Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Belgialainen matkanjärjestäjä vei kuumat tuhkat Suomessa varastoon ja hotelli paloi

Vierailija
14.04.2025 |

Hotelliyrittäjä ei tiennyt siitä, että belgialaisella matkanjärjestäjällä / oppaalla oli tapana kerätä retkiltä nuotion tuhkat mukaansa ja viedä ne ilmeisesti vielä kuumina hotellirakennuksessa olevaan varastoon. Täten ei ollut tietenkään voinut kieltääkään touhua. Ei nimittäin suomalaisella taida tulla mieleenkään, että joku keräisi maastosta kytevää nuotionpohjaa mukaansa ja veisi sen sisälle puutaloon, tai siis puutalossa olevaan varastohuoneeseen. https://yle.fi/a/74-20155544 . Mitenköhän näitä ulkomaisia matkailutoimijoita saisi koulutettua Suomessa arkijärjen tavoille? Tuo tapaus on todella järkyttävä, mutta tulee mieleen tapahtuuko vastaavia älynväläyksiä paljonkin, mutta ne vain ei tule kenenkään tietoon koskaan?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa sarjaa ovat nämä uudet maamme asukit, joille saunakulttuuri ei ole lapsesta asti tuttua. Käyttävät saunoja varastoina ja mihin lie tarkoituksiin tajuamatta potentiaalista palovaaraa. Sähkökiuas voi myös vioittua ja syttyä, onhan se sähkölaite.

Sen verran on sanottava, ettei mitään tavallista varastoa suurempaa palovaaraa ole, kun napsaisee kiukaan kytkimen pois päältä sähkökaapista. Tässä menee noin pari sekuntia ja se tekee kiukaasta täysin inertin, koska se on silloin fyysisesti irti sähköverkosta.

Ei sillä ettäkö se kiuas sieltä itsestään lähtisi päälle. Termostaattikytkin on todella vaikea käynnistää vahingossa, vaikka sitä vasten esim, putoaisi jotakin, eli käytännössä nämä syntyvät joko lasten tai elukoiden tunaroinneista taikka jos saunassa kuivataan vaatteita.

Vierailija
42/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo lapsena oppinut, että älä ikinä, ikinä säilytä tuhkaa muualla kuin turvallisessa tulisijassa tai sinkkiämpärissä, joka on riittävän kaukana jokaisesta rakennuksesta tai helposti syttyvästä materiaalista. Näin siis vaikka tuhka olisi pari päivää vanhaa ja kuvittelisit sen sammuneen. Se nimittäin kytee usein silti.

Selitä nyt meille kaikille MIKSI VıTUSSA SITÄ KUUMAA TUHKAA PITÄÄ VIEDÄ YHTÄÄN MIHINKÄÄN SIELTÄ SAATANAN TAKASTA? Ja ei varmasti kyde parin päivän päästä. Koko ikäni olen omakotitalossa asunut ja vaikka millaiset tulet olisi tehnyt kylmimpänä pakkastalvi-iltana, niin seuraavana iltana tulia tehdessä kaikki on sammunut uunissa - kuten jokaisen terveellä järjellä varustetun ihmisen aivotkin sanovat - ja ne lapioidaan tuhkaämpäriin.

Niin. Ilmeisesti tämä jakaa ihmiset. Toiset kippaa ne sinne roskikseen ja sitten paloja tapahtuu. Näistä raportoidaan useasti vuoden aikana.Yleinen ongelma. Toiset jättää nuotioon ja toiset vielä sammuttaa paniikissa nuotion hiillokset varmuudeksi ettei tuli leviä. Seuraavat paikalle tulevat ei tykkää että on kasteltu hyvä nuotio ja hiillos olisi ollut bueno.Itse en tee lainkaan nuotioita koska vihollinen näkee tulen. Nuotio on aina huono ratkaisu elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa roskiksissahan lukee myös pohjassa että ethän laita kyteviä tuhkia roskikseen...

Ei tulisi mieleenkään, mutta se lukee siellä pohjassa, eli sitä tapahtuu Suomessa usein, jos se roskiksen pohjasa lukee erikseen.

Ulkoroskiksissa saattaa lukeakin, koska joku todella Suomessakin saattaa kipata tuhkat ulkoroskikseen. Mutta ei kai kukaan vie Suomessa tuoreita kuumia tuhkia talossa sisällä olevaan sisäroskikseen? Ap

Vastaus viimeiseen on Kyllä

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsiperheen-talo-paloi-kuopiossa-s…

Näitä tulipaloja on Suomessa kymmeniä vuodessa. 

Pyrokatia aiheuttaa näitä onnettomuuksia. Arvasin.

Mene nyt vıttuun lepertelemästä paskaasi, apina.

Vammainen

kirjoitus

tyylisi

pal

jasta

a

Vierailija
44/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo lapsena oppinut, että älä ikinä, ikinä säilytä tuhkaa muualla kuin turvallisessa tulisijassa tai sinkkiämpärissä, joka on riittävän kaukana jokaisesta rakennuksesta tai helposti syttyvästä materiaalista. Näin siis vaikka tuhka olisi pari päivää vanhaa ja kuvittelisit sen sammuneen. Se nimittäin kytee usein silti.

Selitä nyt meille kaikille MIKSI VıTUSSA SITÄ KUUMAA TUHKAA PITÄÄ VIEDÄ YHTÄÄN MIHINKÄÄN SIELTÄ SAATANAN TAKASTA? Ja ei varmasti kyde parin päivän päästä. Koko ikäni olen omakotitalossa asunut ja vaikka millaiset tulet olisi tehnyt kylmimpänä pakkastalvi-iltana, niin seuraavana iltana tulia tehdessä kaikki on sammunut uunissa - kuten jokaisen terveellä järjellä varustetun ihmisen aivotkin sanovat - ja ne lapioidaan tuhkaämpäriin.

Kauankos se tuhka kytee. Tai voi leimahtaa. Sehän teoriassa tosi pitkä aika. 

Vierailija
45/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se hiihtokeskuksen kämppä paloi tässä tovi sitten? Ettei vain ollut samanlainen tilanne. Ai tämä oli pihalta vielä oikein tuonnut kekäleitä? Miten se on edes mahdollista - laittoin johonkin titaaniseen rasiaan ja sitten reppuunsa?

Ehkä tarkoitat juuri tätä samaa tapausta? Kyseessä on siis Ylläs, ja juuri on valmistunut tutkinta tapauksesta.

Toissa jouluna kuoli porukkaa jossakin palossa.

Vierailija
46/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsähallituksen autiotupia on suljettu tai niistä on poistettu tulisijat, koska suomalaiset eräilijät eivät osaa niitä turvallisesti käyttää. Tulia on tehty kamiinoiden alalaatikoihin jne.

Vierailija
47/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauankos se tuhka kytee. Tai voi leimahtaa. Sehän teoriassa tosi pitkä aika. 

Ei se mitään kyde. Miten kylmä tuhka voi leimahtaa? Se on palanut; ei siinä ole enää energiaa. Itse olen koko ikäni kerran päivässä lämmittänyt ja aina 24 tunnissa on kovin kylmää ja kuollutta. Varaava takka toki on lämmin - ja kämppä.

Vierailija
48/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopassa ei tuhkia saa jättää ulos. Siellä ollaan siistimpiä.

Hauska. Tuhkat jossain metsässä ei kyllä taida oikein mitenkään mennä jätteestä. Sinnehän ne maatuu hyvinkin nopeasti. Hassut, että pitävät tuhkia jätteenä.

Vierailija
49/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metsähallituksen autiotupia on suljettu tai niistä on poistettu tulisijat, koska suomalaiset eräilijät eivät osaa niitä turvallisesti käyttää. Tulia on tehty kamiinoiden alalaatikoihin jne.

Ei ole todisteita että kyseessä olisi suomalaiset eräilijät. Noita käyttää aika paljon myös ulkomaiset turistit.

Vierailija
50/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa roskiksissahan lukee myös pohjassa että ethän laita kyteviä tuhkia roskikseen...

Ei tulisi mieleenkään, mutta se lukee siellä pohjassa, eli sitä tapahtuu Suomessa usein, jos se roskiksen pohjasa lukee erikseen.

Ulkoroskiksissa saattaa lukeakin, koska joku todella Suomessakin saattaa kipata tuhkat ulkoroskikseen. Mutta ei kai kukaan vie Suomessa tuoreita kuumia tuhkia talossa sisällä olevaan sisäroskikseen? Ap

Voi joku kaupunkilaisnuori niin tehdäkin. Luulen että omat lapseni saattaisi tehdä jotain tosi typerää. Olen monesti pitänyt itsestäänselvänä ettei vessanpönttöön esimerkiksi heitetä muuta kuin vessapaperia, niin kaikkea on löytynyt.

Asiat pitää ihan erikseen opettaa ja ei sitä muista ja on pitänyt itse

Töitä ei ole ja varmasti moni valehtelee saadakseen työn kuin työn.

Vierailija
51/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene nyt vıttuun lepertelemästä paskaasi, apina.

Vammainen

kirjoitus

tyylisi

pal

jasta

a

En mene koskaan pois. 

ta

va

ra

merk

ki

nyrk

ki

sil

mää

si.

Vierailija
52/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa sarjaa ovat nämä uudet maamme asukit, joille saunakulttuuri ei ole lapsesta asti tuttua. Käyttävät saunoja varastoina ja mihin lie tarkoituksiin tajuamatta potentiaalista palovaaraa. Sähkökiuas voi myös vioittua ja syttyä, onhan se sähkölaite.

Sen verran on sanottava, ettei mitään tavallista varastoa suurempaa palovaaraa ole, kun napsaisee kiukaan kytkimen pois päältä sähkökaapista. Tässä menee noin pari sekuntia ja se tekee kiukaasta täysin inertin, koska se on silloin fyysisesti irti sähköverkosta.

Ei sillä ettäkö se kiuas sieltä itsestään lähtisi päälle. Termostaattikytkin on todella vaikea käynnistää vahingossa, vaikka sitä vasten esim, putoaisi jotakin, eli käytännössä nämä syntyvät joko lasten tai elukoiden tunaroinneista taikka jos saunassa kuivataan vaatteita.

Suomalaiset on saunahysteerikoita ja pelkää saunapaloja yli kaiken.

Suurin osa saunapaloista on kännissä aiheutettuja, eikä suinkaan muualta tulleiden tekosia.

Vierailija
53/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selitä nyt meille kaikille MIKSI VıTUSSA SITÄ KUUMAA TUHKAA PITÄÄ VIEDÄ YHTÄÄN MIHINKÄÄN SIELTÄ SAATANAN TAKASTA? Ja ei varmasti kyde parin päivän päästä. Koko ikäni olen omakotitalossa asunut ja vaikka millaiset tulet olisi tehnyt kylmimpänä pakkastalvi-iltana, niin seuraavana iltana tulia tehdessä kaikki on sammunut uunissa - kuten jokaisen terveellä järjellä varustetun ihmisen aivotkin sanovat - ja ne lapioidaan t

Seitsemässä veljeksessä sauna paloi kun se kyti liian pitkään. Epäillään että oli laitettu luukku kiinni liian aikaisin ja häkä sytytti saunan tuleen.

Vierailija
54/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeksi?

Suomeksi lukkee, ei luve ruottin kielellä lainkaa. Pittäis olla ruottiks sama ja kaikilla eu-alueitten kielillä pohojan täyeltä, mutta kun sinne roskiksen pohojalle on nii vaikia nähä, kun on pimmeetä, niin voishan se led-valaista tokkiissä, näyn vuosi. Ja mie eppäilen että siksi ne hiilet vähän loistaakin, jotta näkyisi sinne pohojalle paremmin että mitää siellä lukkeepi.

Vierailija
55/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomeen "oppaaksi" tulevia kouluteta millään tavalla toimimaan luonnossa? Olen tavannut opaskoulutuksessa olleen, jonka koulutus oli tyssännyt kasvituntemukseen. Sitä vähemmän talvimatkailussa tarvitaan, kun ei ole tunnistettavissa kuin muutama harva puulaji. Luultavasti hän kuitenkin on alalle työllistynyt, koska osasi suomen lisäksi täydellisesti ranskaa.

Veikkaan että kaikesta huolimatta on kuitenkin pätevämpi kuin sinä esimerkiksi olet oppaana. Mokia nyt sattuu kaikille elämässä. Nyt kävi näin.

Vierailija
56/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomeen "oppaaksi" tulevia kouluteta millään tavalla toimimaan luonnossa? Olen tavannut opaskoulutuksessa olleen, jonka koulutus oli tyssännyt kasvituntemukseen. Sitä vähemmän talvimatkailussa tarvitaan, kun ei ole tunnistettavissa kuin muutama harva puulaji. Luultavasti hän kuitenkin on alalle työllistynyt, koska osasi suomen lisäksi täydellisesti ranskaa.

Veikkaan että kaikesta huolimatta on kuitenkin pätevämpi kuin sinä esimerkiksi olet oppaana. Mokia nyt sattuu kaikille elämässä. Nyt kävi näin.

Mitä ihmettä? Tarkoitatko, että nyt vain kävi näin. Että kolme kuoli. Pikku moka, ois voinu käydä kelle vain. Sori siitä. Niinkö?

Vierailija
57/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt tuhkat voi jättää luontoon! Tämä on samaa sarjaa sen kanssa kun mökkeilijät roudaavat virtsaansa pois kanistereissa. Haloo?!

Vierailija
58/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt tuhkat voi jättää luontoon! Tämä on samaa sarjaa sen kanssa kun mökkeilijät roudaavat virtsaansa pois kanistereissa. Haloo?!

Tuhkaahan käytetään usein ihan maanparannusaineena eli sitä levitetään ihan tarkoituksella vaikka pihaan tai pellolle, koska se parantaa maata (muuttaa ph-arvoa). 

Vierailija
59/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Tarkoitatko, että nyt vain kävi näin. Että kolme kuoli. Pikku moka, ois voinu käydä kelle vain. Sori siitä. Niinkö?

Näin se menee juuri noin kuin asian esitit. Noin olisi voinut käydä kenelle vain tuossa hotellissa.

Palovaroittimet ei hälyyttäneet. Jos palovaroittimet ei ole päällä ja ei ole eläimiä esimerkiksi koiria jotka varoittaa ja herättää, niin noin voi käydä. Tulipalo olisi voinut käytännössä alkaa ihan mistä tahansa, vaikka saunasta ja palovaroitimet on sellainen keksintö että niiden käyttö on laissa määrätty.

Vierailija
60/116 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

....

Se sauna on osa-aikainen varasto ja pitää tyhjentää kun käy saunassa ja laittaa tavarat takaisin saun

Saunassa voi pitää tavaraa, JOS kiukaan sähkönsaanti on kytketty pois päältä. Tapahtuu sähkötaulusta. Jos on nykyaikainen, napsautat kiukaalle merkitys kolme vipua ala-asentoon. ON-teksti kääntyy piiloon ja OFF-teksti tulee esille. Jos taas on vanhan liiton sulakkeet, niin pyörität kiukaan kolme sulaketta pois paikoiltaan. Näin ei sitten mene sähköä kiukaaseen.

Jos taas on puulämmitteinen kiuas, niin et pane mitään palamaan siihen kiukaaseen.

Ongelma ratkaistu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi