Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinhuoltaja ja lapsen sairastumisista aiheutuneet poissaolot töissä?

Vierailija
14.04.2025 |

Olen päiväkoti-ikäisen yksinhuoltaja, eikä minulla ole tukiverkkoja (eikä edes MLL:n, 4H:n tai mitään muitakaan lastenhoitopalveluja tms.) ja lapsikin niin pieni, että ei voi jättää kotiin sairastuessa. Entä, jos lapsen sairaus vaatii pidemmän poissaolon, mitä TES sallii olla poissa? Meidän alan TES:ssä on kaksi ensimmäistä poissaolopäivää palkallista, ja maksimissaan yhteensä neljä päivää on mahdollista olla poissa alle 10v. lapsen sairastuessa. Eikai työantaja voi vaatia työssäoloa tuon neljän päivän jälkeen, jos lapsi edelleen kipeä? Alallani ei voi tehdä etätöitä, eikä meillä kerry esim. pekkasia. Onko jollain ollut koskaan asian tiimoilta vaikeuksia työnantajan kanssa? Minulla ymmärtävä työnantaja ja kaikki sovittavissa onneksi, mutta pienituloisena palkattomia päiviä ei kovin kauaa haluaisi pitää, mutta en kyllä sairasta lasta päiväkotiinkaan vie. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ittu mua sitten yrpii nää pentunsa sairauksilla siipeilijät. Kalliiksi tulet "työpanoksellasi" yhteiskunnalle. Maksetaan sulle palkka lorvimisesta ja sijaiselle. Olet varmasti vassari.

Missä isä on? 

Ei. Työnantaja ei kauan tälläistä katsele, koska työttömiä on niin paljon.

Juuri näiden saikuttajien takia vuokratyöfirmat porskuttavat. Kukaan ei oikeasti uskalla palkata ketään.

Oli ihan pakko tehdä lapsi tälläiseen systeemiin.

Muistan jo opiskeluajoilta, miten yksi opettaja oli valehtelematta puoli vuotta pois töistä, "koska lapset kipeitä". Sijaista ei palkattu.

Työnantajani järjesti lapsille hoitajan kotiin ja kummasti ne lasten sairastelut väheni. 

Vierailija
22/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

So what. Olin asenteella irtisanomassa jos haluatte. Jokaisissa YTneuvotteluissa mietin pääsenkö nyt ansiosidonnaiselle ilman karenssia. Pääsin vasta omasta pyynnöstä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ittu mua sitten yrpii nää pentunsa sairauksilla siipeilijät. Kalliiksi tulet "työpanoksellasi" yhteiskunnalle. Maksetaan sulle palkka lorvimisesta ja sijaiselle. Olet varmasti vassari.

Kuka sinutkin hoiti silloin kun sairastit pienenä? Ei ainakaan äitisi kun sinusta tuli tuollainen saatana.

Minulle palkattiin lastenhoitaja joka yleensä oli opiskelija että vanhempani saivat olla töissä ja maksaa veronsa. Maksoivat myös hoitajalle palkan. Ei tukeuduttu yhteiskuntaan. Se ero meissä valkoisissa ja punaisissa on.

Vierailija
24/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä isä on?"

Mun työpaikkalla joutuu todistamaan, että toinen vanhemmista on estynyt hoitamasta lasta. 

Vierailija
25/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet töitä normaalisti viisi päivää viikossa niin aika harvoin tulee sellaisia tilanteita että pitäisi olla enemmän kuin neljä päivää sairaan lapsen kanssa pois töistä. Meillä on kaksi lasta ja ainoat kerrat kun piti olla koko viikko pois oli se kun heillä oli vesirokko. Nykyään ei tule edes vesirokkoa kun kaikille annetaan rokotus siihen.

Vierailija
26/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on normisairastelua, niin lapsi on kunnossa parissa päivässä. Uudesta sairastumisesta saa taas palkallista tilapäistä hoitovapaata. Usein itse sairastaa siihen perään muutaman päivän. Ei kannata liikaa stressata asiaa. Toki jos huonosti käy ja lapsi on vakavasti sairas, niin silloin työssäkäynti ylipäätään voi olla vaikeaa ja mukaan astuu muut tukimuodot.

Vierailija
27/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla lapsia?

Vierailija
28/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet vaan itsellesi sairaslomaa kun lapsen palkalliset sairaslomat on käytetty. Nykyään sairaslomaa saa usein puhelimitse, kun lääkärit eivät halua flunssaisia potilaita lähelleen.

Ja seuraavassa lausessa ihmitellään "potkulakia"?

Miten "potkulaki" ja sairaslomat liittyvät yhteen? Vai luuletko "potkulain" tarkoittavan, että paljon sairaslomalla olevat voidaan irtisanoa?😂

Vierailija
29/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

So what. Olin asenteella irtisanomassa jos haluatte. Jokaisissa YTneuvotteluissa mietin pääsenkö nyt ansiosidonnaiselle ilman karenssia. Pääsin vasta omasta pyynnöstä. 

Ja seuraavassa lauseessa ihmetellään kun ansionsidonnaista leikattiin. 

Vierailija
30/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haet vaan itsellesi sairaslomaa kun lapsen palkalliset sairaslomat on käytetty. Nykyään sairaslomaa saa usein puhelimitse, kun lääkärit eivät halua flunssaisia potilaita lähelleen.

Miten "potkulaki" ja sairaslomat liittyvät yhteen? Vai luuletko "potkulain" tarkoittavan, että paljon sairaslomalla olevat voidaan irtisanoa?😂

hih hih hih

Vierailija
31/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tosi ikäviä vastauksia nykyään. Pelkkää kiusaamista. Muutama asiallinen vastaus joukossa. 

Tsemppiä Ap. 

Vierailija
32/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei taida olla lapsia?

Odotan vastaustasi.

Vierailija
33/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sairastelin alle kouluikäisenä, minut hoiti isovanhemmat. Kun menin ensimmäiselle luokalle, sairastin yksin kotona ja hengissä ollaan. Vanhemmat vain lääkitsivät minut ennen töihin lähtöään. Antibiooteissakin on usein 8h ottoväli, eli lapsi pärjää tod.näk ilman lääkitystä sen työpäivän ajan. Jos sairastaisi jotain kovin vakavaa, silloin olisi jo oikeutettu kotihoitoon.

Onko Ap:lla mitään tukiverkkoja? Vuorotyössä/työttömiä sukulaisia/ystäviä jotka voisivat auttaa?

N alle 30

Vierailija
34/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" mutta pienituloisena palkattomia päiviä ei kovin kauaa haluaisi pitää"

Aina ei saa sitä mitä haluaa. 

Aivan joo, ainahan voi hakea toimeentulotukea, tai sitten vaan säästät aina joka palkasta!

Vierailija
35/35 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kun työntekijöitä vähennetään niin eniten saikuttavista aloitetaan. Etkö seuraa politiikkaa tai uutisia ? Uusi lakikin jo tullut.