Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko töykeää sanoa "ei kuulu sinulle"

Vierailija
14.04.2025 |

Jos joku kysyy jotain henkilökohtaista. Minun äiti on aina suuttunut tuosta. Mietin juuri uskaltaisinko noin edes sanoa. Toisaalta joku voisi pahoitella jos vastaa tuon, että kysyi liian henkilökohtaisen kysymyksen ja kunnioittaa toisen rajoja.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on todella, rumasti sanottu. Minulle on kaksi kertaa sanottu noin. Paras ystäväni sanoi noin lukioaikana. Pahoitteli asiaa, kun näimme seuraavan kerran enempää ei läpi asiaa käyty.

Toinen kerta oli viime viikolla. Miesystäväni sanoi noin puhelimessa ihan yllättäin ja asiasta, josta en edes kysynyt. Tyrmistyin täysin. Huusin puhelimeen ja lopetin puhelun. Miesystävä soitti perään ja pahoitteli kovasti ettei halua loukata ym. Asia jäi siihen, mutta edelleen asia vaivaa. En tiedä onko vanhojen kaivelua, jos otan puheeksi. 

Noup, törkeää on udella yksityisasioita ja kaverisi teki väärin pyytäessään anteeksi. Sinun olisi kuulunut pahoitella sitä, että yrität tunkea nenääsi toisten asioihin.

Tuo mitä miesystäväsi sanoi, jos et ollut udellut mitään, menee sitten hänen virheekseen ja pahoittelu olikin paikallaan.

Vierailija
42/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On töykeää, mutta toisaalta töykeää on myös udella toisen yksityisasioita.

Someaika ja joidenkin ihmisten ylijakaminen on hämärtänyt sitä rajaa, että mistä on soveliasta kysellä. Oman elämän esimerkkinä voin ottaa jonkun Tinderissä tapaamani henkilön, jonka kanssa ei ole vielä edes nähty livenä ja hän alkaa udella fetisseistä tai aiemmista seksikumppaneista. Mielestäni se on tungettelevaa ja siihen vastaan ihan suoraan, että asia ei kuulu hänelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemmetti, ei tuon julmempaa sanottavaa voi olla. Se katkaisee täysin keskustelun. Kyllä on Suomessa käytöstavat pihalla jos noin vastataan.

Minä kysyn talon hintaa, jonka naapuri on ostanut. Kiertelee, mutta sanon, että kyllä se on jokaisella avoin asia ja sitä voi kysyä maanmittauslaitokselta.

Vierailija
44/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran vastasin näin, kun sisarukseni alkoi koko suvun kesken, useamman sukupolven läsnäollessa keskustella lapsettomuudestani, vaikka tiesi, että olimme yrittäneet lasta pitkään. Koin keskustelunavauksen todella ilkeänä ja loukkaavana. Vähällä oli etten kysynyt takaisin, onko hänen sukupuolitautinsa jo parantunut, mutta jätin kysymättä. Yhtä tahditon kysymys olisi ollut. 

Vierailija
45/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se törkeää ole kenenkään muun kun juoruilijan mielestä kun se ei saa meheviä juorun aiheita joita levittää eteenpäin. Itse en kerro edes omalle tyttöystävälle kaikkia asioita kun en halua sitä että se juoruaa ne minun asiat kavereilleen ja ne juoruaa. Pahemmin ei minun luottamusta voi rikkoa kun valehtelemalla että ei kerro minun asioita eteenpäin ja kuitenkin jää kiinni siittä että on juorunnut ne minun asiat kavereilleen jotka juoruaa ne eteenpäin

Vierailija
46/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin kerran noin, ja meni kunnioitus aiemmin mukavaa ihmistä kohtaan.

Kuten sanottu, olisi voinut sanoa, että ei halua kertoa, tai että se on yksityisasia, tai mitä vaan, mutta valitsi tuon sanamuodon. Eli asia ei kuulu juuri minulle, mutta jollekin muulle voi kuulua.

Ehkä olin liian herkästi loukkaantuva, mutta sellainen minä olen.

Miksi pitäisi olle kunnioittava juoruilijaa kohtaan josta tietää jo etukäteen että se ei todellakaan pidä niitä tietoja omana tietonaan vaan ne jaetaan koko kaveri porukalle juoruttavaksi?

Vierailija
47/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää on vastata noilla sanoilla!  Voi sanoa sen kauniimminkin, esim. En halua vastata tai Haluan pitää sen omana tietonani.

Ja sitten traumojeni perusteella naureskellaan miten ei halua vasta, että oliko arka paikka tai jotain vastaavaa

Narraa jotain. Eli jos asut Mansikkatiellä ja lähellä on Mustikkatie ja joku kysyy sulta millä tiellä asut etkä halua kertoa, vastaa: "Asun Mustikkatiellä" ja äkkiä lähdet muka käymään vessassa tai vaihdat puheenaihetta. Se on valkoinen valhe eikä haittaa ketään.

Mulla on sellainen periaate, etten valehtele. Eli en valehtele. Korkeintaan pyöristän todella rankasti tai muotoilen hyvin taekan monitulkintaisesti asian, mutta jo nyt on ajat jos valehtelua pidetään parempana toimintatapana kuin

Ainoa mitä tästä kommentista tarvi lukea: Minä en valehtele! minä en valehtele! Mutta minä kuitenkin pikkusen valehtelen pyöristelemällä ja kaunistelemalla että ei tarvitsisi koko totuutta sanoa.

Vierailija
48/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin on ok vastata, jos kysyjä kysyy jotain törkeää/täysin rajatonta.

Muutoin voi vastata vaikka hyvä kysymys ja jättää siihen.

Kysyjä ei aina voi tietää onko aihe sellainen mistä toinen haluaa puhua.

Vierailija
49/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hemmetti, ei tuon julmempaa sanottavaa voi olla. Se katkaisee täysin keskustelun. Kyllä on Suomessa käytöstavat pihalla jos noin vastataan.

Minä kysyn talon hintaa, jonka naapuri on ostanut. Kiertelee, mutta sanon, että kyllä se on jokaisella avoin asia ja sitä voi kysyä maanmittauslaitokselta.

Tämä on koko porvoosta tai joku taidoton juntti.

Vierailija
50/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti kannattaa alkaa kaivamaan kuoppaa. Mutta sikäli hitaasti ettei huomaa.

Vierailija
51/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei kuulu sinulle" on tyly, töksähtävä lause ja yleensä se saa toisen myös noloksi.

Se, ettei omat henkilökohtaiset asiat kuulu toiselle, kannattaisi opetella sanomaan jotenkin kauniimmin. Uteluihin voi vastata vaikka että "en nyt oikein tiedä, viitsinkö vastata tuohon" tms.

Vierailija
52/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on tyhmä ja kysyy tyhmiä kysymyksiä, ei minun tarvitse olla samanlainen vastatessani. Voin aivan hyvin sanoa että tämä on yksityisasiani, enkä mielelläni puhu siitä, tai jotain vastaavaa. En muutenkaan ole epäkohtelias töksäyttelijä, enkä alennu sellaiseen vaikka muut sellaisia olisivatkin.

Vierailija
53/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin kerran noin, ja meni kunnioitus aiemmin mukavaa ihmistä kohtaan.

Kuten sanottu, olisi voinut sanoa, että ei halua kertoa, tai että se on yksityisasia, tai mitä vaan, mutta valitsi tuon sanamuodon. Eli asia ei kuulu juuri minulle, mutta jollekin muulle voi kuulua.

Ehkä olin liian herkästi loukkaantuva, mutta sellainen minä olen.

No riippuu mitä kysyit.

en mä tykännyt vauvauteluista, kun kävin lapsettomuushoidoissa. Ollessani työtön, kun joku halusi auttaa ja vastaukset olivat aatamin aikuisia.

Miksi pitää kysellä toisten asioita ?

Vierailija
54/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tuntisin sen liian töykeäksi samoin kuin ton "en halua vastata". En vain pysty sanomaan noin kellekään. Jos en halua kertoa tietoa jota se toinen multa kysyy, narraan jotain epämääräistä tai ääritilanteessa teeskentelen etten kuullut kysymystä ja äkkiä vaihdan puheenaihetta. Kerran multa kysyttiin millä tiellä asun enkä halunnut vasta enkä päässyt pois niin narrasin toisen tien nimen joka on siinä asuintieni lähellä. Myöhemmin meinasin jäädä kiinni siitä narrauksesta ja silloin lähdin äkkiä karkuun.

Inhoan utelua. Ei se kellekään kuulu mikä osoitteeni on, paitsi postinkantajalle.

Usein tarkempaan osoiteuteluun vastaan (muka) avuliaasti, että siinä lähellä s-markettia (ikään kuin auttaakseni henkilöä hahmottamaan missä kohtaa asun) ja alan jaarittelemaan alueesta, muista teistä lähellä ja kauppakin on ja bussipysäkkiä, aa että kaikkea ( tahallinen kysymyksen väärinymmärrys). Ja sitten äkkiä vastakysymys täysin toiseen aiheeseen: nyt kun tuli mieleen. . . miten Pirkko-Jalmarin jalkapallotreenit ovat lähteneet käyntiin? Oi miten kiva kuulla!

Vierailija
55/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeää on vastata noilla sanoilla!  Voi sanoa sen kauniimminkin, esim. En halua vastata tai Haluan pitää sen omana tietonani.

Ja sitten traumojeni perusteella naureskellaan miten ei halua vasta, että oliko arka paikka tai jotain vastaavaa

Jaaha  se oli taas tää traumoihinsa kuin lämpimään vilttiin kietoutunut narsisti.

Kivikissa, Kristallikissa, Äitihullu, Ruskean talon varjossa eli Henna.

Vierailija
56/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä loukkaantuisin todella paljon. Etenkin kun itselläni ei ole tapana udella liikoja, joten jos ajattelemattomuuttani kysyisin jotain todella henkilökohtaista ja saisin noin tylyn vastauksen, tuntuisi kamalalta. Ajattelisin myös toisen olevan vähän törppö.

Vierailija
57/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei kuulu sinulle" on tyly, töksähtävä lause ja yleensä se saa toisen myös noloksi.

Se, ettei omat henkilökohtaiset asiat kuulu toiselle, kannattaisi opetella sanomaan jotenkin kauniimmin. Uteluihin voi vastata vaikka että "en nyt oikein tiedä, viitsinkö vastata tuohon" tms.

Miksi minun pitäisi olla kunnioittava ihmistä kohtaan joka ei minua kunnioita kun kyselee minun henkilökohtaisia asioita jotka ei sille kuulee mitenkään päin?

Vierailija
58/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä loukkaantuisin todella paljon. Etenkin kun itselläni ei ole tapana udella liikoja, joten jos ajattelemattomuuttani kysyisin jotain todella henkilökohtaista ja saisin noin tylyn vastauksen, tuntuisi kamalalta. Ajattelisin myös toisen olevan vähän törppö.

Onko sinulle ihmiset sanonut että sinä et utele liikoja vai oletko päättänyt sen vain omassa mielessäsi?

Vierailija
59/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kysyt jotain typerää niin sillon pitääkin nolostua. Mitäs utelet asioita jotka ei sulle kuulu? :D 

Vierailija
60/95 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se töykeää mutta epähieno utelu ansaitsee juuri sellaisen vastauksen. 

Ihminen kertoo omista asioistaan sen minkä haluaa kertoa ja utelijoille luu kurkkuun.