Anoppi valehteli, että kälyni ei halua lapsia
Näin olivat yhdessä päättäneet, kun käly oli kieltänyt kertomasta että ei saa hoidosta huolimatta lapsia. Joskus tätä epäilin ja varovasti kysyin anopilta, mutta vastaus oli että hänen toinen poikansa ja miniänsä olivat päättäneet olla hankkimatta lapsia.
En hitto soikoon tiedä miksi tästä piti heidän valehdella, eikö olisi voinut sanoa suoraan, niin olisin mielelläni ottanut heidät huomioon ja säästänyt oman onneni suitsutukselta. Enkä olisi aina vaan puhunut omista lapsistani jne. Kummiksi eivät suostuneet vaikka pyydettiin jo esikoiselle ja vielä kuopuksen kohdalla uudelleen.
No sitä saa mitä tilaa, jos ei voi olla rehellinen. Luotto meni molempiin. Ai mistäkö tiedän? Appiukko vahingossa päissään lipsautti nyt 10 vuoden jälkeen. Saamari kun harmittaa, ihmettelinkin kun anoppi ei yhtenä äitienpäivänä juuri reagoinut, kun kerroimme juhlapöydässä vauvauutiset. Omat vanhempani olivat onnensa kukkuloilla ja siskoni ja veljeni perhe yhtyi riemuun. Anoppilassa tilanne sivuutettiin nopeasti tyyliin " ompa kiva, onnea, kuka ottaa lisää kahvia, mitäpä (toiselle) miniälle töihin kuuluu? Olin kyllä tyrmistynyt!
Ei mulla muuta kuin viestinä tahattomasti lapsettomille, että jos haluatte välttyä toisten vauvahöpinöiltä ja raskauskuulumisilta yms. nin kannattaisi olla rehellinen ja kertoa asianosaisille, jotta osaisimme ottaa huomioon.
Meillä on töissä yksi lapseton joka on avoimesti kertonut, että hänen hoitonsa ja keskenmenonsa ovat rankkoja. Hän on iloinen ja onnellinen meidän muiden lapsista ja vauvauutisista, mutta joskus itsesäälissä nämä kirpaisevat niin kovasti, että hän ei osaa sillä hetkellä osoittaa sitä, vaan hän kääntyy itsesäälissä miettimään, että aina joku muu on raskaana, miksi ei koskaan ole hänen vuoro. Tämä sattuu sydämeen kaksinkertaiaesti, koska hän tuntee kateutta. Siksi olemme sopineet, että taukohuoneessa ei hehkuteta vauvajuttuja, vaan puhutaan muita asioita. Kaikki ymmärtää, häntä ei erikseen säälitellä, mutta otetaan huomioon ha silloin kun hänellä menee paremmin, jän saattaa itse kysellä jotain lapsistamne.
Kommentit (156)
1. Ehkä hän ei nimenomaan halunnut teidän säälistä välttelevän puheenaihetta ja oman onnenne hehkutusta.
2. Itselläni on kokemusta siitä, että vaikka läheinen tiesi vastaavista vaikeuksistani, ei se hillinnyt häntä tippaakaan hehkuttamasta minulle omaa onneaan.
3. Se on tietenkin harmi, ettei teitä onniteltu kunnolla sen vuoksi, että samassa pöydässä sattui olemaan joku lapsettomuudesta kärsivä. Kyllä silti ansaitsette onnenne, vaikkakaan ei sitä kovin pitkäksi aikaa tarvitse jäädä jauhamaan ja juhlimaan, onnitteluhalaus ja vaikka kysymys lasketusta ajasta riittänee.
Kukaan ei jaksa kuunnella sitä sinun vauvamussutustasi joka tapauksessa. Ei vaikka olisi lisääntynyt, vela tai tahattomasti lapseton.
Lapsettomuus voi olla niin kipeä asia ettei sitä haluta saattaa ap:n kaltaisen uteliaan ullan tietoon ollenkaan. Se on hyvin ymmärrettävää.
Anoppi on selvästi toisen pojan ja miniän luottamuksen arvoinen, kun ei ole laverrellut asioita, jotka hänelle on luottamuksella kerrottu, ja on vauvauutistilanteessa yrittänyt olla kohtelias ja ottaa kaikkien tunteet huomioon.
Toki voi ihmetellä, miksi perheen sisällä on salaisuuksia, ehkä heillä on syynsä. Ehkä tämä ap:n aloitus antaa syystä vähän vinkkiä.
Minä ymmärsin että ap nimenomaan olisi halunnut säästää kälyään ja olla hienotunteisesti puhumatta vauva-asioita hänen läsnäollessaan. En saanut kuvaa, että olisi utelias ulla.
No ei kuule vapaaehtoisesti lapsivapaitakaan kiinnosta hevon veen vertaa teidän lisääntymiset. Se että te teette minimeen saastuttamaan maapalloa kiinnostaa ylipäätään hyvin harvoja, joten kaikille parempi kun jätät aiheesta jauhamisen sinne kotiseinien sisälle joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa että heillä on luottamusongelma sinuun ja sinun perheeseesi. Minullakin on sukua jolle en kerro asioita, koska he ovat kusipäitä.
Ei minulta. [En todellakaan nimittele ketään sukulaista moisin adjektiivein. Olemme etäisiä, mutta ei mitään kaunoja tai eripuraa ainakaan minun osaltani]. Olen vela, siksi kenenkään vauvauutiset eivät minua hetkauta tai 'loukkaa', aivan vapaasti lapsista kukin minun läsnäollessani voi ja saa puhua, iloitsen mukana!
Onpas ap:n työpaikka varsinainen vauvala kun jatkuvasti kuulee onnellisia vauvauutisia jotka saavat vauvattoman käpertymään kateellisuuteensa :(
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärsin että ap nimenomaan olisi halunnut säästää kälyään ja olla hienotunteisesti puhumatta vauva-asioita hänen läsnäollessaan. En saanut kuvaa, että olisi utelias ulla.
Miksi vapaaehtoisesti lapsetonta ei tarvinnut säästää vauvajutuilta? Onko logiikka että velaa saa piinata koska he ovat jotenkin huonoja ihmisiä koska eivät halua lapsia, mutta lapsitoiveen myötä lapseton saa ihmisarvon ja sitten hänet pitääkin huomioida?
Minulle on käynyt vähän samoin, kun hyvä ystäväni ei kertonut minulle oman lapsensa lapsettomuudesta. Olin siis monet kerrat hehkuttanut hänelle mummijuttujani tietämättä tästä. Ja toivonut, että hänestäkin tulisi pian mummi, niin voitaisiin yhdessä tehdä lastenlasten kanssa kaikkea kivaa.
Eräänä päivänä sitten vain yhtäkkiä suuttuo ja sanoi ystävyytemme irti, että nyt riitti! Minusta olisi ollut reilumpaa sanoa heti suoraan, että mikä on tilanne, olisin toiminut eri tavoin. Enhän voinut tietää ja itse kun olen rehellinen ja juttelen avoimesti asioistani ystävälle, niin en voinut aavistaa salailua. Lopputulemana kaikki osapuolet pahoittivat mielensä tästä salailusta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on käynyt vähän samoin, kun hyvä ystäväni ei kertonut minulle oman lapsensa lapsettomuudesta. Olin siis monet kerrat hehkuttanut hänelle mummijuttujani tietämättä tästä. Ja toivonut, että hänestäkin tulisi pian mummi, niin voitaisiin yhdessä tehdä lastenlasten kanssa kaikkea kivaa.
Eräänä päivänä sitten vain yhtäkkiä suuttuo ja sanoi ystävyytemme irti, että nyt riitti! Minusta olisi ollut reilumpaa sanoa heti suoraan, että mikä on tilanne, olisin toiminut eri tavoin. Enhän voinut tietää ja itse kun olen rehellinen ja juttelen avoimesti asioistani ystävälle, niin en voinut aavistaa salailua. Lopputulemana kaikki osapuolet pahoittivat mielensä tästä salailusta.
No onhan tuo aika tahditonta puuttua toisten lisääntymiseen. Ja ystävyyttähän tuo ei ollut. Ystävä kyllä osaa lukea toista, joka hiljenee eikä osallistu keskusteluun millään tavalla kun hehkutat mummottausi.
Minä en puhuisi anopille ja kälylle enää mitään tuollaisen jälkeen. En olisi enää missään tekemisisissä. Jättäisin ihan keskenään puhumaan salaisuuksiaan, jos en kerta olisi heidän luottamuksensa arvoinen!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä suutuit?
Voi että olen aina ollut kiitollinen fiksuista ja huomaavaisista sukulaisistani, Yksikään ei ole koskaan kysynyt, että milloinkas se vauva tulee, yksikään ei ole kysynyt haluammeko vai emme lapsia, yksikään ei ole kysynyt, miksi niitä ei ole tullut, tai käymmekö hoidoissa tai jos emme, miksi.
Sukuun syntyneistä lapsista on tietty normaalisti iloittu ja kuulumisia kerrottu.
Tahtomattaan lapseton
Vierailija kirjoitti:
Minä en puhuisi anopille ja kälylle enää mitään tuollaisen jälkeen. En olisi enää missään tekemisisissä. Jättäisin ihan keskenään puhumaan salaisuuksiaan, jos en kerta olisi heidän luottamuksensa arvoinen!
Että sellainen lapsellinen kiukunpuuska sieltä. Kuulehan, kenelläkään ei ole velvollisuutta tehdä kenellekään tiliä yksityisistä asioistaan, piste.
Ap, ehkä olet (ja itse asiassa vaikutatkin siltä) tuntunut ihmiseltä joka alentuvasti säälii, eli ei mitään oikeaa empatiaa vaan ehkä sellaista onpas meillä asiat hyvin voi voi kun kaikilla ei ole -tyypiltä. Olen itse vapaaehtoisesti lapseton jota toisinaan luullaan tahattomasti lapsettomaksi ja olen muutaman kerran kokenut sellaista että piikitellään säälin varjolla siitä lapsettomuudesta tai selkeästi tuodaan esiin asioita, joiden ajatellaan kautta rantain satutttavan sitä lapsetonta. Jotkut ihmiset on niin onttoja että eivät tunne mitään jos eivät koe olevansa muita parempia ja jos sitä sopivaa kulmaa ei löydy niin naisilla on kyllä listalla nuo lapset.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hemmetin noloa mussuttaa toisen hypoteettisista tulevista lapsenlapsista joka tapauksessa. Lapsen tahaton lapsettomuus ei ole ainut syy miksi lapsenlapsia ei monille tule.
Ei ihme että ystäväsi katkais välit.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa aloituksesta saa kuvan, että kyseessä on "räpätäti".
Minä olen aina tullut huonosti toimeen tuon tyyppisten naisten kanssa ja olen mahdollisuuksieni mukaan heidän seuraansa vältellyt. Esim. töissä tauot eri aikaan.
T: Kahden äiti
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kolme lasta eikä ole ikinä ollut tarvetta hehkuttaa vauvajuttuja tai kerjätä huomiota raskausuutisilla juhlapöydässä. Ihan neutraalisti olen näistä asioista ilmoitellut ja kysyjille/kiinnostuneille jutellut sitten enemmän.
Niin noh, katsos kun toisille ne lapset ovat toivottuja ja ilonaihe. Toisille välttämätön paha, kun ehkäisy petti.
AP:ta on ilmeisimmin kiehtonut ja vaivannut asia kälyn ja miehensä lapsettomuudesta. Tehnyt siitä numeron itselleen.
Näin teki minunkin ex-kälyni. Minä kerroin lapsettomuushoidoistani avoimesti ja kun ei onnistunut, alkoi tämä rouva muka hienovaraisesti "tukea" minua lapsettomuudessani, jonka täytyi hänen mielestään olla minulle kauhea trauma ja ongelma.
Kerran hänen piti jopa keskellä yötä jossain ihme mielentilassaan soittaa minulle, koska halusi keskustella kanssani asiasta. Hän oli saanut juuri kolmannen lapsensa ja hänen mielestään minä nyt tarvitsin tukea ja lohtua, kun minun piti olla kovasti masentunut siitä ettei minulla ole yhtäkään. Hän halusi jutella siitä, miten hän voisi parhaiten auttaa minua tässä ahdingossani ja päläpälä.
Minua ärsytti valtavasti tuollainen "iholle tuleminen.". Lässytti miten saisin hoitaa heidän lapsiaan ja pitää niitä kuin omiaan.
Jospa nämä lapsia saaneet tajuaisivat, ettei lapseton suinkaan ole kateellinen heidän lapsistaan, eikä halua sitä heidän lastaan muka korvikkeeksi. Lapsettomuudesta kärsivä haluaa vain ja ainoastaan oman lapsensa, ei toisten. Juuri tuollainen ikään kuin armosta kummiksi pyytäminenkin on typerää.
Kaikki muut suhtautuivat asiaan ihan normaalisti, olivat pahoillaan kun hoidot ei tehonneet jne. Muuten puhuttiin asiasta ihan neutraalitasolla. Vain tämä yksi ihminen teki siitä numeron.
Mitä sinäkään, AP, jo vanhasta asiasta itsellesi päänvaivaa aiheutat. Vai kiehtooko sinua ajatus siitä, että nehän olisivatkin halunneet lapsia, mutta ei saaneet!?
Kuitenkaan sinulla ei ole asian kanssa hölynpölyn tekemistä. Heillä oli oikeus kertoa mitä halusivat ja sillä siisti. Se, miten sinä olisit siihen suhtautunut jotenkin eri tavalla, tuskin vaikutti heihin mitenkään.
Ap, sinä olet tässä tarinassa se typerä ja utelias hölmö. Miksi kyselet anopilta jonkun muun asioita, miksi sinun pitää tietää toisen lapsisuunnitelmista..
Lopeta utelu!