Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?
Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.
Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.
Kommentit (739)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
satasen alueella 104-109 todellista ja köröistä ohi nopeasti.
Tämä kertoo jo asennevammasta liikenteessä. Luetun ymmärtäminen on olematon. Satasen alueella 100 on ehdoton maksimi eikä sitä saa ylittää ohittaessakaan.
Kuulepas sääntöfetisisti: niin kauan kuin rajoitukset on laitettu ylivarovaisella/suoranaisella kiusaamismentaliteetilla niin minähän en niitä noudata.
Koita kestää!
(Mielelläni maksan ylinopeusmaksun silloin tällöin siitä ilosta.)
Toivottavasti menetät kortin ja auton pysyvästi. Tuolla asennevammalla kannattaa siirtyä julkisten/taksin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Siis minä juuri sopeudun ohittamalla.
En ole tekemässä mitään päätöksiä kenenkään puolesta. Täällä kyselen vain perusteluja sille miksi ihmiset toimivat miten toimivat. Vastauksia on tullutkin ihan kivasti. Ne voi jakaa karkeasti neljään luokkaan:
-pelottaa
-en hallitse autoani kovemmassa vauhdissa
-auto on rikki
-koska mä voin, eikä ole kiire.
Ap
Melkein kaikki tässä keskustelussa väittelijät kuuluu kategoriaan "koska mä voin, eikä ole kiire". Nuo muut syyt ovat hyviä syitä olla ajamatta muiden vauhtia. Alin ei ole muuta kuin tyhjällä tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo jo asennevammasta liikenteessä. Luetun ymmärtäminen on olematon. Satasen alueella 100 on ehdoton maksimi eikä sitä saa ylittää ohittaessakaan.
Kuulepas sääntöfetisisti: niin kauan kuin rajoitukset on laitettu ylivarovaisella/suoranaisella kiusaamismentaliteetilla niin minähän en niitä noudata.
Koita kestää!
Toivottavasti menetät kortin ja auton pysyvästi. Tuolla asennevammalla kannattaa siirtyä julkisten/taksin käyttöön.
Eipä tule edes sakkoja kun ylitys pysyy alle 10km/h. Säkin voisit körötellä mieluummin bussilla tai muilla julkisilla.
Poliisin autokamera mittasi minulle 1 km yli sallitun ja sain sakot. Joten ajellaan sitten satasen alueella 90 ja kahdeksankympin aluella 70, niin ei tule sakkoja.
"Eipä tule edes sakkoja kun ylitys pysyy alle 10km/h. Säkin voisit körötellä mieluummin bussilla tai muilla julkisilla."
En köröttele bussilla, ajan liikennesääntöjen mukaan, jotta matkustajat pääsevät turvallisesti perille. Eikä mua ärsytä, jos joku ajaa nopeusrajoituksen alle. Jos haittaisi oisin 35 työvuoden aikana varmasti menettänyt hermoni lopullisesti ja joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Poliisin autokamera mittasi minulle 1 km yli sallitun ja sain sakot. Joten ajellaan sitten satasen alueella 90 ja kahdeksankympin aluella 70, niin ei tule sakkoja.
Tuota et usko itsekään. Tällainen on täyttä urbaanilegendaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tekemässä mitään päätöksiä kenenkään puolesta. Täällä kyselen vain perusteluja sille miksi ihmiset toimivat miten toimivat. Vastauksia on tullutkin ihan kivasti. Ne voi jakaa karkeasti neljään luokkaan:
-pelottaa
-auto on rikki
Ap
Melkein kaikki tässä keskustelussa väittelijät kuuluu kategoriaan "koska mä voin, eikä ole kiire". Nuo muut syyt ovat hyviä syitä olla ajamatta muiden vauhtia. Alin ei ole muuta kuin tyhjällä tiellä.
Jos me kaikki hitaat lähdetään nyt yhtä aikaa tielle niin mikä on sun syy olla ajamatta meidän vauhtia?
Tässä keskustelussa on koko ajan tuollainen kummallinen "muiden vauhti", joka on ilmeisesti lievä ylinopeus. Mutta koko termi on absurdi ja harhaanjohtava koska samalla tiedetään että on myös muita jotka ajavat hitaammin. Ihan yhtä hyvin me voisimme vaatia nopeammin ajavia ajamaan muiden vauhtia eli hitaammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koita kestää!
Siinähän toivot.
Minä jatkan ajamista ylinopeudella -ja nautin siitä häpeilemättä.
Älä muuten koskaan vaan ajele vaikkapa Italiassa, saat takuulla ikuisen vamman sieluusi. Siellä ei meinaan rajoitukset paljoa kiinnosta yhtään ketään.
"Siinähän toivot.
Minä jatkan ajamista ylinopeudella -ja nautin siitä häpeilemättä.
Älä muuten koskaan vaan ajele vaikkapa Italiassa, saat takuulla ikuisen vamman sieluusi. Siellä ei meinaan rajoitukset paljoa kiinnosta yhtään ketään."
No toivottavasti tapat vain itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Siis kostatko sinä sen sakkosi muille tienkäyttäjille tästä iäisyyteen?
Mikset voi ajaa sitä sataa? Miksi täytyy ajaa 10 alle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole kiire mihinkään.
Pitää vaan lähteä matkaan aikaisemmin niin ehtii perille hitaamminkin.
Olen lähes sokea Raimo 94v ja ajan moottoritiellä kävely vauhtia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pelottaa
-auto on rikki
Ap
Jos me kaikki hitaat lähdetään nyt yhtä aikaa tielle niin mikä on sun syy olla ajamatta meidän vauhtia?
Tässä keskustelussa o
Et sinä voi vaatia keneltäkään yhtään mitään. Voit liikenteessäkin vaikuttaa vain omaan toimintaasi.
Ja te hitaasti ajavat olette vähemmistössä, sitä tarkoitetaan kun puhutaan normaaliajosta tai muiden vauhdista. Suurin osa ajaa liikenteen mukana sujuvasti.
Ap
Miksi te keskustelette jostain auton nopeudesta 25:n sivun verran ihan innoissanne? Vikaa päässä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te keskustelette jostain auton nopeudesta 25:n sivun verran ihan innoissanne? Vikaa päässä?
Pakko kysyä että mitä sinä teet täällä jos aihe ei kiinnosta? :D
Ap
Nopeusrajoitus tarkoittaa "suurin sallittu nopeus", ei "miniminopeus". Autoilijan tulee ajaa vallitsevat olosuhteet huomioiden eikä kaahailla.
Sitä en todellakaan ymmärrä, jos hyvällä tiellä, kauniilla säällä hidastellaan. Siinä voi olla takana autossa oleva vika, väärin näyttävä nopeusmittari, tai vaikka joku huonosti kiinni oleva rengas tms. vaikka olisi pakko siirtyä paikasta toiseen - ylipäätään joku syy, jota ei näe ulospäin, mutta silti joku todellinen syy.
Ehkä silloin ajaisin hitaasti kauniilla säällä, jos aurinko paistaisi niin matalalta silmiin, että pelottaisi ajaa, kun ei näkisi eteensä kunnolla.
Sen sijaan talvikelissä, kun sataa lunta vaakatasossa vasten tuulilasia niin, ettei näy kuin valkeita viiruja pimeydessä, tiessä on urat ja jäätä tai loskaa, en todellakaan kaahaile yhtään vaan ajan sitä nopeutta, jolla voin varmistaa, että pysyn autoni kanssa tiellä ja elävien kirjoissa. Sellaisessa säässä olisi muidenkin fiksua sovittaa nopeuttaan olosuhteiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nopeusrajoitus tarkoittaa "suurin sallittu nopeus", ei "miniminopeus". Autoilijan tulee ajaa vallitsevat olosuhteet huomioiden eikä kaahailla.
Sitä en todellakaan ymmärrä, jos hyvällä tiellä, kauniilla säällä hidastellaan. Siinä voi olla takana autossa oleva vika, väärin näyttävä nopeusmittari, tai vaikka joku huonosti kiinni oleva rengas tms. vaikka olisi pakko siirtyä paikasta toiseen - ylipäätään joku syy, jota ei näe ulospäin, mutta silti joku todellinen syy.
Ehkä silloin ajaisin hitaasti kauniilla säällä, jos aurinko paistaisi niin matalalta silmiin, että pelottaisi ajaa, kun ei näkisi eteensä kunnolla.
Sen sijaan talvikelissä, kun sataa lunta vaakatasossa vasten tuulilasia niin, ettei näy kuin valkeita viiruja pimeydessä, tiessä on urat ja jäätä tai loskaa, en todellakaan kaahaile yhtään vaan ajan sitä nopeutta, jolla voin varmistaa, että pysyn autoni kanssa tiellä ja elävien kirjoissa.
Tätä juuri tarkoitan. On ihan selvä että huonolla ajokelillä vauhtia täytyy usein tiputtaa. Oman kokemukseni mukaan valtaosa niin myös tekee, vaikka joukkoon mahtuu aina joku joka ajaa ylinopeutta vaikka näkyvyys on surkea.
Ap
Jännä kysymys ap:lla. Ajan sitä nopeutta mikä kulloinkin sopii tilanteeseen ja aikatauluuni. Nopeusrajoituhan on rajoitus eikä määräys tai edes suositus. Se on maksiminopeus.
En tee muitakaan asioita välttämättä aina maksiminopeudella jos ei ole mitään syytä. Tänään kävelin töistä kotiin, en juossut. Matkalla kävin kaupassa. En repinyt tuotteita hyllystä ja paahtanut kieli vyön alla kaupan läpi vaan jopa katselin tuotteita joita en ollut edes ostamassa. Kotona purin ostokset vaikka nopeampaa olisi ollut paiskata koko muovikassi jääkaappiin. Paistoin illalliseksi pihvejä vaikka nopeampaa olisi ollut syödä mikroateria. Huomenna ajellaan sukulaisiin, ja jos ei oIe mitään syytä ajaa maksimivauhtia niin saatetaan myös ajaa hitaammin. Toki jos joku haluaa ajaa nopeampaa niin päästän mielelläni ohi, hänellä on oma aikataulunsa jota hän ymmärrettävästi noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-pelottaa
-auto on rikki
Ap
Jos me kaikki hitaat lähdetään nyt yhtä aikaa tielle niin mikä on sun syy olla ajamatt
Et sinä voi vaatia keneltäkään yhtään mitään. Voit liikenteessäkin vaikuttaa vain omaan toimintaasi.
Ja te hitaasti ajavat olette vähemmistössä, sitä tarkoitetaan kun puhutaan normaaliajosta tai muiden vauhdista. Suurin osa ajaa liikenteen mukana sujuvasti.
Ap
Olemme vähemmistössä mutta silti meilläkin on oikeus olla liikenteessä. Meidän normaali vauhti on se mitä ajamme. Lisäksi tiedän, että moni maksimivauhtia ajava haluaisi ajaa hitaammin mutta ei uskalla hermoraunio-kuskien takia.
-eri
Jos jonoa tulee, niin väistän esim bussipysäkille tai hidastan turvallisesti, että pääsee ohi. Otan muut tienkäyttäjät huomioon, mutta mun ei ole pakko ajaa sitä ylintä nopeutta.
Ihan samaa olen miettinyt monasti hiihtoladulla, miks sinne pitää tulla matelemaan ja katselemana maisemia, pysytään kotona jossei osata hiihtää, eikä tulla yleiselle ladulle normaalihiihtäjien jarruksi!!