Onko töykeää sanoa "ei kuulu sinulle"
Jos joku kysyy jotain henkilökohtaista. Minun äiti on aina suuttunut tuosta. Mietin juuri uskaltaisinko noin edes sanoa. Toisaalta joku voisi pahoitella jos vastaa tuon, että kysyi liian henkilökohtaisen kysymyksen ja kunnioittaa toisen rajoja.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Törkeää on vastata noilla sanoilla! Voi sanoa sen kauniimminkin, esim. En halua vastata tai Haluan pitää sen omana tietonani.
Eikö ole törkeää kysellä?
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin kerran noin, ja meni kunnioitus aiemmin mukavaa ihmistä kohtaan.
Kuten sanottu, olisi voinut sanoa, että ei halua kertoa, tai että se on yksityisasia, tai mitä vaan, mutta valitsi tuon sanamuodon. Eli asia ei kuulu juuri minulle, mutta jollekin muulle voi kuulua.
Ehkä olin liian herkästi loukkaantuva, mutta sellainen minä olen.
:D Siis yksityisasioiden utelu itsessän on huonoa käytöstä, se että siihen saa tökerön vastauksen on ihan tasan sitä mitä tilasi. Ylipäätään tämän miettiminen on vähän sellaista, että "tuo mies nosti perseensä naamalleni ja pieraisi, miten sanoisin hänelle kohteliaasti, ettei tekisi niin enää", eli täysin ylimitoitettua ystävällisyyttä tökeröä käytöstä kohtaan
Itsekin tein tätä joskus, mutta sitten koko elämä menee miettimiseen, että miten olla kohtelias mitä törkeämmille ja alhaisimmille kusipäille. Nykyään en vastaa enää mitään. Tiedän, että se johtaa heidän päässään vaan entistä hirveämpiin tulkintoihin ja kauhuihin, mutta itselleni se on etu, mitä kauemmaksi pääsen tällaisista ihmisistä. Kun heidän päänsä on täynnä myrkkyä, he myrkyttävät sillä päänsä sisällöllä kaiken mihin koskevat.
Riippuu tilanteesta ja kysyjästä. Jos joku läheinen kysyy jotain ja siihen vastaa noin, niin se on töykeää. Jos joku täysin ulkopuolinen kysyy jotain henkilökohtaista tilanteessa, johon se ei mitenkään kuulu, niin tuollainen vastaus on ihan paikallaan.
Onhan tuo töykeää. Mutta ihan yhtä epäkpohteliaalta ja alentavalta tuntuu jos toinen vaihtaa aihetta tai ei ole kuulevinaankaan.
Utelu ei ole kohteliasta, mutta voi olla myös niin, että joku on niin herkkänahkainen ja sulkeutunut ettei toinen voi millään osata puhua niin, ettei tämä herkkänahkainen sekoita jutustelun ja utelun eroa.
Itse en osaa pitää esimerkiksi kysymystä millä kadulla asun tunkeilevana. Jos kysyjä on kuitenkin tolkun ihminen. Ainoastaan jos toinen on todella jotenkin epämääräinen tai ilkeämielinen en sanoisi. Silloinkin sanoisin, etten halua kertoa osoitettani tarkemmin.
joskus oon sanonut utelijoille "en kerro" tai "pidän sen salaisuutena" tms. läppää.joskus kysyn entä itse ja sama uteleva kysymys mitä multa kysytty.
juoruakat,narsistit ja rajattomat kyselee yksityisasioita.en koskaan kerro missä asun,jne vaikka kysyttäs korkeintaan kaupungin.näillä usein paha tarkoitus ja uteleminen on ylipäätään loukkaavaa jopa sairasta josku.esim.terveysongelmien uteleminen jne.jos ei ole hoitava lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää on vastata noilla sanoilla! Voi sanoa sen kauniimminkin, esim. En halua vastata tai Haluan pitää sen omana tietonani.
Eikö ole törkeää kysellä?
No on. Nämä ovat juuri niitä, jotka kuvittelevat, että "kun tuo ihminen on tuossa niin minä saan käytäytyä täysin rajattomasti häntä kohtaan". Tulevat juttelemaan vaikka ei ole katsekontaktia ja kun keskusteluyhteys on avattu, aletaan tyyliin tekemään oletuksia peräpukamista ja alkoholismista vaikka ei edes tunne toista :D Sitä ihmisten alapääosastoa tällaiset tyypit
Joskus puolituttu kyseli asiaa, jota syistä X en yhtään ollut kiinnostunut juuri hänelle kertomaan. Väistin. No hän kysyi uudelleen, väistin kysymyksen jälleen. Niin eikö tämä vieläkin jankannut samaa??
Muotoilin lopulta jotain ympäripyöreää (koska muiden olosuhteiden vuoksi en halunnut riitaakaan haastaa ja epäilen, että hän on jotenkin neuroepätyypillinen eikä ymmärrä aina muulloinkaan sosiaalisia nuansseja) mutta olisi tehnyt mieli kyllä pamauttaa, että jos en ekoilla kerroilla vastannut niin hittoako vielä kyselet, take a hint, asia ei kuulu sulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat olla kohtelias, voit sanoa, että "se on yksityisasia". Tai sitten oikein diplomaatin vastaus "tuo on melko henkilökohtainen kysymys."
Miten toikin tuntuu musta liian töykeältä että voisin niin sanoa..
T. Mustikkatien asukas
Vastaatko sä sitten vaan kiltisti kaikkeen mitä joku utelias kyselee?
Väännä huumoriksi ja ala hyräillä Rainer Frimanin iskelmää: "Se on salaisuus (salaisuus) se on salaisuus (salaisuu'uus), sen oppinut oon, kellä onni on, sen piilottakoon!" Hihität päälle.
Onhan se vähän töykeästi sanottu, mutta kysyjä ei ikinä opi, jos ei sano.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo töykeää. Mutta ihan yhtä epäkpohteliaalta ja alentavalta tuntuu jos toinen vaihtaa aihetta tai ei ole kuulevinaankaan.
Utelu ei ole kohteliasta, mutta voi olla myös niin, että joku on niin herkkänahkainen ja sulkeutunut ettei toinen voi millään osata puhua niin, ettei tämä herkkänahkainen sekoita jutustelun ja utelun eroa.
Itse en osaa pitää esimerkiksi kysymystä millä kadulla asun tunkeilevana. Jos kysyjä on kuitenkin tolkun ihminen. Ainoastaan jos toinen on todella jotenkin epämääräinen tai ilkeämielinen en sanoisi. Silloinkin sanoisin, etten halua kertoa osoitettani tarkemmin.
Jutustelu ei kosketa henkilökohtaisia asioita. Niitä sivutaan tuntemattomien kanssa hyvin ympäripyöreästi. Jos satut tietämään jonkun henkilön sukulaisen, niin voit kysäistä että vieläkös se ja se harrastaa sitä ja sitä tai muuta vastaavaa, ei sen enempää.
Josh aluat mennä henkilökohtaiselle tasolle, voit aloittaa omista peräpukamistasi puhumisen ja katsoa, lähteekö vastapuoli mukaan. Jos ei, niin painu v ittuun :D Jos lähtee niin sitten viot oman avautumisesti jälkeen kysyä, että "mitenkäs sinun peräpukamat" :D
Tuo on todella, rumasti sanottu. Minulle on kaksi kertaa sanottu noin. Paras ystäväni sanoi noin lukioaikana. Pahoitteli asiaa, kun näimme seuraavan kerran enempää ei läpi asiaa käyty.
Toinen kerta oli viime viikolla. Miesystäväni sanoi noin puhelimessa ihan yllättäin ja asiasta, josta en edes kysynyt. Tyrmistyin täysin. Huusin puhelimeen ja lopetin puhelun. Miesystävä soitti perään ja pahoitteli kovasti ettei halua loukata ym. Asia jäi siihen, mutta edelleen asia vaivaa. En tiedä onko vanhojen kaivelua, jos otan puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten traumojeni perusteella naureskellaan miten ei halua vasta, että oliko arka paikka tai jotain vastaavaa
Jos joku kohtelee sinua näin niin vaihda piirejä, jos ei onnistu muuten niin muuta vaikka Turkuun. On parempi olla yksin puhumatta kenellekään kuin olla jatkuvasti kiusattavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten traumojeni perusteella naureskellaan miten ei halua vasta, että oliko arka paikka tai jotain vastaavaa
Narraa jotain. Eli jos asut Mansikkatiellä ja lähellä on Mustikkatie ja joku kysyy sulta millä tiellä asut etkä halua kertoa, vastaa: "Asun Mustikkatiellä" ja äkkiä lähdet muka käymään vessassa tai vaihdat puheenaihetta. Se on valkoinen valhe eikä haittaa ketään.
Mulla on sellainen periaate, etten valehtele. Eli en valehtele. Korkeintaan pyöristän todella rankasti tai muotoilen hyvin taekan monitulkintaisesti asian, mutta jo nyt on ajat jos valehtelua pidetään parempana toimintatapana kuin suoraa puhetta, jotta joku pihapiirin juoruilija voisi jatkaa utelujaan hyvillä mielin!
Vierailija kirjoitti:
Väännä huumoriksi ja ala hyräillä Rainer Frimanin iskelmää: "Se on salaisuus (salaisuus) se on salaisuus (salaisuu'uus), sen oppinut oon, kellä onni on, sen piilottakoon!" Hihität päälle.
Mulla on niin toksisia ihmisiä ympärillä, että varmaan täysin lyttäisivät minut ja nöyryyttäisit minut jos tekisin noin. Onhan sekin selväksi tehty, että minun "ei pidä yrittää olla hauska".
On töykeästi sanottu, ja ketjuun onkin tullut jo hyviä ehdotuksia ilmaista asia toisin.
Mutta. Jos tuollakin on joskus paikkansa. Esim. rajattomalle narsisti-isälleni sanon että ei kuulu sinulle kun jankkaa että ketä äänestin. Muille en sanoisi noin rumasti vaikka vähän ärsyttäisikin, mutta tuolle ihmiselle en ole velkaa minkäänlaisia käytöstapoja kun ei niitä itsekään noudata.
On töykeää kysyä henk.koht. asioita. Siksi on OK sanoa takaisin, kun ei ne ihmiset itse ymmärrä omaa törttöilyään. Muutenhan he eivät kyselisi tyhmiä jos tajuaisivat mitä ovat tekemässä toisen vahingoksi.
Esim. Nämä kyselijät "milloinkas teillä on lapsi tulossa?" Tai "joko on häät sovittu (osoittaa sormella vatsaa)"
Sehän on toisin sanoen kysymys: "harrastatteko suojaamatonta yhdyntää tai oletteko viime kuukausina?" Kuka tuollaista kysyy vieraalta ihmiseltä? Ei mitään rajoja! (Onko tämä joku lisääntymisfetissi?)
Ehkäisymenetelmän valinta kuuluu ainoastaan puolisolle sekä henkilökohtaiselle lääkärille. Ei tungetteleville sukulaisille tai työkavereille. Ei ehkäisy ole mitään rakettitiedettä...
Miten toikin tuntuu musta liian töykeältä että voisin niin sanoa..
T. Mustikkatien asukas