Yksinhuoltaja ja lapsen sairastumisista aiheutuneet poissaolot töissä?
Olen päiväkoti-ikäisen yksinhuoltaja, eikä minulla ole tukiverkkoja (eikä edes MLL:n, 4H:n tai mitään muitakaan lastenhoitopalveluja tms.) ja lapsikin niin pieni, että ei voi jättää kotiin sairastuessa. Entä, jos lapsen sairaus vaatii pidemmän poissaolon, mitä TES sallii olla poissa? Meidän alan TES:ssä on kaksi ensimmäistä poissaolopäivää palkallista, ja maksimissaan yhteensä neljä päivää on mahdollista olla poissa alle 10v. lapsen sairastuessa. Eikai työantaja voi vaatia työssäoloa tuon neljän päivän jälkeen, jos lapsi edelleen kipeä? Alallani ei voi tehdä etätöitä, eikä meillä kerry esim. pekkasia. Onko jollain ollut koskaan asian tiimoilta vaikeuksia työnantajan kanssa? Minulla ymmärtävä työnantaja ja kaikki sovittavissa onneksi, mutta pienituloisena palkattomia päiviä ei kovin kauaa haluaisi pitää, mutta en kyllä sairasta lasta päiväkotiinkaan vie.
Kommentit (35)
Oot pois tietenkin niin kauan kuin tarvitsee. Vaikka kymmenen päivää mutta palkatonta.
Suomessa on sellainen kuin työaikalaki. Tämäkin asia on siinä määritelty.
Palkallisena niin monta päivää kun laki sallii ja loput lomia tai palkattomia esimerkiksi jos et pysty saamaan hoitajaa. Itsekin olen käynyt läpi tämän saman ongelman, täytyy vain suhtautua ja asennoitua omaan rooliinsa elämässä.
" mutta pienituloisena palkattomia päiviä ei kovin kauaa haluaisi pitää"
Aina ei saa sitä mitä haluaa.
Haet vaan itsellesi sairaslomaa kun lapsen palkalliset sairaslomat on käytetty. Nykyään sairaslomaa saa usein puhelimitse, kun lääkärit eivät halua flunssaisia potilaita lähelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ittu mua sitten yrpii nää pentunsa sairauksilla siipeilijät. Kalliiksi tulet "työpanoksellasi" yhteiskunnalle. Maksetaan sulle palkka lorvimisesta ja sijaiselle. Olet varmasti vassari.
Missä isä on?
Ei. Työnantaja ei kauan tälläistä katsele, koska työttömiä on niin paljon.
Juuri näiden saikuttajien takia vuokratyöfirmat porskuttavat. Kukaan ei oikeasti uskalla palkata ketään.
Oli ihan pakko tehdä lapsi tälläiseen systeemiin.
Muistan jo opiskeluajoilta, miten yksi opettaja oli valehtelematta puoli vuotta pois töistä, "koska lapset kipeitä". Sijaista ei palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Ittu mua sitten yrpii nää pentunsa sairauksilla siipeilijät. Kalliiksi tulet "työpanoksellasi" yhteiskunnalle. Maksetaan sulle palkka lorvimisesta ja sijaiselle. Olet varmasti vassari.
Kokkarien lapset ei sairastele?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä on?
Juuri näiden saikuttajien takia vuokratyöfirmat porskuttavat. Kukaan ei oikeasti uskalla palkata ketään.
Muistan jo opiskeluajoilta, miten yksi opettaja oli valehtelematta puoli vuotta pois töistä, "koska lapset kipeitä". Sijaista ei palkattu.
Mäkin olen kohta ollut vuoden töissä enkä ole kertaakaan nähnyt yhtä työkaveria, jolla on 6 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinutkin hoiti silloin kun sairastit pienenä? Ei ainakaan äitisi kun sinusta tuli tuollainen saatana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä on?
Mäkin olen kohta ollut vuoden töissä enkä ole kertaakaan nähnyt yhtä työkaveria, jolla on 6 lasta.
Mielikuvitustyökaverien näkyvyys on jopa mielikuvitustyöpaikoilla heikohko.
Mikä tämän aloituksen motiivi nyt oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä isä on?
Kyllä. Onneksi tähän tulee loppu.
Vierailija kirjoitti:
Haet vaan itsellesi sairaslomaa kun lapsen palkalliset sairaslomat on käytetty. Nykyään sairaslomaa saa usein puhelimitse, kun lääkärit eivät halua flunssaisia potilaita lähelleen.
Ja seuraavassa lausessa ihmitellään "potkulakia"?
Kyllä voi vaatia, se vapaa lapsen hoitoon on siksi että saa hoitajan järjestettyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sinutkin hoiti silloin kun sairastit pienenä? Ei ainakaan äitisi kun sinusta tuli tuollainen saatana.
Mut hoiti mummi.
MLL:n lastenhoitoapu päättyi vuoden 2024 lopussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin pieni, vanhemmat eivät saaneet mitään vapaita sen takia, piti palkata hoitaja. Kahdeksan vuotiaana olin sikotaudissa yksin kotona kun vanhemmat oli töissä
Vierailija kirjoitti:
Toinen punainen plösö neuvoo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi vaatia, se vapaa lapsen hoitoon on siksi että saa hoitajan järjestettyä
Työntekijällä on alle 10-vuotiaan lapsen äkillisesti sairastuessa oikeus saada korkeintaan 4 työpäivää vapaata joko lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi, eli "aloittajalla" on neljä päivää aikaa järjestään se lapsen hoito.
Palkatonta voit pitää "pakottavasta perhesyystä" eli sitä pitää työnantajan myöntää. Ja tietenkin lääkärintodistus on tässä tukena.