Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?
Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.
Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.
Kommentit (739)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.
Sitten kun sinä aikuistu korvienvälistä, ymmärrät että ei ole tunareista tai pelosta kysymys.
Turvallinen ajotapa on harkittu valinta. Sinun kiire ja painostus ei tätä valintaa muuta miksikään.
Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi tiellä. Tieraivo on varma kypsymättömyyden merkki
Tavallaan totta, mutta tyhmempikin ymmärtää etteivät muut autoilijat välttämättä halua hengailla siellä maantiellä pidempään kuin tarve vaatii. Sinä et voi tehdä muiden puolesta sitä päätöstä että ajetaan hitaammin kuin on tarvis. Siksi alinopeutesi aiheuttaa ohituksia.
Ap
Oletko tullut ajatelleeksi, että myöskään sinä et voi tehdä muiden puolesta sitä päätöstä, että ajetaan nopeammin kuin tarvis? Edelleenkin se rajoitus on ylinopeusrajoitus, eli sen alle saa ajaa. Jos sinä et pysty sopeutumaan liikenteeseen ja siihen että siellä on eri nopeuksilla ajavia ja erilaisia ajoneuvoja, niin yksiselitteinen tosiasia on, että se olet sinä jonka tulee sieltä pysyä poissa. Mene bussilla tai pyydä äitiä kuskaamaan.
Jaha kohta on taas kylvöjen aika ja tulee ajettua siirtymiä traktorilla.
Älkää huoliko, väistän jokaisella mahdollisella bussipysäkillä jotta körökörötkin pääsevät ohi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat liian lähellä takaluukussani, pudotan nopeutta turvallisuuden vuoksi. Mieti sitä seuraavalla kerralla.
Hyvä, kiitos. En aja lähellä takaluukkuasi ellen ole juuri aikeissa ohittaa. Silloin sinun onkin järkevintä hidastaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.
Sitten kun sinä aikuistu korvienvälistä, ymmärrät että ei ole tunareista tai pelosta kysymys.
Turvallinen ajotapa on harkittu valinta. Sinun kiire ja painostus ei tätä valintaa muuta miksikään.
Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi
Siis minä juuri sopeudun ohittamalla.
En ole tekemässä mitään päätöksiä kenenkään puolesta. Täällä kyselen vain perusteluja sille miksi ihmiset toimivat miten toimivat. Vastauksia on tullutkin ihan kivasti. Ne voi jakaa karkeasti neljään luokkaan:
-pelottaa
-en hallitse autoani kovemmassa vauhdissa
-auto on rikki
-koska mä voin, eikä ole kiire.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun sinä
Niin, tämä menee nyt jankkaamiseksi mutta tuo ajatuksesi että syytän muita ohituksestani on ihan omassa päässäsi.
Ja kyllä, ympäristö, mukaan lukien muut ihmiset ja heidän toimintansa, vaikuttavat muihin ihmisiin ja heidän tekemiinsä valintoihin. Tämä pätee ihan kaikessa ja tiedät sen itsekin. Hitaasti ajava aiheuttaa normaaleilla kuskeilla tarpeen ohittaa, se on täysin selvää. Pakko ei ole, sekin on aivan selvää.
Kannattaa vastedes yrittää huomioida toiset liikenteessä hiukan paremmin, se on asia mitä ainakin itselleni autokoulussa nimenomaan aikanaan toitotettiin. Et ole koskaan liikenteessä yksin, joten jätä minä minä minä ja minä haluan ja voin-asenne kotiin ennen kuin lähdet rattiin.
Ap
Ok, ajattelusi on sen verran sekavaa, että siitä on vaikea saada kiinni. Olet perustanut tämän ketjun ihan sitä varten, että haluat muiden ajavan samaa vauhtia kuin sinä jotta sinulle ei tulisi tarvetta ohittaa ja vaarantaa liikennettä. Tämä kuulostaa ihan siltä, että vastuutat muita omista ohituksistasi. Mutta jos tosiaan et olekaan syyttänyt toisia hitaasti ajamisesta ja ohittamisen tarpeen aiheuttamisesta, niin hienoa!
Muut ihmiset vaikuttavat toisiin ihmisiin ja heidän valintoihinsa, totta, mutta miten, se on oma valinta. Minä tiedän, että tien päällä saattaa tulla erilaisia hidasteita. Voi olla onnettomuus, hitaammin ajava ajoneuvo tai vaikka porotokka. Senpä vuoksi lähden sen verran ajoissa, että ehdin vaikka en pystyisikään ajamaan koko matkaa suurinta sallittua nopeutta. Näin otan muut huomioon ja pystyn ajamaan sulavasti eri tilanteissa enkä ala kiukutella jos matka ei etene juuri siinä aikataulussa kuin minä haluan. Aiemmin lähteminen on minun valintani, sinun valintasi olkoon mikä tahansa, mutta se on sinun eikä kenenkään muun ja ota siitä täysi vastuu itsellesi. Älä kiukuttele muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä ol
En ymmärrä tätä ajatusvirtaasi nyt ollenkaan, mutta avaan lyhyesti pari seikkaa jotka sinulla on jotenkin mennyt aivan sekaisin omien ajatustesi kanssa.
1. Perustin ketjun kysyäkseni syitä alinopeuden ajamiselle, en saadakseni muut ajamaan samaa vauhtia kuin minä. Lue aloitukset ensin huolella ja ajatuksella ennen kuin kommentoit, se tekee kommunikaatiosta selkeämpää kaikille.
2. En kiukuttele, kysyn.
Ap
Vauhti se on joka tappaa, siinä yksi syy.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan äkillinen pysähdys.
Heh.
Ap
Minusta yleensä on mukavampaa ajella jotain 80km/h kuin 100km/h.
Ei silloin ole kyseessä alinopeus, vaan nopeusrajoitusten mukaan ajaminen.
Nämä 70:ä ajavat selvästi ei menetä järkeään siinä nopeudessa, kuten ap arvelee itsellensä käyvän.
Eli hiljempaa ajavat ovat henkisesti tasapainossa, eivät tarvitse vauhtia pysyäkseen järjissään.
En ole ajatellut, pyrin ajamaan alle nopeusrajoituksen, ettei tule sakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä 70:ä ajavat selvästi ei menetä järkeään siinä nopeudessa, kuten ap arvelee itsellensä käyvän.
Eli hiljempaa ajavat ovat henkisesti tasapainossa, eivät tarvitse vauhtia pysyäkseen järjissään.
Tahallaan nämä haittaavat ja tukkivat muuta liikennettä kun eivät ota välillä sivuun.
Muutaman poikkeuksen tiedän ja kiitos heille siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan äkillinen pysähdys.
Heh.
Ap
No heh heh :D
Mutta ei. Jos kävelet ja törmäät seinään, tuskin kuolet. Jos ajat esim. 100 km/h seinää päin, ehkä kuolet.
Pysähdystä edeltävä vauhti on silloin se "tappaja".
Voit toki ajaa seinään osumatta, mutta niin voi myös kävellä, joten se pysähtyminen ei ole vaarallisuustekijä, johon voi vaikuttaa.
Jarrut eivät toimi ja siksi ajan 70km/h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä
En ymmärrä tätä ajatusvirtaasi nyt ollenkaan, mutta avaan lyhyesti pari seikkaa jotka sinulla on jotenkin mennyt aivan sekaisin omien ajatustesi kanssa.
1. Perustin ketjun kysyäkseni syitä alinopeuden ajamiselle, en saadakseni muut ajamaan samaa vauhtia kuin minä. Lue aloitukset ensin huolella ja ajatuksella ennen kuin kommentoit, se tekee kommunikaatiosta selkeämpää kaikille.
2. En kiukuttele, kysyn.
Ap
Kyllä, avauskommentti on selkeä, mutta olet monessa muussa kommentissa ketjun aikana yrittänyt kehottaa muita ajamaan suurinta sallittua nopeutta, väittänyt sitä "normaaliksi" vauhdiksi ym. Olet myös kehottanut hitaammin ajavia pysymään pois liikenteestä ja väittänyt että he aiheuttavat vaaratilanteita koska sinulle tulee tarve ohittaa. Olet yrittänyt valehdella että on olemassa jokin alinopeusrajoitus ja nimitellyt ihmisiä jotka eivät aja samaa vauhtia kuin sinä. Mutta jos et ole mielestäsi kiukutellut tai koittanut vaikuttaa toisten tekemisiin niin ok :D Ehkä sinun kannattaisi kuitenkin joskus vaikka lukea omia kommenttejasi jälkikäteen tai katsoa omaa käytöstäsi vähän ulkoapäin, koska annat puheillasi aivan toisen kuvan kuin mitä yrität nyt väittää.
Mutta toivottavasti olet nyt sitten saanut vastauksia siihen, että tosiaan on monia syitä miksei kaikki aina aja suurinta sallittua nopeutta. Toivottavasti osaat nyt ottaa paremmin muut huomioon ja ymmärrät paremmin, että on erilaisia kuskeja ja ajoneuvoja liikenteessä, joihin myös sinun tulee sopeutua. Eiköhän se ajaminen siitä sitten sujuvoidu. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
En ole ajatellut, pyrin ajamaan alle nopeusrajoituksen, ettei tule sakkoa.
Alinopeudestakin voidaan sakottaa.
Nopeusrajlitukset on kyllä mitoitettu turvallisuuden mukaan joten hiljempaa ei tarvitse ajaa ellei omaa 3s. reaktiokykyä.
Jos omaa 3s. reaktiokyvyn ei ole mitään asiaa auton rattiin.
Mulla ei toimi kuin 1 - 3 vaihteet
"Kyllä, avauskommentti on selkeä, mutta olet monessa muussa kommentissa ketjun aikana yrittänyt kehottaa muita ajamaan suurinta sallittua nopeutta, väittänyt sitä "normaaliksi" vauhdiksi ym. Olet myös kehottanut hitaammin ajavia pysymään pois liikenteestä ja väittänyt että he aiheuttavat vaaratilanteita koska sinulle tulee tarve ohittaa. Olet yrittänyt valehdella että on olemassa jokin alinopeusrajoitus ja nimitellyt ihmisiä jotka eivät aja samaa vauhtia kuin sinä. Mutta jos et ole mielestäsi kiukutellut tai koittanut vaikuttaa toisten tekemisiin niin ok :D Ehkä sinun kannattaisi kuitenkin joskus vaikka lukea omia kommenttejasi jälkikäteen tai katsoa omaa käytöstäsi vähän ulkoapäin, koska annat puheillasi aivan toisen kuvan kuin mitä yrität nyt väittää.
Mutta toivottavasti olet nyt sitten saanut vastauksia siihen, että tosiaan on monia syitä miksei kaikki aina aja suurinta sallittua nopeutta. Toivottavasti osaat nyt ottaa paremmin muut huomioon ja ymmärrät paremmin, että on erilaisia kuskeja ja ajoneuvoja liikenteessä, joihin myös sinun tulee sopeutua. Eiköhän se ajaminen siitä sitten sujuvoidu. Tsemppiä!"
Mulla ei ole mitään ongelmaa ajaa sujuvasti ja sopeutua liikenteeseen. Ohitan turvallisesti pakittajat jatkossakin jotta matkanteko on sujuvaa.
Ja hyvä yritys mutta en ole nimitellyt ketään enkä missään vaiheessa ole valehdellut. Vähimmäisnopeuden osoittava liikennemerkki on ihan faktaa, kannattaa tutustua uuteen liikennelakiin (vaikka ei se nyt enää kovin uusi olekaan). Älä laita sanoja suuhuni.
Mukavaa kevään jatkoa, ja muista ajaa välillä tien sivuun kun tekee mieli ajaa alinopeutta. Siten päästät normaalia vauhtia etenevät ohitsesi turvallisesti.
Ap
Kyllä tässä ap:lla on ihan selvä yritys ollut johtaa ihmisiä harhaan. Ihan googlella löytyy ensimmäisenä linkki, jossa sanotaan mm. näin:
Uuden tieliikennelain myötä käyttöön tuleva vähimmäisnopeuden ilmaiseva liikennemerkki ei kiellä "alinopeuden" ajamista. Autoliitto muistuttaa, että myös vähimmäisnopeutta hitaammin ajaminen on jatkossakin sallittua tietyissä tilanteissa.
Merkin tarkoituksena on nimenomaan sulkea tiettyjä ajoneuvoja pois joiltakin tieosuuksilta. Vähimmäisnopeusmerkki on välillä vähän harhaanjohtavasti yhdistetty alinopeudella ajamiseen ja siitä sakottamiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen huomauttaa.
Eli on puppua, että tulisi aina tähdätä siihen liikennemerkin näyttämään lukuun ja muu olisi "alinopeutta". Hitaammin saa siis ajaa. Toki jos ajaa reilusti nopeusrajoitusta hitaammin, on kohteliasta vetää välillä sivuun ja päästää letkaa ohi. Henk. koht. olen huomannut että tämä tuntuu usein varsinkin karavaanareilta jäävän huomaamatta.
Tuo vähän riippuu tilanteesta. Jos on hyvä syy ajaa hitaammin kuin muut, niin ei siinä mitään. Jos ajaa jatkuvasti 70 tai alle maantiellä, jossa rajoitus ja 80 tai enemmän ja jossa on paljon liikennettä, niin silloin on kyse itsekkäästä käytöksestä. Tuollaisessa tilanteessa pitäisi olla sen verran pelisilmää, että ajaisi sitä nopeutta, mitä muu liikennevirta kulkee eikä pakottaa koko muuta liikennettä hidastamaan omaan vauhtiinsa. Tällaiset tapaukset ovat yleensä oman kokemukseni mukaan aikamoisia jääriä muutenkin eivätkä juuri huomioi muita ihmisiä. Se näkyy hyvin tässäkin keskustelussa. Koska minä voin kuvaa hyvin heitä.