Terveisiä perseestä taas. Osa-aikatöissä olevia velvoitetaan hakemaan 4 työpaikkaa/kk, jotta voi saada soviteltua työttömyysetuutta.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011168263.html
"Osa-aikatyötä tekevien pitää hakea lähtökohtaisesti neljää työtä kuukaudessa, jotta he voivat saada soviteltua työttömyysetuutta palkan rinnalle. Nykyisin riittää yksi työnhaku kolmen kuukauden aikana. Lisäksi työtarjouksista tulee velvoittavat."
Pitääkö helvetti soikoon vaikka oman alan osa-aikatöissä olevan hakea jotain työkkärin osoittamaa täysin vieraan alan työpaikkaa, kun se sattuu olemaan kokoaikanen? Tuo on taas yksi sinne "terveisiä perseestä" kategoriaan menevä uudistus.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Jospa tämän seurauksena osa-aikatyöntekijät suostuisivat ottamaan suurempaa määrää työtä vastaan.
Harmi kun uudistus ei koske lääkäreitä, heidän tuskin tarvitsee osa-aikaisesta työstään huolimatta tukia hakea, kun rahaa riittää muutenkin. Voisi hoitaa jotenkin lisäverotuksella, jos et ole normaalia työaikaa töissä, tulee lisävero.
Vierailija kirjoitti:
Firmojahan menee hirveitä määriä konkurssiin, satoja joka kuukausi, että kun saa sen kokopäivätyön ja tulee konkurssi, sitten joutuu työttömäksi.
Eikö olisi ollut järkevämpi pysyä siinä varmassa osa-aikaisessa ja koittaa vaikka sieltä saada lisää tunteja?
Se lisätuntien kysyminenhän on yksi monesta tavasta täyttää työnhakuvelvollisuus. Joskus kysyn mutta aina ei saa. Vaikka jollekkin asiakkaalle saisi lisätunteja niin saatttaa tapahtua jotain että silti yhtäkkiä on paljon vähemmän tunteja kuten nyt mulla yksi asiakas joutuu sairaalaan ja yksi asiakas kuoli. Olen henk.koht. avustaja.
Nykyään tää paikallinen sopiminen juttu on pelleilyä kun on tasoitusjaksoja eli on paljon vapaata tiettyinä jaksoina koska on pakko olla ja muutenki pitää olla tietty määrä päiviä vapaana. Enemmän kuin ennen paikallista sopimista ja ylitöitä ei saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikkaduunia täysillä pääosa vuodesta ja juhannuksesta elokuun loppuun lomalla kelan masseilla. Työttömyysmassit ja asumistuki rullaa!
Koulutkin ovat kesällä kiinni. Opettajia ei tarvita! Voihan hakea aina kesätöihin, eihän pätkätöitä tekevä opettaja mitään kesälomaa tarvitsekaan! Ne ovat viranhaltijoiden herkkua!
Käytännössä opettaja saa kuitenkin pitää kesälomansa ansiosidonnaisella, jos palkkaa ei kesän ajaksi heru. Te-viranomaisella on mahdollisuus asettaa hakuvelvoitteeksi nolla, jos siihen on perusteita ja perusteeksti käy varsin hyvin se, että työt jatkuvat syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Keikkaduunia täysillä pääosa vuodesta ja juhannuksesta elokuun loppuun lomalla kelan masseilla. Työttömyysmassit ja asumistuki rullaa!
Asumistuessa lasketaan jo maksetut palkat ja tulevat palkat ,niistä lasketaan keskiarvo .parin kuukauden työttömyys jaksolla ei irtoa asumistukea juuri yhtään tai ollenkaan ja jos jotain irtoaa se peritään takaisin.asumistuessa on tarkat kriteerit ja eurollinen määrä jota maksetaan.asumistukileikkaus tuli voimaan jo vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutkin ovat kesällä kiinni. Opettajia ei tarvita! Voihan hakea aina kesätöihin, eihän pätkätöitä tekevä opettaja mitään kesälomaa tarvitsekaan! Ne ovat viranhaltijoiden herkkua!
Itselläni osa-aikatyössä tulee tunteja yleensä sen verran kuukaudessa että saan täydet keälomat kuten nytkin mulla on 28 lomapäivää. Siihen riittää että on 14 päivänä kuukaudesa töissä ja tuntiikin töitä päivässä on yksi päivä. Toinen keino että kesälonat kertyy on että tulee tietty määrä tunteja kuukaudessa mutta en muista paljonko se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni osa-aikatyössä tulee tunteja yleensä sen verran kuukaudessa että saan täydet keälomat kuten nytkin mulla on 28 lomapäivää. Siihen riittää että on 14 päivänä kuukaudesa töissä ja tuntiikin töitä päivässä on yksi päivä. Toinen keino että kesälonat kertyy on että tulee tietty määrä tunteja kuukaudessa mutta en muista paljonko se oli.
Osa-aikatyössä on varsin yleistä että työnantaja maksaa lomarahan eli 9% tai 11.5% jokaisen palkan yhteydessä eikä pidettäviä lomia siten kerry.
Niin se taitaa olla mutta ainakin tässä henk.koht avustajan työssä lomat kertyy osa-aikaisilla ja tulee se lomapalkka aina sen mukaan niiltä päiviltä miten lomat pitää palkanmaksu yhteydessä. Mä pidän viikon lomaa touko,kesä,heinä ja elokuussa. Sitten heinäkuun palkanmaksussa lisäksi maksetaan se lonaltapaluuraha eli samalla tavalla kuin kokoaikaisilla työntekijöillä.
Osa-aikatyön ja/tai nollatuntisopimuksien tarjoaminen pitäisi kieltää lailla. Työnantajan velvollisuus on järjestellä henkilöstön riittävä tuntimäärä. Poikkeuksena voisivat olla ainoastaan opiskelijat. Mutta heitäkään ei saa rangaista työnteosta leikkaamalla opintotukea vaan kannustaa, koska jaksavat tehdä töitä opintojen ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nekin jotka tekevät terveystilanteen takia osa-aikaista joutuvat hakemaan kokoaikatyötä?
Terveystilanteen takia osa-aikaiset työntekijät eivät yleensä saa soviteltua päivärahaa vaan osasairauspäivärahaa, osakuntoutustukea tai osatyökyvyttömyyseläkettä. Tämän vuoksi he eivät ole velvollisia raportoimaan tekemisiään työvoimaviranomaisille.
Missä fantasiamaailmassa sinä elät?
Sairauspäivärahaa ei saa loputtomiin. Siinä vaiheessa kun kaikki sairauspäivät on käytetty, ohjataan osatyökykyinen ilmoittautumaan työnhakijaksi. Sillä ei ole merkitystä onko hänellä töitä vai ei. Myös vakituisessa kokopäivätyössä olevat joutuvat tällaisessa tilanteessa ilmoittautumaan työnhakijaksi ja hakemaan työttömyystukea.
Toki silloin
Homma menee niin, että jos osasairauspäivärahan kiintiö tulee täyteen niin sen jälkeen haetaan osakuntoutustukea eli käytännössä määräaikaista osittaista työkyvyttömyyseläkettä. Tuo sinun esimerkkisi tilanne tulee vastaan vain siinä tapauksessa että mahdollinen kuntoutustuki hakemus hylättäisiin mutta ainakaan osittaisena sitä ei hylätä kovin helposti koska tavoitteena on kuitenkin työkyvyn tukeminen.
Kiitos tiedosta. Tiedän kyllä ihan omasta kokemuksesta miten homma menee. Olen ihan pysyvällä osatyökyvyttömyysrläkkeellä. Ja kyllä vain minut ohjattiin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja hakemaan soviteltua päivärahaa, vaikka olin kokopäivätyössä.
Samassa limbossa olen edelleen. Sairauspäivärahat on käytetty vuosia sitten. Siksi joudun hakemaan soviteltua päivärahaa aina kun en sairauteni takia pysty tekemään töitä. Ainoastaan silloin voin saada sairauspäivärahaa jos sairausloman syy on joku muu kuin krooninen sairauteni.
Tähän asti en ole joutunut hakemaan töitä, enkä odota mitenkään innolla sitä että pitäisi lähettää työhakemuksia. Muutaman kerran olen joutunut kysymään lisätunteja nykyiseltä työnantajalta. Onneksi hän ymmärtää tilanteeni eikä suhtaudu niihin kyselyihin vakavasti.
Kuntakokeilussa riitti kun vain ilmoitti palveluun hakeneesa. Rasti ruutuun: avointa paikkaa haettu, tyhjään kenttään yrityksen nimi. Muuta ei tarvittu. Aikaa meni viisi sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
"Eikun se on just niin, että niille ei anneta kuin pätkiä ja sitten alihankkijoilta se harjoittelija taas, joka on puoli-ilmainen ja myös hetken aikaa. Elämme nippelinlaskijoiden aikakautta."
Viimeksi tänään yritin maanitella osa-aikaisia työntekijöitä ottamaan enemmän työtunteja, jotta ei tarvitsisi palkata lisää osa-aikaisia. Arvaatte varmaan miten kävi? Ei muuta kuin uutta rekrytointia suunnittelemaan.
Kyseessä ei ole mikään määräaikainen työ, vaikka osa-aikatyö onkin.
Mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä opettaja saa kuitenkin pitää kesälomansa ansiosidonnaisella, jos palkkaa ei kesän ajaksi heru. Te-viranomaisella on mahdollisuus asettaa hakuvelvoitteeksi nolla, jos siihen on perusteita ja perusteeksti käy varsin hyvin se, että työt jatkuvat syksyllä.
12 kk työssäoloehto kuitenkin tulee ongelmaksi, sillä lukuvuosi on alle 12 kk. Eikä työssäoloehdosta jousteta missään tilanteessa päivääkään.
Yhden lukuvuoden työllä ei saa työssäoloehtoa täyteen.
Sitten kun seuraavana vuonna saa työssäoloehdon täyteen, pääsee nauttimaan mahtavat 2 kk ansiosidonnaista päivärahaa. Seuraavana kesänä saavat leikatun päivärahan.
Sijaisuuksia tekevillä on vielä vaikeampaa. Saavat taiteilla ihan tosissaan työsuhteidensa kanssa että saavat edes joskus ansiosidonnaista päivärahaa. Se on iso ongelma niillä paikkakunnilla, joilla opettajista on ylitarjontaa. Useimmilla on kuitenkin puoliso ja perhe. Jos muuttavat jonnekin missä opettajalle olisi töitä, joutuu puoliso jäämään työttömäksi.
Kiitos tiedosta. Tiedän kyllä ihan omasta kokemuksesta miten homma menee. Olen ihan pysyvällä osatyökyvyttömyyseläkkeellä. Ja kyllä vain minut ohjattiin ilmoittautumaan työnhakijaksi ja hakemaan soviteltua päivärahaa, vaikka olin kokopäivätyössä.
Samassa limbossa olen edelleen. Sairauspäivärahat on käytetty vuosia sitten. Siksi joudun hakemaan soviteltua päivärahaa aina kun en sairauteni takia pysty tekemään töitä. Ainoastaan silloin voin saada sairauspäivärahaa jos sairausloman syy on joku muu kuin krooninen sairauteni.
Tähän asti en ole joutunut hakemaan töitä, enkä odota mitenkään innolla sitä että pitäisi lähettää työhakemuksia. Muutaman kerran olen joutunut kysymään lisätunteja nykyiseltä työnantajalta. Onneksi hän ymmärtää tilanteeni eikä suhtaudu niihin kyselyihin vakavasti.
Kertomani esimerkki ei koske sinunlaisiasi tapauksia jotka saavat jo pysyvää eläkettä. Pysyvällä eläkkeellä olevahan voi hakea vaikkapa eläkkeensaajan asumistukea täydentämään tulojaan silloin kun töitä ei pysty tekemään ja jos tilanne pitkittyy niin silloinhan täytyisi hakea kokoaikaista työkyvyttömyyseläkettä. Henkilö joka saa jo puolikasta saa kyllä suhteellisen helposti korotettua eläkkeensä täyteen eläkkeeseen jos todistaa työntekoa yrittämällä ettei se oikein onnistu. Täydelläkin työkyvyttömyyseläkkeellä saa työskennellä jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli nekin jotka tekevät terveystilanteen takia osa-aikaista joutuvat hakemaan kokoaikatyötä?
Terveystilanteen takia osa-aikaiset työntekijät eivät yleensä saa soviteltua päivärahaa vaan osasairauspäivärahaa, osakuntoutustukea tai osatyökyvyttömyyseläkettä. Tämän vuoksi he eivät ole velvollisia raportoimaan tekemisiään työvoimaviranomaisille.
Mä teen osa-aikaista terveystilanteen takia enkä saa mitään sairaspäivärahaa, kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä. Vain sen pienen palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen osa-aikaista terveystilanteen takia enkä saa mitään sairaspäivärahaa, kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä. Vain sen pienen palkan.
Tämä taas johtuu siitä että olet ilmeisesti tehnyt kyseisen päätöksen ilman lääkäriä. Suosittelen vahvasti hankkimaan lääkärintodistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tukia pitäisi maksaa ilman että edes yrität halea töitä, joilla elättää itsensä ja perheensä
Niin ja onko järkeä että hakee kokoaikatyötä josta ei ole työkokemusta eikä koulutusta? Tuohon se menee jos osa-aikatyössä olevien pitää hakea mitä vaan kokoaikaista työtä kun niin sanotaan vaikka niitä ei sinne kuitenkaan oteta kun ei ole sitä koulutusta/työkokemusta siitä työstä. Muutenhan olisivat jo hakeneet sinne.
Eikö työnhauksi lasketa se, että kysyy nykyiseltä työnantajalta mahdollisuutta lisätunteihin? Ilmoita työkkärille että olet pyytänyt kerran viikossa lisätunteja. Mieti itse miten usein oikeasti niitä pyydät. Tuskin kukaan asiaa tarkastaa.
Kyllä Lindtman ja Minja senkin epäkohdan korjaavat. Ihan pian.
"Työntekijä ei varmaan saa palkkaa siitä kun sulkee ja avaa liikkeen. Eli huijaat tekemään ylitöitä ilmaiseksi."
Anteeksi mitä? Meillä kyllä omistaja avaa ja sulkee liikkeen, työntekijälle ei tosiaan makseta kuin siitä työstä, mitä juuri hän tekee. Katsos pienissä yrityksissä yleensä myös liikkeen omista työskentelee itse, ja palkattu työvuoima on siinä lisänä. Liikkeen avaamiseen ja sulkemiseen ei kovin montaa ihmistä kerrallaan tarvita, vaikka asiakaspalveluun tarvittaisiinkin.