Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?

Vierailija
14.04.2025 |

Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.

Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.

Kommentit (739)

Vierailija
661/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on AP syy että ei voi ohittaa?

Missä olen sanonut etten ohita?

Ap

Siinä vaiheessa kun sanoit ettei sulla ole autoa....ja bussikuski ei usko sinua..

-ihkua katsella näitä perseet naamalla kaahaajia

Niin, en siis omista autoa mutta ajan jonkin verran. 2-5 kertaa viikossa lähinnä kaupunkiajoa, muutaman kerran vuodessa pidempää matkaa.

Ap

Vierailija
662/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa nämä mulkut täällä haluaisivat ajaa ylinopeutta ja siksi itkevät kun täällä jotkut eivät anna tilaa vaikka ajavat ihan rajoitusten mukaisesti. Jääkää himaan yksinänne runkkaamaan jos teistä ei ole edes ajamaan liikenteessä. 

Lässynlässyn. Tarpeettoman hitaasti ajelevat on niitä mulkkuja.

Ei tuollaista olekaan. Sä et omista liikennettä. Jos joku ajaa sinusta tarpeettoman hitaasti niin ainoa mitä voit muuttaa on asennettasi.

70 tai alle satasen alueella on melko heikkolahjaista touhua, parempi olis mennä julkisilla.

Milläs menet kun EI ole julkisia

t. metsä Eeewert

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä vaiheessa kun sanoit ettei sulla ole autoa....ja bussikuski ei usko sinua..

Niin, en siis omista autoa mutta ajan jonkin verran. 2-5 kertaa viikossa lähinnä kaupunkiajoa, muutaman kerran vuodessa pidempää matkaa.

Ap

Käyttäisit julkisia kun niitä siellä joka kulmilla  niitä pyörii tai fillaria....ja kulkee ne bussit sekä junatkin pitempiä matkoja...

-vihreä siirtymä / sinnetännemäki

Vierailija
664/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi ajaa aina suurinta sallittua nopeutta? Perille pääsee mukavasti hieman hitaamminkin. Polttoainetta säästyy ja jää enemmän aikaa reagoida, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Turvallista. Nopeammin ajavat voivat ohittaa ja ylinopeutta kaahaavat idiotit voivat käydä luovuttamassa ajokorttinsa poliisille, kun eivät kerran osaa noudattaa liikennesääntöjä.

Vierailija
665/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa dopamiinihäyryissään taputella itseään selkään :D ? Tuntuuko hyvältä?

"Katokaa katttokaa.. tein näin hyvän provon vauvapalstalle! Kato kuinka monta kertaa mä oon päässyt vastaamaan... hihi. Jännää..."

Mutta aiheeseen. Itse en jaksa hitaammin ajavasta hermostua. Yleensä kun syy on huono keli ja epävarma kuski. Ja oikeastaan mun ei edes tarvitse miettiä syitä. Ei kaadu maailma. 

Sellasta mietin, että jos oot syystä tai toisesta tällaisen hitaammin ajavan kyydissä, niin ethän oikeasti heitä painosta ajamaan kovempaa kuin itse näkevät turvalliseksi?

Saati sitten roiku edellä ajavan kontissa tai Ohita motarilla oikealta kun joku ohittaa tasaisesti 120km/h rekkajonoa tms. yms muuta typerää mitä tiellä usein näkee?  Valitettavasti.

Joku kysyikin tuossa että ajatko kapealla ja mutkaisella hiekkatiellä 80kmh yleirajoituksen mukaan? Jos muuta ei ole määritetty? Ja myös mutkiin? Jos et niin miksi?  

Vierailija
666/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitä sitten mussutat? antaa ihmisten körötellä.

Mikset sinä aja normaalia vauhtia, ettei muiden tarvits

Haloo nyt. Luitko tuota juttua mihin viittaat? Siinä ylinopeutta perusteltiin sillä että muut liikenteessä pakottivat. Edes haastateltu Liikenneturvan heppu ei niele moista selitystä, eikä pitäisi muidenkaan. Väkivaltaiset ihmisetkin selittävät aina lyömistään jonkun muun ihmisen syyksi.

Ap

Täh? Luitko itse?? Siinä liikenneturvan heppu nimenomaan sanoo:

Jos hitaammin ajavat risovat, voisiko ärsyyntymisen sijasta miettiä, että kuljettajalla voi olla syynsä nopeuden valintaan

Hän siis ojentaa autoilijoita, jotka ärsyyntyvät hitaammista ja luovat ilmapiiriä jossa suurin sallittu nopeus tai pieni ylinopeus olisi muka "normaali" ja "oikea" nopeus. Eli painostavat muita ajamaan kovemmin kuin tahtovat. Sellaisesta ärsyyntymisestähän tämäkin ketju on elänyt? Tämä on siis sitä ihan samaa huttua mitä sinä ja jotkut muut ovat tässä ketjussa tuputtaneet. Aina joku uskoo ja menee siihen mukaan, kun ei halua ärsyttää teidän kaltaisia. Suurin osa ihmisistä on aika rauhanhaluisia ja koittavat olla muille mieliksi. Joskus se menee yli, kuten tässä. 

Vierailija
667/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi ajaa aina suurinta sallittua nopeutta? Perille pääsee mukavasti hieman hitaamminkin. Polttoainetta säästyy ja jää enemmän aikaa reagoida, jos jotain odottamatonta tapahtuu. Turvallista. Nopeammin ajavat voivat ohittaa ja ylinopeutta kaahaavat idiotit voivat käydä luovuttamassa ajokorttinsa poliisille, kun eivät kerran osaa noudattaa liikennesääntöjä.

Varsinkin motarilla, jossa hitaammin ajava on helppo ohittaa, ajan kesällä usein alle 120km/h, koska meidän auto kuluttaa huomattavasti enemmän sähköä ja bensaa 120km/h nopeudella kuin 100km/h nopeudella ajettaessa. Toki sitten jos eteen tulee rekka, kiihdytän siihen 120km/h nopeuteen, jotten ole ohituskaistalla pidempään kuin tarve vaatii. Ja puhun nyt todellisista nopeuksista GPS navikoinnilla, en siitä mitä nopeusmittari näyttää. Esimerkiksi Helsingin ja Tampereen välillä 100/120 ajamisen ero on n. 15 minuuttia. Usein pystyy hyvin lähtemään tuon verran aikaisemmin liikkeelle, sitten jos matkalla tuleekin joku pysähdys tms ja näyttää, että tulee vähän hoppu siihen mihin on menossa, voi loppumatkan ajaa sitten tasan rajoitusnopeutta....

Vierailija
668/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Käyttäisit julkisia kun niitä siellä joka kulmilla  niitä pyörii tai fillaria....ja kulkee ne bussit sekä junatkin pitempiä matkoja...

-vihreä siirtymä / sinnetännemäki

Valtaosan matkoista kuljen kävellen, fillarilla ja skuutilla. Juna on myös lempparitapa kulkea pidempää matkaa. Joskus auto on järkevin vaihtoehto.

Ap

Vierailija
669/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taitaa dopamiinihäyryissään taputella itseään selkään :D ? Tuntuuko hyvältä?

"Katokaa katttokaa.. tein näin hyvän provon vauvapalstalle! Kato kuinka monta kertaa mä oon päässyt vastaamaan... hihi. Jännää..."

Mutta aiheeseen. Itse en jaksa hitaammin ajavasta hermostua. Yleensä kun syy on huono keli ja epävarma kuski. Ja oikeastaan mun ei edes tarvitse miettiä syitä. Ei kaadu maailma. 

Sellasta mietin, että jos oot syystä tai toisesta tällaisen hitaammin ajavan kyydissä, niin ethän oikeasti heitä painosta ajamaan kovempaa kuin itse näkevät turvalliseksi?

Saati sitten roiku edellä ajavan kontissa tai Ohita motarilla oikealta kun joku ohittaa tasaisesti 120km/h rekkajonoa tms. yms muuta typerää mitä tiellä usein näkee?  Valitettavasti.

Joku kysyikin tuossa että ajatko kapealla ja mutkaisella hiekkatiellä 80kmh yleirajoituksen mukaan? Jos muuta ei ole määritetty? Ja myös mutkiin? Jos et

En ymmärrä mikä tässä aloituksessa saa sinut ajattelemaan että tämä olisi provo. Aika monia muitakin käsittääkseni ihmetyttää alinopeutta jurruttavat hidastelijat kuivalla maantiellä. En minä sen enempää hermostu, ohitan kun tilaisuus koittaa, mutta kyselen tässä ketjussa syitä hidastelulle. Olen niitä saanutkin, kiitos asiallisista vastauksista. En edes tiedä miksi tähän kommenttiin vastaan, mutta kuitenkin.

En painosta ketään ajamaan kovempaa kuin mitä kuski itse näkee turvalliseksi. Menen kyytiin kerran, ja jos huomaan että kuski on ns. jännittäjä niin en mene toista kertaa.

En roiku kenenkään kontissa paitsi sen hetken kun kiihdytän ohitusta varten.

En tiedä miten voisin ohittaa toisen auton oikealta kun se toinen on ohittamassa rekkajonoa. Siinä taitaa kaistat loppua kesken minun laskujeni mukaan.

Ja ajan kapealla ja mutkaisella tiellä sitä vauhtia mikä on turvallista ja järkevää. Suorilla kahdeksaakymppiä, kurveihin tietysti hidastan.

Oliko muita hassuja kysymyksiä? Vastaan mielelläni.

Ap

Vierailija
670/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitä sitten mussutat? antaa ihmisten körötellä.

Miks

Niin, ja sinä siis edelleen uskot että ihmiset ajavat ylinopeutta koska kokevat muiden pakottavan.

Tosin uskovathan jotkut enkeleihinkin ja vaikka hopeaveden parantavaan voimaan.

Ap

Vierailija
671/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi kuhnuria ajaa peräkanaa, ei sieltä jonosta voi oikein lähteä.

Ei aja. Kuskit joilla on munaa ajaa rauhallisemmin, osaavat myös jättää turvavälin.

Kusipäärunkkarit kuten sinä, ajavat ylinopeutta eivätkä tiedä mitä turvaväli tarkoittaa.

Vierailija
672/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sattuuko päähän kun on noin tyhmä?

Vierailija
673/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sattuuko päähän kun on noin tyhmä?

Tulihan sieltä vielä yksi hassu kysymys.

Ei satu, en ole tyhmä. Vielä muita?

Ap

Vierailija
674/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No mitä sitten mussutat? antaa ihmisten köröte

Niin, ja sinä siis edelleen uskot että ihmiset ajavat ylinopeutta koska kokevat muiden pakottavan.

Tosin uskovathan jotkut enkeleihinkin ja vaikka hopeaveden parantavaan voimaan.

Ap

Siis onko tämä enää tottakaan? Justhan mä yritin sinulle kirjoittaa siitä, että sun hahmotusvaikeudet juontuu pitkälti siihen että et ymmärrä olemassa olevan erilaisia kuskeja ja tilanteita, joissa käytetään erilaista nopeutta. Sitähän sä olet hämmästellyt koko ketjun ajan? 

El ei, en usko että ihmiset tekevät mitään yhtenä monoliittisena ryhmänä. Uskon siihen, että eri ihmisillä on eri syitä toimia tietyllä tavalla. Jotkut ajaa maksimi- / ylinopeutta päästäkseen mahdollisimman nopeasti perille. Jotkut sen takia että pelkäävät muiden ärsyyntyvän jos he ajaisivat haluaamaansa tahtia eli hitaammin. Tästä yhdestä ryhmästä puhuin, ja heitä on todellakin olemassa. Heitä on vastannut tuohon kyselyyn, ja tässäkin ketjussa olen nähnyt kommentteja jossa joku henkilö on sanonut ajavansa maksiminopeutta vaikka oikeasti haluaisi ajaa hitaammin. Maksiminopeutta hän sanoi ajavansa, koska kokee muun liikenteen painostavan siihen. Mikä minä olen hänen kertomaansa epäilemään? Tai sinä?

Vierailija
675/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomaan ajaneeni jonkun maantiellä kiinni niin höllään omaa vauhtiani ja pidän turvavälin. Hörppään mukista kahvia ja otan iisisti.

Yksinkertaista,  mutta tämän ketjun perusteella ihan perkeleen vaikeaa monelle. 

Vierailija
676/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kerrotko nyt vielä että missä kommentissa olen hämmästellyt sitä, että on olemassa erilaisia kuskeja ja tilanteita joissa ajetaan eri nopeutta? Lainaa vaikka yhtä kommenttia. Ehkä luulet jotain toista kommentoijaa minuksi.

En minä epäile yhtään sen yhden kertomusta koetusta painostuksesta normaalinopeuden suhteen. Sitä epäilen että onko linkitetyssä jutussa mainittu syy ylinopeuteen oikeasti koettu pakotus, vai onko se vain heikko tai ehkä jopa huumoripitoinen meriselitys. Pakko oli kaahata kun toiset pakotti! Ketkä toiset? Miten pakottivat? Mitä he sanoivat?

Pidän silti omassa päässä koettua painostusta aivan äärimmäisen typeränä syynä tehdä yhtään mitään. Pätee kaikkeen. Minä en voi sille mitään jos joku kokee tulevansa painostetuksi vaikkei kukaan tilanteessa edes voi sanoa mitään.

Ap

Vierailija
677/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihteet hajos, mutta ajan sentään pientareella että te muut pääsette ohi!

Vierailija
678/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huomaan ajaneeni jonkun maantiellä kiinni niin höllään omaa vauhtiani ja pidän turvavälin. Hörppään mukista kahvia ja otan iisisti.

Yksinkertaista,  mutta tämän ketjun perusteella ihan perkeleen vaikeaa monelle. 

Ei se vaikeaa ole varmasti kellekään, mutta ainakaan itse en näe mitään syytä toimia niin.

Ap

Vierailija
679/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksena AP:lle. Syy on useimmiten se ettei olla varmoja siitä mikä on sallittu nopeus kyseisellä tieosuudella. Ja jos kyseinen tie on miinoitettu kameroilla niin otetaan varman päälle ettei räpsähdä sakkoja 20 km/h ylinopeudesta. Tämä on ihan normaalia käyttäytymistä ihmisiltä jotka haluavat välttää ylinopeussakot.

Jos tuon takia "menettäisit järkesi" niin kattaa ehkä katsoa peiliin?

Vierailija
680/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miten voisin ohittaa toisen auton oikealta kun se toinen on ohittamassa rekkajonoa. Siinä taitaa kaistat loppua kesken minun laskujeni mukaan.

Helposti. Jos rekat pitävät esim 100-200m turvavälin niin siinä kerkee mennä monelta kontissa roikkuvalta Vasemman kaistan urholta hermot, ellei se edessä oleva heti väistä heitä Sinne rekkojen väliin. 

Tää on nähty Turun motarilla monesti. Molempiin suuntiin. 

Ja tuntuuko sinusta hyvältä? Se tässä uhossa taitaa olla tarkoitus kuitenkin... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi