Anoppi valehteli, että kälyni ei halua lapsia
Näin olivat yhdessä päättäneet, kun käly oli kieltänyt kertomasta että ei saa hoidosta huolimatta lapsia. Joskus tätä epäilin ja varovasti kysyin anopilta, mutta vastaus oli että hänen toinen poikansa ja miniänsä olivat päättäneet olla hankkimatta lapsia.
En hitto soikoon tiedä miksi tästä piti heidän valehdella, eikö olisi voinut sanoa suoraan, niin olisin mielelläni ottanut heidät huomioon ja säästänyt oman onneni suitsutukselta. Enkä olisi aina vaan puhunut omista lapsistani jne. Kummiksi eivät suostuneet vaikka pyydettiin jo esikoiselle ja vielä kuopuksen kohdalla uudelleen.
No sitä saa mitä tilaa, jos ei voi olla rehellinen. Luotto meni molempiin. Ai mistäkö tiedän? Appiukko vahingossa päissään lipsautti nyt 10 vuoden jälkeen. Saamari kun harmittaa, ihmettelinkin kun anoppi ei yhtenä äitienpäivänä juuri reagoinut, kun kerroimme juhlapöydässä vauvauutiset. Omat vanhempani olivat onnensa kukkuloilla ja siskoni ja veljeni perhe yhtyi riemuun. Anoppilassa tilanne sivuutettiin nopeasti tyyliin " ompa kiva, onnea, kuka ottaa lisää kahvia, mitäpä (toiselle) miniälle töihin kuuluu? Olin kyllä tyrmistynyt!
Ei mulla muuta kuin viestinä tahattomasti lapsettomille, että jos haluatte välttyä toisten vauvahöpinöiltä ja raskauskuulumisilta yms. nin kannattaisi olla rehellinen ja kertoa asianosaisille, jotta osaisimme ottaa huomioon.
Meillä on töissä yksi lapseton joka on avoimesti kertonut, että hänen hoitonsa ja keskenmenonsa ovat rankkoja. Hän on iloinen ja onnellinen meidän muiden lapsista ja vauvauutisista, mutta joskus itsesäälissä nämä kirpaisevat niin kovasti, että hän ei osaa sillä hetkellä osoittaa sitä, vaan hän kääntyy itsesäälissä miettimään, että aina joku muu on raskaana, miksi ei koskaan ole hänen vuoro. Tämä sattuu sydämeen kaksinkertaiaesti, koska hän tuntee kateutta. Siksi olemme sopineet, että taukohuoneessa ei hehkuteta vauvajuttuja, vaan puhutaan muita asioita. Kaikki ymmärtää, häntä ei erikseen säälitellä, mutta otetaan huomioon ha silloin kun hänellä menee paremmin, jän saattaa itse kysellä jotain lapsistamne.
Kommentit (156)
Ap, olet varmasti puhelias ja avoin ihminen. Oletko ehkäpä peräti se elefantti porsllinikaupassa.
Kälysi ja anoppisi sanovat noin koska se esti sinua utelemasta asiasta enempää.
Jos olisivat sanoneet että ovat yrittäneet.
Niin sinä uteliaana olisit alkanut tenttimään kaikki hoidot läpi mitkä ovat tehneet. Ja antanut ehkäpä neuvoja, tai vertailuja muihin tahtomatta lapsettomiin. Hyviä neuvoja, mistä tämä lapseton ei todellakaan ole kiinnostunut.
Helpompi siinä tilanteessa sanoa ettei halua lapsia, siitä ei ala kukaan normaalijärkinen utelemaan että miksi, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta eikä ole ikinä ollut tarvetta hehkuttaa vauvajuttuja tai kerjätä huomiota raskausuutisilla juhlapöydässä. Ihan neutraalisti olen näistä asioista ilmoitellut ja kysyjille/kiinnostuneille jutellut sitten enemmän.
Niin noh, katsos kun toisille ne lapset ovat toivottuja ja ilonaihe. Toisille välttämätön paha, kun ehkäisy petti.
Ja jotkut on ajatuksiltaan ilkeitä. Kuten sinä. Heittosi on ilkeä ja sen lisäksi typerä.
Vierailija kirjoitti:
AP:ta on ilmeisimmin kiehtonut ja vaivannut asia kälyn ja miehensä lapsettomuudesta. Tehnyt siitä numeron itselleen.
Näin teki minunkin ex-kälyni. Minä kerroin lapsettomuushoidoistani avoimesti ja kun ei onnistunut, alkoi tämä rouva muka hienovaraisesti "tukea" minua lapsettomuudessani, jonka täytyi hänen mielestään olla minulle kauhea trauma ja ongelma.
Kerran hänen piti jopa keskellä yötä jossain ihme mielentilassaan soittaa minulle, koska halusi keskustella kanssani asiasta. Hän oli saanut juuri kolmannen lapsensa ja hänen mielestään minä nyt tarvitsin tukea ja lohtua, kun minun piti olla kovasti masentunut siitä ettei minulla ole yhtäkään. Hän halusi jutella siitä, miten hän voisi parhaiten auttaa minua tässä ahdingossani ja päläpälä.
Minua ärsytti valtavasti tuollainen "iholle tuleminen.". Lässytti miten saisin hoitaa heidän lapsiaan ja pitää niitä kuin omiaan.
Jospa nämä l
Ompahan katkeraa paatosta, jestas sentään! Itse liität ap:n nyt omiin kokemuksiisi. Mene terapiaan!
Et voinut ap tietää, joten älä murehdi jälkeenpäin. Ikävää, että anoppisi ei voinut avoimesti iloita ilouutisestanne. Ja olihan siellä kälysi ja hänen miehensä ja ehkä muita? Kai he edes onnittelivat? Aika hävytöntä jatkaa keskustelua jostain työasioista, ikäänkuin vauvauutisella ei olisi mitään merkitystä. Itse olisin kyllä myös pahastunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta eikä ole ikinä ollut tarvetta hehkuttaa vauvajuttuja tai kerjätä huomiota raskausuutisilla juhlapöydässä. Ihan neutraalisti olen näistä asioista ilmoitellut ja kysyjille/kiinnostuneille jutellut sitten enemmän.
Tästä tulee melkein sellainen vaikutelma kuin "ikinä en ole mistään iloinnut vaan aina asiallisen lyhyesti raportoinut".
Minäkin olen kälysi. En kerro miksi meillä ei ole lapsia enkä mitään muutakaan, koska en koe olevani kanssasi läheinen. Itse asiassa minua ärsyttää sinun tapasi määritellä kaikki muut ihmiset omien luulojesi, tottumustesi ja tarpeidesi mukaan.
Jos olisin ap:n käly, en olisi puhunut edes anopille. Anoppi puolestaan yritti suojella kälyä ap:lta ja muulta suvulta, koska asia ei kuulu muille. Yksityisasia. Onko se niin vaikea käsittää.
Nykyisin ei saisi iloita mistään, ei opiskelupaikasta, ei uudesta työstä, ei naimisiinmenosta, vauvoista tai uudesta kodista. Aina voi seurassa olla joku lahjaton työtön luuseri, ikisinkku lapseton köyhä. Eikä saa kenenkään mieltä pahoittaa, niin parempi vain sukulaistenkin kesken jutella säästä ja kahvin maistuvuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin ap:n käly, en olisi puhunut edes anopille. Anoppi puolestaan yritti suojella kälyä ap:lta ja muulta suvulta, koska asia ei kuulu muille. Yksityisasia. Onko se niin vaikea käsittää.
Usein tuollainen "suojelu" aiheuttaa erilaisia väärinkäsityksiä. Joissain tilanteissa se voi katkaista yhteydenpidon kokonaankin, jos väärinkäsitykset kasvavat liian suuriksi eikä kukaan koskaan kerro, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin ei saisi iloita mistään, ei opiskelupaikasta, ei uudesta työstä, ei naimisiinmenosta, vauvoista tai uudesta kodista. Aina voi seurassa olla joku lahjaton työtön luuseri, ikisinkku lapseton köyhä. Eikä saa kenenkään mieltä pahoittaa, niin parempi vain sukulaistenkin kesken jutella säästä ja kahvin maistuvuudesta!
No valitse luuseri seurasi paremmin !
Ekalla sivulla sanottiin että aloittajan kannattais miettiä tämän kälyn kannalta asioita, mutta itellä tuli mieleen, että eikö aloittajan kannalta oo mietitty asiaa ollenkaan? Koska siis olishan se omalle kohdalle ajateltuna ainakin tosi hirveää, jos vuosia joutuis toimiin ja kohteleen toista valheen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Anoppisi käyttäytyi rumasti kun sivuutti vauvauutisen.
Minä sain vastikään kuulla mummoutuvani ja se on paras uutinen ikinä! Olen niin onneni kukkuloilla, että en millään malttaisi odottaa pikkuisen syntymistä. Olen jo hankkinutkin kaikenlaista tarpeellista -ja tarpeetontakin- ja kaikessa olen kyllä nuorelle perheelle apuna mitä toivovatkaan!
Ihan ok.
Onneksi mun lapset on kertoneet vauvauutisensa yksityisesti, silloin voi irroitella.
Aina on hyvä ottaa innostuessaankin huomioon, että käyttäydytään kaikki läsnäolijat huomioon ottaen.
Kaikkien vauvauutisten kuulijoiden tulee myös kunnioittaa tulevaa vauvaa, koska kyllähän hän on jo olemassa, vaikkei olekaan syntynyt vielä.
Voi ajatella, että vuoden kuluttua hän jo nököttää samassa pöydässä täysivaltaisena lähisukulaisena. Kenenkään ei pidä pahoittaa mieltään hänen olemassaolostaan, ei etukäteen eikä myöhemmin.
T. usean lapsenlapsen onnellinen isoäiti.
Onko ylipäänsä pakko tietää, MIKSI jollakin on lapsia ja jollakin ei?
Miksi tämäkään asia kuuluisi sinulle ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhuisi anopille ja kälylle enää mitään tuollaisen jälkeen. En olisi enää missään tekemisisissä. Jättäisin ihan keskenään puhumaan salaisuuksiaan, jos en kerta olisi heidän luottamuksensa arvoinen!
Eli tuohan se varsinainen asia olisikin, ei se, että harmittaisi omat puheet ja lapsihehkutukset.
Juuri se, että jäi jonkun asian ulkopuolelle, ottaa päähän ja siksi aapeekin tänne purkautui. Piti vain vähän kaunistella asiaa, että olisi muka pahoillaan omista puheistaan.
Mitä siitä pahoillaan edes pitäisi olla, kun ei kerran tiennyt asian oikeaa laitaa.
Ap:lla itsellään syvä närkästys... minä minä minä minä... loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Ekalla sivulla sanottiin että aloittajan kannattais miettiä tämän kälyn kannalta asioita, mutta itellä tuli mieleen, että eikö aloittajan kannalta oo mietitty asiaa ollenkaan? Koska siis olishan se omalle kohdalle ajateltuna ainakin tosi hirveää, jos vuosia joutuis toimiin ja kohteleen toista valheen pohjalta.
Oliko se välttämättä edes valhe? Jotkut yrittää lasta aikansa ja jos sitä ei kuulu, niin päättävät, että ei sitten. Ja saattavat jopa ajatella, että enpä sitä niin kovasti sitten tässä kaipaakaan. Antaa olla, hyvä näin.
Meitä ihmisiä on hyvin, hyvin moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että heillä on luottamusongelma sinuun ja sinun perheeseesi. Minullakin on sukua jolle en kerro asioita, koska he ovat kusipäitä.
Niinpä.
Jotkut anopit suosivat toisia miniöitään ja toisia ei siedetä ollenkaan. Ei tarvi olla vikaa suvuissa ja perheissä. Rakkain poika ei osaa valita puolisoa mamman mielen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se välttämättä edes valhe? Jotkut yrittää lasta aikansa ja jos sitä ei kuulu, niin päättävät, että ei sitten. Ja saattavat jopa ajatella, että enpä sitä niin kovasti sitten tässä kaipaakaan. Antaa olla, hyvä näin.
Meitä ihmisiä on hyvin, hyvin moneksi.
No ei tällaisessa tapauksessa, mutta kuinka todennäköistä tää on vrt valehteluun
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa siitä, että avoimuus hyödyttäisi useimpia. En kuitenkaan ymmärrä anopin syyllistämistä ja ihmetytti tuo sanavalinta, että ovat kälyn kanssa yhdessä päättäneet valehdella. Ei anopilla ole mitään oikeutta kertoa toisen ihmisen salaisuuksia, jos käly on sitä mieltä, ettei halua paljastaa, ettei hoidoista huolimatta saa lapsia, ja haluaa väittää mielummin, ettei lapsia olisi halunnut. Ei se ole anopin asia tuota kertoa, eikä ainakaan tehdä päätöstä, että kerronpas sittenkin, vaan hänen kuuluu kunnioittaa kälyn ja pojan tahtoa.
Eli tuohan se varsinainen asia olisikin, ei se, että harmittaisi omat puheet ja lapsihehkutukset.
Juuri se, että jäi jonkun asian ulkopuolelle, ottaa päähän ja siksi aapeekin tänne purkautui. Piti vain vähän kaunistella asiaa, että olisi muka pahoillaan omista puheistaan.
Mitä siitä pahoillaan edes pitäisi olla, kun ei kerran tiennyt asian oikeaa laitaa.