Miksi kokoomus sai niin paljon ääniä edelleen?
Onko suomalaisista tosiaan 20% osinkomiljonäärejä vai pelasivatko vain hyvin persujen piikkiin kaikki ikävät jutut - kok kuienkin suurin hallituspuolue ja eniten vastuussa kurjistamisesta
P.S. tienaan 5000€ /kk eikä minun kannata äänestää kokoomusta
Kommentit (380)
Itse äänestin kokoomusta Helsingissä siksi että vihreät ja demarit ovat sotkeneet liikenteen, pidentäneet työmatkoja, nostaneet HSL.n lipun hintoja ja autioittaneet Helsingin keskustan.
Kokoomus lähtee siitä että asukas päättää millä välineellä kulkee eikä poliitikko hänen puolestaan.
Koska tyhmät menevät lankaan Petterin satuilulle. Ei voi käsittää miksi joku duunari äänestää Kokoomusta.
Nämä oli nyt kuntavaalit. Ei kannata sotkea valtakunnanpolitiikkaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän äänestäjänsä ovat vakaita, eivätkä vaihtele puolueista toiseen. Yhden asian perässä. Heidän äänestäjänsä ovat tyytyväisiä.
Eihän heiltä leikattu.
Niin no, varmasti suurin osa heidän kannattajistaan ei tosiaan ole tukien varassa eläviä, joten tukien leikkaukset eivät silloin tietenkään tunnu, jos kykenee muutenkin elättämään itsensä omilla ansiotuloillaan tai varallisuudellaan.
Mutta kyllä esim. asuntolainojen korkovähennysten poistaminen on osunut kovastikin moniin kokoomuksen äänestäjiin, koska heissä on varmasti niitä, ketkä on ottaneet aika isot asuntolainat jostain Espoo-taloista silloin, kun korkovähennykset oli vielä olemassa (toki tässä oli useita vuosia, kun korkoja ei tarvinut maksaa, mutta se vähennys tietysti pienensi riskiä).
Ja inflaatio tietysti syö ansiotulot aika nopeasti myös kokoomuslaisilta, kun palkankoro
Jos on varaa maksaa isoa asuntolainaa, niin korkovähennyksellä ei ole niin suurta merkitystä. Varsinkaan nyt kun korot ovat olleet suhteellisen matalalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen uskollisin äänestäjäkunta on edelleen hyvin toimeentulevaa, aktiivista väkeä, joka haluaa pitää kiinni elämäntavastaan. Siksi puolueen peruskannatus pysyy korkealla, kunnes nuoret äänestäjänaiset muuttavat suuntaa. Uudet nuoret äänestäjät ovat edeltäjiään paljon enemmän vasemmalla ja epäsuotuisempia kokoomukselle. Tulevien vuosien vaalimenestys riippuu siitä, onnistuuko jokin puolue trianguloimaan ääripäiden yläpuolelle jonkin kokoavan agendan tai tarjoamaan laajemmin houkuttelevan poliittisen vision.
Vaikka nuoret siirtäisivät parlamenttimme pysyvästi vasemmalle, niin ei heilläkään ole enempää rahaa käytettävissä. Vasemmalla oleminen ei tule ikinä enää tarkoittamaan isoja tukia.
Tämä. Mun päähän
Mistä nämä onnettomat ihmiset luulevat työpaikkkoja tulevan? Jokainen johonkin valtion virkaan töihin ja kuka sen muka kustantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin lobattu - joku 3k€ /kk tienaava toimihenkilö luulee että hänen kannattaa äänestää just kokoomusta - ja EK:n herrat nauraa
He ovat hyvätuloisia, koska Suomessa siihen ei tarvita kummoisia tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Itse äänestin kokoomusta Helsingissä siksi että vihreät ja demarit ovat sotkeneet liikenteen, pidentäneet työmatkoja, nostaneet HSL.n lipun hintoja ja autioittaneet Helsingin keskustan.
Kokoomus lähtee siitä että asukas päättää millä välineellä kulkee eikä poliitikko hänen puolestaan.
Samasta syystä minäkin äänestin kokoomusta. Joskus olen äänestänyt kristillisiä kuntavaaleissa, mutta tämä liikenne antoi ääneni kokoomukselle.
Vierailija kirjoitti:
Koska puolue on ainoa täyspäisten puolue.
Aina pää täynnä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen uskollisin äänestäjäkunta on edelleen hyvin toimeentulevaa, aktiivista väkeä, joka haluaa pitää kiinni elämäntavastaan. Siksi puolueen peruskannatus pysyy korkealla, kunnes nuoret äänestäjänaiset muuttavat suuntaa. Uudet nuoret äänestäjät ovat edeltäjiään paljon enemmän vasemmalla ja epäsuotuisempia kokoomukselle. Tulevien vuosien vaalimenestys riippuu siitä, onnistuuko jokin puolue trianguloimaan ääripäiden yläpuolelle jonkin kokoavan agendan tai tarjoamaan laajemmin houkuttelevan poliittisen vision.
Vaikka nuoret siirtäisivät parlamenttimme pysyvästi vasemmalle, niin ei heilläkään ole enempää rahaa käytettävissä. Vasemmalla oleminen ei tule ikinä enää tarkoittamaan isoja tukia.
Terveessä yhteiskunnassa ei edes tarvita kaiken tukemista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän äänestäjänsä ovat vakaita, eivätkä vaihtele puolueista toiseen. Yhden asian perässä. Heidän äänestäjänsä ovat tyytyväisiä.
Eihän heiltä leikattu.
Niin no, varmasti suurin osa heidän kannattajistaan ei tosiaan ole tukien varassa eläviä, joten tukien leikkaukset eivät silloin tietenkään tunnu, jos kykenee muutenkin elättämään itsensä omilla ansiotuloillaan tai varallisuudellaan.
Mutta kyllä esim. asuntolainojen korkovähennysten poistaminen on osunut kovastikin moniin kokoomuksen äänestäjiin, koska heissä on varmasti niitä, ketkä on ottaneet aika isot asuntolainat jostain Espoo-taloista silloin, kun korkovähennykset oli vielä olemassa (toki tässä oli useita vuosia, kun korkoja ei tarvinut maksaa, mutta se vähennys tietysti pienensi riskiä).
Ja inflaatio tietysti syö ansiotulot
Jos on varaa maksaa isoa asuntolainaa, niin korkovähennyksellä ei ole niin suurta merkitystä. Varsinkaan nyt kun korot ovat olleet suhteellisen matalalla tasolla.
minulla on iso asuntolaina. Mutta kun asumiskulut nousivat korkojen myötä 600 e kk, niin voin sanoa, että korkovähennyksellä olisi ollut merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Halllituspuolueiden äänisaalis oli yhteensä jotain vähän päälle 37%. Eli tosi huono tulos. Heillä ei ole kansan luottamusta.
Niin ja se kun x 50% niin on todellinen osuus äänioikeutetuista eli alle 20% on hallituksen todellinen kannatus. Minä en kannata mitään mutta oppositiota olenkin aina äänestänyt protestina.
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan sen 6k€ /kk ja äänestin SDP:tä koska en halua heikompiosaisille leikkauksia joista en itse hyödy mitenkään- Marinin hallituksen aikaan sai sentään sähköalen ja kerran lapsilesät tuplana
Sama. Mä haluan pitää ihmisistä huolta. Siksi mä tienaan. En itselle, hyvävelikerholle, rikkaille ja luonnontuhoajille.
Olettaisin, että kokoomuksen äänestäjät tietävät mitä saavat äänestäessään kokoomusta. Persujen äänestysprosenttihan romahti, koska persut ovat larpanneet jotain vähäosaisten puolustajia ja sitten tullessaan valituksi kääntävät takkinsa. Heidän kannattajansa tulivat siis puijatuksi. Kokoomusta voi syyttää mistä tahansa, mutta heidän brändinsä on kyllä aina ollut selvä sellaisille, jotka politiikkaa millään tavalla seuraavat.
Lisäksi se on hyvä väliinputoajien puolue. Jos asuu kaupungissa ja kokee nojaavansa oikealle, niin ei siinä mitään keskustaa tai persuja äänestetä, mutta ei myöskään demareita eikä todellakaan vihreitä tai vasemmistoliittoa. Kokoomus voi olla jonkun mielestä pienin paha.
En itse ehkä allekirjoita tuota kaikkea enkä äänestänyt kokoomusta, mutta näin mutuilisin.
Nämä olivat kuntavaalit. Jos kuntatalous on kokoomusvetoisessa kunnassa hyvässä mallissa, niin miksi vaihtaa ehkä huonompaan. Omassa kunnassani kokoomus sai yli 41% äänistä, mutta toisaalta viime vuoden tuloskin oli yli 5 milliä plussalla.
(Äänestin itsekin kokoomusta, vaikken ole tyytyväinen hallituspolitiikkaan enkä KELA:n johtajan valinnan suhmurointiin.)
Vierailija kirjoitti:
koska kokoomus ajaa realistista talouspolitiikkaa. Julkistalous ei voi jatkuvasti vain kasvaa, jos tulot eivät kasva. Jokainen tietää, että mitä velaksielämisestä on lopulta seurauksena
Tämä on erittäin hyvä syy äänestää Kokoomusta. Kokoomus on ainoa puolue, joka edes yrittää huolehtia valtiontaloudesta järkevällä tavalla. Kokoomus ei todellakaan ole mikään ökyrikkaiden puolue. Heitä on niin vähän, että vain heidän äänillä Kokoomus olisi pienpuolue. Vasemmisto yrittää ajaa propagandaa, joilla Kokoomus yritetään profiloida vain ökyrikkaiden puolustajaksi.
Vasemmiston johdolla Suomi vain velkaantuisi entistä pahemmin. Jokaisen vasemmistohallituksen jälkeen tarvitaan Kokoomusta pelastamaan valtiontalous.
Koska meidän 5000€/kk kannattaa äänestää Kokoomusta. Se on verojen jälkeen vaan vähän yli 3000€ joka on naurettavan vähän.
Kokoomus ei ainakaan ole lupaillut rahoittavansa puolet suomen menoista, poistamalla listaamattomien osakeyhtiöiden kevennetyn osingonjaon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tienaan sen 6k€ /kk ja äänestin SDP:tä koska en halua heikompiosaisille leikkauksia joista en itse hyödy mitenkään- Marinin hallituksen aikaan sai sentään sähköalen ja kerran lapsilesät tuplana
Sama. Mä haluan pitää ihmisistä huolta. Siksi mä tienaan. En itselle, hyvävelikerholle, rikkaille ja luonnontuhoajille.
en usko sanaakaan, mitä sanot. Kukaan meistä ei ole noin epäitsekäs, että tekee töitä vain muiden hyväksi. Jeesukset on harvinaisia.
Kokoomuksella oli älykkäimmät ja koulutetuimmat kuntavaaliehdokkaat. Paljon esim. DI-koulutuksen saaneita.
Nyt kun demarit tulivat toiseksi Helsingissä alkoi huolestuttaa että mistä tuo sosiaalitanttapuolue löytää riittävän osaavan apulaispormestarin hoitamaan kaupunkiympäristön ja kaavoituksen tehtäviä.
Kaikki eniten ääniä saaneet ehdokkaat joista enemmistä naisia ovat olleet kiinnostuneita lähinnä jostain päiväkotiryhmien koosta tai kännyköistä välitunneilla tai huumeongelmasta
Kaavoitus ja liikenne vaatisi kovaa teknistä osaamista ja matematiikkaa. Ei mitään vihertävien humanistihörhöjen ideologioihin perustuvia päätöksiä enää.
Rikkaita on n.15% ja loput 5% on olevinaan varakkaita tai eivät seuraa politiikkaa!