Onko töykeää sanoa "ei kuulu sinulle"
Jos joku kysyy jotain henkilökohtaista. Minun äiti on aina suuttunut tuosta. Mietin juuri uskaltaisinko noin edes sanoa. Toisaalta joku voisi pahoitella jos vastaa tuon, että kysyi liian henkilökohtaisen kysymyksen ja kunnioittaa toisen rajoja.
Kommentit (95)
Kuulostaa aika töykeältä. Onko sitten silloin eri asia, jos joku on kysynyt samaa kysymystä jo kymmenen kertaa, tai jos joku kysyy jotain äärimmäisen henkilökohtaista, vaikka pankkitunnuksia?
Tässä hyviä vinkkejä: https://elaparemmin.fi/blogi/kuinka-vaistaa-tungettelevat-kysymykset/
Törkeää on vastata noilla sanoilla! Voi sanoa sen kauniimminkin, esim. En halua vastata tai Haluan pitää sen omana tietonani.
Kuulostaa töykeältä. Eikö saman asian voi sanoa nätimmin. En nyt halua puhua yksityisasioistani.
Itse sanoisin vaikka että "Niin.... mites muuten teidän pääsiäissuunnitelmat, luvattu tosi hienoa ilmaa" ja poistuisin takavasemmalla
Mä tuntisin sen liian töykeäksi samoin kuin ton "en halua vastata". En vain pysty sanomaan noin kellekään. Jos en halua kertoa tietoa jota se toinen multa kysyy, narraan jotain epämääräistä tai ääritilanteessa teeskentelen etten kuullut kysymystä ja äkkiä vaihdan puheenaihetta. Kerran multa kysyttiin millä tiellä asun enkä halunnut vasta enkä päässyt pois niin narrasin toisen tien nimen joka on siinä asuintieni lähellä. Myöhemmin meinasin jäädä kiinni siitä narrauksesta ja silloin lähdin äkkiä karkuun.
Inhoan utelua. Ei se kellekään kuulu mikä osoitteeni on, paitsi postinkantajalle.
Minulle sanottiin kerran noin, ja meni kunnioitus aiemmin mukavaa ihmistä kohtaan.
Kuten sanottu, olisi voinut sanoa, että ei halua kertoa, tai että se on yksityisasia, tai mitä vaan, mutta valitsi tuon sanamuodon. Eli asia ei kuulu juuri minulle, mutta jollekin muulle voi kuulua.
Ehkä olin liian herkästi loukkaantuva, mutta sellainen minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää on vastata noilla sanoilla! Voi sanoa sen kauniimminkin, esim. En halua vastata tai Haluan pitää sen omana tietonani.
Jospa pystyisit elämään ilman sitä tietoa?
Vain autisti joutuu kysymään tällaista. Että jos sinua ei ole vielä diagnosoitu...
Vierailija kirjoitti:
Voi noinkin sanoa. Riippuu mitä kysytään ja millä tavalla.
Ja kuka kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten traumojeni perusteella naureskellaan miten ei halua vasta, että oliko arka paikka tai jotain vastaavaa
Vierailija kirjoitti:
Mä tuntisin sen liian töykeäksi samoin kuin ton "en halua vastata". En vain pysty sanomaan noin kellekään. Jos en halua kertoa tietoa jota se toinen multa kysyy, narraan jotain epämääräistä tai ääritilanteessa teeskentelen etten kuullut kysymystä ja äkkiä vaihdan puheenaihetta. Kerran multa kysyttiin millä tiellä asun enkä halunnut vasta enkä päässyt pois niin narrasin toisen tien nimen joka on siinä asuintieni lähellä. Myöhemmin meinasin jäädä kiinni siitä narrauksesta ja silloin lähdin äkkiä karkuun.
Inhoan utelua. Ei se kellekään kuulu mikä osoitteeni on, paitsi postinkantajalle.
Riippuu kuka kyselee. Joillekin voisi lörpötellä kaikki toisille ei mitään. Uhka-arviointia.
On töykeää. Mutta saattaisin hyvin käyttää joissakin poikkeustilanteissa, jos udellaan kertakaikkisesti liikaa tai liian kärkevästi.
On yhtä lailla huonotapaista rajattomuutta, jos ei osaa kunnioittaa muiden yksityisyyttä. Etenkin Suomessa tungettelemattomuus kuuluu peruskohteliaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten traumojeni perusteella naureskellaan miten ei halua vasta, että oliko arka paikka tai jotain vastaavaa
Narraa jotain. Eli jos asut Mansikkatiellä ja lähellä on Mustikkatie ja joku kysyy sulta millä tiellä asut etkä halua kertoa, vastaa: "Asun Mustikkatiellä" ja äkkiä lähdet muka käymään vessassa tai vaihdat puheenaihetta. Se on valkoinen valhe eikä haittaa ketään.
Jos haluat olla kohtelias, voit sanoa, että "se on yksityisasia". Tai sitten oikein diplomaatin vastaus "tuo on melko henkilökohtainen kysymys."
Aika töykeältä kuulostaa. Ehkä mieluummin en halua vastata tuohon?