseen, mutta siitäkään ei tarvitse välittää, koska kukaan ei koskaan tarkista korjastko öljyvuodon vai et.
Muuten olen sitä mieltä että tule vosu tänne niin setämies antaa hyvät kyydit...
Joo, on kai eri korjaamoilla myös erilaisia tapoja. Jossain tehdään vaan just se tilattu työ ja sillä selvä. Jossain voidaan vähän jopa etsiä lisätöitä, ja pahimmillaan kai jopa kokeillaan että saisiko läpi menemään ihan turhia "korjauksia" joille ei ole mitään tarvettakaan, joka on tietenkin jo ihan laitonta toimintaa. Paras tietysti jos havaituista vioista ilmoitetaan asiakkaalle ja ehkä tarjoudutaan korjaamaan samalla käynnillä jos vaan aikataulujen puolesta onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos tietää autoista ja laitteista mitään, niin hieman öljyä tiputtavadta moottorista ei kannata edes välittää jos autosi on vanha ritsa. Katsastusmies antaa vain korjauskehoituksen rekisteriotteeseen, mutta siitäkään ei tarvitse välittää, koska kukaan ei koskaan tarkista korjastko öljyvuodon vai et.
No joo tämäkin, oli mulla joskus Audi jossa oli koko ajan pientä vuotoa, joskus jotain tiivisteitäkin vaihdeltiin mutta ei se siitä korjaantunut. Katsastuksessa tosiaan vaan korkeintaan korjauskehotus aina laitettiin tai vaan suullisesti mainittiin, että kannattais korjata kun ei tuo pakoputken päälle tippuvan öljyn katku ole oikein terveellistä. Joskus öljyvuodon paikkaus voi olla aika iso ja kallis homma, jos vuotava tiiviste on sellaisessa paikassa, että sen vaihto vaatii esim. moottorin irroituksen tai muuten paljon purku/kasaustyötä, vaikka itse tiiviste maksaisi vain muutaman euron tai kympin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljyvuotoako ei itseään ammattilaiseksi kutsuva korjaaja huomaa? Mitä se saavuttaa sillä ettei se kerro kun öljyä tippuu korjaamon lattialle?
Kannattaisi vaihtaa korjaamoa
Mulla on käynyt oulussa useissa korjaamoissa mitä merkillisempiä tapahtumia. Olen käyttänyt autoa harvoin korjaamolla oulussa, ja aina on ollut jotain sanottavaa. Olen käyttänyt muuallakin kuin oulussa ja siellä homma on jostain syystä toiminut, ehkä kyse on vain sattumasta.
Parhaasta päästä on kaksi kokemusta, joista pahempi ensin. Vaihdatin öljyt ja huomasin sen jälkeen, että mun auton alle tippuu öljyä. Kävin viemässä auton korjaamolle saatesanoilla: nyt öljynvaihdon jälkeen on alkanut tiputtaa ölyjä. Korjaamolla vaihdettiin venttiilikopan tiiviste ja öljyntiputus jatkui. Katsoin auton alle ja huomasin, että öljy tippuu pohjapropusta. Kiristin sen. Tippuminen loppui. Aivan täysin käsittämätöntä paskaa.
Toinen kerta tapahtui, kun vein auton huoltoon ja pyysin viedessä vaihtamaan myös termostaatin. Sanoin vielä vastaanottajalle, että pitäisikö se kirjata ylös, ettei unohdu. Ei kuulemma tarvinut. Hain auton ja kysyin termostaatin vaihdosta, ei oltu tehty, mutta vaihdetaan nyt nopeasti. Auto ei sen jälkeen talvella edelleenkään lämmennyt ja kun tutkin asiaa, havaitsin, että sinne oli laitettu termostaatti, joka ei edes pysty sulkemaan kiertoa, eli ei toimi.
Molemmat korjaamot olivat kuitenkin periaatteessa ihan kohtalaisen kokoisia ja hyvämaineisia puljuja, vaikka eivät merkkikorjaamoja olleetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Asioi aina pelkästään korjaamopäällikön kanssa, ei koskaan suoraan rasvamontun Reiskan kanssa! Reiska ei osaa muuta kuin kertoa teknisiä yksityiskohtia joista et ymmärrä mitään. Päällikkö osaa arvioida kokonaisuuksia ja käskyttää Reiskat toteuttamaan tsrvittavat toimet.
Itse ainekin aina asioin vain tiskillä olevan asiakaspalvelijan kanssa. Mekaanikon kanssa en ole koskaan jutellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Kyllä minä mieltäisin katsatuksen myös palveluksi jossa auton kuntoa tarkastetaan, vieläpä halvemmalla kuin korjaamolla. Siellähän se öljyvuotokin löytyi. Ei se mikään maailmanloppu ole jos katsastuksessa löytyy vika. Sitten vaan korjataan ja sillä selvä.
En muista koska olisin katsastuskonttorilla käynyt
Jos mulla olisi niin vanha auto, niin antaisin korjaamon huoleksi auton katsastuksen. En itse kyllä vitsisi sinne mennä päivystämään
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen sitä mieltä että tule vosu tänne niin setämies antaa hyvät kyydit...
Vosu? Onko jokainen vastaasi kävelevä nainen vosu? Ja itse olet mikä? Pervopertti?
Mulle on nyt parissa viime huollossa huomautettu että moottori on öljyinen, eli pientä vuotoa on jossain. Tosin ei kyllä niin paljoa että tarvitsisi öljyä lisätä tai parkkipaikalla näkyisi tippaakaan, ja katsastuksessakaan ei ole mitään mainittu. En ole itse vaivautunut katsomaan miten öljyinen se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi niin vanha auto, niin antaisin korjaamon huoleksi auton katsastuksen. En itse kyllä vitsisi sinne mennä päivystämään
Voihan sitä niinkin tehdä. Itse tykkään nimenomaan mennä katsastukseen ja ihan sinne halliin asti kuuntelemaan katsastajan kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä tarvi päivystää. Tuskin ehtii kahvikupilliden juoda kun auto on valmis.
Sulle sattui korjaaja jolla ei ole mitään käsitystä hyvästä markkinoinnista ja asiakaspalvelusta.
Ne paremmin menestyvät autokorjaamot kertovat korjaustoimenpiteiden lisäksi myös muuta auton kunnosta ja palvelevat näin asiakasta saaden itsekin lisää rahaa.
On jopa korjaamoita jotka pitävät ihan omaa huoltokirjaa asiakkaan autosta. Kun on hiljaisempaa soitellaan asiakkaalle esim. 'Nyt olisi hyvä hetki vaihtaa se pakoputki mikä viimeksi pröpötti.'
Kyllä mulle kerrottiin, tosin hyvin harvoin oli mitään ylimääräistä korjattavaa.