Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?

Vierailija
14.04.2025 |

Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.

Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.

Kommentit (739)

Vierailija
621/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä sanottu mitään työkoneista.

Mutta huomattu on että köröttelijöitä kiinnostaa vain se ettei joku nyt vaan aja ylinopeutta.

Se oli vain käytännön esimerkki tilanteesta jossa ajoneuvon nopeus tulkitaan olevan olennaisesti hitaampi milloin astuu voimaan hitaamman ajoneuvon väistämisvelvollisuus.

Sitä ei mitenkään voi soveltaa esim. tilanteeseen jossa maantiellä ajetaan esim. vain 10km/h alle sallitun nopeuden.

Voisi sitä maalaisjärkeä silti käyttää jos on pakko ajella alinopeutta.

Huom. Ei ole "alinopeutta" jos ajaa hitaampaa kuin mitä nopeusrajoitus sallisi. Hitaampaa saa ajaa, kovempaa ei. 

-sivusta

Samat kaverit tarrautuu kiinni sanamuotoihin.

Mutta jos siis sinun on ihan pakko ajella hitaammin niin päästä edes välillä muut ohi.

Vierailija
622/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitaammin ajamisesta rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen kertoo lisäksi seuraavaa: Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista.

Ei tarvitsekaan rangaista.

Kunhan se toinen tämän taakse jumittava jättää riittävän turvavälin jotta ohitus onnistuu turvallisesti ja se ensimmäinen köröttelijä väistää tarvittaessa sivuun.

Juuri näin. Tämä olisi sitä sujuvaa liikennettä mikä myös laissa mainitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on AP syy että ei voi ohittaa?

Missä olen sanonut etten ohita?

Ap

No mitä sitten mussutat? antaa ihmisten körötellä.

Mikset sinä aja normaalia vauhtia, ettei muiden tarvitsisi ohittaa? Sitä minä tässä kyselen.

Ap

Millä perusteella se suurin sallittu nopeus on normaali vauhti? Jos olen ypöyksin tiellä eikä minulla ole kiire, ajan alinopeutta. Säästän bensaa ja ehdin katsella maisemia, eikä kukaan ole siinä hermostumassa hidasteluuni. Jos tiellä on muita autoilijoita, ajan suurinta sallittua ollakseni ärsyttämättä

Yksin saat ajaa vaikka kahtakymppiä, se ei haittaa tai kiinnosta ketään. Hyvä että ymmärrät ajaa normaalia nopeutta kun tiellä on muitakin. Ja normaali on siis se mitä suurin osa ajaa, eli sen verran mitä nopeusrajoituslätkässä sanotaan tai vähän yli.

Se etu sinulle on siitä satasen vauhdista että olet aiemmin perillä. Jos ei ole tarvetta olla aiemmin perillä niin voit tosiaan ajaa mitä vauhtia lystäät, kunhan et hankaloita muiden matkantekoa. Osalla ihmisistä on erilaisia aikatauluja, tai muuten vaan ei kiinnosta viettää aikaa maantiellä sen enempää kuin on pakko.

Ap

Oletko ottanut huomioon että tuo määrittelemäsi "normaali" eli se mitä suurin osa ajaa, ei ole se mitä suurin osa haluaisi ajaa? Te hermoheikot olette vain painostaneet suurimman osan ajamaan sitä vauhtia. Teidän takia liikenteessä olo on isolle osalle siellä olijoista epämukavaa. Te olette kiusaajia, jotka vaativat kaikkia tekemään teidän tahdon mukaan ja suurin osa suostuu vastentahtoisesti. Suurimmalle osalle ajokokemusta on ikävämpi mutta koitetaan pitää teidät rauhallisina ja välttää konfliktia teidän kanssa. Tämä on ihan klassinen koulukiusaamis- tai panttivankitilanne. Suurin osa olisivat tyytyväisempiä ja voisivat nauttia ajamisesta ilman teitä ja teidän omavaltaisia määritelmiänne sille mikä on normaali vauhti. Tästä pitäisi puhua enemmän ja rohkaista ihmisiä siihen, että itselle sopivaa vauhtia SAA ajaa, sen ei ole mikään pakko olla aina suurin mahdollinen vauhti jos ei siitä jostain syystä pidä.

Vierailija
624/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaan on helppo ratkaisu. Oikea nopeus on ilmoitettu tien laidassa olevissa pyöreissä liikennemerkeissä.

Vierailija
625/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaan on helppo ratkaisu. Oikea nopeus on ilmoitettu tien laidassa olevissa pyöreissä liikennemerkeissä.

Ei ole, vaan niissä on ilmoitettu maksiminopeus. 

Vierailija
626/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikset sinä aja normaalia vauhtia, ettei muiden tarvitsisi ohittaa? Sitä minä tässä kyselen.

Ap

Millä perusteella se suurin sallittu nopeus on normaali vauhti? Jos olen ypöyksin tiellä eikä minulla ole kiire, ajan alinopeutta. Säästän bensaa ja ehdin katsella maisemia, eikä kukaan ole siinä hermostumassa hidasteluuni. Jos tiellä on muita autoilijoita,

Hetkinen hetkinen, millä tavalla minä olen painostanut ketään yhtään mihinkään?

En voi vaikuttaa sinun ajonopeuteesi, vain omaani. Millä ihmeen keinolla saisin kiusattua sinua autostani käsin vaikka haluaisin? Saati kun en halua. Pimeä kommentti.

Ap

Vierailija
627/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Millä perusteella se suurin sallittu nopeus on normaali vauhti? Jos olen ypöyksin tiellä eikä minulla ole kiire, ajan alinopeutta. Säästän bensaa ja ehdin katsella maisemia, eikä kukaan ole siinä hermostuma

Hetkinen hetkinen, millä tavalla minä olen painostanut ketään yhtään mihinkään?

En voi vaikuttaa sinun ajonopeuteesi, vain omaani. Millä ihmeen keinolla saisin kiusattua sinua autostani käsin vaikka haluaisin? Saati kun en halua. Pimeä kommentti.

Ap

Luot tälläkin keskustelulla ilmapiiriä jonka mukaan suurin mahdollinen nopeus on normaali nopeus ja sen alle ajavat tekevät jotenkin väärin. Et osaa myöskään lainata kommentteja joten en tiedä kenelle vastasit, mutta tässäkin keskustelussa on kirjoittanut ihmisiä jotka kokevat että liikenteessä ei olisi sallittua ajaa kuin suurinta nopeutta ja sitten he ajavat sitä vaikka haluaisivat ajaa hitaammin. Miksi nämä ihmiset kokevat näin? Miksi he eivät uskalla ajaa sitä vauhtia joka heille sopii kun lainsäätäjäkään ei ole sitä katsonut tarpeelliseksi määrätä? Itse uskallan ajaa niin hitaasti kuin tarvitsee, mutta uskon hyvin esim tuota linkattua kyselyä jossa puolet vastaajista koki että liikenteessä painostetaan ajamaan kovempaa kuin itse asiassa haluaisi. Sinä voit miettiä oletko osallistunut tohon painostukseen vai et. Tässä keskustelussa on ollut sellaisia piirteitä, mutta onneksi myös järkeviä äänenpainoja.

Vierailija
628/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Millä perusteella se suurin sallittu nopeus on normaali vauhti? Jos olen ypöyksin tiellä eikä minulla ole kiire, ajan alinopeutta. Säästän bensaa ja ehdin k

En todellakaan osaa vastata kysymyksiin siitä, miksi ihmiset kokevat etteivät voi ajaa niin hitaasti kuin haluavat. En voi puhua heidän puolestaan.

Enkä luo mitään ilmapiiriä, normaali nopeus on se jota suurin osa kuskeista liikenteessä ajaa. En voi lukea kenenkään ajatuksia että miksi he mitäkin vauhtia ajavat.

Ap

Vierailija
629/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Millä perusteella se suurin sallittu nopeus on normaali vauhti? Jos olen ypöyksin tiellä eikä minulla ole k

En todellakaan osaa vastata kysymyksiin siitä, miksi ihmiset kokevat etteivät voi ajaa niin hitaasti kuin haluavat. En voi puhua heidän puolestaan.

Enkä luo mitään ilmapiiriä, normaali nopeus on se jota suurin osa kuskeista liikenteessä ajaa. En voi lukea kenenkään ajatuksia että miksi he mitäkin vauhtia ajavat.

Ap

Juurihan sinulle on kerrottu, että iso osa tuota "normaalia" nopeutta eli maksiminopeutta ajavista ajaa sitä siksi, että kokevat että sitä on pakko ajaa vaikka haluaisi ajaa hitaammin. Siihen miksi ihmiset kokevat näin, on varmasti monia syitä ja olen varma että sinäkin kyllä osaat niitä löytää jos mietit asiaa myös heidän kannaltaan. 

Vierailija
630/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vaikeaa jättää kunnon turvaväli edellä ajavaan? Monesti ajellaan puskurissa kiinni ja jopa rekat täys kuormalla ajelee todella lähellä. Siinä ei ole paljoa aikaa reagoida jos hidastaa ja kääntyy esim. Liian usein myös kännykät korvilla ja käsissä. Luulen että poliisit katsoo sormien läpi ammattiautoilijoiden törttöilyjä. Huono juttu.

Vierailija
631/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lauantaina matkaan, 300km ajelua. Harmi kun ekalla 150km pätkällä ei ole kuin yksi ohituskaista, toivottavasti ei köröjä satu montaa eteen. 

loppu on onneksi leveäkaistatietä enimmäkseen. 

Jos pääset ensimmäiset 20km ilman köröttelijää jonka perässä roikkuu niitä lisää olen yllättynyt. Mutta toivotaan, että ne oli yksittäisiä tai edes maksimissaan kaksi.

Vierailija
632/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei tee pahaa, olen sairaalassa töissä. Vähemmän onnettomuuksia sattuu kun liikenne on sujuvaa.

En jaksa uskoa että olet ensihoidossa tai pelastustoimessa työssä. Harva kyseisillä aloilla työskentelevä hekumoi ruhjoituilla ruumiilla.

Ap"

En ole missään vaiheessa sanonut, että olisin pelastustoimessa töissä. Teen pelastustoimen kanssa kyllä paljon yhteistyötä, koska heidän kalustonsa on vähän eri asioihin suunniteltu kuin raskaan kaluston hinaamiseen/nostamiseen. Raadolla tarkoitin tietysti auton raatoa, en kroppaa...

Vierailija
633/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutus pienenee alhaisemmalla nopeudella.

Vierailija
634/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vaikeaa jättää kunnon turvaväli edellä ajavaan? Monesti ajellaan puskurissa kiinni ja jopa rekat täys kuormalla ajelee todella lähellä. Siinä ei ole paljoa aikaa reagoida jos hidastaa ja kääntyy esim. Liian usein myös kännykät korvilla ja käsissä. Luulen että poliisit katsoo sormien läpi ammattiautoilijoiden törttöilyjä. Huono juttu.

Jos raskas ajoneuvo(yhdistelmä) ajaa liian lähellä perässä, kannattaa jättää kunnon turvaväli edellä menevään. Tämä syystä, että raskaassa kalustossa käytetään ilmajarruja, jotka toimivat hitaammin kuin henkilöautoissa yleisesti käytetyt nestealipainejarrut. Karkeasti voi laskea näin, että kuljettajan reaktioaika on 1s, silloin jalka on jarrulla ja nopeuden hidastuminen alkaa. Siinä vaiheessa raskaan ajoneuvo(yhdistelmä)n kuljettaja huomaa, että jarruvalo syttyi edellä menevällä ja jalka siirtyy jarrulle, tähän menee se n. 1s, jonka jälkeen menee n. 1s, kunnes ilmajarrut alkavat jarruttaa. Eli viive on henkilöauton 1s:n sijaan 2s siitä, kun edellä menevä on alkanut jarruttaa. Toivottavasti kuljettaja on kuitenkin havainnut jo edellämenevän edellämenevän jarrutuksen, jolloin eroksi edellä menevään henkilöautoon jää 1s, eli se ilmajarrujen viive.

Vierailija
635/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa nämä mulkut täällä haluaisivat ajaa ylinopeutta ja siksi itkevät kun täällä jotkut eivät anna tilaa vaikka ajavat ihan rajoitusten mukaisesti. Jääkää himaan yksinänne runkkaamaan jos teistä ei ole edes ajamaan liikenteessä. 

Vierailija
636/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa nämä mulkut täällä haluaisivat ajaa ylinopeutta ja siksi itkevät kun täällä jotkut eivät anna tilaa vaikka ajavat ihan rajoitusten mukaisesti. Jääkää himaan yksinänne runkkaamaan jos teistä ei ole edes ajamaan liikenteessä. 

Lässynlässyn. Tarpeettoman hitaasti ajelevat on niitä mulkkuja.

Vierailija
637/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, vaan niissä neliön muotoisissa sinisissä merkeissä on kerrottu sopiva suositeltu tilannenopeus jos tarvetta sille on. Niissä pyöreissä keltaisissa on ilmoitettu se nopeus jota ei missään nimessä saa ylittää, eli suurin sallittu nopeus.

Vierailija
638/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Millä perusteella se suurin sallittu nopeus on normaali va

En usko sekuntiakaan että iso osa ajaa väkisin suurinta sallittua koska kokee jotain painostusta. Uskon että ihmiset ajavat sujuvasti koska se on järkevää.

Ap

Vierailija
639/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässynlässyn. Tarpeettoman hitaasti ajelevat on niitä mulkkuja.

Ei tuollaista olekaan. Sä et omista liikennettä. Jos joku ajaa sinusta tarpeettoman hitaasti niin ainoa mitä voit muuttaa on asennettasi.

Vierailija
640/739 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kulta pieni!

Jos et ymmärrä mistä puhutaan niin ole ihan hiljaa.

Mitä tahansa ylinopeutta kun ei voi rinnastaa päättömäksi kaahailuksi.

Ja alatyylinen kehoituksesi kertoo vaan omasta sivistymättömyydestäsi -sinä voisit jäädä kotiin kasvamaan.

Pahoittelut! Luulin että 10-19 km/h ylinopeutta ajavat vain juuri kortin saaneet räkänokat. Harmi että olet jäänyt sille tasolla.

Olet siis väärässä.

Koita kestää.