Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on syysi ajaa maantiellä 70 km/h satasen alueella?

Vierailija
14.04.2025 |

Menettäisin varmaan järkeni jos joutuisin ajamaan maantietä säännöllisesti vaikka työni takia. Aurinkoinen kevätilta, rutikuiva tie, ei ruuhkaa; miksi et aja suurinta sallittua nopeutta? Haluaisin päästä näiden pakittajien pään sisään.

Hauskimpia ovat ne jotka ajavat sen parisenkymmentä kilometriä tunnissa alinopeutta, ja painavat jarrua jokaisen kameran kohdalla.

Kommentit (739)

Vierailija
421/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No autossani on vähän tehoton moottori ja pakkasilla laskee tehoja selvästi. Kyllä sillä silloinkin satasta pääsee, mutta kestää kauan kiihdytellä, enkä jaksa kuunnella moottorin huutamista. Vikaa etsitty kahdellakin korjaamolla, mitään ei löydy. Että sori vaan kanssa-ajelijat, minä kuljen tällä kun tällainen sekunda mulle myytiin ja apua tai ratkaisua ei ole.

Vierailija
422/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit: Luulen että ratkaisuni on jatkossakin ohittelu. Turvallisesti tosin. Holtitonta käytöstä en liikenteessä harrasta.

Mutta ei, en edelleenkään ala varaamaan matkaan tuntia tai kahta enemmän aikaa siksi että joku jännittäjä haluaa ajaa hitaasti.

Kirjoitit: väitän että hitaammin ajajat eivät jännitän, päin vastoin ovat kaikkein rennommin liikenteeseen suhtautuvia mitä voit löytää, koko olettamuksesi on väärä.

Jos et varaa enempää aikaa etkä ennakoi tekemisiäsi, sitten tulet varmaan myöhässä päämääräksi. Et voi muuttaa tilannetta jossa ihmiset ajavat täysin liikennesääntöjen mukaan.

Päin vastoin, sitä pitäisi ihailla kun joku ajaa maltilla ja hiljaa, liikennekulttuuri on perverssi Suomessa.

Ja oman

Voitko nyt kertoa että missä ja miten minä olen painostanut ketään yhtään mihinkään? Luitko aloitusta ennen kuin aloit vaahtoamaan?

Ap

Olen eri, mutta ainakin minua kehotit joitain sivuja sitten etten tarttuisi rattiin ollenkaan vaan jäisin kotiin. Minä olen nimenomaan kokematon kuski, ja pidän sellaista nopeutta, jonka koen pystyväni hallitsemaan vaikka tapahtuisi jotain yllättävää. En halua ajaa kovempaa. Se, että sinulle tulee tylsää joutuessasi ajamaan hitaampaa kuin nopeusrajoitus, ei ole riittävä syy uhmata ajotaitojani ja vaarantaa itseäni ja muita. Myöskään kotiin en halua jäädä, koska miten ikinä saan kokemusta jos en saa edes tulla liikenteeseen?

Vaikutat muuten ihan kusipäältä tyypiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit: Luulen että ratkaisuni on jatkossakin ohittelu. Turvallisesti tosin. Holtitonta käytöstä en liikenteessä harrasta.

Mutta ei, en edelleenkään ala varaamaan matkaan tuntia tai kahta enemmän aikaa siksi että joku jännittäjä haluaa ajaa hitaasti.

Kirjoitit: väitän että hitaammin ajajat eivät jännitän, päin vastoin ovat kaikkein rennommin liikenteeseen suhtautuvia mitä voit löytää, koko olettamuksesi on väärä.

Jos et varaa enempää aikaa etkä ennakoi tekemisiäsi, sitten tulet varmaan myöhässä päämääräksi. Et voi muuttaa tilannetta jossa ihmiset ajavat täysin liikennesääntöjen mukaan.

Päin vastoin, sitä pitäisi ihailla kun joku ajaa maltilla ja hiljaa, liikennekulttuuri on perverssi Suomessa

Ajoharjoittelijat on toki asia erikseen. Ei voi oppia ellei aja. Olet siis ilmaissut asiasi aiemmin täysin väärin.

Ja samat sanat.

Ap

Vierailija
424/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit: En lukenut kommentista kuin alun, sen verran alentuvaa tekstiä että tuli vähän oksennusta kurkkuun.

Hidastelijat eivät raivostuta minua, se on oma kokemuksesi. Eikä minulla useimmiten ole liikenteessä kiire kun lähden ajoissa.

Ap

Vastaus: nyt rupeaa jutut menemään ristiin itsesi kanssa. Aikaisemmin kirjoittelit kuinka on tärkeämpääkin tekemistä....

Totta kai, kenelläpä ei olisi tärkeämpää tekemistä kuin ajella alinopeutta maantiellä?

Ei se ole sama asia kuin se että on kiire. 

Ap

Koita nyt ymmärtää että se ei ole alinopeutta. Liikennemerkki osoittaa vain suurimman sallitun nopeuden. 

Ymmärrät varmaan mistä

Aiheettomaan hitaaseen ajamiseen en ole ikinä törmännyt liikenteessä, on aivan äärimmäisen harvinaista. Yleensä auto on silloin rikki jos niin hiljaa ajaa, eikä silloin ole kyse aiheettomuudesta.

Vierailija
425/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit: Olen eri, mutta ainakin minua kehotit joitain sivuja sitten etten tarttuisi rattiin ollenkaan vaan jäisin kotiin. Minä olen nimenomaan kokematon kuski, ja pidän sellaista nopeutta, jonka koen pystyväni hallitsemaan vaikka tapahtuisi jotain yllättävää. En halua ajaa kovempaa. Se, että sinulle tulee tylsää joutuessasi ajamaan hitaampaa kuin nopeusrajoitus, ei ole riittävä syy uhmata ajotaitojani ja vaarantaa itseäni ja muita. Myöskään kotiin en halua jäädä, koska miten ikinä saan kokemusta jos en saa edes tulla liikenteeseen?

Vastaus: kus!pää on vähän vahva ilmaisu mutta olen myös sitä mieltää että aloittaja on mieleltään jotenkin häiriintynyt.

Vähintäänkin asenneongelma, ehkä muutakin.

Vierailija
426/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.

Sitten kun sinä aikuistu korvienvälistä, ymmärrät että ei ole tunareista tai pelosta kysymys. 

Turvallinen ajotapa on harkittu valinta. Sinun kiire ja painostus ei tätä valintaa muuta miksikään.

Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi tiellä. Tieraivo on varma kypsymättömyyden merkki

Ajotapa on kaikkea muuta kuin turvallinen, jos sillä aiheuttaa vaikkapa sata täysin turhaa ohitustilannetta ajaessaan reilua alinopeutta ja/tai nopeutta, joka sahaa ylös alas. Opetelkaa ajamaan tasaisesti ja huomioiden muut liikkujat.

Se on kyllä kummallista, että kun maantielle ilmestyy kolmas kaista omaan menosuuntaan, sen pätkän ajaminen nopeusrajoituksen vauhtia yllättävää kyllä onnistuukin vallan mainiosti. Kaistan loppuessa nopeuskin taas tipahtaa omiin normilukemiin.

Vierailija
427/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein parasta on, jos kaikki ajaa 80 tiellä noin 80-85. Silloin liikenne sujuu mukavasti myös raskaan liikenteen näkökulmasta eikä ole tarvetta ohitella. Satasen tiellekin tuo on ihan sopiva vauhti, jos ei halua ajaa kovempaa, koska noin hitaat on yleensä helppo ohittaa. Kaikkein huonoin vauhti satasen tielle on 90-95. Silloin sitä ajava joutuu itse ohittamaan raskasta liikennettä ja satasta (100-110) ajavat joutuvat ohittamaan 90-95 ajavia. Köröttely 70 vauhdilla ei sovi minnekään, jos keli on hyvä. Sellainen vain lisää riskejä, koska moni haluaa ohittaa mukaanlukien raskas liikenne.

Vierailija
428/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin ihmettelen näitä tunareita. Kauhea pelko päällä ettei auto kaadu jos ajaa normi nopeutta. Ja ikinä ei saa järkevää vastausta tähän syyhyn. Piipitetään että ei oo kiirus mihinkään, lähde ennemmin jos ärsyttää. No jos ei näillä pelkureilla ole kiire niin miksi eivät aja jonnekin sivuun välillä ja päästä autoletkaa ohi? No siksi kun minä, minä, minä saan olla tien tukkona koska minä olen minä.

Sitten kun sinä aikuistu korvienvälistä, ymmärrät että ei ole tunareista tai pelosta kysymys. 

Turvallinen ajotapa on harkittu valinta. Sinun kiire ja painostus ei tätä valintaa muuta miksikään.

Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi tiellä. Tieraivo on varma kypsymättömyyden merkki

Ajotapa on kaikkea muuta kuin turvallinen, jos sillä aiheuttaa vaikkapa sata

Hitaammin ajavat ei aiheuta ohituksia, vastuu teosta tekijälle. Ohittaa aiheuttaa ohituksen.

Vierailija
429/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööö😂😂 Miksi käytät sanaa pakittaa, pakittaminen, ilman että edes tajuat sen merkitystä?! 😂😂😂

Vierailija
430/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein parasta on, jos kaikki ajaa 80 tiellä noin 80-85. Silloin liikenne sujuu mukavasti myös raskaan liikenteen näkökulmasta eikä ole tarvetta ohitella. Satasen tiellekin tuo on ihan sopiva vauhti, jos ei halua ajaa kovempaa, koska noin hitaat on yleensä helppo ohittaa. Kaikkein huonoin vauhti satasen tielle on 90-95. Silloin sitä ajava joutuu itse ohittamaan raskasta liikennettä ja satasta (100-110) ajavat joutuvat ohittamaan 90-95 ajavia. Köröttely 70 vauhdilla ei sovi minnekään, jos keli on hyvä. Sellainen vain lisää riskejä, koska moni haluaa ohittaa mukaanlukien raskas liikenne.

80 alueella oikea nopeus on välillä 70-80, ylintä rajoitusta kun ei saa ylittää lainkaan. 

Suurin osa täällä näköjään ei ymmärrä edes perusasioita liikennesäännöistä. 

Mielestäni kun kerran suurin sallittu nopeus on 80, miksi se pitää ajaa ihan siinä rajoilla, tasan suurinta sallittua jolloin pieninkin alamäki ja nopeus on välittömästi ylinopeuden puolella.

81km/h on jo laitonta ajamista ja liikennesääntöjen rikkomista. Mielestäni kuljettajan pitää huolehtia siitä että ei riko sääntöjä. Piittaamattomuus yhdessä asiassa kun aiheuttaa sitä muissakin asioissa.

Vierailija
431/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvivaaramerkki? Autossa vikaa? Säästää polttoainetta? Aikataulu? 

Vierailija
432/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rennointa ajamista on, kun laittaa vakkariin nopeusrajoitus + 10 km/h. Silloin ei kerää jonoa perään eikä ole kovin paljon ohitustarvetta, koska se on sama nopeus, jota suurin osa ajaa.

Ajat siis jatkuvasti ylinopeutta, olet pikkukelmi.

Vierailija
433/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärin, kehotat ajamaan ylinopeutta.

Vierailija
434/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rennointa ajamista on, kun laittaa vakkariin nopeusrajoitus + 10 km/h. Silloin ei kerää jonoa perään eikä ole kovin paljon ohitustarvetta, koska se on sama nopeus, jota suurin osa ajaa.

Ajat siis jatkuvasti ylinopeutta, olet pikkukelmi.

Joo, yli puolet autoilijoista on pikkukelmejä. Se on maan tapa myös lainsäätäjänkin mielestä. Lainsäätäjä on varmaan kuunnellut psykologeja ja ymmärtää, miten ihmiset toimivat käytännössä. Nopeusrajoitukset on tarkoitettu noudatettaviksi suurinpiirtein eikä pilkulleen, koska virheitä sattuu ja on parempi keskittyä liikenteen tarkkailuun kuin orjalliseen nopeusmittarin seuraamiseen. Siksi pieni ylinopeus ei ole rangaistavaa.

Vierailija
435/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitit: Olen eri, mutta ainakin minua kehotit joitain sivuja sitten etten tarttuisi rattiin ollenkaan vaan jäisin kotiin. Minä olen nimenomaan kokematon kuski, ja pidän sellaista nopeutta, jonka koen pystyväni hallitsemaan vaikka tapahtuisi jotain yllättävää. En halua ajaa kovempaa. Se, että sinulle tulee tylsää joutuessasi ajamaan hitaampaa kuin nopeusrajoitus, ei ole riittävä syy uhmata ajotaitojani ja vaarantaa itseäni ja muita. Myöskään kotiin en halua jäädä, koska miten ikinä saan kokemusta jos en saa edes tulla liikenteeseen?

Vastaus: kus!pää on vähän vahva ilmaisu mutta olen myös sitä mieltää että aloittaja on mieleltään jotenkin häiriintynyt.

Vähintäänkin asenneongelma, ehkä muutakin.

Jep, palstan tyyliin varma narsisti. :D

Ap

Vierailija
436/739 |
15.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajotapa on kaikkea muuta k

Tavallaan totta, mutta tyhmempikin ymmärtää etteivät muut autoilijat välttämättä halua hengailla siellä maantiellä pidempään kuin tarve vaatii. Sinä et voi tehdä muiden puolesta sitä päätöstä että ajetaan hitaammin kuin on tarvis. Siksi alinopeutesi aiheuttaa ohituksia.

Ap

Vierailija
437/739 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan totta, mutta tyhmempikin ymmärtää etteivät muut autoilijat välttämättä halua hengailla siellä maantiellä pidempään kuin tarve vaatii. Sinä et voi tehdä muiden puolesta sitä päätöstä että ajetaan hitaammin kuin on tarvis. Siksi alinopeutesi aiheuttaa ohituksia.

Ap

Haha, tuohan on hauska elämänasenne. Käytätkö muuallakin elämässä samaa tapaa vastuuttaa muita omista päätöksistäsi?

- Opettaja oli liian tylsä niin oli pakko lintsata tunnilta

- Kassalla oli liian hidas mummo niin oli pakko etuilla

- Kaveri oli liian tyhmä niin oli pakko vetää turpaan

- Äiti ei antanut viikkorahaa niin oli pakko varastaa jne.

Joo, kyllähän ne muut ihmiset aiheuttavat kaikenlaista. Onhan se ihan kestämätöntä kun elämässä kaikki ei aina mene niin miten itse haluaa ja mihin on tottunut.

Vierailija
438/739 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meistä kahdesta sinun asenne on vaarallisempi

En, nuo ovat ihan omaa filosofiaasi.

Ap

Vierailija
439/739 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, nuo ovat ihan omaa filosofiaasi.

Ap

Ahaa. Jostain syystä sinulla tuo muiden syyttämisen filosofia siis pätee sinulla vain autoiluun. Jos joku ei aja sinun mielesi mukaista vauhtia, olet pakotettu tekemään asioita kuten ohittamaan. Miksi autoilu on tällaisessa erityisasemassa, että muut autoilijat voivat pakottaa sinua tekemään tahtoasi vastaan, mutta muissa asioissa olisit teoistasi vastuullinen toimija? 

Vai onko kyse kuitenkin siitä että ihan itse haluat ohittaa, eikä kukaan sinua pakotakaan? Voisit myös ajaa hiljempaa, mutta ihan itse teet päätöksen ohittaa? Tällöin muut eivät aiheuta tekojasi vaan aiheutat ne itse omilla haluillasi.

Vierailija
440/739 |
16.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitit: Ahaa. Jostain syystä sinulla tuo muiden syyttämisen filosofia siis pätee sinulla vain autoiluun. Jos joku ei aja sinun mielesi mukaista vauhtia, olet pakotettu tekemään asioita kuten ohittamaan. Miksi autoilu on tällaisessa erityisasemassa, että muut autoilijat voivat pakottaa sinua tekemään tahtoasi vastaan, mutta muissa asioissa olisit teoistasi vastuullinen toimija? 

Vai onko kyse kuitenkin siitä että ihan itse haluat ohittaa, eikä kukaan sinua pakotakaan? Voisit myös ajaa hiljempaa, mutta ihan itse teet päätöksen ohittaa? Tällöin muut eivät aiheuta tekojasi vaan aiheutat ne itse omilla haluillasi.

Vastaus: Erittäin hyvä esimerkki aloittajan asennevammasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi